Datorn kraschar efter nytt Grafikkort. Hjälp!

Permalänk
Medlem

Datorn kraschar efter nytt Grafikkort. Hjälp!

Tjenare, Sweclockers!

Jag beställde nyligen ett antal komponenter från CDON för att uppgradera min Gaming PC, men har nu stött på ett antal problem.

Mina nuvarande specs är följande:

Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB DDR5 2xDVI HDMI DisplayPort PCIe (Nya Grafikkortet)
FX 8350 AMD 8-Core Black Edition 4GHz, 16 MB Total Cache
ASUS M5A78L LE AMD Motherboard
8GB RAM
RM1000 Corsair Nätaggregat Golden edition (Nya Nätaggregatet)
Zalman Z11 Plus Tower No PSU Black ATX (Nya Chassi)

Efter att jag monterade ihop alla komponenter i det nya chassit, startade jag datorn och satte i skivan för grafikkortets drivrutiner. Efter att installationen var klar, startade jag om datorn och allt verkade fungera normalt. Då loggade jag in på mitt Star Wars: The Old Republic account för att testa kortet i spel.
Det var ungefär 5-10 minuter inne i spelet som bilden blev svart och datorn crashade (Utan Bluescreen).
Datorn startades om och jag gick återigen in i spelet, men samma sak hände några minuter senare. Jag testade runt på olika spel för att se om det på något sett var SWTOR som det var fel på, men till inget resultat.
Jag gick sedan in på Youtube och efter ett par videos liksom förut, kraschade datorn.
Nu på sista tiden har skärmen också temporärt blivit svart och ett meddelande uppstår "The display driver has stopped working and has recovered." i högra hörnet.

Jag har laddat ned WhoCrashed för att analysera problemet och på alla de senaste krascharna lyder analysen:

"On Thu 2014-07-03 09:49:52 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\070314-18330-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x4A63CC)
Bugcheck code: 0x124 (0x0, 0xFFFFFA8007CEF738, 0x0, 0x0)
Error: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This bug check indicates that a fatal hardware error has occurred. This bug check uses the error data that is provided by the Windows Hardware Error Architecture (WHEA).
This is likely to be caused by a hardware problem problem. This problem might be caused by a thermal issue.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time."

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Oftast när datorn krashar utan bluescreen osv så är det oftast nätagget, kan ju vara ett måndags ex du fått? Men testa starta ett stresstest, då borde den krasha nästan omgående ifall så är fallet.

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk

Har samma problem med mitt r9280x. Har bytt psu, men ingen skillnad. Ringde inet och de sade att kortet troligtvis var paj och att jag skulle lämna in det..

Permalänk
Medlem

Corsairs RM aggregat har haft en del problem så det kan vara det som är boven, men jag vet också att sapphires kort har haft problem med att dom får för lite ström så man kan använda msi afterburner eller evga precision till att ge det lite mer ström för att se om det hjälper.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag ska pröva att sätta tillbaka mitt gamla grafikkort för att testa om det är det nya grafikkortet som det är som det är fel på.

Permalänk
Medlem

Har nu satt in mitt gamla grafikkort (Geforce GTX 570) och det fungerar normalt, inga krascher alls. Måste det då vara det nya grafikkortet som är defekt på något sätt?

Permalänk

Mycket möljigt att det är dina gammla drivers som spökar, kör en driver sweep och dra sedan in nya til amd kortet

Visa signatur

Moderbräda: MSI Z87-G45 Processor: i7 4770K @ 4.4Ghz RAM:Corsair CL9 1600mhz 16GB Kylning: Corsair H100i i P/P med Cougar 120mm. Kraftlåda: EVGA SUPERNOVA G2 850W (rip bequiet p7 1000w) Grafikkort: MSI GTX1080

Permalänk
Medlem

Om du BARA installerade det nya kortet i en gammal Windowsinstallation så förstår jag att det havererar hela tiden.
Installera om Windows så kommer det lösas sig, kommer även bli bättre om du skaffar en legit version.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Har nu formaterat min hårddisk och ominstallerat Windows 7 samt hämtat hem alla drivrutiner men jag upplever fortfarande problemet att skärmen blir svart och datorn startar om.

D:

Permalänk
Hedersmedlem

Moderkortet är rejält gammalt, uppdatera BIOS till att börja med. http://www.asus.com/Motherboards/M5A78L_LE/HelpDesk_Download/

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har nu uppdaterat BIOSen men upplever fortfarande krascharna. Några fler råd? Vore det bäst att köpa en legitim version av Windows 8.1 och börja om från början? :S

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Har haft samma problem med mina 290 tri-x, mitt whea_uncorrectable error löste sig dock efter jag uppdaterat BIOS. Dessa omstarter kvarstår dock, vet inte vad som kan lösa det, kanske hjälper att man förser grafikkorten med mer ström. Har kört CF och vanligt på ett 850w agg.

Permalänk
Medlem

Efter att jag hade uppdaterat BIOSen kunde jag spela ett spel en överraskande lång tid, jag trodde till och med att det kanske hade löst sig, men efter att jag stängde ned spelet och öppnade Youtube så tog det mindre än en minut tills att datorn kraschade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deepak:

Har nu uppdaterat BIOSen men upplever fortfarande krascharna. Några fler råd? Vore det bäst att köpa en legitim version av Windows 8.1 och börja om från början? :S

Vad menar du egentligen med detta? Bortsett från att det är ett klart regelbrott med piratmjukvara enligt §7 i reglerna, så är det dessutom nonchalant mot de som försöker hjälpa eftersom mjukvara med okänt ursprung i sig självt kan vara orsak till problemen. Menar du något annat än vad det låter som så är det givetvis inga problem, annars ber jag dig skaffa den äkta mjukvara du borde haft från början innan du fortsätter med tråden, i annat fall kommer jag tyvärr tvingas låsa den.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro