Har AMD fortfarande problem med micro stutter?!

Permalänk
Medlem

Har AMD fortfarande problem med micro stutter?!

HEJHEJ!!

Hade ett 6970 för några år sedan.
Upplevde väldigt mycket sutter i spel "micro stutter"?.. slutade med att ja köpte mej ett nvidia gtx670, det va som natt & dag..

Har AMD's kort fortfarande problem med det här?. Frågar då jag vill ha nytt kort och AMD's 290's är bra pris/prestanda..

Har till och med för mej att AMD gickut med speciella drivrutiner ett tag för att förska lösa problemen med ohjämn prestanda.

EDIT: Tror det är FramePacing som ska eliminera sutter?

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

sitter på kortet i sign och har också ägt ett 270x. upplever absolut inget microstuttet. Tror swec gjort tester för microstutter också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

sitter på kortet i sign och har också ägt ett 270x. upplever absolut inget microstuttet. Tror swec gjort tester för microstutter också

Japp det stämmer, jag vill ochså minnas SweC gjorde något test/artikel om det..
När jag bytte över till 670 kortet det va sånt flyt så ja sa aldrig amd igen lol.. MEN AMD har ju alltid bäst pris/prestanda så nu sitter jag här igen och har tankarna på ett AMD kort.

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Dom 290 reviews jag läst som tar upp frame timing så ska det problemet vara löst.
Inga några stora spikes att tala om eller att dom ligger på hög frame latency.

Inte så stor koll på om dom någonsin riktigt "fixade" 7970 till acceptabla nivåer i alla spel för som du var inne på så släppte dom ju någon gång speciella drivrutiner för att fixa problem i BF3 om jag inte missminner mig.

Kommer från en bakgrund med 5850 i CF så vet den rädsla du känner

Permalänk
Medlem

vad jag läst lite nu så verkar inte microstuttering vara ett problem längre. sjukt mkt prestanda för pengarna med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

vad jag läst lite nu så verkar inte microstuttering vara ett problem längre. sjukt mkt prestanda för pengarna med

Vad är det du har läst? dela med mej broder

Visa signatur

ok

Permalänk
Permalänk
Medlem

Intressant, dock inget som relaterar till AMD's senaste kort i r9 serien

Visa signatur

ok

Permalänk

Läs swec tester, dom testar frametimes.

AMD har lika lite/mkt ms som nvidia nu för tiden. Och det är egentligen bara i CF/SLI det kan bli ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankoz:

Intressant, dock inget som relaterar till AMD's senaste kort i r9 serien

naj men det är väl mest drivrutinerna som bråkat? Och nu är dom tydligen fixade^^

Permalänk
Medlem

tror det beror mycket på vilket spel det är vi pratar om.

mina 7970 har fortfarande stutter i vissa spel, detta gäller endast med crossfire igång inget med bara 1 kort.
(kör bara med drivrutinerna inte något annat program.)

detta har kanske ändrats med r serien men vad vet jag...

Permalänk
Medlem

Bara att läsa de senaste recensionerna på Sweclockers. Tryck testcenter, sortera på grafikkort och kolla varje recension vid ett nytt grafikkortssläpp. Här har vi Titan Z recensionen, tycker problemet verkar vara mindre hos AMD än hos nVidia. Tänk också på att läsa recensentens kommentarer, Ibland blir det uppmätt lite microstutter som inte syns på skärmen sedan då mätningen är för tidigt i renderingsprocessen för att visa slutresultatet.
http://www.sweclockers.com/recension/18944-nvidia-geforce-gtx...

Permalänk

Av erfarenhet så kan jag säga att R9 280X samt HD7970 fungerar utmärkt i singelkonfiguration i både 1080p och 1440p, 280x CF fungerar utmärkt i 1080p men ger stuttering i många titlar om man spelar i 1440p (Samma sak gäller HD7970 CF)

R9 290/290X CF fungerar överlag bra, Det verkar iaf inte ge mer stuttering än Nvidias motsvarigheter

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Av erfarenhet så kan jag säga att R9 280X samt HD7970 fungerar utmärkt i singelkonfiguration i både 1080p och 1440p, 280x CF fungerar utmärkt i 1080p men ger stuttering i många titlar om man spelar i 1440p (Samma sak gäller HD7970 CF)

R9 290/290X CF fungerar överlag bra, Det verkar iaf inte ge mer stuttering än Nvidias motsvarigheter

Ett populärt spel är ju BF4 tex. Där har AMD mindre MS än Nvidia, i 1440p. Det varierar från spel till spel vem som har minst MS. Men AMD har absolut inte mera MS än Nvidia nu för tiden.

"Renderingstiderna som presenteras från Geforce Titan Z påminner i mångt och mycket om de från de SLI-kopplade Geforce GTX 780 Ti-korten. I jämförelse med AMD:s Radeon R9 295X2 är det en klart ojämnare graf och vissa av dessa spikar går även att observera vid en subjektiv bedömning av sekvensen. Det är absolut inget katastrofalt, men flytet får ändå anses som något bättre hos AMD i detta fall."

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Ett populärt spel är ju BF4 tex. Där har AMD mindre MS än Nvidia, i 1440p. Det varierar från spel till spel vem som har minst MS. Men AMD har absolut inte mera MS än Nvidia nu för tiden.

http://www.sweclockers.com/image/red/2014/04/07/Bf4_780ti_sli...

"Renderingstiderna som presenteras från Geforce Titan Z påminner i mångt och mycket om de från de SLI-kopplade Geforce GTX 780 Ti-korten. I jämförelse med AMD:s Radeon R9 295X2 är det en klart ojämnare graf och vissa av dessa spikar går även att observera vid en subjektiv bedömning av sekvensen. Det är absolut inget katastrofalt, men flytet får ändå anses som något bättre hos AMD i detta fall."

Man ska också tänka på att förbättringar som frame pacing ger på AMD kort inte syns i graferna när man mäter renderingstider genom till exempel fraps

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599