Norge förbjuder tiggeri på kommunal nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Jag förstår att norrmännen har tröttnat.
http://www.liveleak.com/view?i=503_1381420074

Även ifall det är något av Huzzbutts favorit att skylla på, cherrypicking, så ser det för jävla grisgt ut.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Även ifall det är något av Huzzbutts favorit att skylla på, cherrypicking, så ser det för jävla grisgt ut.

Pytt Huzzbutt skyller inte på saker, ni skyller på saker och jag förklarar att ni har fel. Exempeldags!

Skrivet av JenzA:

Jag förstår att norrmännen har tröttnat.
http://www.liveleak.com/view?i=503_1381420074

Tanto

Skrivet av HazZarD:

Att bryta mot lagen och utöva våld mot de man stör sig på av antingen då estetiska eller rasistiska anledningar är ett tecken på vissa individers benägenhet till mindre genomtänkta åtgärdsplaner än att "nästan alla är tröta på skiten..." Personligen är jag mer trött på medborgargarden i stadsarkitektoniska frågor.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem

Sett denna?

https://www.youtube.com/watch?v=oJRGC8pMQU8

Skrivet av Huzzbutt:

Pytt Huzzbutt skyller inte på saker, ni skyller på saker och jag förklarar att ni har fel. Exempeldags!

Tanto
http://3.bp.blogspot.com/-aPtnwgzs32E/Td5uMTCeUyI/AAAAAAAAAAA...

Vad har city-skitande romer med bilden att göra?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Såg en tiggare idag med en skylt som det stod, Hjälp mig, min dotter behöver en hjärntransplantation, jag slutade läsa där och jag kämpade med att hålla skrattet tillbaka och att hålla mig borta från att ta kort. Vuxenpoäng! Han fick givetvis inte en krona!

Det måste vara bra eländigt att sitta vid en butik och inte kunna ett ord svenska, med en burk i handen och tigga i det kontantfria samhället Slösa en hel dag att inte göra någonting, om han hade varit ute och gjort något produktivt som kan generera pengar hade jag haft mer förståelse. plocka burk, erbjuda sig klippa gräs eller liknande.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Sett denna?

https://www.youtube.com/watch?v=oJRGC8pMQU8

Vad har city-skitande romer med bilden att göra?

Inte mycket. Det där är standardläge i Tantolunden den här tiden på året. Bilder på skräpiga platser må vara festliga men de är knappast dokument över enskilda gruppers sanitära läggning.

Skrivet av john_doe:

Såg en tiggare idag med en skylt som det stod, Hjälp mig, min dotter behöver en hjärntransplantation, jag slutade läsa där och jag kämpade med att hålla skrattet tillbaka och att hålla mig borta från att ta kort. Vuxenpoäng! Han fick givetvis inte en krona!

Det måste vara bra eländigt att sitta vid en butik och inte kunna ett ord svenska, med en burk i handen och tigga i det kontantfria samhället Slösa en hel dag att inte göra någonting, om han hade varit ute och gjort något produktivt som kan generera pengar hade jag haft mer förståelse. plocka burk, erbjuda sig klippa gräs eller liknande.

Om vi ponerar att tiggaren i fråga hade klippt gräs eller på annat sätt skaffat sig en inkomst så hade individen för dig varit osynlig: du hade inte haft någon förståelse alls.

Emellertid så kan vi nog sluta oss till att om individen i fråga hade haft möjlighet att tjäna pengar på ett mer effektivt sätt så skulle den heller inte ha tiggt. På ren individ nivå så kan vi förstås finna undantag, vissa kan vara arbetsskygga men som grupp är arbetsskygg något som måste förankras i en, utan vidare värderingar kring begreppet: rasistisk teori inom vilken de biologiska förutsättningarna för romer skiljer dem från andra grupper och att dessa biologiska förutsättningar innebär arbetsskygghet eller fallenhet för tiggeri. Utan vidare utbildning på det neurologiska området så höftar jag till med att en jämförelse av dopamin nivåer helt klart låter rimlig.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Inte mycket. Det där är standardläge i Tantolunden den här tiden på året. Bilder på skräpiga platser må vara festliga men de är knappast dokument över enskilda gruppers sanitära läggning.

Absolut, eländet med engångsgrillarna är i full spinn. Dock, att skita öppet i city som det dokumenteras görs bör beivras, helt oförsvarbart.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Absolut, eländet med engångsgrillarna är i full spinn. Dock, att skita öppet i city som det dokumenteras görs bör beivras, helt oförsvarbart.

Givetvis, jag föreslår fler offentliga toaletter. Helst med blått ljus. Man ska inte glömma att hederliga Svenska heroinister gödslar en hel del.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem

Blått ljus är trixigt, krävs ett tränat öga att träffa rätt under det.

Inte så noga för min del vem som gödslar, ofog hur som.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Det ska förbjudas ja, alla vet ju att dom tillhör organiserade ligor som bara åker runt i hela europa där det är tillåtet och kör sina fulspel.

Ja, jag ska också börja tigga! Easy money! Det ser så trevligt ut att sitta där och frysa! Jag tror att de gör det frivilligt! Läs på lite om romers rättigheter och hur de blir bahandlade i rumänien. De är inga medelklasssvenssons som har fått nog av att behöva gå upp på morgonen och bestämde sig för att slå ut tänderna på sig själva och börja tigga.

Permalänk
Medlem

Nu vill tydligen vissa kommuner inte längre kännas vid att det skulle finnas organiserat tiggeri:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/fel-uppgifter-om-...

Jag kan se tre alternativ till varför man plötsligt ändrar sig:
1. Det är för politiskt känsligt för att man ska vilja stå för det.
2. Man vill dölja att man gjort ett dåligt jobb som inte tål granskning.
3. Det är ett utbrett faktum att man inom kommunal förvaltning inte är kapabel att svara på enkäter.

Kan faktist inte bestämma mig för vilket alternativ jag lutar åt.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Nu vill tydligen vissa kommuner inte längre kännas vid att det skulle finnas organiserat tiggeri:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/fel-uppgifter-om-...

Jag kan se tre alternativ till varför man plötsligt ändrar sig:
1. Det är för politiskt känsligt för att man ska vilja stå för det.
2. Man vill dölja att man gjort ett dåligt jobb som inte tål granskning.
3. Det är ett utbrett faktum att man inom kommunal förvaltning inte är kapabel att svara på enkäter.

Kan faktist inte bestämma mig för vilket alternativ jag lutar åt.

Jag föreslår alternativ 4 som lustigt nog också är rätt alternativ

4. Kommunerna hade inte fog för sina tidigare uttalanden/enkät svar.

Visst jag vet att det är ett kontroversiellt svars alternativ det är dock inte lika kontroversiellt som att ta kommunens ord och acceptera att några har missuppfattat frågan, nej ett sådant alternativ vore förstås explosivt material. Det förefaller därtill osannolikt att en enkät har dragits med tolkningsproblem då detta är något som aldrig händer.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag föreslår alternativ 4 som lustigt nog också är rätt alternativ

4. Kommunerna hade inte fog för sina tidigare uttalanden/enkät svar.

Visst jag vet att det är ett kontroversiellt svars alternativ det är dock inte lika kontroversiellt som att ta kommunens ord och acceptera att några har missuppfattat frågan, nej ett sådant alternativ vore förstås explosivt material. Det förefaller därtill osannolikt att en enkät har dragits med tolkningsproblem då detta är något som aldrig händer.

Det var det jag menade med nummer 2

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Det var det jag menade med nummer 2

Fast om man nu backar så erkänner man att man har gjort ett dåligt jobb. Hade mörkning varit önskvärt så hade de väl kört på blånekning i ett sånt läge.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

De pantar nog också burkar. Det är inte deras affärsidé de håller fast vid, snarare så att det är deras kultur samt att de inte har så många andra val(i praktiken), eller att det är enkelt att bryta sig loss från det. Oavsett vilket land du går till är romer de mest utsatta, och redan i de fattiga länderna finns i princip inga svartjobb för de. Tänk dig att alla de romer i Sverige har princip ingen utbildning och/eller något kontaktnät som helst. Vilka svartjobb ska de ta, och hur ska de få tag på de?

Jag läste i tråden igen och kom på att jag missade det nu fetstilade som du skrev. Kan du berätta mer om det?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Jag läste i tråden igen och kom på att jag missade det nu fetstilade som du skrev. Kan du berätta mer om det?

De grupper jag har sett, både här och i andra länder är det vanligt förekommande att romer samlar metall och dylikt för att sälja till skrothandlare. Det är en av de legala möjligheterna för grupper som står utanför samhället att tjäna pengar. Kultur kanske är felaktigt använd här men hoppas du förstår min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

De grupper jag har sett, både här och i andra länder är det vanligt förekommande att romer samlar metall och dylikt för att sälja till skrothandlare. Det är en av de legala möjligheterna för grupper som står utanför samhället att tjäna pengar. Kultur kanske är felaktigt använd här men hoppas du förstår min poäng.

Nej inte helt. Är lönearbete eller eget företagande något som inte ingår i deras kultur?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Nej inte helt. Är lönearbete eller eget företagande något som inte ingår i deras kultur?

Är inte vanligt att man talar om diskreta mått när man talar om kultur, utan jag talar om vad som är sannolikt för en grupp. På samma sätt som att utbildade grupper producerar barn som strävar efter en högre utbildning än outbildade grupper. Om man nu ska kalla det kulturellt är jag inte hundra på men det är benämningen jag använde så då kör jag på den tills någon rättar mig. Så i förra exemplet finns det fall i båda grupperna där individer går emot majoritets normen för gruppen. Därmed är det inte uteslutet att någon blir professor från en grupp där det finns få professorer, och likadant för andra sidan att det finns de som blir hemlösa men som kommer från en utbildad familj. Min poäng var att hela romer community består av personer som är dåligt integrerade i samhällen med nästintill ingen utbildning, och där förväntan från gruppen är låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Om jag ställer en motfråga: Varför ska Sverige ta ansvar för ett annat EU lands medborgare?

Jag är så jävla trött på det här inskränkta, egoistiska SD-snacket! Det är som att snacka färg med en färgblind. Oavsett hur många argument man lägger fram så går det inte in.

Men jag gör ännu ett försök, för någonstans djupt därinne kanske det finns en gnutta medmänsklighet och empati:
Sverige ska inte ta hand om andra länders medborgare.

Men de som har kapacitet och medel till att hjälpa utsatta människor, ska hjälpa utsatta människor. Oavsett om de snackar svenska, engelska, ryska, arabiska, indiska, kinesiska... whatever!

Sen hur man bäst hjälper dessa människor kan diskuteras - men att springa runt och påstå att dessa människor är mindre värda eftersom de är rumänska, eller att allt tiggeri är "organiserat" (har vi hittills sett en enda opartisk källa på att organiserat tiggeri förekommer?) är ren och skär fucking bullshit, för att inte säga kränkande!

Om någon ligger påkörd på gatan så kontrollerar du väl fan inte först huruvida den kan de svenska grammatik-reglerna innan du ringer efter ambulansen?
Varför skulle något vara annorlunda i det här fallet?

Visst, vi måste ha lagar och regleringar för hur invandring och välgörenhet ska kontrolleras, men att tro att man kan förbjuda bort lidande och utsatthet är ju ett jävla hån åt de mest utsatta.
Snacka om att sparka på de som ligger.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gorian:

Jag är så jävla trött på det här inskränkta, egoistiska SD-snacket! Det är som att snacka färg med en färgblind. Oavsett hur många argument man lägger fram så går det inte in.

Men jag gör ännu ett försök, för någonstans djupt därinne kanske det finns en gnutta medmänsklighet och empati:
Sverige ska inte ta hand om andra länders medborgare.

Men de som har kapacitet och medel till att hjälpa utsatta människor, ska hjälpa utsatta människor. Oavsett om de snackar svenska, engelska, ryska, arabiska, indiska, kinesiska... whatever!

Sen hur man bäst hjälper dessa människor kan diskuteras - men att springa runt och påstå att dessa människor är mindre värda eftersom de är rumänska, eller att allt tiggeri är "organiserat" (har vi hittills sett en enda opartisk källa på att organiserat tiggeri förekommer?) är ren och skär fucking bullshit, för att inte säga kränkande!

Om någon ligger påkörd på gatan så kontrollerar du väl fan inte först huruvida den kan de svenska grammatik-reglerna innan du ringer efter ambulansen?
Varför skulle något vara annorlunda i det här fallet?

Visst, vi måste ha lagar och regleringar för hur invandring och välgörenhet ska kontrolleras, men att tro att man kan förbjuda bort lidande och utsatthet är ju ett jävla hån åt de mest utsatta.
Snacka om att sparka på de som ligger.

//Gorian

Extra skopa kaffe i morgonkaffet idag..?

Duger BBC som källa på att organiserat tiggeri förekommer?

https://www.youtube.com/watch?v=oJRGC8pMQU8

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Extra skopa kaffe i morgonkaffet idag..?

Ja

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Extra skopa kaffe i morgonkaffet idag..?

Duger BBC som källa på att organiserat tiggeri förekommer?

https://www.youtube.com/watch?v=oJRGC8pMQU8

Duger utmärkt.

Ägaren till den här bilen verkar vara en snäll kille, han lånar ut den till vad jag har sett 4-5 andra killar som turas om att köra ut ett gäng gästarbetare varje morgon och sen hämtar dom framåt kvällen.
Gästarbetarna får även låna olika skyltar med bilder på sjuka barn, men dom verkar inte ha så bra koll på skyltarna eftersom dom har olika skyltar varje dag.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag är så jävla trött på det här inskränkta, egoistiska SD-snacket! Det är som att snacka färg med en färgblind. Oavsett hur många argument man lägger fram så går det inte in.
//Gorian

Jag har aldrig och kommer aldrig att sympatisera med SD.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Om någon ligger påkörd på gatan så kontrollerar du väl fan inte först huruvida den kan de svenska grammatik-reglerna innan du ringer efter ambulansen?
Varför skulle något vara annorlunda i det här fallet?

Akutvård är en mänsklig rättighet, att sitta och tigga i andra länder är det inte. Stor skillnad.

Skrivet av Gorian:

Sen hur man bäst hjälper dessa människor kan diskuteras - men att springa runt och påstå att dessa människor är mindre värda eftersom de är rumänska, eller att allt tiggeri är "organiserat" (har vi hittills sett en enda opartisk källa på att organiserat tiggeri förekommer?) är ren och skär fucking bullshit, för att inte säga kränkande!

Det mesta talar för att det är organiserat. Det är tydligt uppdelat vem som sitter var (alltid samma två eller så personer som avlöser varandra på samma plats), de bor ihop i läger här och där, osv. Om du menar organiserat som i ligor som åker runt och placerar ut tiggare här och där så finns det en del rapporter om det med, exempelvis den du fick i länk ovan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag blir rent utsagt förbannad över hur de där organiserade östeuropeiska tiggarna totalt skrupelfritt ser det som ett slags jobb att sitta och drälla på våra gator och tänka ut vilka lögnaktiga historier om hur deras barn behöver pengar till hjärnkirurgi och vad det nu kan vara som de tror bäst får naiva svenskar att öppna sina plånböcker.
Det handlar om att spela teater för att verka så lidande som möjligt och finna de bilder och historier som genererar mest pengar. Det är en skam att det får fortgå.
När folk är i nöd på riktigt så har allmänheten lärt sig att ignorera det, eftersom vi har så många som spelar teater.
De bidrar på detta sätt till ett cyniskt samhälle där ingen längre tror på någon som säger sig behöva hjälp och det borde de skämmas rejält över. Men vad gör det i deras ögon, det är ju bara lite dumma svenskar de lurar...

Att tiggarna inte lever något lyxliv och har det knapert råder det knappast något tvivel om och det kan jag känna sympati med.
Att de organiserar sig, spelar teater, ljuger och överdriver sin misär för att lura naiva svenskar har däremot jag noll sympati med.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Jag blir rent utsagt förbannad över hur de där organiserade östeuropeiska tiggarna totalt skrupelfritt ser det som ett slags jobb att sitta och drälla på våra gator och tänka ut vilka lögnaktiga historier om hur deras barn behöver pengar till hjärnkirurgi och vad det nu kan vara som de tror bäst får naiva svenskar att öppna sina plånböcker.
Det handlar om att spela teater för att verka så lidande som möjligt och finna de bilder och historier som genererar mest pengar. Det är en skam att det får fortgå.
När folk är i nöd på riktigt så har allmänheten lärt sig att ignorera det, eftersom vi har så många som spelar teater.
De bidrar på detta sätt till ett cyniskt samhälle där ingen längre tror på någon som säger sig behöva hjälp och det borde de skämmas rejält över. Men vad gör det i deras ögon, det är ju bara lite dumma svenskar de lurar...

Att tiggarna inte lever något lyxliv och har det knapert råder det knappast något tvivel om och det kan jag känna sympati med.
Att de organiserar sig, spelar teater, ljuger och överdriver sin misär för att lura naiva svenskar har däremot jag noll sympati med.

Du kunde lika gärna beskrivit random marknadsföringsnisse, försäljarnisse eller liknande.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Du kunde lika gärna beskrivit random marknadsföringsnisse, försäljarnisse eller liknande.

Med skillnaden att de säljer en produkt, medan i tiggarfallet så säljer de feel-good poäng?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swiifty:

Med skillnaden att de säljer en produkt, medan i tiggarfallet så säljer de feel-good poäng?

Jag tolkade det som att det problematiska var just lögnen. Att dra på sanningen för att nå sina mål känns inte så exklusivt för just tiggare.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Du kunde lika gärna beskrivit random marknadsföringsnisse, försäljarnisse eller liknande.

Random försäljningsnisse kan bli straffad för falsk marknadsföring.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Random försäljningsnisse kan bli straffad för falsk marknadsföring.

Och tiggarna är så att säga straffade från början.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Och tiggarna är så att säga straffade från början.

Inte ens nästan samma sak och det vet du.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10