Skapa PC boot cd i Mac och SSD firware

Permalänk

Skapa PC boot cd i Mac och SSD firware

Hej,

vet inte om detta är rätt forum, men jag försöker.

Har sökt en tid nu efter information hur man skapar en boot cd i Mac utan någon iso fil.

Jag behöver nämligen skapa en boot cd med vilken jag tänkt uppdatera EC och flasha min bios på min nya pc-laptop. Jag har laddat ner filerna till detta, men vill nu lägga det på en bootbar cd och jag har bara en fungerande Mac till mitt förfogande.

Vill någon vänlig själ dela med sig och i bästa fall göra en steg för steg-instruktion då jag är helt rudis på Mac.

Vet någon också om det går att se firmwaren på SSD'n utan ett OS? Alltså går det att se fysiskt på disken eller i bios?

Mvh Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias_lindh:

Hej,

vet inte om detta är rätt forum, men jag försöker.

Har sökt en tid nu efter information hur man skapar en boot cd i Mac utan någon iso fil.

Jag behöver nämligen skapa en boot cd med vilken jag tänkt uppdatera EC och flasha min bios på min nya pc-laptop. Jag har laddat ner filerna till detta, men vill nu lägga det på en bootbar cd och jag har bara en fungerande Mac till mitt förfogande.

Vill någon vänlig själ dela med sig och i bästa fall göra en steg för steg-instruktion då jag är helt rudis på Mac.

Vet någon också om det går att se firmwaren på SSD'n utan ett OS? Alltså går det att se fysiskt på disken eller i bios?

Mvh Mattias

Varför gör du inte det på din nya laptop?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Jag tror att du får ännu fler bra svar här.

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Varför gör du inte det på din nya laptop?

För att jag läst att man bör uppdatera ec och flasha bios innan man gör något annat. Därför ställde jag frågan. Om det nu inte har någon som helst betydelse om man gör det efter installation av os, kan jag klart göra det på min laptop.

Hur som haver, är det helt omöjligt att skapa pc boot cd på en mac? Om inte, hur går man tillväga?

Permalänk
Medlem

Måste du uppgradera detta då ?

Har man inte ett specifikt behov kan man faktiskt ställa till med mer problem istället.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vilken typ av filer har du? Har du en diskavbildning, typ en ISO-fil, kan du använda Skivverktyget (eng. "Disk Utility") för att återställa filen till exempelvis ett USB-minne. Instruktioner för detta finns här: http://support.apple.com/kb/PH5848

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.