Samsung upphör med tillverkningen av plasma-tv vid årsskiftet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThreadRipper:

Tekniken är väl föråldrad eftersom att ingen satsar resurser på den, då är det inte så konstigt. Hade man fortsatt innovera inom plasma så hade den säkert varit bättre än LCD idag.

Personligen ogillar jag LCD, inte endast för avsaknad av svärta och clouding på LED-modellerna utan för att latenserna är för höga. En panorering med kameran är ju en hackig historia oavsett in-källa jämfört med en plasma för många år sedan. Tycker att man borde ha satsat på plasma till dess att OLED var redo åtminstone.

Vad jag förstod på Panasonics uttalande så handlade det huvudsakligen om att 4K skulle kräva för mycket ström på en TV med plasma teknik. De skulle aldrig lyckas få en sådan TV godkänd.

Efter som 4K kommer vara en försäljnings argument de kommande åren precis som 3D och 1080p har varit så kommer Plasma bara bli svårare och svårare att sälja med begränsningen 1080p.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Problem med betraktningsvinklarna är inte ett generellt problem för LCD utan ett specifikt problem för den billigaste paneltekniken TN. Det verkar vara absolut vanligast i TV tyvärr. Hade de valt de dyrare VA eller IPS hade betraktningsvinklar inte varit ett problem alls. VA har också bättre svärta och båda har oändligt mycket bättre färger än TN. Men priset styr och det är den enda fördelen som TN har mot andra tekniker när det gäller TV.

Det finns i princip inga TV'n alls över 40" som använder TN-panel, enda möjliga undantagen är superbudget TV'n med den prislapp på under 3000:- för 40". Dom stora kända märkerna (Samsung, LG, Sony, Panasonic mfl.) skulle aldrig komma på tanken att sälja 40"+ apparater med TN-Paneler

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Tja har personligen aldrig varit för hajpad för just Plasma, speciell på grund av inbrännings risken, jag spelar mer eller mindre bokstavligen enbart på min TV så risken är ENORMT mycket större för mig här också.

Sedan har LCD kommit en riktigt lång väg, alla värkar förknippa det med TN och allt kast men nej, det finns bra TV där ute med LCD, även de med bra svärta, sedan kommer Plasma vinna över dessa med men skillnaden är väldigt markant. Personligen är jag super super nöjd med min Sony W905 och har inga planer att byta ut denna, speciellt på grund hur grym där är för spel, denna använder sig förvisso av en VA panel.

Såhär skriver hdtvtest om TVn :

Citat:

All this picture quality goodness comes with a major caveat though: you really need to sit directly in front of the television to enjoy the full benefit. Even for a VA-type LCD panel, the KDL55W905A’s viewing angles seemed particularly narrow, both horizontally and vertically. In fact, go beyond 20° off-axis, and you’ll be greeted with contrast and colour desaturation – we could hardly believe we were watching the same picture whenever we stood up or shuffled to one side.

D.v.s ett klart NO GO för min del.

Inbränning på Plasma? pratar vi 2008? Det ska ganska mycket till att få permanenta inbränningar på plasma, iallafall i den normala prisklassen. Visst kan det bli lite märken men de försvinner ganska snabbt. Jag spelar själv flera timmar i sträck och ibland kan man se konturer från statiska element men de försvinner som sagt ganska snabbt och inget man ser vid vanlig film/TV tittande. Tänk på att en inbränning är alltid permanent och det har jag aldrig fått på någon av mina TV apparater, det är dock säkert möjligt om man jobbar på det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

D.v.s ett klart NO GO för min del.

Inbränning på Plasma? pratar vi 2008? Det ska ganska mycket till att få permanenta inbränningar på plasma, iallafall i den normala prisklassen. Visst kan det bli lite märken men de försvinner ganska snabbt. Jag spelar själv flera timmar i sträck och ibland kan man se konturer från statiska element men de försvinner som sagt ganska snabbt och inget man ser vid vanlig film/TV tittande. Tänk på att en inbränning är alltid permanent och det har jag aldrig fått på någon av mina TV apparater, det är dock säkert möjligt om man jobbar på det.

Roligt då, du har inga problem med inbränning som ändrar utseende, men att att man ser små nyans skillnader på statisk färgade bilder när man förflyttar på sig, ja vist det är ett problem.

Vist ser jag en statisk färgad bild ser jag också skillnad på var man sitter, men en färgad sen som rör på sig så är det totalt omöjligt för mig att se någon som helst skillnad fören jag börjar flytta på mig ganska så rejält åt sidorna. De må hända vara skillnader men man måste vara ofantligt petig för att upptäcka dessa.

Och allt jag har att säga om den TV'n står exakt på den sidan, och som du såg vad jag redan skrev så används min tv uteslutande till Spel. För all del, vet du någon bättre TV för detta så säg till.

Citat:

Of course, viewing angle is probably less of an issue when it comes to console gaming, which is arguably as solitary an activity as you can get involving a TV (we’re referring to sitting alone in front of the screen, rather than playing online multiplayer games). With [Game Mode] enabled, the Sony KDL-55W905A is easily the best gaming HDTV we’ve seen to date, thanks to the lowest input lag on record, full 4:4:4 reproduction (for PC games), and zero risk of image retention or screenburn (unlike plasmas).

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

Inbränning på Plasma? pratar vi 2008? Det ska ganska mycket till att få permanenta inbränningar på plasma, iallafall i den normala prisklassen. Visst kan det bli lite märken men de försvinner ganska snabbt. Jag spelar själv flera timmar i sträck och ibland kan man se konturer från statiska element men de försvinner som sagt ganska snabbt och inget man ser vid vanlig film/TV tittande. Tänk på att en inbränning är alltid permanent och det har jag aldrig fått på någon av mina TV apparater, det är dock säkert möjligt om man jobbar på det.

Fick precis en LCD-skärm med IPS-panel utbytt på grund av "inbränning". Den var från 2012 och endast "normalt" använd... ja eller rättare sagt knappt alls använd då det var min mors... och hon använder inte datorn så mycket.

Så att det kan hända även på de senaste plasma-skärmarna tror jag säkert. För visst skulle väl inbränningar inte ens kunna ske på LCD?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Roligt då, du har inga problem med inbränning som ändrar utseende, men att att man ser små nyans skillnader på statisk färgade bilder när man förflyttar på sig, ja vist det är ett problem.

Vist ser jag en statisk färgad bild ser jag också skillnad på var man sitter, men en färgad sen som rör på sig så är det totalt omöjligt för mig att se någon som helst skillnad fören jag börjar flytta på mig ganska så rejält åt sidorna. De må hända vara skillnader men man måste vara ofantligt petig för att upptäcka dessa.

Och allt jag har att säga om den TV'n står exakt på den sidan, och som du såg vad jag redan skrev så används min tv uteslutande till Spel. För all del, vet du någon bättre TV för detta så säg till.

Som vanligt handlar det såklart om att välja TV efter ända mål men det är också viktigt att inse sin TV:s short comings.

Jag har tittat på MÅNGA LCD apparater och det är ingen större konst att se att svärtan försvinner ganska radikalt så fort man flyttar sig i sidled och ja, detta stämmer även på rullande film även om det är lite svårare att se.

Prova detta :

  1. Sätt dig i sweet spot för TVn

  2. Starta någon hög kvalitativ film, gärna lite mörkare sen

  3. Pausa

  4. Flytta dig 1-2 meter till sidan och tillbaka igen

Skillnaden bör vara ganska stor.

Så, om du sitter o tittar på TV något från sidan(vilket inte är ovanligt i ett vardagsrum) så kommer du med andra ord få en sämre bild. Sen att du fortfarande tycker det är en bra bild är något helt annat.

Problemet är att man generellt inte kan jämföra en bild utan att ha dem bredvid varandra(om inte bilden skiljer sig SJUKT mycket). Att titta på TV A i butik A och sen gå till TV B i butik B kommer inte ge dig någon uppfattning om inte skillnaderna är ENORMA. Vill man ha den perfekta bilden(enligt ens tycke) så finns det inget annat val än att jämföra bredvid varandra.

Åter igen, inbränning är ett stadium då panelen redan är permanent skadad. Detta är då kraftiga inbränning som syns relativt klart och den går inte att "tvätta" bort. Idagens finare plasma apparater får man jobba ganska hårt för att lyckas med detta. D.v.s sätta statisk bild under någon dag. Däremot kan man få vad man kallar "Short-term image retention" men dessa försvinner ganska snabbt och är oftast bara synliga på vissa bakgrunder.

Läs mer här om du är intresserad : http://hometheaterreview.com/plasma-burn-in-is-it-still-a-cause-for-concern/

Med det sagt hade jag inte valt en Plasma för enbart spelande, men bar timmar om dagen klarar den lätt(uppenbarligen).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv

Det är på tiden att denna föråldrade undermåliga teknik försvinner. I och med att man är teknikintresserad och även jobbar inom branschen så visste man tidigt att LCDn var överlägsen och har aldrig köpt någon plasma själv. Vänner och bekanta har dock gått på niten att köpa plasma och fått lära sig den hårda vägen, ingen av dem kommer köpa plasma igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Värt att nämna också är att brun in eller Short-term image retention är såklart mycket lättare att få på billigare plasma apparater. Att tro att man får en perfekt plasma för 10 000 kr är med andra ord idiotiskt.

Min första finare Panasonic plasma var det väldigt svårt att få inbränning i trotts att jag somnade från statisk bild några timmar och detta var ändå 2008. Jag köpte sedan en "budget" plasma från LG som kostade ca 12 000 kr för 60". Den fick Short-term image retention ganska lätt och de kunde sitta kvar ganska länge dessutom. Mina föräldrars 50" LG för 6000 kr är ännu värre för att inte tala om svärta men så är det ju alltid när man kryper ner i budget klasserna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tråkigt då Samsung ändå innoverat inom plasma och fått upp ljusttyrkan. Föredrar bilden och måste säga att det är svårt att hitta en LCD som ger bild i samma klass även om man väljer att gå upp långt i prisklasserna.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Köpte min Pioneer KURO 2009 och har fortfarande inte sett en TV med bättre bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curly:

Det finns i princip inga TV'n alls över 40" som använder TN-panel, enda möjliga undantagen är superbudget TV'n med den prislapp på under 3000:- för 40". Dom stora kända märkerna (Samsung, LG, Sony, Panasonic mfl.) skulle aldrig komma på tanken att sälja 40"+ apparater med TN-Paneler

Panasonic AS600 har VA-panel. Det är deras midrange, finns i upp till 50". Flesta reviews anser den har bra svärta och färger för priset.

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Det är på tiden att denna föråldrade undermåliga teknik försvinner. I och med att man är teknikintresserad och även jobbar inom branschen så visste man tidigt att LCDn var överlägsen och har aldrig köpt någon plasma själv. Vänner och bekanta har dock gått på niten att köpa plasma och fått lära sig den hårda vägen, ingen av dem kommer köpa plasma igen

Skickades från m.sweclockers.com

Eh...va?

Vill du vara snäll och utveckla ditt inlägg en aning. Jobbar inom branchen...vilken branch? LCD överlägsen....på vilket sätt? Vänner och bekanta som har köpt plasma-tv har gått på en nit...vad har de köpt för tv-aparater och varför tycker de att de har gjort ett dåligt köp?

Sen vore det rätt intressant att veta vad du har för Tv där hemma, som är så överlägsen en Plasma Tv.

R.I.P PDP...tycker själv det är lite tråkigt men är glad att jag inhandlade min Pana TX-P55VT60 så sent som i våras. Hade en Pioneer Kuro 43 innan och är hitills otroligt nöjd med båda. Den enda Led-tv som har varit i närheten av bildkvalitet är faktiskt farsans Panasonic TX-60AS800E...och den Tv:n fick han pröjsa nästan 26k.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Curly:

Det finns i princip inga TV'n alls över 40" som använder TN-panel, enda möjliga undantagen är superbudget TV'n med den prislapp på under 3000:- för 40". Dom stora kända märkerna (Samsung, LG, Sony, Panasonic mfl.) skulle aldrig komma på tanken att sälja 40"+ apparater med TN-Paneler

Då är det ju något konstigt med Jimmys uttalande då IPS och VA inta har några problem med betraktningsvinklarna. I alla fall inte innan den gräns då du ändå inte ser något av bilden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att säga att LG har slutat tillverka kvalitets-plasma för rätt länge sedan, det är bara plasma-paneler som konkurrerar med sin prislapp, inte sin kvalitet, dom producerat det senaste året eller så.

Kvalitetsplasman är helt död.

Jag tycker dock många överdriver hur bra Plasma är, det beror på användningsområde. LCD är en mycket mer mångsidig teknik än Plasma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kunzite:

Det är på tiden att denna föråldrade undermåliga teknik försvinner. I och med att man är teknikintresserad och även jobbar inom branschen så visste man tidigt att LCDn var överlägsen och har aldrig köpt någon plasma själv. Vänner och bekanta har dock gått på niten att köpa plasma och fått lära sig den hårda vägen, ingen av dem kommer köpa plasma igen

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som med LCD så finns det sämre och bättre TV apparater som använder plasma. Att säga att LCD är bättre än Plasma på allt är bara ignorant. Speciellt om man rör sig i det lite lägre segmenten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Kan vara värt att säga att LG har slutat tillverka kvalitets-plasma för rätt länge sedan, det är bara plasma-paneler som konkurrerar med sin prislapp, inte sin kvalitet, dom producerat det senaste året eller så.

Kvalitetsplasman är helt död.

Du har helt rätt, när jag tittade på LG:s Plasma paneler kändes det inte som att jag fick mer än vad jag redan hade (par år gammal LG 60"). Visst, 3D men kvalitetsmässigt var det typ samma trotts åldersskillnaden. MEN så kan man också få en 60" LG för 6000 kr

Panasonic höjdarna(ST/VT) finns det fortfarande kvar några ex av. Den mer ljusstarka Samsung PS64F8505 verkar vara lite svårare att få tag på(dessutom har det varit rapporter om att de senaste panelerna inte hållet samma kvalité).

Skrivet av Kilroy:

Jag tycker dock många överdriver hur bra Plasma är, det beror på användningsområde. LCD är en mycket mer mångsidig teknik än Plasma.

Det beror på vad du ska göra med TVn. Ska du få bästa bild för film där du kan släcka ner iallafall hyfsat så är plasma så gott som oslagbart(inom rimliga priser). Plasma gör sig dock inte jätte bra i väldigt ljusa rum som inte går att dämpa, Samsungs värsting sägs kunna fixa det ganska bra dock. Dessutom är plasma som sagt känsliga för långa statiska bilder så som reklam TV, schema TV eller för den delen extrem gamer TV passar det inte så bra. Med det sagt går det ändå att spela några timmar dagligen utan att bränna in något och bilden blir fortfarande helt okay i ljusa rum.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Trist. Har alltid tyckt att plasma ger finast bild. LCD skärmar känns 'suddiga' i jämförelse.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Blir det bara möjligt att välja mellan LCD och LCD så blir inget nytt förrän OLED dyker upp.

Permalänk
Medlem

Jävligt trist, har suttit på plasma sen 2008 och är väldigt nöjd. Absolut största skillnaden i nuläget är lågupplöst material, ser riktigt trött ut på lcd. Men man får ge dom cred för att de har blivit mycket bättre på eftersläpningarna....

Jaja blir väl å invänta OLED apparaterna nu eller kasta in handukenen och byta till lcd =(

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Avstängd

undrar nu vad min zt60 kommer bli värd kommer den tappa värde eller höja det?

sen så är inbränning en ren myt för mig jag har varit mer slarvig än man borde vara och har inte över hela året jag har haft tvn sett en enda inbränning

kan ärligt talat säga att oled är det som man ska leta efter den oled tvn jag har nu är värd 29 000.kr inte så fruktansvärt farligt och den är helt underbar

Permalänk
Medlem

Ovanligt dålig start på artikeln:

Citat:

Teknikutvecklingen är på väg att springa ifrån plasma-baserade tv-apparater.

Har mycket lite med teknikutvecklingen och mer med efterfrågan som inte alltid är kopplad till tekniska parametrar. LCD-paneler är fortfarande förvånansvärt usla efter så många år av utveckling.
Läs t.ex. slutsatserna i artikeln nedan (och inte den lite missvisande rubriken) för ett test mellan top of the line 4k LEDs, OLED och plasma:
http://www.hdtvtest.co.uk/news/result-201406013793.htm

Sammanfattningsvis av 17 testare valde 10 plasman som bäst, 7 valde OLED och ingen valde någon av de fyra 4k-apparaterna.

Skrivet av Zotamedu:

Då är det ju något konstigt med Jimmys uttalande då IPS och VA inta har några problem med betraktningsvinklarna. I alla fall inte innan den gräns då du ändå inte ser något av bilden.

De flesta TV-apparater har som tidigare sagts VA eller IPS-paneler. Varför betraktningsvinkeln är ganska inna ändå vet jag inte. Tycker min IPS-skärm tappar färger klart snabbare än min plasma-tv från sidan, men den är ändå bättre betraktningsvinklar än de flesta (alla?) LCD-TV:s jag sett.

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett någon TV med djupare svärta än den Philips Platinum jag har idag, (full bakLED med lokal nedtoning), köptes efter att mina Panasonic plasmor ljusnat till oigenkännlighet, vilket tydligen var meningen, intern drifttidsbaserad ljushetsökning som skulle kompensera dalande fosfor styrka. Men som skrivits ovan i tråden så var plasmorna mycket bättre på sidopanorering och tittvinklar.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Först Pioneer.
Sen Panasonic.
Nu Samsung.
Då är det bara LG kvar så har alla varit duktiga idioter sen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mudde:

Ovanligt dålig start på artikeln:

Har mycket lite med teknikutvecklingen och mer med efterfrågan som inte alltid är kopplad till tekniska parametrar. LCD-paneler är fortfarande förvånansvärt usla efter så många år av utveckling.
Läs t.ex. slutsatserna i artikeln nedan (och inte den lite missvisande rubriken) för ett test mellan top of the line 4k LEDs, OLED och plasma:
http://www.hdtvtest.co.uk/news/result-201406013793.htm

Sammanfattningsvis av 17 testare valde 10 plasman som bäst, 7 valde OLED och ingen valde någon av de fyra 4k-apparaterna.

De flesta TV-apparater har som tidigare sagts VA eller IPS-paneler. Varför betraktningsvinkeln är ganska inna ändå vet jag inte. Tycker min IPS-skärm tappar färger klart snabbare än min plasma-tv från sidan, men den är ändå bättre betraktningsvinklar än de flesta (alla?) LCD-TV:s jag sett.

Då kör de antagligen fortfarande med någon enklare form typ eIPS som inte är helt ideal men fortfarande mycket bättre än TN. Som sagt en bra IPS har inga problem med betraktningsvinklar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Då kör de antagligen fortfarande med någon enklare form typ eIPS som inte är helt ideal men fortfarande mycket bättre än TN. Som sagt en bra IPS har inga problem med betraktningsvinklar.

Kan du föreslå en TV med sådan panel, gärna runt 60-65"

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jimmy:

Kan du föreslå en TV med sådan panel, gärna runt 60-65"

Har ingen koll på TV, jag talar bara rent tekniskt. Tycker det är dumt att kritisera LCD som teknik för att ha dåliga betraktningsvinklar om det är TV-tillverkarna som envisas med att stoppa in skit i sina TV-apparater. Tekniken finns i datorskärmar. Bara att titta på nästan vilken som helst i de övre segmenten så ska du få se på betraktningsvinklar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har ingen koll på TV, jag talar bara rent tekniskt. Tycker det är dumt att kritisera LCD som teknik för att ha dåliga betraktningsvinklar om det är TV-tillverkarna som envisas med att stoppa in skit i sina TV-apparater. Tekniken finns i datorskärmar. Bara att titta på nästan vilken som helst i de övre segmenten så ska du få se på betraktningsvinklar.

Förstår, men om det nu är så att TV tillverkarna bara kör med den sämre tekniken, då får man väl ändå säga att LCD tekniken för TV apparater är relativt dålig?

Jag har hört om IPS paneler tidigare, det är en sådan jag har i min skärm till datorn men jag har aldrig sätt det i en TV apparat så det hade varit intressant om något vet en TV som har detta.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Förstår, men om det nu är så att TV tillverkarna bara kör med den sämre tekniken, då får man väl ändå säga att LCD tekniken för TV apparater är relativt dålig?

Jag har hört om IPS paneler tidigare, det är en sådan jag har i min skärm till datorn men jag har aldrig sätt det i en TV apparat så det hade varit intressant om något vet en TV som har detta.

Jag tror flera tillverkare har använt IPS-paneler. Vet att LG hade det förr i de flesta (alla?) modeller, men vet inte hur det är nu. I tidiga modeller var i.a.f. IPS-paneler något man alltid skulle undvika vid köp av TV p.g.a. den usla svärtan, men tror det blivit lite jämnare med det på senare år.

Permalänk
Avstängd

Äntligen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WhiteOnyx:

Äntligen!

vad var meningen med att säga det hur skadade det dig att dem gjorde plasma?