Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Får inte mitt att fungera hur jag än gör känns det som.
Ingen som har lust att hjälpa?
Får endast tv men ej internet. Testat enligt alla guider ovan.
Har en Asus RT-N65U som jag testat med olika stock firmware. Verkar inte finnas så mycket custom till den.

845 får jag tv men ej internet.
243 går jag inget.

Om du har läst tidigare inlägg så har du sett att det har varit mycket strul.

Jag har löst det genom hårdvara istället på följande sett:
http://hb-ios.blogspot.se/2013/12/att-bli-fri-fran-telia-smart-router.html

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Be Telia om en Tilgin adapter så kommer det att funka utan Smart. Du kopplar bara in den på ditt nätverk.

Har de sådana kvar idag?

Annars kan man använda deras router i bryggat läge... så blir den samma sak som telefoniadaptern, förutom att man även får ut IPTV:n ifrån routern.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBcore:

Om du har läst tidigare inlägg så har du sett att det har varit mycket strul.

Jag har löst det genom hårdvara istället på följande sett:
http://hb-ios.blogspot.se/2013/12/att-bli-fri-fran-telia-smart-router.html

Okej, vet dock inte om jag behöver lite mer detaljerat beskrivning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thexps:

Okej, vet dock inte om jag behöver lite mer detaljerat beskrivning

Skickades från m.sweclockers.com

Har du absolut senaste firmware då? För det är endast den och några väldigt tidiga det har fungerat med. Alltså inte senaste du får om du trycker på "check for updates" utan den man hämtar från ASUS hemsida.

Permalänk
Medlem

Måste tacka för denna guide. Räddade mitt liv, har hatat på Telias smart router sen jag flyttade. Funkar fin fint med min N56u med firmwire 3.0.0.4.374_239

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Har du absolut senaste firmware då? För det är endast den och några väldigt tidiga det har fungerat med. Alltså inte senaste du får om du trycker på "check for updates" utan den man hämtar från ASUS hemsida.

Ja det har jag, verkar dock vara någon bugg med den. När jag har ställt in inställningarna i iptv så går det inte att spara ändringarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Ja det har jag, verkar dock vara någon bugg med den. När jag har ställt in inställningarna i iptv så går det inte att spara ändringarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle rekommendera att göra en total reset på routern.
Du kan söka på google om hur du gör en 30/30/30 reset. Efter det så installerar du om senaste drivrutinerna. (innan du börjar göra några ändringar som helst i routern)
Och sen laddar du INTE en save fil med inställningar, utan du gör om dom manuellt.

Om du får bara TV med 845 så är det den VID:en du ska använda.
Var helt 100% på att du laddar in senaste drivrutinen sen också.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Skulle rekommendera att göra en total reset på routern.
Du kan söka på google om hur du gör en 30/30/30 reset. Efter det så installerar du om senaste drivrutinerna. (innan du börjar göra några ändringar som helst i routern)
Och sen laddar du INTE en save fil med inställningar, utan du gör om dom manuellt.

Om du får bara TV med 845 så är det den VID:en du ska använda.
Var helt 100% på att du laddar in senaste drivrutinen sen också.

Har gjort en total reset på routern, återställning genom Asus recovery på datorn när routern än försatt i ett speciellt länge. Ställer in allt manuellt.
Funderar på och skaffa annan Asus router med bättre custom firmware stöd som min N65U inte har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej,

Ni som har fått det att funkar med hårdvara, skulle ni kunna förklara hur ni kopplade in det??
Om det går från Inteno -> Asus router -> Netgear Switch -> TVbox och andra enheter
eller Inteno -> Netgear Switch -> Asus router -> Andra enheter ?
-> TVbox

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

Hej,

Ni som har fått det att funkar med hårdvara, skulle ni kunna förklara hur ni kopplade in det??
Om det går från Inteno -> Asus router -> Netgear Switch -> TVbox och andra enheter
eller Inteno -> Netgear Switch -> Asus router -> Andra enheter ?
-> TVbox

Uttag - > switch -> router -> till alla enheter

Sedan från switchen en kabel till IPTVn som är confad till rätt WLAN

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas det blev rätt nu, är full... Är trots allt semester!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBcore:

Uttag - > switch -> router -> till alla enheter

Sedan från switchen en kabel till IPTVn som är confad till rätt WLAN

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas det blev rätt nu, är full... Är trots allt semester!

Haha ingen fara, ska testa och se.
Har du fått zapp appen att fungera? För att på det sättet som du beskriver det så hamnar tv boxen utanför LAN:et.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

Haha ingen fara, ska testa och se.
Har du fått zapp appen att fungera? För att på det sättet som du beskriver det så hamnar tv boxen utanför LAN:et.

Nej, zappAppen har vi inte lyckats få fart på tack vare som du säger, dom kommer på olika LAN.

Men men... Kanske lite tråkigt att appen inte funkar, men lite får man väll ofta!

Permalänk
Medlem

Underbart. Funkade inte direkt då jag fick multicast meddelandet. Men efter att ha aktiverat multicast så fungerade det finnemang.

Nu ska man bara ha sig en TV också

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Har du fått port 3 att fungera?

Skrivet av Red Beaver:

Fungerade tyvärr inte. NÅgra andra förslag? Fungerar det för dig?

Edit: Det verkar som att port3 är tänkt att kunna användas till iptelefoni, men man måste väl kunna använda den som vanligt även om man kör IPTV på port4RT4??

Har du fått port 3 till att fungera, har samma problem här, allt fungerar utom port 3
Har en Asus RT-N66U och telia fiber

Permalänk
Medlem

Låter bra att de flesta fått IPTV att fungera vilket det inte gör för mig. Har satt inställningar VID 243, 845 med prio och utan prio. Port 4 och port 3 men får Error 2 på tv-boxen. Följt guiden till punkt och pricka. Är man tvingad till att använda merlins firmware?

Felmeddelande: "Error 2: Could not get an IP address. Please check cables on the gateway and restart both the gateway and the STB"

även kollat WAN, satt multicasting enabled.

kör RT-68U

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Låter bra att de flesta fått IPTV att fungera vilket det inte gör för mig. Har satt inställningar VID 243, 845 med prio och utan prio. Port 4 och port 3 men får Error 2 på tv-boxen. Följt guiden till punkt och pricka. Är man tvingad till att använda merlins firmware?

Felmeddelande: "Error 2: Could not get an IP address. Please check cables on the gateway and restart both the gateway and the STB"

även kollat WAN, satt multicasting enabled.

kör RT-68U

Nej du måste inte använda Merlins firmware.
Jag använder standard numera, för att det fungerar bättre för min del.
Se bara till att du har den absolut senaste versionen av original firmware från ASUS, eftersom dom äldre (många av dom iaf) strular med just IPTV.

Prova med original och se hur det fungerar.
Gör gärna en 30/30/30 reset före du installerar senaste, och använd inte en spar fil av inställningar, utan ställ in dom manuellt.
Följ guiden i första posten. (ändrad sen ett tag sen, så den är annorlunda än förr)

Återkom när du provat det.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Nej du måste inte använda Merlins firmware.
Jag använder standard numera, för att det fungerar bättre för min del.
Se bara till att du har den absolut senaste versionen av original firmware från ASUS, eftersom dom äldre (många av dom iaf) strular med just IPTV.

Prova med original och se hur det fungerar.
Gör gärna en 30/30/30 reset före du installerar senaste, och använd inte en spar fil av inställningar, utan ställ in dom manuellt.
Följ guiden i första posten. (ändrad sen ett tag sen, så den är annorlunda än förr)

Återkom när du provat det.

aha oki, installerade senaste utan att göra reset. Kanske det som strular. Tar och kollar på det och återkommer. Tackar för förslaget

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

aha oki, installerade senaste utan att göra reset. Kanske det som strular. Tar och kollar på det och återkommer. Tackar för förslaget

Hur blir de?

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tickles:

Låter bra att de flesta fått IPTV att fungera vilket det inte gör för mig. Har satt inställningar VID 243, 845 med prio och utan prio. Port 4 och port 3 men får Error 2 på tv-boxen. Följt guiden till punkt och pricka. Är man tvingad till att använda merlins firmware?

Felmeddelande: "Error 2: Could not get an IP address. Please check cables on the gateway and restart both the gateway and the STB"

även kollat WAN, satt multicasting enabled.

kör RT-68U

Är du säker på att du får IPTV på de VLAN'en då? Det är inte alla Telias kunder som har samma inställningar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Multipla switchar i serie efter NAT/FW?

Hej,

Har läst ganska mycket men får inte riktigt kläm på hur/vad man kan göra med IPTV och VoIP via Telias fiber om man har flera switchar i nätet.

Vi har Ethernet uttag i hela huset men bara en kabel till varje rum och de är samlade per våning (3 vån). Fiber kommer in i källaren, går till en Router/FW/NAT, vidare till en 24p huvudswitch och sedan vidare till en 3st 8p switchar, en på varje våning som delar ut Internet lokalt per våning. Funkar utmärkt.

Nu skulle jag gärna kunna köra Internet, IPTV och VoIP i samma ”kabel” och dela ut lokalt till flera TV och IP-telefoner på varje våning. Givetvis med riktiga tvillingabonnemang och org boxar. TV boxar är Motorola och VoIP är Telias Telgin. Funkar än så länge inte utmärkt, typ inte alls.

Jag vill slippa Telias lådor och köra med egna burkar (Netgear rakt igenom). Idag har jag en HW brandvägg (UTM5) kopplad direkt till mediakonvertern där fibern kommer in. Ser idag ut som följer;

Fiber till Ethernet (Telia fibermodem 1p) till
Netgear UTM5 (Router/ HW brandvägg & NAT) till
Netgear JGS524PE (24p "master" switch) till
--Accesspunkt för WiFi
--Switch1 Netgear GS108Tv2--- IPTV-box1 + VoIP1 + PC's
--Switch2 Netgear GC108Ev2 --- IPTV-box2 + VoIP2 + PC's
--Switch3 Netgear GS108Ev2 --- IPTV-box3 + PC's
--Blandade grejor som NAS, skrivare och annat hänger också på "master" switchen...

Dvs från fiber till respektive Telia IPTV box ligger det en router + 2 switchar i serie före. Funkar det?

Routern/FW/NAT (UTM5) är idag konfigurerad med 3 VLAN och funkar även som DHCP för alla 3 VLANen som ligger i olika subnät (IP mässigt) ;
VLAN 1 = Internet för alla i familjen. subnät 1, egen DHCP range, tråd och WiFi.
VLAN 2 = Gästnätverk, subnät 2, egen DHCP range, bara WiFi.
VLAN3 = NAS på Internet via egen dedikerad port på UTM5 (ej genom ngn switch), subnät 3, egen DHCP range, går direkt till en liten NAS, bara tråd.

Jag förstår att man måste konfigurera nya VLAN för IPTV och VoIP. –Men gör man det i "sista" switchen innan Telia boxen eller direkt i router/FW/NAT?

Jag ser att många har en switch/router först och delar upp i VLAN i fasta portar där och det kräver ju också direkta kablar till varje Telia IPTV & VoIP box från de dedikerade portarna. Eller i vart fall dubbla LAN, då ett LAN blir deikerat till Internet

Kan man inte köra allt i samma "sladd" om man delar upp i alla VLAN som behövs på ett ställe?

Frågor;
* Kan man ha en router/FW/NAT emellan fibermodem och IPTV boxar med rätt inställningar? Den vill man ju ha för att skydda internetanvändarna. Om inte måste man dela upp trafiken före på ngt sätt.
* Lägger man in Telias olika VLAN (243/237/845/855) i sista switchen i kedjan eller första?
* Om man lägger in i sista switchen vad måste man då (om något) öppna i framförliggande switchar/brandvägg?
* Om man lägger in i första switchen eller routern vad måste man då (om något) öppna i efterliggande switchar?
* Behövs IGMP snooping? I så fall varför och hur sätter man upp det med multipla switchar/VLAN. Behövs det för både IPTV och VoIP?
* Om man måste dela upp trafiken före router/FW/NAT, kan man skicka ”tillbaka” VLAN för IPTV och VoIP in i vanliga LANet genom att koppla ut från ”Inteno” switchen som då ligger före router/FW/NAT in i min switch som ligger efter router/FW/NAT. Dvs bara köra internettrafik genom route/FW och resten direkt. I så fall hur gör man med DHCP? I och för sig kan switcharna DHCP men inte lika snyggt som en router/FW.
* Vad är skillnaden mellan port baserade VLAN och 802.1Q?
* Behöver QoS vara portbaserat eller 802.1P? Vad är skillnaden?

Många frågor jag vet, men man kan bli tokig på detta. Många timmar har gått t redan…

Tack förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Är du säker på att du får IPTV på de VLAN'en då? Det är inte alla Telias kunder som har samma inställningar.

Ska ringa och höra med dem om de har koll på det. Läste att någon haft turen att få reda på inställningarna via någon på supporten. Såg även de andra VIDerna bland kommentarerna.

Skrivet av Anonyman:

Hur blir de?

Ska testa i dag. Fullt upp på jobbet

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk

Hej!

Jag undrar om man kan koppla port 2 (internet) & port 4 (iptv) från routern till en en kabeldelare som sedan går via powerline och sedan till en kabeldelare igen och koppla in till iptv och mediacenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebackman:

Frågor;
1 Kan man ha en router/FW/NAT emellan fibermodem och IPTV boxar med rätt inställningar? Den vill man ju ha för att skydda internetanvändarna. Om inte måste man dela upp trafiken före på ngt sätt.
2 Lägger man in Telias olika VLAN (243/237/845/855) i sista switchen i kedjan eller första?
3 Om man lägger in i sista switchen vad måste man då (om något) öppna i framförliggande switchar/brandvägg?
4 Om man lägger in i första switchen eller routern vad måste man då (om något) öppna i efterliggande switchar?
5 Behövs IGMP snooping? I så fall varför och hur sätter man upp det med multipla switchar/VLAN. Behövs det för både IPTV och VoIP?
6 Om man måste dela upp trafiken före router/FW/NAT, kan man skicka ”tillbaka” VLAN för IPTV och VoIP in i vanliga LANet genom att koppla ut från ”Inteno” switchen som då ligger före router/FW/NAT in i min switch som ligger efter router/FW/NAT. Dvs bara köra internettrafik genom route/FW och resten direkt. I så fall hur gör man med DHCP? I och för sig kan switcharna DHCP men inte lika snyggt som en router/FW.
7 Vad är skillnaden mellan port baserade VLAN och 802.1Q?
8 Behöver QoS vara portbaserat eller 802.1P? Vad är skillnaden?

Många frågor jag vet, men man kan bli tokig på detta. Många timmar har gått t redan…

Tack förhand

1) Ja om du har de rätta inställningarna. Telias egen router TG7x9 (Telia Smart) funkar på det viset.
2) Du lägger in det i alla switchar.
3) Ja, framförliggande switchar måste vara transparent för vlanen (trunk)
4) TV-box, tilgin osv måste ha otaggad trafik. Du måste mao ta bort q-taggen i sista switch.
5) Igmp-snooping är inget måste men är en bra teknik för att undvika att switcharna floodar multicast. IGMP har ingenting med voip att göra.
6) Ja, de måste dock gå på helt egna vlan. DHCP finns hos Telia så det är inget du behöver.
7) Det bör du fråga netgear.
8) Skillnaden är att klassificeringen (och därmed prioriteringen) antingen görs på hela porten eller mha p-biten.

Permalänk
Medlem

Kom hem från semestern i söndags och skulle idag sätta på tv:n. Satte i sladdarna till routern samt Telias digitalbox men får ingen bild av någon anledning. Får bara "problem att ladda tjänsten" som felmeddelande från boxen. Har testat att koppla in Telias Switch och då fungerar det utan problem. Hur kan det helt plötsligt ha slutat fungera med routern? Har kollat alla inställningar i routern och det ser ut som tidigare. Nån som har haft liknande problem?

Edit: Denna lösningen som jag hittade på Telias forum fungerade:

dDa ut strömsladden, stoppa tillbaka den, tryck på INFO-knappen på din fjärrkontroll när du ser cirklarna/fyrkanter beroende på vad du får(dvs i uppstartsläget). Gå sedan ner till system, välj "Remove Software", klicka på "OK"(på fjärrkontrollen), sedan "EXIT" och välj "reboot without saving". Det borde lösa ditt problem.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackhampus:

Har du fått port 3 till att fungera, har samma problem här, allt fungerar utom port 3
Har en Asus RT-N66U och telia fiber

Japp, jag fick det att fungera tillslut.

Först och främst kör jag Merlin firmware, version 3.0.0.4.374.32, funkar säkert med Asus orginal också.

Först satte jag VID 845 på port 4 så att tv:n fungerade. Sen körde jag "Quick Internet Setup"-guidern (fick dra ur internetkabeln för annars kördes guiden igenom automatiskt). I guiden valde jag "special requirements by ISP" och fyllde i VID 1 på port 3 (som man inte tillåts göra i de vanliga inställningarna). Satte därefteri internetsladden och körde klart guiden.

Sen Telnet:ade jag routern och använde följande kommandon (ett och ett):

nvram set switch_stb_x=4
nvram commit
reboot

Sen fungerade det! Lycka till.

Här är tråden där jag hittade lösningen:
http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=7335&page=...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Undebart lätt och smidigt! Behövde inte köra Merlin och allt fungerar som det ska, RT-AC66U

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk

Hej, Det fungerar utmärkt.
Installerade senaste firmwaren från asus hemsida och ställde in enligt följande så fungerade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Nej du måste inte använda Merlins firmware.
Jag använder standard numera, för att det fungerar bättre för min del.
Se bara till att du har den absolut senaste versionen av original firmware från ASUS, eftersom dom äldre (många av dom iaf) strular med just IPTV.

Prova med original och se hur det fungerar.
Gör gärna en 30/30/30 reset före du installerar senaste, och använd inte en spar fil av inställningar, utan ställ in dom manuellt.
Följ guiden i första posten. (ändrad sen ett tag sen, så den är annorlunda än förr)

Återkom när du provat det.

Skrivet av Anonyman:

Hur blir de?

Efter hårda arbetsveckor och ett barn att ta hand om efter jobbet så har jag äntligen hunnit testa.

  • Enligt Telia så har jag VID 243 men detta fungerade inte när jag ställde in det på routern.

  • Jag testade då att göra en 30/30/30 reset vilket resulterade i att signalen gick fram till TV-boxen men bara en liten stund. När routern lyckats återställa sig helt så avbröts signalen.

Det känns som att det skulle vara någon inställning i routern som gör att signalen inte går fram men frågan är bara vad. Har testat det mesta nu förutom custom firmware. Kanske det som behövs?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Efter hårda arbetsveckor och ett barn att ta hand om efter jobbet så har jag äntligen hunnit testa.

  • Enligt Telia så har jag VID 243 men detta fungerade inte när jag ställde in det på routern.

  • Jag testade då att göra en 30/30/30 reset vilket resulterade i att signalen gick fram till TV-boxen men bara en liten stund. När routern lyckats återställa sig helt så avbröts signalen.

Det känns som att det skulle vara någon inställning i routern som gör att signalen inte går fram men frågan är bara vad. Har testat det mesta nu förutom custom firmware. Kanske det som behövs?

Hade du provat VID 845?
Prova även en annan port på routern, och se om det möjligtvis hjälper.

Sen kan du även prova att göra en downgrade till den absolut äldsta Firmwaren du kan hitta på ASUS hemsida.
Installera den.
Gör en 30/30/30 reset.
Sen så ställer du in precis ALLA inställningar du ska göra på routern, och då menar jag precis allt. För du får inte ändra en minsta liten grej sen.
Sen när det är klart så installerar du den senaste firmwaren från ASUS hemsida.

Denna procedur behövde man göra tidigare, för det var strul med ASUS drivrutiner för IPTV.
Det ska inte behövas längre, men det kanske är värt ett försök.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning om samma lösning skulle fungera till BBB IPTV?

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)