Asetek beviljas patent på vattenkylning för grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Asetek beviljas patent på vattenkylning för grafikkort

Slutna vattenkylningspaket passar utmärkt tillsammans med högpresterande grafikkort. Det menar Asetek, som nu lyckas ta patent på en egen lösning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förutom problem med missljud är jag fantastiskt nöjd med min Accelero Hybrid kylare.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk

Svaret är ett enkelt nej, riktig vattenkylning är fortfarande så mycket bättre

Permalänk
Medlem

nix inget slutet för mig, kör custom vattenkylning på allt utom minnen som har fläktar

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Snusfri

Absolut intressant.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Grymt, blir nog att börja kika lite på vattenkylare till GPU's då jag kör med Corsairs H100 till min i2500k vilket fungerar helt perfekt och är knäpptyst

Skulle aldrig gå tillbaka till vanlig uråldrig luftkylning till CPU's så det naturliga steget lär bli vatten även för GPU.
Måste vara en dröm med tankte på tystheten och hur effektivt det är. Ni som redan håller på med H2O till GPU's lär veta hur grymt bra det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Svaret är ett enkelt nej, riktig vattenkylning är fortfarande så mycket bättre

Jo mycket bättre men det är också i en helt annan prisklass, tror mitt CPU-block kostar mer än vissa slutna kylare.

Permalänk
Medlem

Vilken fantastisk och innovativ ide!

Custom loop eller så får det va, aldrig varit ett fan av de som finns till CPUer heller. Enda gången jag skulle rekommendera slutet vatten vs. tornkylare är om person tänkt bära runt på datorn ofta.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Antingen luft eller customloop. Slutna system är så oflexibla, antingen är de slangarna för korta eller för långa, eller så räcker inte radiator arean till för att hålla datorn kyld med väldigt låg RPM på fläktarna. Nja, för mig förblir det luft eller customloop. Inte massa slutna system som har varsin pump och loop.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Asatek tar i för att hålla konkurrensen från amerikanska marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av swesen:

Jo mycket bättre men det är också i en helt annan prisklass, tror mitt CPU-block kostar mer än vissa slutna kylare.

Fast ska man börja med flera slutna vattenkylningar i samma dator så sticker priset iväg där också. Visst det blir inte samma pris som för en custom loop men ska du ha motsvarande 2 eller upp mot 3 H100 om man kör sli så är det ändå 3k för de slutna vattenkylarna. Då är inte gapet upp mot en custom loop så enormt längre.
Och sen kommer de slutna paketen till grafikkort säkert bli dyrare än de till CPUer då blocken är svårare att tillverka vilket leder till ännu mindre prisskillnad.

Permalänk
Medlem

Om det är en 240 radiator som man kan expandera senare så hade detta varit VÄLDIGT intressant.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Ja patent kan de ta, men de stoppar helt utvecklingen av bättre system baserat på något som redan existerar.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Är det backplate i kombination med vattenblock som dom tar patent på?

Permalänk
Medlem

Stackars den hemmapulare som moddade sitt grafikkort med detta som dom tagit patent på!)

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Stackars den hemmapulare som moddade sitt grafikkort med detta som dom tagit patent på!)

Skyldig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ja patent kan de ta, men de stoppar helt utvecklingen av bättre system baserat på något som redan existerar.

Skrivet av MarkSix:

Är det backplate i kombination med vattenblock som dom tar patent på?

Som sagt, frågan är ju vad de exakt har tagit patent på.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tycker också att patentet verkar hemskt konstigt och konkurrenshämmande. Inte i stil med runda hörn kanske, men åt hållet.
På beskrivningen låter det ju nästan exakt som ett vanligt customblock bara det att det är kombinerat med en kylande backplate och allt i ett slutet system, inte alls långt ifrån de slutna system/vattenblock som redan finns.
(imo givetvis)

Skrivet av backfeed:

Som sagt, frågan är ju vad de exakt har tagit patent på.

Skrivet av _Merc_:

Ja patent kan de ta, men de stoppar helt utvecklingen av bättre system baserat på något som redan existerar.

Dold text
Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Fast ska man börja med flera slutna vattenkylningar i samma dator så sticker priset iväg där också. Visst det blir inte samma pris som för en custom loop men ska du ha motsvarande 2 eller upp mot 3 H100 om man kör sli så är det ändå 3k för de slutna vattenkylarna. Då är inte gapet upp mot en custom loop så enormt längre.
Och sen kommer de slutna paketen till grafikkort säkert bli dyrare än de till CPUer då blocken är svårare att tillverka vilket leder till ännu mindre prisskillnad.

Tror jag lagt över 5k på min vattenkylning, vet inte exakt då jag köpt några delar i taget, men jag får som sagt ut mycket mer än H100 eller kraken o va allt de andra nu heter.

Men skillnaden är att det är inte alla som orkar sitta i 24h och vänta på att luften ska gå ur systemet, läckage testa osv. och vissa slutna system har väl någon sorts läckage-garranti.
Det va inte speciellt kul när plötsligt, under natten, pumpen slutade gå, vattnet kokade och slangen lossnade lite på ett ställe, kostade mig ett grafikkort för 3,6k + skumma problem med mitt moderkort.

Permalänk
Entusiast

Konceptet med slutna vattenkylare är väldigt mycket mer intressant på grafikkort än det är på p CPUer. Grafikkorts prestanda är begränsade av värmeutvecklingen och det är svårt att kyla den formfaktorn som PCIe-kort är. Så en effektivare kylare kan öppna upp för mer prestanda. 295x2 är ett praktiskt exempel på konceptet men det gäller generellt för grafikkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag har en Kühler H2O 620 liggandes just för det syftet. Den har aldrig monterats men har inte bestämt mig för om jag ska köpa full-on custom vattenkylning eller bara de-lid CPU och köpa en monteringssats från typ NZXT och köra vidare med NH-D14.

Permalänk
Skrivet av swesen:

Tror jag lagt över 5k på min vattenkylning, vet inte exakt då jag köpt några delar i taget, men jag får som sagt ut mycket mer än H100 eller kraken o va allt de andra nu heter.

Men skillnaden är att det är inte alla som orkar sitta i 24h och vänta på att luften ska gå ur systemet, läckage testa osv. och vissa slutna system har väl någon sorts läckage-garranti.
Det va inte speciellt kul när plötsligt, under natten, pumpen slutade gå, vattnet kokade och slangen lossnade lite på ett ställe, kostade mig ett grafikkort för 3,6k + skumma problem med mitt moderkort.

Jag faller in i den kategorin . Har varken tid/lust/tålamod att meka ihop en egen custom loop, så dessa slutna vattensystem är intressanta för min del, både då det gäller CPU och GPU. Dock så är ju luft (hitintills) ofta något bättre (rätta mig om jag har fel) samt billigare än sluta vattensystem, åtminstone då det gäller att kyla CPU.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av linde:

Stackars den hemmapulare som moddade sitt grafikkort med detta som dom tagit patent på!)

Du har missuppfattat något här... Hemmabyggarrn riskerar inget så länge som han inte börjar massproducera för kommersiellt bruk alltså för att sälja till en massa. Dessutom handlar patentet om kanaler i plåten lika mkt som själva kyllösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du har missuppfattat något här... Hemmabyggarrn riskerar inget så länge som han inte börjar massproducera för kommersiellt bruk alltså för att sälja till en massa. Dessutom handlar patentet om kanaler i plåten lika mkt som själva kyllösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Så det är en vattenkyld backplate som är den stora innovationen i det här patentet?

Permalänk
Medlem

Fast deta kommer inte påverka riktid vattenkylning va?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Så det är en vattenkyld backplate som är den stora innovationen i det här patentet?

Nej eller delvis. Det är kylare plus denna backplate i en lösning.

I korthet beskriver patentet hur ett vattenblock kan kombineras med en större metallplåt för att kyla instickskortets komponenter, även på baksidan av kretskortet. Denna metallplåt kan dessutom innehålla kanaler för att låta vätskan cirkulera och ta upp värme över ett större område.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

så de har tagit patent på en metallplåt? grattis

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Skrivet av femkantig:

så de har tagit patent på en metallplåt? grattis

Finns garanterat mängder av patent där en liten metallplåt spelar stor roll. Om du tycker det verkar så simpelt varför tog du inte patent på det själv?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du har missuppfattat något här... Hemmabyggarrn riskerar inget så länge som han inte börjar massproducera för kommersiellt bruk alltså för att sälja till en massa. Dessutom handlar patentet om kanaler i plåten lika mkt som själva kyllösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag menar är att man ser en sån lösning komma ut på marknaden som man själv kanske gjort
Hemma som man kunnat ta patent på!Många gånger är just hemmabyggen öppningen för stora företag att roffa åt sig äran!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så unikt att det går att patentera med detta?! Det har helt klart gått inflation i patenteriet, synnerhet i USA...