Internetet segar bara för mig. Varför?

Permalänk
Medlem

Internetet segar bara för mig. Varför?

Hej. Ibland så segar mitt internet och jag får hög ping i spel, men när jag frågar brodern så funkar det fint för honom.
Vi båda har trådlöst, jag använder USB-adapter som står cirka två meter ifrån routen, han sitter längre bort och kör via en switch som förstärker signalen till routen.
Så jag är ansluten via en egen SSID (om det är rätta namnet?) och han är ansluten till en annan. Är inte det då märkligt att jag ändå har segt internet och hög ping?

Speedtest resultat

Någon lösning på detta?

Edit: Glömde säga att ibland tappar jag anslutningen helt slumpmesigt.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk

Ostabilt wifi kanske

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Om du bara har 2m till routern så löses väl detta enkelt med en kabel istället för det betydligt sämre alternativet wifi?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Om du bara har 2m till routern så löses väl detta enkelt med en kabel istället för det betydligt sämre alternativet wifi?

Har frågat om det flera gånger men farsan kan inte betämma sig om han ska borra ett litet hål från hans rum till mitt eller inte.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk

Bara borra skiten så är problemet fixat, vi har borrat från nedervåningen (där routern är) upp till övervåningen där vi har en switch, och sedan borrat åt alla håll så att alla har kabel muta han med öl och choklad, brukar funka (nötter brukar också funka)

Permalänk
Medlem

Inte så att din bror har trixat lite med inställningarna ;-P

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Bara borra skiten så är problemet fixat, vi har borrat från nedervåningen (där routern är) upp till övervåningen där vi har en switch, och sedan borrat åt alla håll så att alla har kabel muta han med öl och choklad, brukar funka (nötter brukar också funka)

Har redan försökt så jag tror inte det är någon mening att försöka igen.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODM:

Inte så att din bror har trixat lite med inställningarna ;-P

Han är typ 13 så nä det har han inte.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem

Var inte så säker kika på inställningarna i routern vad som prioriteras, finns alltid någon något som kan fixa och trixa inte svårt, ålder spelar mindre roll, kunska eller någon polare som har den kunskapen.....skadar aldrig att kolla inställningarna....

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODM:

Var inte så säker kika på inställningarna i routern vad som prioriteras, finns alltid någon något som kan fixa och trixa inte svårt, ålder spelar mindre roll, kunska eller någon polare som har den kunskapen.....skadar aldrig att kolla inställningarna....

Han kan inte sånt, sen har store brorsan gjort ett lösen som bara han och farsan vet.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moxzii:

Han kan inte sånt, sen har store brorsan gjort ett lösen som bara han och farsan vet.

vad bra, då är frågan hur din storebror och din farsa har satt inställningarna.....vad för router kör ni på?

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODM:

vad bra, då är frågan hur din storebror och din farsa har satt inställningarna.....vad för router kör ni på?

Det var länge sedan han fixade lösen, sen tror jag inte han/dom har ändrat lågra inställningar. Enda jag vet är att det är en Thomson.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem

1. Prova att kör kommandot ping i kommandotolken som det heter på svenska windows. Ex
ping -n 200 <ip adress till router>

Är det många paket som sticker iväg över runt 30 ms eller om du får timeout på vissa paket gör punkt 2.

2. Prova att byta runt mellan de olika kanalerna som ofta går att välja (1-14 eller liknande på 2.4 GHz bandet t ex. Gör sedan om punkt 1.

Det kan finnas en inställning i routern som heter något i stil med 20/40 mhz co existance som du kan prova med att koppla ur (under trådlösa avancerade inställningar eller liknande)

Permalänk
Skrivet av moxzii:

Hej. Ibland så segar mitt internet och jag får hög ping i spel, men när jag frågar brodern så funkar det fint för honom.
Vi båda har trådlöst, jag använder USB-adapter som står cirka två meter ifrån routen, han sitter längre bort och kör via en switch som förstärker signalen till routen.
Så jag är ansluten via en egen SSID (om det är rätta namnet?) och han är ansluten till en annan. Är inte det då märkligt att jag ändå har segt internet och hög ping?

Speedtest resultat

Någon lösning på detta?

Edit: Glömde säga att ibland tappar jag anslutningen helt slumpmesigt.

Vad är det för "switch" som förstärker signalen? En brygga eller repeater eller liknande? Testa koppla ur den så ska det nog se att det händer grejer. Det kan vara så att den stör ut den ordinarie routern som står 2m ifrån dig. Gör det genom att koppla ur det du kallar switch och se om det blir någon skillnad. Blir det det: Köp ny trådlös brygga/repeater eller som ovan säger, det optimala alternativet är alltid att ha direktkopplat med kabel mot routern. Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

1. Prova att kör kommandot ping i kommandotolken som det heter på svenska windows. Ex
ping -n 200 <ip adress till router>

Är det många paket som sticker iväg över runt 30 ms eller om du får timeout på vissa paket gör punkt 2.

2. Prova att byta runt mellan de olika kanalerna som ofta går att välja (1-14 eller liknande på 2.4 GHz bandet t ex. Gör sedan om punkt 1.

Det kan finnas en inställning i routern som heter något i stil med 20/40 mhz co existance som du kan prova med att koppla ur (under trådlösa avancerade inställningar eller liknande)

Hittar inte ip:n till routern.

Skrivet av Victor-93:

Vad är det för "switch" som förstärker signalen? En brygga eller repeater eller liknande? Testa koppla ur den så ska det nog se att det händer grejer. Det kan vara så att den stör ut den ordinarie routern som står 2m ifrån dig. Gör det genom att koppla ur det du kallar switch och se om det blir någon skillnad. Blir det det: Köp ny trådlös brygga/repeater eller som ovan säger, det optimala alternativet är alltid att ha direktkopplat med kabel mot routern. Lycka till

Något sådant är det. Om jag drar ur den får inte mina syskon internet. Fast kan göra det inatt när dom sover.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Skrivet av moxzii:

Hittar inte ip:n till routern.

Något sådant är det. Om jag drar ur den får inte mina syskon internet. Fast kan göra det inatt när dom sover.

Du hittar IP:n till routern genom att gå in i cmd (kommandotolken) och skriva in ipconfig sedan letar du efter standard-gateway adress som i vanliga fall är 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 eller 192.168.1.254

Kan också vara en adress som börjar på 10.,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor-93:

Du hittar IP:n till routern genom att gå in i cmd (kommandotolken) och skriva in ipconfig sedan letar du efter standard-gateway adress som i vanliga fall är 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 eller 192.168.1.254

Kan också vara en adress som börjar på 10.,

juste så var det. var länge sen jag gjorde det så jag har glömt.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Skrivet av moxzii:

juste så var det. var länge sen jag gjorde det så jag har glömt.

Yes, sedan är det bara att testa pinga routern, pingar du den 50 ggr tillexempel och får packetloss så är det inte bra. Testa då att kopplat bort bryggan/accesspunnkten som din bror/syster är ansluten mot och pinga igen och se hur det går. Ser det bättre ut beror det på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor-93:

Yes, sedan är det bara att testa pinga routern, pingar du den 50 ggr tillexempel och får packetloss så är det inte bra. Testa då att kopplat bort bryggan/accesspunnkten som din bror/syster är ansluten mot och pinga igen och se hur det går. Ser det bättre ut beror det på det.

Okej. Får bara upp "felaktigt kommandosyntax" eller "ping-begäran kunde inte hitta värddator ip. Kontrollera namnet och försök igen."

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

muta han med öl och choklad, brukar funka (nötter brukar också funka)

Skrivet av moxzii:

Han är typ 13 så nä det har han inte.

Jag har inget att tillföra, utan en glad smiley.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

Jag har inget att tillföra, utan en glad smiley.

hah

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem

Om det fungerar för andra men inte för dig så är felet högst troligen relaterat till din dator.

Se över drivrutiner, alternativt byt ut wifi-adaptern helt.
Se också över övrig mjukvara, så att du inte har en massa skit i datorn. Tipset om att pinga routern är en god idé.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Köp en 50 meters kabel och dra ut i rummet och in i det andra efter listen om du inte kan borra. Antagligen så är det störningar eller kanske en gips skiva i väggen som gör att du får problem så den måste skicka om helatiden så du får packet loss till den trådlösa routern vilket kommer skapa ping spikar.

Tror dock att borra i väggen är inget problem för din far om du lägger upp det på ett fint sätt genom att ni drar/limmar en list upp efter väggen eller liknande, föräldrar vill bara inte ha ett fult hål i väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moxzii:

Har redan försökt så jag tror inte det är någon mening att försöka igen.

Köp en lång kabel bara och dra i taket eller vid golvet. finns upp till 50m så det ska inte vara några problem om du inte får borra.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Om det fungerar för andra men inte för dig så är felet högst troligen relaterat till din dator.

Se över drivrutiner, alternativt byt ut wifi-adaptern helt.
Se också över övrig mjukvara, så att du inte har en massa skit i datorn. Tipset om att pinga routern är en god idé.

Har senaste drivers, sen är ju min adapter säkert minst 3 år gammal så det kanske är dags för en ny. Har väl inga konstiga program.

Skrivet av VexedRelic:

Köp en 50 meters kabel och dra ut i rummet och in i det andra efter listen om du inte kan borra. Antagligen så är det störningar eller kanske en gips skiva i väggen som gör att du får problem så den måste skicka om helatiden så du får packet loss till den trådlösa routern vilket kommer skapa ping spikar.

Tror dock att borra i väggen är inget problem för din far om du lägger upp det på ett fint sätt genom att ni drar/limmar en list upp efter väggen eller liknande, föräldrar vill bara inte ha ett fult hål i väggen.

Skrivet av griid_83:

Köp en lång kabel bara och dra i taket eller vid golvet. finns upp till 50m så det ska inte vara några problem om du inte får borra.

Ska se om det går.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem

Borra själv och ser han det så säger du bara: ojdå, det var inte meningen.
Funkar fint för Emil i Lönneberga

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Haha. Installerade en äldre version på mjukvaran till min USB-adapter och då funkade det mycket bättre.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.