Filserver ZFS, freenas eller ubuntu?

Permalänk
Medlem

Filserver ZFS, freenas eller ubuntu?

Kikat lite på ZFS senare tid och det verkar intressant. Så nästa steg här hemma blir att byta ut filservern som körs på esxi och Windows 2008R2 med hårdvaruraid. Valet står mellan freenas/zfs eller linux/zfs? Vad bör man välja? Och varför? Jag är inte ute efter massat annat lull lull. Bara ren å fin filserver med sambashare.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Kikat lite på ZFS senare tid och det verkar intressant. Så nästa steg här hemma blir att byta ut filservern som körs på esxi och Windows 2008R2 med hårdvaruraid. Valet står mellan freenas/zfs eller linux/zfs? Vad bör man välja? Och varför? Jag är inte ute efter massat annat lull lull. Bara ren å fin filserver med sambashare.

ZFS i FreeBSD (som FreeNAS är baserat på) är väl än så länge mer moget än ZFS i Linux.

Vad gäller FreeBSD vs Linux i allmänhet så spelar det kanske inte enorm roll om man i princip bara tänker köra Samba. Linux har väl generellt stöd för mer hårdvara, dock.

Men sedan är det lite oklart just i och med att du ställer FreeNAS (ganska så specifikt) mot Linux (ganska vagt). Vill du ha något NAS-aktigt eller en mer traditionell server?

För NAS, har du någon särkilt NAS-anpassad lösning för Linux i åtanke?
För traditionell server så borde kanske valet snarast stå mellan en ren FreeBSD-installation och någon Linux-dist.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

ska du köra en ren FreeBSD installation så kan jag rekommendera ZFSGuru, förenklar installation och management.

som evil peng säger ovan så är det enkelt att komma igång med ZFS + Samba oavsett OS/Dist.

Så Freenas, nas4free lr en linux dist fungerar nog lika bra för dina ändamål, jag har dock inte provat ZFS på linux ännu men de som kör det verkar vara mkt nöjda också.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Sötast

Kan inte minnas om det har stöd för zfs då jag är ute på vift just nu, men om det har det så skulle jag rekommendera openmediavault, finns en del funktioner för de som vill och i övrigt så är det rock solid och busenkelt att konfigurera!

Permalänk
Medlem

Jag vill bara ha en filserver, om det sker via linux/smb eller något specifikt som freenas eller inte spelar ingen roll.
Min tanke var väl mest bara ifall det finns någon orsak till att man inte bör köra zfs på linux, än att köra det i freebsd/freenas. Dock e ju freenas mer gjort för den typ av funktion. Tänkte på möjligheten att "enkelt" få meddelande om en disk pajjar, enkelt byta ut disk. Finns det något bra system i att veta vilken disk som är vilken? Eller måste man ha bra koll/märkt upp dem vid installation? Det kommer köras på en serverburk men dock inte hotswap-bays.
Iofs så gillar jag att man kan köra freenas på usbpinne. Så behöver man inte blanda in OSet på diskarna, eller ha sep.disk(ar) för det. Har dock aldrig pillat på freebds så behöver man knacka i prompten så e jag lost, en orsak jag hellre kör det på linux.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jag vill bara ha en filserver, om det sker via linux/smb eller något specifikt som freenas eller inte spelar ingen roll.
Min tanke var väl mest bara ifall det finns någon orsak till att man inte bör köra zfs på linux, än att köra det i freebsd/freenas. Dock e ju freenas mer gjort för den typ av funktion. Tänkte på möjligheten att "enkelt" få meddelande om en disk pajjar, enkelt byta ut disk. Finns det något bra system i att veta vilken disk som är vilken? Eller måste man ha bra koll/märkt upp dem vid installation? Det kommer köras på en serverburk men dock inte hotswap-bays.
Iofs så gillar jag att man kan köra freenas på usbpinne. Så behöver man inte blanda in OSet på diskarna, eller ha sep.disk(ar) för det. Har dock aldrig pillat på freebds så behöver man knacka i prompten så e jag lost, en orsak jag hellre kör det på linux.

Om du kör FreeNAS så låter det ju som att du förmodligen kan fixa allt du vill åt genom att klicka i webbgränssnittet. Dock är det ju bra att inte vara hopplöst förlorad i kommandoraden, särskilt om något skulle gå väldigt fel någon gång.

Det är väl dock inte en oöverstiglig omställning att lära sig lite FreeBSD om man är hemma i kommandoraden i godtycklig normal Linux-dist och inte har något emot att lära sig nytt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nja vi får väl se. Får testa freenas.
Har läst att man inte ska använda freenas på en VM-maskin? Är linux+zfs lika känsligt? Om man tilldelar diskarna direkt till zfs-burken? Hade varit trevligt att kunna behålla esxi-installationen för labb/lek

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Nja vi får väl se. Får testa freenas.
Har läst att man inte ska använda freenas på en VM-maskin? Är linux+zfs lika känsligt? Om man tilldelar diskarna direkt till zfs-burken? Hade varit trevligt att kunna behålla esxi-installationen för labb/lek

Följande är skrivet om FreeNAS men resonemanget fokuserar väldigt lite på FreeNAS i sig egentligen, istället handlar det väldigt mycket om ZFS möjlighet att komma åt den riktiga hårdvaran och att inte snåla med minnet:
http://forums.freenas.org/index.php?threads/please-do-not-run...
http://forums.freenas.org/index.php?threads/absolutely-must-v...

Jag ser ingen anledning till att ZFS på Linux skulle vara mindre problematiskt att köra i VM.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte allt för smidigt med vmware :/ Kanske t o m får en orsak att köpa mera hårdvara att köra filservern på får se.

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns även andra alternativ som operativsystem baserade på illumos. Några av dessa har stöd för virtualisering via KVM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det finns även andra alternativ som operativsystem baserade på illumos. Några av dessa har stöd för virtualisering via KVM.

Absolut, men just vad gäller virtualiseringen så löser väl inte de alternativen detta med något slags magi utan har väl samma krav på att man kan ge gäst-operativet direkt tillgång till kontrollerkortet för korrekt funktion? (Med VT-d/motsv)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Absolut, men just vad gäller virtualiseringen så löser väl inte de alternativen detta med något slags magi utan har väl samma krav på att man kan ge gäst-operativet direkt tillgång till kontrollerkortet för korrekt funktion? (Med VT-d/motsv)

Självklart är det så. Jag bara ville nämna att det finns trevliga alternativ utanför freebsd och Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

jag tror som ni kommit fram till problemet är VT-d inte freebsd/linux, båda fungerar, ZoL har en del kvar innan det är skottsäkert, men fördelen är hårdvaru stödet.

FreeBSD provade jag köra på min dedikerade filserver (pga avsaknaden av VT-d så blev det ett os som kan få ihop alla saker, utan att behöva trixa med instabil zfs raid genom ESXi (tex jag har asrock (avoton) C2550D4I, funkar skitbra i ubuntu, funkar halvdåligt i Freebsd (men ZFS funkar skitbra med mobot i FreeBSD) men massor av andra hårdvaru/drivrutin fel gjorde att det inte gick att köra FreeBSD.

i slutänden blev det Ubuntu 14.04 LTS med ZFSonLinux 0.6.3 vilket tydligen har stöd för ZED vilket FreeBSD inte har ännu..
har dock inte riktigt koll på vad det är för nytta, men som jag förstår det är det bland annat som kan ha koll på när en scrub är klar för att starta script efter scruben och säkert en jäkla massa andra grejer...