Geforce Maxwell GM210 med 8 GB minne i läckta bilder på testkort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Ja, det är väl fortfarande Nvidia som släpper kortet?

att köpa ett Nvidia kort är som att köpa en BMW, man betalar för märket och kan hitta en bättre bil för lägre pris.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av teanox:

hade varit kul ifall minnesbussen blev minst 512-bitars eller helst högre ^^ dock så ser ju detta intressant ut... inte sugen på att byta min nuvarande SLI setup men man kanske gört iallafall...

Du hade haft mycket större ökning i prestanda om du bytt till en 4790K dock. AMD hänger tyvärr inte med på processormarknaden längre. Flaskhalsen är ett faktum.

Skrivet av _Merc_:

att köpa ett Nvidia kort är som att köpa en BMW, man betalar för märket och kan hitta en bättre bil för lägre pris.

Mja. Jag gillar inte jämförelser med bilar. Nvidia gör bra kort, de klockar sjukt bra och de är dyra. Jag hade kunnat tänka mig att köpa ett 780 begagnat. Får hoppas att ryktena om Nvidias lägre och mer konkurrenskraftiga prissättning på 800-serien stämmer.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av teanox:

hade varit kul ifall minnesbussen blev minst 512-bitars eller helst högre ^^ dock så ser ju detta intressant ut... inte sugen på att byta min nuvarande SLI setup men man kanske gört iallafall...

Byt processor istället/först, förslagsvis till en Devil's Canyon. Du lär inte tjäna så mycket på att uppgradera till Maxwell SLI om du behåller 8350:n.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

192/384-bitars minnesbuss 3/6/12 GB minne
256/512-bitars minnesbuss 4/8/16 GB minne

10 GB kan man få från 320 bitars minnesbuss vilket är sällsynt. Nvidia använde en del udda minnesbussar på tesla och fermi då man ströp toppkort, men har på senare generationer gått tillbaka till mer traditionella bussbredder.
320 bitars buss kan vara stympad 384 bitars buss utan alltför mycket förlorad prestanda. Nu verkar det vara 512 bitars bussbredd på kortet i nyheten, och att stympa det till 320 bitar blir alltför stort tapp i prestanda.

Du är killen som verkar ha koll på hårdvara så jag vänder mig till dig Kan man, mellan tummen och pekfingret, säga att för varje "K" (kilo/tusen) upplösning kan det behövas 2GB minne till? Exempel att 2K kan behöva 2GB och 4K behöver 8GB? Jag utgår från dagens spel med påkostad grafik samt inställningar satt på max.

För mig (och säkert andra) är detta intressant då 4K skärmar börjar verkligen bli rimligt prissatta, dock fungerar dagens grafikkort inte riktigt smärtfritt i 4K bl.a. p.g.a. minnesbrist.

Edit: menade 2K inte 1K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

att köpa ett Nvidia kort är som att köpa en BMW, man betalar för märket och kan hitta en bättre bil för lägre pris.

Senaste jag läste var att AMD har mer än dubbelt så hög procent reklamerade grafikkort än Nvidia. Så man får den kvalité man betalar för. Själv har jag bytt mitt Nuvarande 7970 Platinum 3 gånger medans jag ALDRIG bytt ett Nvidia-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Senaste jag läste var att AMD har mer än dubbelt så hög procent reklamerade grafikkort än Nvidia. Så man får den kvalité man betalar för. Själv har jag bytt mitt Nuvarande 7970 Platinum 3 gånger medans jag ALDRIG bytt ett Nvidia-kort.

Vars hittar du den statistiken? Man kan inte lita på vad någon nisse skrivit på ett forum.
Du får gärna länka din källa.

On Topic! Fan vad kul med Maxwell! Fler än jag som tycker kretsen ser liten ut är det verkligen 28nm?
Kan det inte vara 22nm?

GM210

GK110

Bild från min bygglogg. #14489350

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Att NVIDIA går upp i så högt grafikminne måste väl vara för 4k?

Bara en gissning.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Senaste jag läste var att AMD har mer än dubbelt så hög procent reklamerade grafikkort än Nvidia. Så man får den kvalité man betalar för. Själv har jag bytt mitt Nuvarande 7970 Platinum 3 gånger medans jag ALDRIG bytt ett Nvidia-kort.

Hade grova problem med både 4870X2 CF och 7970 Vapor-X CF

Aldrig haft några problem med --> Titan SLI, 780 Ti, 780 Ti Classified eller 780 Eller vänta, jo när jag spelade COD Ghosts precis när det släpptes så käkade det upp all VRAM ifrån mina två Titan. Enda gången jag haft något problem med Nvidia tror jag (Berodde dock inte på korten)
Dock så ska man kanske inte "jinxa" för mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Inte så mkt för prestanda per watt som 750ti levererade med andra ord.
För min del är det som vanligt att vänta till mellanprestanda korten kommer 1 år efter topplanseringen.

Skickades från m.sweclockers.com

säg inte det, ta en fyrdubbel 750ti med lite högre klockning så landar vi väll på typ 300watt och 5500 GFLOPS

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tobbbe__:

Vars hittar du den statistiken? Man kan inte lita på vad någon nisse skrivit på ett forum.
Du får gärna länka din källa.

On Topic! Fan vad kul med Maxwell! Fler än jag som tycker kretsen ser liten ut är det verkligen 28nm?
Kan det inte vara 22nm?

GM210
http://www.sweclockers.com/image/red/2014/07/03/GM210_0002_La...

GK110
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/t31.0-8/q71/...

Bild från min bygglogg. #14489350

Det är onekligen ett rätt saftigt antagande utan källor. Hoppas inte att det är så men jag har skickat tillbaka två 290X för coil whine, så.

Det känns som att det kan vara 20nm. Men det är tveksamt. Det kan vara så att de gjort en mycket mer platseffektiv krets också!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

att köpa ett Nvidia kort är som att köpa en BMW, man betalar för märket och kan hitta en bättre bil för lägre pris.

Förutom då om du faktiskt är bilentusiast och vill chiptrimma, installera turbo osv. Då erbjuder "BMW" långt mycket bättre förutsättningar, smakar det så kostar det. Dock smakar det inte riktigt så gott, men man har inte så mycket till val. Lite som med AMD/Intel, omöjligt att argumentera mot "most bang for the buck" när det gäller AMD, men är det prestanda du vill ha så finns det bara ett alternativ.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SolidReactor:

Du är killen som verkar ha koll på hårdvara så jag vänder mig till dig Kan man, mellan tummen och pekfingret, säga att för varje "K" (kilo/tusen) upplösning kan det behövas 2GB minne till? Exempel att 1K kan behöva 2GB och 4K behöver 8GB? Jag utgår från dagens spel med påkostad grafik samt inställningar satt på max.

För mig (och säkert andra) är detta intressant då 4K skärmar börjar verkligen bli rimligt prissatta, dock fungerar dagens grafikkort inte riktigt smärtfritt i 4K bl.a. p.g.a. minnesbrist.

Nja, så kan man inte riktigt tänka. Upplösningen förändras med kvadraten på längdförändringen. Så om du fördubblar längden (och samtidigt förstås också höjden), exempelvis från 1920 (2K) till 3840 (4K), fyrdubblar du antalet pixlar. Mängden VRAM som behövs skalar någorlunda linjärt med antalet pixlar, så den fyrdubblas också.

Du nämner 1K, alltså typ 960x540. Nu spelar ju ingen i den upplösningen, men jag har svårt att tänka mig att det skulle behövas 2 GiB VRAM om man gjorde det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är onekligen ett rätt saftigt antagande utan källor. Hoppas inte att det är så men jag har skickat tillbaka två 290X för coil whine, så.

Det känns som att det kan vara 20nm. Men det är tveksamt. Det kan vara så att de gjort en mycket mer platseffektiv krets också!

Det kan mycket riktigt vara som du säger. Att förminska kretsen är också ett bra sätt att få ner strömförbrukningen. Nu när jag tänker på det så vad säger egentligen att GM210 skulle ha samma yttermått som kepler. Det är ju en helt ny arkitektur.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nja, så kan man inte riktigt tänka. Upplösningen förändras med kvadraten på längdförändringen. Så om du fördubblar längden (och samtidigt förstås också höjden), exempelvis från 1920 (2K) till 3840 (4K), fyrdubblar du antalet pixlar. Mängden VRAM som behövs skalar någorlunda linjärt med antalet pixlar, så den fyrdubblas också.

Du nämner 1K, alltså typ 960x540. Nu spelar ju ingen i den upplösningen, men jag har svårt att tänka mig att det skulle behövas 2 GiB VRAM om man gjorde det.

Hela banans utseende och alla objekt i spelet laddas ju också in i minnet så enbart upplösning säger inte så mycket om V-ram usage.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tobbbe__:

Det kan mycket riktigt vara som du säger. Att förminska kretsen är också ett bra sätt att få ner strömförbrukningen. Nu när jag tänker på det så vad säger egentligen att GM210 skulle ha samma yttermått som kepler. Det är ju en helt ny arkitektur.
http://devblogs.nvidia.com/parallelforall/wp-content/uploads/...

Jo men precis. De kan ju fortfarande ligga kvar på 28nm också. Men bara flyttat runt lite i kretsen. Vi får väl se när den släpps. Hoppas dock på en krympning!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nja, så kan man inte riktigt tänka. Upplösningen förändras med kvadraten på längdförändringen. Så om du fördubblar längden (och samtidigt förstås också höjden), exempelvis från 1920 (2K) till 3840 (4K), fyrdubblar du antalet pixlar. Mängden VRAM som behövs skalar någorlunda linjärt med antalet pixlar, så den fyrdubblas också.

Du nämner 1K, alltså typ 960x540. Nu spelar ju ingen i den upplösningen, men jag har svårt att tänka mig att det skulle behövas 2 GiB VRAM om man gjorde det.

ajaj jag menade 2K inte 1K, tänkte 1080 :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

att köpa ett Nvidia kort är som att köpa en BMW, man betalar för märket och kan hitta en bättre bil för lägre pris.

Jag är rätt nöjd med mina BMW bilar. Skulle dock vilja ha mer effekt då den ena börjar sega vid 230km/h på Nordschleife

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nja, så kan man inte riktigt tänka. Upplösningen förändras med kvadraten på längdförändringen. Så om du fördubblar längden (och samtidigt förstås också höjden), exempelvis från 1920 (2K) till 3840 (4K), fyrdubblar du antalet pixlar. Mängden VRAM som behövs skalar någorlunda linjärt med antalet pixlar, så den fyrdubblas också.

Du nämner 1K, alltså typ 960x540. Nu spelar ju ingen i den upplösningen, men jag har svårt att tänka mig att det skulle behövas 2 GiB VRAM om man gjorde det.

Ett problem med att försöka räkna så här är att det inte fungerar alls på det sättet. Redan grafikkort med 64MB vram kunde driva runt spel i 1600x1200.

Framebuffern ökar linjärt mot upplösningen, inte resten av minnesanvändningen. Mycket av din vram går åt till texturer, ser man det ur det perspektivet handlar det mer om vilket spel man kör än upplösningen i sig.

Drar jag igång Quake 3 i 4K kommer inte det kräva flera gigabyte vram. Så det enda man egentligen kan säga är spelet X drar Y mängd minne vid en viss upplösning. Eller att storspel från 2009 brukar dra ungefär så här mycket vram vid en viss upplösning.

Vill man göra det ännu jobbigare är det inte ens säkert att kort från AMD drar lika mycket som ett från nvidia, för det kan variera en del från spel till spel.

Det är som att många tror att upplösning över 720p och 60fps uppfanns efter 2010.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Förutom då om du faktiskt är bilentusiast och vill chiptrimma, installera turbo osv. Då erbjuder "BMW" långt mycket bättre förutsättningar, smakar det så kostar det. Dock smakar det inte riktigt så gott, men man har inte så mycket till val. Lite som med AMD/Intel, omöjligt att argumentera mot "most bang for the buck" när det gäller AMD, men är det prestanda du vill ha så finns det bara ett alternativ.

Fast sanningen är att AMD inte har bättre "bang for buck" än Intel. Så vitt jag vet är processorn med mest "bang for buck" Pentium g3220 som kostar 350 kr. Sen är det lite olika i olika segment och användningsområden, 760K vs g3258 -om 4 kärnor utnyttjas är 760K snabbare och om 2 utnyttjas är g3258 snabbare. Samma grej med FX-6300 vs i3 4130 och FX 8320/8350 vs i5 4430/4440/4460/4570s. Sen i5 4690k, i7 4790k, i7 4820k, i7 4930k och i7 4960x har AMD inga konkurrenter till. Därtill drar Intelprocessorerna mindre ström och har iGPU till skillnad från AMD. Enda segmentet AMD är klart bättre än Intel på är APU-fronten. Men då får man mer gamingprestanda med g3220 + GTX 750 exempelvis.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tobbbe__:

Hela banans utseende och alla objekt i spelet laddas ju också in i minnet så enbart upplösning säger inte så mycket om V-ram usage.

Skrivet av adamq10:

Ett problem med att försöka räkna så här är att det inte fungerar alls på det sättet. Redan grafikkort med 64MB vram kunde driva runt spel i 1600x1200.

Framebuffern ökar linjärt mot upplösningen, inte resten av minnesanvändningen. Mycket av din vram går åt till texturer, ser man det ur det perspektivet handlar det mer om vilket spel man kör än upplösningen i sig.

Drar jag igång Quake 3 i 4K kommer inte det kräva flera gigabyte vram. Så det enda man egentligen kan säga är spelet X drar Y mängd minne vid en viss upplösning. Eller att storspel från 2009 brukar dra ungefär så här mycket vram vid en viss upplösning.

Vill man göra det ännu jobbigare är det inte ens säkert att kort från AMD drar lika mycket som ett från nvidia, för det kan variera en del från spel till spel.

Det är som att många tror att upplösning över 720p och 60fps uppfanns efter 2010.
http://hothardware.com/reviews/images/visiontek_gf4ti/thumbs/...

Ja, det stämmer förstås. Vet inte vad jag tänkte på.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Du är killen som verkar ha koll på hårdvara så jag vänder mig till dig Kan man, mellan tummen och pekfingret, säga att för varje "K" (kilo/tusen) upplösning kan det behövas 2GB minne till? Exempel att 2K kan behöva 2GB och 4K behöver 8GB? Jag utgår från dagens spel med påkostad grafik samt inställningar satt på max.

För mig (och säkert andra) är detta intressant då 4K skärmar börjar verkligen bli rimligt prissatta, dock fungerar dagens grafikkort inte riktigt smärtfritt i 4K bl.a. p.g.a. minnesbrist.

Edit: menade 2K inte 1K

Stor delen av minnet används för texturer och annat som inte påverkas av upplösningen på skärmen.
Framebufferten ökar linjärt med antalet pixlar, men den utgör bara en liten del.
Full-hd är 2Mpixel *32 bitar = 8MB för en bild. Trippelbuffring ger ett behov av 24 MB.
4k är 8Mpixel *32 bitar = 32 MB för en bild. Trippelbuffring ger ett behov av 96 MB.
Framebuffertens minnesbehov ökar således inte nämvärt.

Hur mycket minne som använd under skapandet av bilden varierar stort mellan olika 3D-motorer.
AA kräver mycket minne då bilden renderas i högre upplösning för att sedan skalas ner innan den visas.

Pugetsystems har tittat på minnesanvändningen vid full-HD resk 4k.
Unigine Heaven 4.0 gick från 700 till 1200 MB, ca 70% mer minne. Hitman: Absolution gick från 1GB till 3GB, 200% extra minne.

Det är det kraftigt ökande antalet pixlar som ska renderas av grafikkortet som sänker prestandan. I teorin utan yttre påverkan kommer din framerate att gå ner till 1/4 när du gör från full-HD till 4k då det är fyra gånger fler pixlar som ska renderas, vilket syns i Unigine. Från 120 till 32 fps. Speltitlarna visar inte samma prestandatapp, då de även är beroende av processorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

säg inte det, ta en fyrdubbel 750ti med lite högre klockning så landar vi väll på typ 300watt och 5500 GFLOPS

750ti stödjer ju dock inte quad-SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Vars hittar du den statistiken? Man kan inte lita på vad någon nisse skrivit på ett forum.
Du får gärna länka din källa.

On Topic! Fan vad kul med Maxwell! Fler än jag som tycker kretsen ser liten ut är det verkligen 28nm?
Kan det inte vara 22nm?

GM210
http://www.sweclockers.com/image/red/2014/07/03/GM210_0002_La...

GK110
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/t31.0-8/q71/...

Bild från min bygglogg. #14489350

Dold text

jag vet inte om jag själv kan räknas till källa. men jag jobbade i datorbutik som sålde hårdvara för 5-6 år sedan (lång tid i hårdvarubranchen).
Jag kan definitivt intyga att ATI (som det hette då) har minst dubbelt så hög reklamation. tror jag endast såg 3-4 Nvidia kort under mina hela 2 år där, medan radeonkort var upp i 10tals.

Liten butik, så dåligt urval. men men något iaf.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Är trött på Nvidias höga popularitet, hoppas att AMD kan gå om dem i framtiden. Måste ju vara AMD's tur att regera någon gång.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Är trött på Nvidias höga popularitet, hoppas att AMD kan gå om dem i framtiden. Måste ju vara AMD's tur att regera någon gång.

ATI HD4xxx var grym när den kom, slog ju nvidia på fingrarna när det kom till prestanda/kr.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

det ska bli intressant om hur den presterar i cryptocoins.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av waverider:

Är trött på Nvidias höga popularitet, hoppas att AMD kan gå om dem i framtiden. Måste ju vara AMD's tur att regera någon gång.

Äsch, så har det ju varit for cirka 10-15 år sedan, i alla fall på CPU-fronten.
Det du borde vilja som konsument är snarare att AMD och Nvidia håller sig runt 50% av marknadsandelarna så att det blir lägre priser för oss konsumenter och mer utveckling

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

16gb hade jag haft svårt att tro som det rapporterades om först men 8gb på top end korten förväntar jag faktiskt mig.
Det finns ju en anledning till att Nvidia inte gav 780ti/780 mera minne, man måste ju uppgradera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

kortet kommer kost mycket mycket mer än vad det är värt.

Det är väl värt precis så mycket man är beredd betala?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

ATI HD4xxx var grym när den kom, slog ju nvidia på fingrarna när det kom till prestanda/kr.

Jojo, enskilda AMD kort har ju helt klart ibland klått Nvidia kort på fingrarna, t.ex. gör ju Radeon 295X2 det just nu.
Men hade gärna sett att AMD dominerade åtminstone ett tag, över hela marknaden sett.

Skrivet av Uzanar:

Äsch, så har det ju varit for cirka 10-15 år sedan, i alla fall på CPU-fronten.
Det du borde vilja som konsument är snarare att AMD och Nvidia håller sig runt 50% av marknadsandelarna så att det blir lägre priser för oss konsumenter och mer utveckling

Jo, det är sant, jämlikhet mellan AMD och Nvidia gynnar förstås oss konsumenter. Men tycker att AMD har gjort sig förtjänt av att dominera ett tag som Nvidia och framförallt Intel har gjort. AMD har ju fått stå ut med en hel del sura marknadsföringsmetoder från framförallt Intel.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW