280x eller 290? behöver synpunkter/tips

Permalänk
Medlem

280x eller 290? behöver synpunkter/tips

Tja! Det är nämligen så att jag sitter på ett GTX560 1GB just nu och hade tänkt att uppgradera till ett nytt grafikkort. Dock vet jag inte vilket.. Har mest kollat på 280x och 290, men har lite beslutsångest.

Mina krav är att spela på relativt höga inställningar på 1080p (hade inte tänkt att uppgradera till 4k på ett långt tag) anti-aliasing bryr jag mig inte så mycket om, så länge själva texturerna är krispa osv. Jag spelar spel som LoL, Battlefield, Left 4 Dead, Watch dogs, Assassins Creed. Med alla spel som man har sett på E3 så vill man ju liksom kunna uppleva dessa spel på så bra sätt som möjligt. Visserligen är det ett tag kvar tills alla nya spel kommer ut (typ runt tidigt november) och för tillfället så klarar jag mig på mitt 560.

Så vad tycker ni? skaffa ett kort nu? isåfall vilket, 280x eller 290 med tanke på mina "krav"?
eller ska man vänta och se ifall GTX800-serien kommer inom snar framtid och köpa ett nytt kort senare när de nya spelen börjar komma ut?

Får ursäkta om någonting är oklart, isåfall är det bara att fråga
Tack på förhand.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

skulle gått på ett 280x och en ssd för spelen du kör oftast, sedan kanske upgradera cpu kylaren och överklocka lite på processorn så den orkar dra runt grafikkortet bättre (du kan lämna spänningen på 1,4v och sen sätta den på 3,5 ghz och stresstesta och se om det är stabilt...)

kör själv ganska höga inställningar på l4d2 i singleplayer. (Allt annat högt och 4x aa men shadow quality medium och effects quality medium sedan fps limiter på 90 fps då man har 60hz ips skärm :3)

med mitt hd 6870 är detta btw
Så det behövs inte så kraftigt kort men ta det du kan få tag på så kanske du kan klocka ned kortet och få det tyst medans du spelar (vilket säkert skulle vara trevligt med burk som är tystare samtidigt som grafikkortet är en hel del snabbare ^^)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

skulle gått på ett 280x och en ssd för spelen du kör oftast, sedan kanske upgradera cpu kylaren och överklocka lite på processorn så den orkar dra runt grafikkortet bättre (du kan lämna spänningen på 1,4v och sen sätta den på 3,5 ghz och stresstesta och se om det är stabilt...)

kör själv ganska höga inställningar på l4d2 i singleplayer. (Allt annat högt och 4x aa men shadow quality medium och effects quality medium sedan fps limiter på 90 fps då man har 60hz ips skärm :3)

med mitt hd 6870 är detta btw
Så det behövs inte så kraftigt kort men ta det du kan få tag på så kanske du kan klocka ned kortet och få det tyst medans du spelar (vilket säkert skulle vara trevligt med burk som är tystare samtidigt som grafikkortet är en hel del snabbare ^^)

Kan verkligen inte bestämma ifall det är värt för MIG att lägga de extra pengarna för ett 290
jo, jag köpte en ny kylare för typ en vecka sedan och ligger stabilt på 4.02Ghz för tillfället

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av breakwin:

Tja! Det är nämligen så att jag sitter på ett GTX560 1GB just nu och hade tänkt att uppgradera till ett nytt grafikkort. Dock vet jag inte vilket.. Har mest kollat på 280x och 290, men har lite beslutsångest.

Mina krav är att spela på relativt höga inställningar på 1080p (hade inte tänkt att uppgradera till 4k på ett långt tag) anti-aliasing bryr jag mig inte så mycket om, så länge själva texturerna är krispa osv. Jag spelar spel som LoL, Battlefield, Left 4 Dead, Watch dogs, Assassins Creed. Med alla spel som man har sett på E3 så vill man ju liksom kunna uppleva dessa spel på så bra sätt som möjligt. Visserligen är det ett tag kvar tills alla nya spel kommer ut (typ runt tidigt november) och för tillfället så klarar jag mig på mitt 560.

Så vad tycker ni? skaffa ett kort nu? isåfall vilket, 280x eller 290 med tanke på mina "krav"?
eller ska man vänta och se ifall GTX800-serien kommer inom snar framtid och köpa ett nytt kort senare när de nya spelen börjar komma ut?

Får ursäkta om någonting är oklart, isåfall är det bara att fråga
Tack på förhand.

http://www.dustinhome.se/product/5010795555/sapphire-radeon-r...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

R9 290 hade jag valt utan tvekan, om du nu ska ha AMD.

Men de e klart, klarar du dig på ett 280x, så är ju detta kort billigare.
Kolla lite benchmarks och bestäm dig själv vettja! :). Tror det är matnyttigare för dig än att lyssna på "våra" råd här.

Visa signatur

Technörd

Permalänk

Tror generelt att prestandan kommer vara rätt så lik med din nuvarande processor då den kommer flaska. så jag skulle säga 290 om du planerar att uppgradera processorn snart och 280x om du inte har några planer på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Tror generelt att prestandan kommer vara rätt så lik med din nuvarande processor då den kommer flaska. så jag skulle säga 290 om du planerar att uppgradera processorn snart och 280x om du inte har några planer på det.

Helt rätt. Missa att han hade en AMD cpu.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bas Rutten:

Helt rätt. Missa att han hade en AMD cpu.

Vad har märket på CPUn med saken att göra? Eller rättare sagt.. Företaget som gjort CPUn? Lite högre överklockning så borde det gå finemang med ett 290.

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Tror generelt att prestandan kommer vara rätt så lik med din nuvarande processor då den kommer flaska. så jag skulle säga 290 om du planerar att uppgradera processorn snart och 280x om du inte har några planer på det.

Nej. Det kommer den inte. Du kommer ev. tappa en del men knappast så mycket så ett 290 blir ett 280X i ren prestanda.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Nej. Det kommer den inte. Du kommer ev. tappa en del men knappast så mycket så ett 290 blir ett 280X i ren prestanda.

Även med en högpresterande processor skiljer det inte mer än 20-25% mellan 280X och 290, med en 965 lär skillnaden bli ännu mindre. känns inte värt att betala 1000kr extra för kanske 5-15% mer prestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Även med en högpresterande processor skiljer det inte mer än 20-25% mellan 280X och 290, med en 965 lär skillnaden bli ännu mindre. känns inte värt att betala 1000kr extra för kanske 5-15% mer prestanda.

5-15% är det absolut inte tal om. Speciellt inte när Phenom II processorerna faktiskt hänger med bra än. De har högre IPC än 8350 och presterar generellt bra i jämförelse. Lite överklock och TS kommer absolut inte tappa 10-15%.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Tja! Det är nämligen så att jag sitter på ett GTX560 1GB just nu och hade tänkt att uppgradera till ett nytt grafikkort. Dock vet jag inte vilket.. Har mest kollat på 280x och 290, men har lite beslutsångest.

Mina krav är att spela på relativt höga inställningar på 1080p (hade inte tänkt att uppgradera till 4k på ett långt tag) anti-aliasing bryr jag mig inte så mycket om, så länge själva texturerna är krispa osv. Jag spelar spel som LoL, Battlefield, Left 4 Dead, Watch dogs, Assassins Creed. Med alla spel som man har sett på E3 så vill man ju liksom kunna uppleva dessa spel på så bra sätt som möjligt. Visserligen är det ett tag kvar tills alla nya spel kommer ut (typ runt tidigt november) och för tillfället så klarar jag mig på mitt 560.

Så vad tycker ni? skaffa ett kort nu? isåfall vilket, 280x eller 290 med tanke på mina "krav"?
eller ska man vänta och se ifall GTX800-serien kommer inom snar framtid och köpa ett nytt kort senare när de nya spelen börjar komma ut?

Får ursäkta om någonting är oklart, isåfall är det bara att fråga
Tack på förhand.

så länge du nöjer dig med höga men inte maxade inställningar så duger 280x gott å väl i dagens läge.. sitter själv med ett 280x och 3st 1280x1024 skärmar i eyefinity och datorn driver alla spel jag kör utan några problem, watch dogs, sniper elite v3, dota, war thunder samt provade bf: Hardline för några dagar sedan..

maxar inte dom mer krävande spelen men kör på höga inställningar samt en aning högra upplösning än full hd..

sen är förmodligen 290 aningen mer framtidssäkert men med directx 12 under utväckling samt även mantle så tror jag att även 280x kommer att vara helt dugligt ett tag till framöver i alla fall

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vad har märket på CPUn med saken att göra? Eller rättare sagt.. Företaget som gjort CPUn? Lite högre överklockning så borde det gå finemang med ett 290.

Eftersom de är långsammare, och en Phenom II X4 KOMMER att flaska i vissa speltitlar med förvisso både 280x och 290...

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

5-15% är det absolut inte tal om. Speciellt inte när Phenom II processorerna faktiskt hänger med bra än. De har högre IPC än 8350 och presterar generellt bra i jämförelse. Lite överklock och TS kommer absolut inte tappa 10-15%.

Har en polare som sitter på en Phenom II ~4 Ghz och den flaskar hans 7950 rejält i CPU tunga spel som BF4.

Har dock inte hört huruvida Mantle hjälper honom i just bf4.

Permalänk
Medlem

Köp inte 280x iallafal när tonga ska komma snart...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk

Jag har ett 280x och det klarar BF4 på ganska behagliga FPS på ultra inställningar, går ej nedanför 50 och har hamnat runt 120 och ligger allt som oftast runt 70-90 (inte för att max är så intressant men minsta är det) och det ihop med en 4790k (@ stock 4.4Ghz). Passa på och köp när priset går ner PGA Tonga.

Visa signatur

Stuff