Vissa spel vägrar över 60hz refresh rate

Permalänk
Medlem

Vissa spel vägrar över 60hz refresh rate

Hej!

Som titeln lyder så har jag problem med att få till en bra uppdateringsfrekvens i en del spel. Jag skulle vilja ha uppdateringsfrekvensen till 96hz men det finns ej att välja i inställningar. Jag har testat att redigera ini-filer, ändra "Preferred refresh rate" till highest available i nvidia inspector och att köra spelen i windowed mode. Inget av detta har effekt, inte ens när jag tvingar uppdateringsfrekvensen i ini-filen. Tänkte bara kolla om det är någon som har samma problem eller någon som har löst det och har idéer om vad som kan krångla. Skål!

Specs: Qnix qx2710, 780ti SLI

Några exempel på program som bråkar:

Dayz (standalone)
F1 2013
Shift: Unleashed 2
Kerbal Space Program
Terraria

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Esrakuf:

Hej!

Som titeln lyder så har jag problem med att få till en bra uppdateringsfrekvens i en del spel. Jag skulle vilja ha uppdateringsfrekvensen till 96hz men det finns ej att välja i inställningar. Jag har testat att redigera ini-filer, ändra "Preferred refresh rate" till highest available i nvidia inspector och att köra spelen i windowed mode. Inget av detta har effekt, inte ens när jag tvingar uppdateringsfrekvensen i ini-filen. Tänkte bara kolla om det är någon som har samma problem eller någon som har löst det och har idéer om vad som kan krångla. Skål!

Specs: Qnix qx2710, 780ti SLI

Några exempel på program som bråkar:

Dayz (standalone)
F1 2013
Shift: Unleashed 2
Kerbal Space Program
Terraria

DayZ i command options, sätt -freq 96

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

DayZ i command options, sätt -freq 96

Jag är inte helt säker på var command options befinner sig, jag testade skriva -freq 96 på launch parameters i steam. Detta verkade inte fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

Jag är inte helt säker på var command options befinner sig, jag testade skriva -freq 96 på launch parameters i steam. Detta verkade inte fungera.

Höger klicka på DayZ>properties>set launch options>klart.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moxzii:

Höger klicka på DayZ>properties>set launch options>klart.

Japp! Då gjorde jag rätt. Jag har dock vissa misstankar om att det ej går i 96hz iallafall. Huvudmenyn går definitivt i 60hz men i spelet är det svårare att avgöra då själva bildfrekvensen inte är stadig.

Permalänk
Medlem

Är det så att du har "Adaptive Vsync" påslaget i nvidia-drivarna?

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

Alla spel stödjer ju inte högre refresh rates heller. Har inte spelat något av dessa så har ingen koll, men slå på typ fraps eller något liknande så ser du ju vad för fps du får

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

Är det så att du har "Adaptive Vsync" påslaget i nvidia-drivarna?

Nä det är avslaget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Alla spel stödjer ju inte högre refresh rates heller. Har inte spelat något av dessa så har ingen koll, men slå på typ fraps eller något liknande så ser du ju vad för fps du får

De spelen som jag listar får jag långt över 100 fps i (inte så ofta i Dayz) så bildrutor har jag så att det räcker. Sedan är det bara att visa dem som är det kluriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

De spelen som jag listar får jag långt över 100 fps i (inte så ofta i Dayz) så bildrutor har jag så att det räcker. Sedan är det bara att visa dem som är det kluriga.

Jo, men slå på vsync givetvis så ser du ju.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Jo, men slå på vsync givetvis så ser du ju.

Mja, detta kunde jag ju tänkt på.. Jag testade och det var mycket riktigt fortfarande 60hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

Mja, detta kunde jag ju tänkt på.. Jag testade och det var mycket riktigt fortfarande 60hz.

Då kan det vara så att spelet inte stödjer högre refresh rate, 96hz är dock en väldigt konstig refresh rate. Många spel jag spelat stödjer 60, 99, 120 och 144 t ex. En del har inte 99, utan det är 60 eller 120 som gäller. Aldrig sett ett spel med 96?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esrakuf:

Japp! Då gjorde jag rätt. Jag har dock vissa misstankar om att det ej går i 96hz iallafall. Huvudmenyn går definitivt i 60hz men i spelet är det svårare att avgöra då själva bildfrekvensen inte är stadig.

Ett enkelt sätt att avgöra vilken uppdateringsfrekvens skärmen visar är att trycka upp inställningsmenyn på skärmen. På den rutan man får upp brukar både upplösning och uppdateringsfrekvens stå. Ibland kan man dock behöva bläddra lite...

Permalänk
Medlem

Eftersom du kör SLI:

Jag läste på overclock.net:
If you have a 400/500-series GPU or if you have an SLI setup, you MUST use the full patch to get 110/120 Hz even if you're using the NVIDIA control panel instead of CRU. The Titan and the GTX 780 might not need the full patch for SLI, but I'm not able to verify that myself.
I will add that all Nvidia SLI+ users are still using the full patch for any overclock over 60Hz, IIRC.

http://www.overclock.net/t/1384767/official-the-qnix-x-star-1440p-monitor-club

Det är en länk där till patchen de nämner.

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

De spelen som jag listar får jag långt över 100 fps i (inte så ofta i Dayz) så bildrutor har jag så att det räcker. Sedan är det bara att visa dem som är det kluriga.

DayZ kan du bara hoppas på att få stabilt i 60, gammal o-optimerad motor. Det har blivit lite bättre men fortfarande långt ifrån.

Edit: missförstog ang andra spel.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

Eftersom du kör SLI:

Jag läste på overclock.net:
If you have a 400/500-series GPU or if you have an SLI setup, you MUST use the full patch to get 110/120 Hz even if you're using the NVIDIA control panel instead of CRU. The Titan and the GTX 780 might not need the full patch for SLI, but I'm not able to verify that myself.
I will add that all Nvidia SLI+ users are still using the full patch for any overclock over 60Hz, IIRC.

http://www.overclock.net/t/1384767/official-the-qnix-x-star-1440p-monitor-club

Det är en länk där till patchen de nämner.

Jajjemen! Jag har patchat med nvidia pixel clock patcher sedan jag började klocka skärmen! Tack för svaret iallafall :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Då kan det vara så att spelet inte stödjer högre refresh rate, 96hz är dock en väldigt konstig refresh rate. Många spel jag spelat stödjer 60, 99, 120 och 144 t ex. En del har inte 99, utan det är 60 eller 120 som gäller. Aldrig sett ett spel med 96?

Nä, det är ju en rätt skum uppdateringsfrekvens men ganska många spel stödjer den. Iallafall efter man har petat omkring i configfilerna.
Spel som jag har fått 96 hz att fungera i är:

Skyrim
Battlefield 4
Farcry 3
Borderlands 2
Arma 3
Mafia 2
Tomb Raider (2013)
Spin Tires
Just Cause 2
Alan Wake
Crysis 3
Unreal Tournament 3/2004
Watch Dogs

Så det är irriterande att det går att fixa i så många spel och att det inte fungerar alls i andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Ett enkelt sätt att avgöra vilken uppdateringsfrekvens skärmen visar är att trycka upp inställningsmenyn på skärmen. På den rutan man får upp brukar både upplösning och uppdateringsfrekvens stå. Ibland kan man dock behöva bläddra lite...

Det hade kunnat fungera, tyvärr har jag ingen OSD på denna skärmen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

Nä, det är ju en rätt skum uppdateringsfrekvens men ganska många spel stödjer den. Iallafall efter man har petat omkring i configfilerna.
Spel som jag har fått 96 hz att fungera i är:

Skyrim
Battlefield 4
Farcry 3
Borderlands 2
Arma 3
Mafia 2
Tomb Raider (2013)
Spin Tires
Just Cause 2
Alan Wake
Crysis 3
Unreal Tournament 3/2004
Watch Dogs

Så det är irriterande att det går att fixa i så många spel och att det inte fungerar alls i andra.

Hmm, far out men testat att byta till DP från DVI-D som jag gissar att du kör eller tvärtom? Av någon aledning är jag tvungen att skapa separat profil i nvidia's kontrollpanel med 120Hz sedan jag bytte till DP, annars finns bara upp till 60Hz för mig att välja i Windwos, fungerade utmärkt med alla lägen tidigare när jag körde DVI-D.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Hmm, far out men testat att byta till DP från DVI-D som jag gissar att du kör eller tvärtom? Av någon aledning är jag tvungen att skapa separat profil i nvidia's kontrollpanel med 120Hz sedan jag bytte till DP, annars finns bara upp till 60Hz för mig att välja i Windwos, fungerade utmärkt med alla lägen tidigare när jag körde DVI-D.

Jag önskar att jag kunnat testa att byta till DP. Nu har jag bara en enda DVI-D på denna skärmen så det blir svårt.

Permalänk

Hej

Lånar tråden då jag också har en QNIX 2710 skärm överclockad till 96 Hz som funkat jätte bra och har tidigare kört UT2004 i upp till 96 Hz i windows 8.1 64-bit.

Har kört så i månader och blev förvånad när jag tittade på Stat fps och den visade 60 Hz. Har "Adaptive vsync" inställt i nvidia controlpanel och 96 Hz vald i custom resolutions.

Nu var det ett tag sedan jag provade med den "senasteT grafikortsdrivrutien 344.80 tror jag det var men datorn blev seg i spel så jag "rullade tillbaka" till 344.11 som var stabil och funkade med 96 Hz innan.

Hade tänk uppdatera till senaste efter 348 men den senaste är fortfarande 347.xx så det har inte blivit av än.

HAr provat och stänga av/på adaptive vsync men den är spikad på 60 Hz i UT2004.

MSI Geforrce 780 gaming.