Uppgradering av CAD dator, var ligger flaskhalsen?

Permalänk
Medlem

Uppgradering av CAD dator, var ligger flaskhalsen?

Sitter på en CAD burk (SolidWorks) som skulle må bra av en uppgradering. Den fungerar helt ok som den är men vid lite större sammanställningar samt modeller med många ytor upplevs den lite seg. Finns det någon inte allt för dyr uppgradering som skulle höja prestandan vid CADandet?

Skulle datorn upplevas som snabbare vid köp av mer minne? Byta grafikkort?

Specifikationerna:

Processor: Intel i5 760 @ 2.80GHz
Moderkort: Gigabyte GA-P55-USB3
Ram: 8GB
Grafik: Nvidia Quadro FX 380 LP

64 bitar win7

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem

Moderkort och processor skulle jag våga påstå.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Mest får du nog ut av att byta processor, en i7 eller Xeon med hyperthreading lär göra rejäl skillnad mot din i5'a. Dock får du i såna fall byta moderkort också, inte lönt att köpa en gammal i7 till en gammal sockel.

Permalänk
Avstängd

Jag sitter på en bärbar i5 3210m just nu så det kan ju funka det med men jag skulle ju säga samma sak som dom andra att en i7a skulle nog sitta fint för dig! Titta på z97 o 4790k

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Medlem

Grafikkortet uppenbarligen!!!!111!!!one!!!!

nej skämt åsido, köp ett uppgraderingspaket med mobo + i7 + 16 gb ram så ska det nog ta fart

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kim:

Sitter på en CAD burk (SolidWorks) som skulle må bra av en uppgradering. Den fungerar helt ok som den är men vid lite större sammanställningar samt modeller med många ytor upplevs den lite seg. Finns det någon inte allt för dyr uppgradering som skulle höja prestandan vid CADandet?

Skulle datorn upplevas som snabbare vid köp av mer minne? Byta grafikkort?

Specifikationerna:

Processor: Intel i5 760 @ 2.80GHz
Moderkort: Gigabyte GA-P55-USB3
Ram: 8GB
Grafik: Nvidia Quadro FX 380 LP

64 bitar win7

Lagring? Har du hårddisk kan SSD bli en stor boost.

Aktivitetshanteraren kan nog ge dig besked om vad som begränsar när den känns seg. Är det processoranvändningen som ligger stabilt på 100%, eller är det minnesanvändningen, eller är det disken.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är ju riktigt slött, men jag vet inte hur avgörande det är för Solidworks.
Det kom 2009 och det var ett rätt billigt och långsamt kort redan då.

Permalänk
Medlem

Kolla minnesanvändningen när du upplever att det går slött.
Ligger den nära 7-8 GB så går det nog komma undan med att bara peta i mer minne.

( Jag jobbar som CAD Support och våra användare som kör tyngst grejer har 128GB minne men samma allt annat i övrigt ).

Det kan även vara så att Grafikkortets minne (256MB DDR3) sätter begränsningen här, ladda ned msi afterburner eller liknande för att kontrollera grafikkortets minnesanvändning när du kör CAD.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du sitter på SolidWorks som kostar typ 65.000 vad jag sett så borde väl inte en hårdvaruuppgradering göra så mycket i det stora hela. För du kör väl inte en crackad version?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Vet inte hur Solidworks fungerar men Autocad är väldigt cpu krävande och kan inte skala för 5 öre eller ens använda sig utav hypertherading. Så sammanfattningsvis hög clock och bra arkitektur är tänket där.

Gällande grafikkort fungerar vanliga konsument-grafikkort väldigt bra med Autodesk produkter idag. Hur SW har det på den fronten har jag ingen aning om, de är värt att undersöka och se vilket utav amd och nvidia har bäst stöd för SW. Fungerar konsumentkorten bra bör du skaffa sånt och lägga de överblivna pengarna på annat som minne och cpu eller sprit (saft och bullar ifall spriten inte tilltalar).

Om jag minns rätt så kör nvidia mycket optimeringar med cuda för SW? Minns bara att Jensen gillar snacka mycket och SW har varit med på tapeten under hans tidigare keynotes snack

Min rekommendation är Intel 4790K, en bra SSD och minst 16gig ram. Mer minne beroende på dina modellers storlekar.
I vanliga fall tjänar man in pengarna om man väljer ett bättre system, ingen vits med att sitta och vänta på att datorn tänker och du rullar på tummarna lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av kim:

Sitter på en CAD burk (SolidWorks) som skulle må bra av en uppgradering. Den fungerar helt ok som den är men vid lite större sammanställningar samt modeller med många ytor upplevs den lite seg. Finns det någon inte allt för dyr uppgradering som skulle höja prestandan vid CADandet?

Skulle datorn upplevas som snabbare vid köp av mer minne? Byta grafikkort?

Specifikationerna:

Processor: Intel i5 760 @ 2.80GHz
Moderkort: Gigabyte GA-P55-USB3
Ram: 8GB
Grafik: Nvidia Quadro FX 380 LP

64 bitar win7

Tjaba Här kommer system kraven:
http://www.solidworks.com/sw/support/SystemRequirements.html

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X MSI MPG X570 GAMING PRO CARBON WIFI ,ASUS DUAL RTX 2080 Ti OC
Allt i custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Vet inte hur Solidworks fungerar men Autocad är väldigt cpu krävande och kan inte skala för 5 öre eller ens använda sig utav hypertherading. Så sammanfattningsvis hög clock och bra arkitektur är tänket där.

Gällande grafikkort fungerar vanliga konsument-grafikkort väldigt bra med Autodesk produkter idag. Hur SW har det på den fronten har jag ingen aning om, de är värt att undersöka och se vilket utav amd och nvidia har bäst stöd för SW. Fungerar konsumentkorten bra bör du skaffa sånt och lägga de överblivna pengarna på annat som minne och cpu eller sprit (saft och bullar ifall spriten inte tilltalar).

Om jag minns rätt så kör nvidia mycket optimeringar med cuda för SW? Minns bara att Jensen gillar snacka mycket och SW har varit med på tapeten under hans tidigare keynotes snack

Min rekommendation är Intel 4790K, en bra SSD och minst 16gig ram. Mer minne beroende på dina modellers storlekar.
I vanliga fall tjänar man in pengarna om man väljer ett bättre system, ingen vits med att sitta och vänta på att datorn tänker och du rullar på tummarna lycka till

Är det inte bättre med en 4930k efter som att det är så cpu krävande

ps: Borde inte tråden ligga under "Stationära datorer"

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att mer minne borde göra susen. CAD applikationer använder sig av otroliga mängder RAM-minne när du jobbar med stora ritningar. Det är väl det första jag skulle uppgradera, utan nån närmre undersökning. Men tipset ovan att kolla aktivitetshanteraren när du känner att det "slöar ner" är mycket bra. Där kan du direkt se om det är processorn eller minnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasd_101:

Är det inte bättre med en 4930k efter som att det är så cpu krävande

ps: Borde inte tråden ligga under "Stationära datorer"

Har du läst spec:en tro? 4930K har en lägre clock men flera kärnor.
Se detta test på hur en 4790K 4,0ghz presterar mot en 4960X 3,6ghz (också en 6core men lite snabbare än 4930K 3,4ghz)
http://www.sweclockers.com/recension/18924-intel-core-i7-4790...

Singeltråd så är 4790K att föredra. Som sagt jag vet inte hur pass bra SW skalar, jag vet bara att Autocad (upp till 2014) inte skalar alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Har du läst spec:en tro? 4930K har en lägre clock men flera kärnor.
Se detta test på hur en 4790K 4,0ghz presterar mot en 4960X 3,6ghz (också en 6core men lite snabbare än 4930K 3,4ghz)
http://www.sweclockers.com/recension/18924-intel-core-i7-4790...

Singeltråd så är 4790K att föredra. Som sagt jag vet inte hur pass bra SW skalar, jag vet bara att Autocad (upp till 2014) inte skalar alls.

kan inte en 4790K gå upp till 4.4Ghz (turbo frekvens).

************3960X***************:http://ark.intel.com/sv/products/63696/Intel-Core-i7-3960X-Processor-Extreme-Edition-15M-Cache-up-to-3_90-GHz
klockad till 3,3 GHz stock
Max turbofrekvens 3.9 GHz

**********4930K*****************:http://ark.intel.com/products/77780
klockad till 3.4 GHz
Max turbofrekvens 3.9 GHz

i singel trådat så är väll intel pentium AE G3258 bra:http://ark.intel.com/sv/products/82723/Intel-Pentium-Processor-G3258-3M-Cache-3_20-GHz

den har samma ips som övriga hasswell tex(4670, 4690,4770, 4790):http://en.wikipedia.org/wiki/Instructions_per_second
fast den borde gå att klocka högre.

Edit:skrev en 4930k efter som att alla trådar används vid rendering, antog att programmet var bra på multi core efter en snabb googling verkar det som att det inte är fallet.

en 4790k är ett balanserat och bra val till rendering och cadande.
en intel pentium AE G3258 borde funka bra till bara cadning eller?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasd_101:

........
en 4790k är ett balanserat och bra val till rendering och cadande.
en intel pentium AE G3258 borde funka bra till bara cadning eller?

http://www.sweclockers.com/recension/18964-intel-core-i5-4690...
Nej tyvärr, pentium versionen är bara att glömma i detta fall eftersom den presterar i detta test som en intel 2600K....!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

http://www.sweclockers.com/recension/18964-intel-core-i5-4690...
Nej tyvärr, pentium versionen är bara att glömma i detta fall eftersom den presterar i detta test som en intel 2600K....!

Överklockning

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasd_101:

Överklockning

Jag vet inte hur du tänker men jag tänker att om man arbetar med CAD så håller man inte på med onödiga risker som överklockning för att spara fåtal kronor, speciellt när alternativet för hög prestanda finns.
Det kan bli en riktigt dyr historia om filer blir korrupta eller om datorn blir obrukbar eller opålitlig.