Samsung släpper 850 SSD Pro med minnestypen 3D V-NAND

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MakeCoke:

Det är detta jag menar. Om de fortsätter att trampa runt på samma storlekar kommer priserna inte sänkas.

Priserna sänks inte per automatik så fort större lagringskapacitet levereras. Det större enheterna brukar oftast kosta betygligt mer istället...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske kommer större ssder nu om de fått upp tillförlitligheten på minnena, att lagra saker "länge" på dagens ssder är inget att lita på, de är för instabila för att man ska våga lita på att datan överlever mer än nått år.

Instabila? våga lita på dataförlust????
Min intel x25, köpte jag 2010. Den fungerar felfritt, över 4 år och dagligt användande. Aldrig krånglat, inga blåskärmar, nada.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MakeCoke:

Tycker de ska sluta tillverka så små SSDer som 128 GB. Spel och program tar bara mer och mer plats.

Nej tack, inte än! För många är 600–700 kr tillräckligt billigt för att de gärna ska köpa en SSD. Om man inte spelar behöver man heller inte mer. Tänk på personer som bara använder datorn till att surfa, skriva, betala räkningar och kolla på TV. Varför ska de köpa en större, dyrare SSD och sedan bara använda 50 GB av den?

Det vore extra bra om man kunde få ner priset på en 120:a under 500 kr, då det viktigaste för de flesta är att ha en SSD, inte att den är så stor som möjligt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske kommer större ssder nu om de fått upp tillförlitligheten på minnena, att lagra saker "länge" på dagens ssder är inget att lita på, de är för instabila för att man ska våga lita på att datan överlever mer än nått år.

Jag skulle vilja säga tvärtom, jag litar mer på ssd än hdd. Hårddiskar i konsumentklassen har fått värre och värre kvalitetsproblem över åren, av vad jag själv har upplevt (vilket förstås är anekdotiskt).

Dagens ssd:er håller extremt länge i vardagsbruk, enligt alla undersökningar jag sett hittills.

Här hemma kör vi 100% ssd (min maskin, sambons maskin, servern, htpc:n och brandväggsmaskinen). Undantaget är masslagring på servern som jag låter påkostade enterprisehårddiskar ta hand om, och backupdiskarna. Sedan 2009 har en backupdisk (konsumentdynga) dött, och en Plextor-ssd (måndagsex, tvärdog efter en månad). 1-1 i krascher alltså, men då är ssd:erna fler till antalet och brukas betydligt mer.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alling:

Nej tack, inte än! För många är 600–700 kr tillräckligt billigt för att de gärna ska köpa en SSD. Om man inte spelar behöver man heller inte mer. Tänk på personer som bara använder datorn till att surfa, skriva, betala räkningar och kolla på TV. Varför ska de köpa en större, dyrare SSD och sedan bara använda 50 GB av den?

Det vore extra bra om man kunde få ner priset på en 120:a under 500 kr, då det viktigaste för de flesta är att ha en SSD, inte att den är så stor som möjligt.

Om kretsarna kräver fysisk färre/mindre kapslar och blir så tillförlitliga att de "överlever datorn" så kanske moderkortstillverkarna vågar integrera små ssder på moderkorten, man skulle kunna tänka sig 2 delar, en liten del som lagrar operativsystemet och där det sällan skrivs, försedd med ett skrivskydd så innehållet inte kan ändras "lätt" och en annan del för allmänt bruk, det vore en trevlig utveckling tillbaka till tiden när datorer startade omedelbart och systemfilerna inte var så lätta att manipulera varje gång man startar datorn så är den "ohyrefri".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nautilus011:

Instabila? våga lita på dataförlust????
Min intel x25, köpte jag 2010. Den fungerar felfritt, över 4 år och dagligt användande. Aldrig krånglat, inga blåskärmar, nada.

Problemet är att när cellerna blir gamla och slitna så får de svårare att hålla laddningen. För en etta är en viss laddning i en cell medans en nolla är ingen laddning. Så om den ligger orörd länge och om cellen är sliten så kommer den tappa laddningen och förr eller senare når den under tröskeln så styrkretsen klassar den som noll istället för ett. Än värre blir det i MLC och TLC där du har flera olika nivåer på laddningen för att kunna koda in flera biter på en cell. Om du då har högsta värdet först så krävs det inte så mycket för att du ska börja tappa elektroner och så mäter du andra nivån sen. Då tror styrkretsen att det är 10 istället för 11 (bara ett exempel) och filen är korrupt. Det finns massa rätt avancerade mekanismer för att skydda sig mot detta och ECC är en viktig del av nya SSD. Det är inte bara ett hypotetiskt fall utan det är ett reellt problem. Ännu värre blir det när man stänger av datorn. En SSD är också känslig för att de flyttar runt filer kontinuerligt för att slita jämt på alla celler. Det gör att det blir många läs och skrivcykler där fel kan uppstå.

NAND är inte bra för masslagring av data.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av backfeed:

Jag skulle vilja säga tvärtom, jag litar mer på ssd än hdd. Hårddiskar i konsumentklassen har fått värre och värre kvalitetsproblem över åren, av vad jag själv har upplevt (vilket förstås är anekdotiskt).

Dagens ssd:er håller extremt länge i vardagsbruk, enligt alla undersökningar jag sett hittills.

Men minneskretsarna verkar fortfarande radera innehållet fortare än hdder om de lagras utan strömtillförsel, ssd är ju bra för dagligt bruk men att långtidsarkivera data på dem verkar ännu inte tillförlitligt, men det kanske blir bättre om nu kretsarna ökar i storlek igen för det gör dem nog mer långtidsstabila.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Jag skulle vilja säga tvärtom, jag litar mer på ssd än hdd. Hårddiskar i konsumentklassen har fått värre och värre kvalitetsproblem över åren, av vad jag själv har upplevt (vilket förstås är anekdotiskt).

Dagens ssd:er håller extremt länge i vardagsbruk, enligt alla undersökningar jag sett hittills.

Det gäller primärt mekaniska fel. Där är SSD mer pålitlig men det beror lite på vilka modeller. De bra modellerna är bättre än bra HDD. De dåliga modellerna är sämre än nästan allt. OCZ måste slagit någon sorts rekord med 50 % RAM på en eller två serier.

Fast det var inte riktigt det som åsyftades här utan det handlar om hur säker din data är, inte hur länge enheten håller. Det spelar ju ingen roll om enheten i sig fungerar om det börjar smyga sig in bitfel lite nu och då.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Snusfri

Mycket intressant detta med V-NAND.
Tycker även det är bra att de har varianter i många olika storlekar, för normalt folk så räcker en 120GB gott och väl, medans för mig som har mycket spel och program så kommer en 500GB vara ett krav.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

De diskuterar SSDs hållbarhet i detta pcper podcast. De sågar vanliga hårddiskar rätt så rejält. Minns inte men det är nån kille de pratar om så kör ett långtest på SSD och de verkar vara mycket mer hållbara än man trott. ca 35 min och framåt I videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men minneskretsarna verkar fortfarande radera innehållet fortare än hdder om de lagras utan strömtillförsel, ssd är ju bra för dagligt bruk men att långtidsarkivera data på dem verkar ännu inte tillförlitligt, men det kanske blir bättre om nu kretsarna ökar i storlek igen för det gör dem nog mer långtidsstabila.

Ok, det har du säkerligen rätt i. Långtidsarkivering av ssd har jag aldrig testat.

Skrivet av Zotamedu:

Det gäller primärt mekaniska fel. Där är SSD mer pålitlig men det beror lite på vilka modeller. De bra modellerna är bättre än bra HDD. De dåliga modellerna är sämre än nästan allt. OCZ måste slagit någon sorts rekord med 50 % RAM på en eller två serier.

Sant.

Jo, OCZ har haft väldigt mycket problem med sina ssd:er. Har en i min htpc, men den brukas sparsamt och det är ingen kris om den skulle haverera.

Skrivet av Zotamedu:

Fast det var inte riktigt det som åsyftades här utan det handlar om hur säker din data är, inte hur länge enheten håller. Det spelar ju ingen roll om enheten i sig fungerar om det börjar smyga sig in bitfel lite nu och då.

Sant. Men jag antar att detta varierar beroende på kontrollern, alltså om den gör checksummeberäkningar för att upptäcka bitfel. Kanske bara gäller de ordentligt påkostade enterprisemodellerna dock.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hoppas det bidrar med lägre priser för konsumenten. Hastigheterna räcker gott och väl för en vanlig användare, priserna har sjunkigt den senase tiden men fortfarande för höga

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av backfeed:

Sant. Men jag antar att detta varierar beroende på kontrollern, alltså om den gör checksummeberäkningar för att upptäcka bitfel. Kanske bara gäller de ordentligt påkostade enterprisemodellerna dock.

Problemet är ju att kontrollern inte kan göra nått om man arkiverar en ssd, den måste vara aktiv så den har ström, lagrar man dem och bitrötan sätter in så kan det ju bli så olyckligt att allt innehåll blir obrukbart och även om ssdn i sig kommer att fungera utmärkt om man formaterar om den så är ju datan man ville lagra borta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Problemet är ju att kontrollern inte kan göra nått om man arkiverar en ssd, den måste vara aktiv så den har ström, lagrar man dem och bitrötan sätter in så kan det ju bli så olyckligt att allt innehåll blir obrukbart och även om ssdn i sig kommer att fungera utmärkt om man formaterar om den så är ju datan man ville lagra borta.

Det har du rätt i. Har noll erfarenhet när det gäller långtidsarkivering av ssd, jag använder bara hårddiskar till sådant (pga utrymmesbehov och kostnadsrimlighet).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Ok, det har du säkerligen rätt i. Långtidsarkivering av ssd har jag aldrig testat.
Sant.

Jo, OCZ har haft väldigt mycket problem med sina ssd:er. Har en i min htpc, men den brukas sparsamt och det är ingen kris om den skulle haverera.

Sant. Men jag antar att detta varierar beroende på kontrollern, alltså om den gör checksummeberäkningar för att upptäcka bitfel. Kanske bara gäller de ordentligt påkostade enterprisemodellerna dock.

Det är inte bara styrkretsen som spelar roll utan typen av NAND och hur sliten den är. Som sagt så är TLC och MLC känsligare för att du har mycket mindre marginaler innan du mäter fel på laddningen i cellen. Alla styrkretsar måste ha avancerad felkorrigering idag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Grymt! Jag har planerat att skaffa en SSD till hösten. Detta kom lägligt

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Så om jag förstod videoklippet rätt har dom uppfunnit en tidsmaskin, ett odödlighetspiller, en oändlig & grön energikälla, möjligheten att färdas i överljushastighet bland stjärnorna samt en maskin som förvandlar Justin Bieber till Viktor Klimenko.

Övermäktigt är bara förnamnet.

Skämt åsido. Spännande teknik.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 | Moderkort: MSI Z170A GAMING M7 | CPU: Intel Core i7 6700k | RAM: Corsair 8GB DDR4 VENGEANCE LP Grafikkort: MSI GTX 1080 GAMING X |PSU: Be Quiet: KRAFT 600W | SSD: Kingston 60GB | HDD WD 500GB
Kylning: CPU: Corsair H75 | Chassi: 3x 140MM Noctua, 2x 120mm Noctua |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Problemet är ju att kontrollern inte kan göra nått om man arkiverar en ssd, den måste vara aktiv så den har ström, lagrar man dem och bitrötan sätter in så kan det ju bli så olyckligt att allt innehåll blir obrukbart och även om ssdn i sig kommer att fungera utmärkt om man formaterar om den så är ju datan man ville lagra borta.

Bitrötan? Länk på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nej tack, inte än! För många är 600–700 kr tillräckligt billigt för att de gärna ska köpa en SSD. Om man inte spelar behöver man heller inte mer. Tänk på personer som bara använder datorn till att surfa, skriva, betala räkningar och kolla på TV. Varför ska de köpa en större, dyrare SSD och sedan bara använda 50 GB av den?

Det vore extra bra om man kunde få ner priset på en 120:a under 500 kr, då det viktigaste för de flesta är att ha en SSD, inte att den är så stor som möjligt.

Grejen var ju att kapaciteten skulle flytta ett steg i förhållandet till priset. D.v.s att en 250 GB skulle kosta 6-700. Samma sak med hårddiskar, de kostar ungefär lika mycket men man får mer och mer kapacitet. Eller tycker du 100 GB mekaniska diskar ska säljas fortfarande. Utvecklingen ska gå framåt, inte stå stilla och trampa!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Hur är hållbarheten på anslutningarna till SSDer? Klarar de att ryckas ut en gång i kvartalet i 10 år, eller räknar tillverkarna med att man bara gör sin anslutning två tre gånger och dimensionerar därefter?

Om anslutningen skulle gå sönder blir ju själva SSDen ganska obrukbar...

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MakeCoke:

Grejen var ju att kapaciteten skulle flytta ett steg i förhållandet till priset. D.v.s att en 250 GB skulle kosta 6-700. Samma sak med hårddiskar, de kostar ungefär lika mycket men man får mer och mer kapacitet. Eller tycker du 100 GB mekaniska diskar ska säljas fortfarande. Utvecklingen ska gå framåt, inte stå stilla och trampa!

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att NAND har slagit in i en vägg när det gäller skalning. Mindre celler skalar inte linjärt med densitet eftersom de håller sämre vilket kräver mer extrautrymme. Vidare är de dyrare att tillverka så kostnaden minskar inte heller så mycket som man skulle önska. Därför har vi fastnat lite och det är därför Samsung tog till TLC för att försöka öka densiteten på sin 19 nm nod. Det här är första generationen V-NAND. Det är en helt ny teknik så därför är den dyr. Allt som är nytt är dyrt. Det är ändå rätt starkt jobbat att placera den på samma prisnivå som deras gamla 19 nm MLC. Då är redan Samsungs egna NAND billigare än vad som går att få tag på öppna marknaden vilket också syns om man tittar på priserna. De tillverkare som har tillgång till egen produktion kan lägga sig lägre än de som måste köpa NAND på öppna marknaden.

Det stora är att det här öppnar för en omstart för skalningen och det här är första steget.

Skrivet av gamefreak:

Hur är hållbarheten på anslutningarna till SSDer? Klarar de att ryckas ut en gång i kvartalet i 10 år, eller räknar tillverkarna med att man bara gör sin anslutning två tre gånger och dimensionerar därefter?

Om anslutningen skulle gå sönder blir ju själva SSDen ganska obrukbar...

En gång i kvartalet i 10 år ska inte vara några problem om de köper vettiga kontaktdon. Molex har specat sina SATA-kontakter till 500 anslutningscykler.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MakeCoke:

Grejen var ju att kapaciteten skulle flytta ett steg i förhållandet till priset. D.v.s att en 250 GB skulle kosta 6-700. Samma sak med hårddiskar, de kostar ungefär lika mycket men man får mer och mer kapacitet. Eller tycker du 100 GB mekaniska diskar ska säljas fortfarande. Utvecklingen ska gå framåt, inte stå stilla och trampa!

Det är förstås bara en tidsfråga innan 250 GB är nere runt 700 kr. Men tänk om man då kunde få en 120 GB för 400 kr.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Klart intressant. Förutom på en punkt: varför inte släppa en på 1,5 eller 2 TB om v-nand nu är så utrymmesbesparande som de säger? Då skulle jag köpa.

Edit: Pga att det är 40 nm antar jag.

Nja, om du tittar på bilder på kretskortet ser du att de hade kunnat stoppa in ungefär 2-3x så mycket kretsar utan några som helst problem, kretskortet fyller runt 40% av hårddisken, och de har bara kretarna med stor kapacitet på ena sidan. Så 3-4T hade nog inte varit några problem egentligen.

Men, eftersom priset hade skalat minst linjärt anser de nog att marknaden blir lite väl liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är förstås bara en tidsfråga innan 250 GB är nere runt 700 kr. Men tänk om man då kunde få en 120 GB för 400 kr.

Jo det hade förstås inte skadat.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cardeci:

Nja, om du tittar på bilder på kretskortet ser du att de hade kunnat stoppa in ungefär 2-3x så mycket kretsar utan några som helst problem, kretskortet fyller runt 40% av hårddisken, och de har bara kretarna med stor kapacitet på ena sidan. Så 3-4T hade nog inte varit några problem egentligen.

Men, eftersom priset hade skalat minst linjärt anser de nog att marknaden blir lite väl liten.

Finns vissa tekniska problem med att koppla många kapslar till samma kanal. Styrkretsen har ett visst antal kanaler som den kommunicerar minneskapslarna med. Det är till exempel därför vi inte sett större än 1 TB i konsumentklassen tidigare. De flesta styrkretsarna klarar helt enkelt inte av mer än så.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Hoppas de rear ut 840 pro 256gb så jag kan köpa en till och köra raid 0

Skickades från m.sweclockers.com

Jag som precis köpte en sån för 1600 kr+

Min laptop behöver dock en, räcker med en mindre till det.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Finns vissa tekniska problem med att koppla många kapslar till samma kanal. Styrkretsen har ett visst antal kanaler som den kommunicerar minneskapslarna med. Det är till exempel därför vi inte sett större än 1 TB i konsumentklassen tidigare. De flesta styrkretsarna klarar helt enkelt inte av mer än så.

Normalt sett klarar en vanlig ssd 8 kretsar har jag för mig Intels pci-e klarar 18 (Intel dc P 3500,3600,3700) men kostar mer också & samsungs nya har jag ej sett någon info om (Pci-e) Samsung har på SAS upp till 1920 GB ,(12 GBPS) Upp till 3.2 GB på PCI-E så visst kan dom om dom vill men då kan dom ju ej mjölka industrin på hutlösa pengar
OBS kan ha fel på siffrorna på antal kretsstöd

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ase:

Normalt sett klarar en vanlig ssd 8 kretsar har jag för mig Intels pci-e klarar 18 (Intel dc P 3500,3600,3700) men kostar mer också & samsungs nya har jag ej sett någon info om (Pci-e) Samsung har på SAS upp till 1920 GB ,(12 GBPS) Upp till 3.2 GB på PCI-E så visst kan dom om dom vill men då kan dom ju ej mjölka industrin på hutlösa pengar
OBS kan ha fel på siffrorna på antal kretsstöd

Eller så vill de hålla nere priserna på konsumentversionen genom att tillverka mindre och enklare kretsar.

Tyvärr är det inte helt lätt att veta exakt hur det fungerar då information om styrkretsarna är extremt svårt att hitta. Ingen släpper något mer än väldigt generella detaljer. Till exempel kör Samsung tvåkärnig ARM i sina medans andra kör ASIC.

Det kan ju vara så enkelt att det helt enkelt inte är kostnadseffektivt att designa en styrkrets för konsumentmarknaden för enheter på 2 TB eftersom de hade kostat närmare 10 000 kr styck. Den största kostnaden i en SSD är fortfarande NAND med bred marginal och även om de körde 840 EVO som använder Samsungs billigaste NAND hade priset fortfarande varit ca 8000 kr. Andelen användare som kan lägga så mycket pengar på SSD och samtidigt inte har möjlighet att bara köpa två styck 1 TB är nog för liten för att det ska vara värt det. Så då har du en styrkrets med en massa kanaler som generellt inte används. Processorn måste ju också skalas upp i så fall.

Om V-NAND skalar lika bra som Samsung hoppas kan vi nog se 2 TB SSD i samma prisintervall som nuvarande 1 TB om ett par år.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Ibland borde jag sluta läsa/hänga så mycket på sweclockers... Någon som har ett nytt jobb med fetare lön så man hinner med?

Haha instämmer helt till fullo, hade jag inte suttit så mycket här hade jag aldrig handlat min z97 & devil's Canyon cpu + evga g2 psu!!

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Nu är ju frågan, köpa denna eller köpa en M.2 SSD

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad