Svårt att få bort all pasta, kan det var farligt när det hamnat utanför?

Permalänk
Medlem

Svårt att få bort all pasta, kan det var farligt när det hamnat utanför?

Bild https://www.dropbox.com/s/mvoypu0gkozvsmz/Foto%202014-07-03%2...
Som titeln lyder, en del av fet gamla flydde ut i kanterna där det sen visade sig svårt att få bort. Farligt? Vad göra?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Silverpasta är farligt. Vanlig hederlig kiselpasta är ofarlig.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Bild https://www.dropbox.com/s/mvoypu0gkozvsmz/Foto%202014-07-03%2...
Som titeln lyder, en del av fet gamla flydde ut i kanterna där det sen visade sig svårt att få bort. Farligt? Vad göra?

kanske kan dra (väldigt försiktigt med platt mejsel eller nål av något slag eller en sån där öronrensare med bommul längst ut på sig och ta bort det värsta)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mini-z1994:

kanske kan dra (väldigt försiktigt med platt mejsel eller nål av något slag eller en sån där öronrensare med bommul längst ut på sig och ta bort det värsta)

Absolut inte.
Till de små kondensatorerna som sitter runtom GPU-kärnan, ligger det tunna ledningar under ett tunt lager av lack (grönt).
De är oerhört ömtåliga, och hårda/vassa föremål kan skada dessa ledningar.

Det jag brukar göra i dessa fall är att använda kemiskt ren bensin (Finns att köpa hos apotek och många livsmedelsbutiker), och dränka in en ren bomullstuss (Luddfria, fettfria, absorberande).
Sedan rengör man området runt GPU-kärnan ordentligt. Låt gärna bensinen från bomullstussen lösa upp resterna av kylpastan genom att pressa den indränkta bomullstussen mot det aktuella områdena, och låt det sedan absorberas tillbaks in i bomullstussen igen. Upprepa vid behov.

Det är viktigt att man använder kemiskt ren bensin, då den inte lämnar några rester efter sig när det avdunstar. Undvik också att använda aceton. Det kan lösa upp lacken på GPU/kretskort och skada intilliggande plastdetaljer.

Och som alltid: Vidtag alltid korrekta ESD -skyddsåtgärder. (En nypa Sunt förnuft. Undvik att arbeta på heltäckande mattor och ha inga kläder av syntetiska material på dig)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Lego Master

What SysGhost said. Isopropylalkohol är vad det står på min flaska som jag har använt för liknande saker i ett par år. Räcker i evighet, fantamig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Absolut inte.
Till de små kondensatorerna som sitter runtom GPU-kärnan, ligger det tunna ledningar under ett tunt lager av lack (grönt).
De är oerhört ömtåliga, och hårda/vassa föremål kan skada dessa ledningar.

inte riktigt runt där med mejseln såklart utan mer runt gpuns kärna och inte vid kondensatorerna med mejsel ska gå bra att dra runt den med.
(inte lägga något tryck på mejseln alls såklart)
(dock är de inte lätta att få bort eller skada om man inte tar i en del och verkligen trycker mot denna komponent med mejseln...

(slant med mejseln en vända själv på mitt hd 6870 medans man monterade av kylaren. Blev ett litet märke på toppen utav den men inte hänt ett dugg och inte någon instabilitet för det :3

(ena distansen ville inte skruva upp sig så man fick kila plattmejsel mellan kylaren och de sista gängorna på distansen för att få den att sluta snurra när man skulle skruva av skruven som satt i distansen :I)

de andra metoderna som nämnts rekomenderas dock bättre heh ^^

det jag gjorde är lite i gråzonen det funkar men det är inte rätt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Silverpasta är farligt. Vanlig hederlig kiselpasta är ofarlig.

Hmm, jaha nu har jag ju ingen aning om vad det är för pasta. Det på bilden är resterna av orginalpastan på mitt 780 Classified.

Skrivet av SysGhost:

Absolut inte.
Till de små kondensatorerna som sitter runtom GPU-kärnan, ligger det tunna ledningar under ett tunt lager av lack (grönt).
De är oerhört ömtåliga, och hårda/vassa föremål kan skada dessa ledningar.

Det jag brukar göra i dessa fall är att använda kemiskt ren bensin (Finns att köpa hos apotek och många livsmedelsbutiker), och dränka in en ren bomullstuss (Luddfria, fettfria, absorberande).
Sedan rengör man området runt GPU-kärnan ordentligt. Låt gärna bensinen från bomullstussen lösa upp resterna av kylpastan genom att pressa den indränkta bomullstussen mot det aktuella områdena, och låt det sedan absorberas tillbaks in i bomullstussen igen. Upprepa vid behov.

Det är viktigt att man använder kemiskt ren bensin, då den inte lämnar några rester efter sig när det avdunstar. Undvik också att använda aceton. Det kan lösa upp lacken på GPU/kretskort och skada intilliggande plastdetaljer.

Och som alltid: Vidtag alltid korrekta ESD -skyddsåtgärder. (En nypa Sunt förnuft. Undvik att arbeta på heltäckande mattor och ha inga kläder av syntetiska material på dig)

Låter som om det är det jag får ge mig på då, jag körde med kaffefilter och isopropanol (99,5% ren) igår och kärnan blänkte ju fint men det var riktigt svårt att komma åt på de där småpiggarna (kondar?) och filtret gick sönder något och småluddade lite av de skarpa kanterna. Bomullstuss låter ju som en bra lösning. Får köpa lite sådant imorgon då och göra ett nytt försök. Tack för svar alla!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag använder tops som jag håller emot och masserar försiktigt. Lite småludd är inte så allvarligt och går ju oftast att få bort betydligt lättare än pastan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag använder tops som jag håller emot och masserar försiktigt. Lite småludd är inte så allvarligt och går ju oftast att få bort betydligt lättare än pastan.

Tänkte på tops jag med först, men jag har bara den billigaste tänkbara hemma så funderar om den inte luddar extra. Visserligen går det ju att blåsa bort efteråt, bomull kändes enklare kanske att komma åt, det är ju så otroligt tight mellan kondarna, fungerar nog dock bra med tops längs kanterna.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

inte riktigt runt där med mejseln såklart utan mer runt gpuns kärna och inte vid kondensatorerna med mejsel ska gå bra att dra runt den med.
(inte lägga något tryck på mejseln alls såklart)
(dock är de inte lätta att få bort eller skada om man inte tar i en del och verkligen trycker mot denna komponent med mejseln...

(slant med mejseln en vända själv på mitt hd 6870 medans man monterade av kylaren. Blev ett litet märke på toppen utav den men inte hänt ett dugg och inte någon instabilitet för det :3

(ena distansen ville inte skruva upp sig så man fick kila plattmejsel mellan kylaren och de sista gängorna på distansen för att få den att sluta snurra när man skulle skruva av skruven som satt i distansen :I)

de andra metoderna som nämnts rekomenderas dock bättre heh ^^

det jag gjorde är lite i gråzonen det funkar men det är inte rätt

Dum på riktigt eller troll?!

Man skrapar för f*n inte med en mejsel på GPUn oavsett hur försiktig man är, se bara hur det gick för dig...

TS lyssna ej på denna användare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Dum på riktigt eller troll?!

Man skrapar för f*n inte med en mejsel på GPUn oavsett hur försiktig man är, se bara hur det gick för dig...

TS lyssna ej på denna användare!

att dra bort kylpastan som ligger utanför som på denna bild är nog inte skadligt med en liten mejsel -.-

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mini-z1994:

http://archive.benchmarkreviews.com/images/reviews/video_card...

att dra bort kylpastan som ligger utanför som på denna bild är nog inte skadligt med en liten mejsel -.-

Bara några micrometer under den gröna lacken, rundom GPU-kärnan, ligger det oerhört tätt packade kopparledningar. Dessa är oerhört lätta att skada med hårda och/eller vassa föremål.
Vid första anblick syns de inte, men tittar man noga (med lupp) så kan man se ledningarna ifråga, då den gröna lacken är transparent.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

http://archive.benchmarkreviews.com/images/reviews/video_card...

att dra bort kylpastan som ligger utanför som på denna bild är nog inte skadligt med en liten mejsel -.-

Problemet är att du inte ens är säker själv på det du tipsar om.

Varför ska TS prova en metod som inte bara låter utan även är dum?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Absolut inte.
Till de små kondensatorerna som sitter runtom GPU-kärnan, ligger det tunna ledningar under ett tunt lager av lack (grönt).
De är oerhört ömtåliga, och hårda/vassa föremål kan skada dessa ledningar.

Det jag brukar göra i dessa fall är att använda kemiskt ren bensin (Finns att köpa hos apotek och många livsmedelsbutiker), och dränka in en ren bomullstuss (Luddfria, fettfria, absorberande).
Sedan rengör man området runt GPU-kärnan ordentligt. Låt gärna bensinen från bomullstussen lösa upp resterna av kylpastan genom att pressa den indränkta bomullstussen mot det aktuella områdena, och låt det sedan absorberas tillbaks in i bomullstussen igen. Upprepa vid behov.

Det är viktigt att man använder kemiskt ren bensin, då den inte lämnar några rester efter sig när det avdunstar. Undvik också att använda aceton. Det kan lösa upp lacken på GPU/kretskort och skada intilliggande plastdetaljer.

Och som alltid: Vidtag alltid korrekta ESD -skyddsåtgärder. (En nypa Sunt förnuft. Undvik att arbeta på heltäckande mattor och ha inga kläder av syntetiska material på dig)

Gripens röda aceton använder jag ganska flitigt när jag applicerar eller tar bort kylpasta. Den är kemiskt ren och fungerar felfritt. Detta på en liten tops och med en gnutta förnuft så borde det inte vara några problem.

Skrivet av mini-z1994:

http://archive.benchmarkreviews.com/images/reviews/video_card...

att dra bort kylpastan som ligger utanför som på denna bild är nog inte skadligt med en liten mejsel -.-

Som att dammsuga ens dator. Bara för att det fungerar för dig någon enstaka gång så betyder det inte att det rekommenderas. Man SKA ALDRIG använda mejslar till att rengöra GPU/CPU eller något som helst chip/krets what so ever. Allt du behöver är en millimeter stor repa så kan du ha lyckats förstöra en kärna eller en ledning. Tops eller kaffefilter ev. bomullstussar ska användas. INTE mejslar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Problemet är att du inte ens är säker själv på det du tipsar om.

Varför ska TS prova en metod som inte bara låter utan även är dum?

jag brukar använda vinkelslip, om man bara nuddar väldigt "försiktigt" så är det ingen fara!

Nä men helt allvarligt, själv kör jag tops och http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f... som fungerat utmärkt och haft samma flaskor nu i 3 år och det luktar gott av citron efteråt

första flaskan löser upp kylpasta och den kan behövas appliceras igen men har aldrig behöver det själv och den andra gör att cpu'er och gpu'er glänser fint och tar bort det som blir över efter man använt den första flaskan och det avdunstar väldigt snabbt!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Behöver man ens ta bort små rester av kylpasta som ligger bredvid själva chippen? På bilderna i tråden ser det ut som att chippets kontaktyta mot kylaren är högre upp än den gamla kylpastan, då borde den inte vara i vägen och försämra ledningsförmågan?

Själv använder jag aceton och tops, när jag gör rent CPU:er och kylare. Har aldrig bytt kylare på någon GPU.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Behöver man ens ta bort små rester av kylpasta som ligger bredvid själva chippen? På bilderna i tråden ser det ut som att chippets kontaktyta mot kylaren är högre upp än den gamla kylpastan, då borde den inte vara i vägen och försämra ledningsförmågan?

jag gör iaf inte det sålänge det inte är någon kylpasta som innehåller mycket metaller och har aldrig haft någon hårdvara som gått sönder av den anledningen än!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamefreak:

Behöver man ens ta bort små rester av kylpasta som ligger bredvid själva chippen? På bilderna i tråden ser det ut som att chippets kontaktyta mot kylaren är högre upp än den gamla kylpastan, då borde den inte vara i vägen och försämra ledningsförmågan?

Själv använder jag aceton och tops, när jag gör rent CPU:er och kylare. Har aldrig bytt kylare på någon GPU.

Det rekommenderas. Vissa kylpastor innehåller silver som i sin tur är ledande. Sätter du igång datorn med ledande kylpasta kletad runt sockeln så kortsluter du hela systemet. Sedan så ser det varken snyggt ut och kan medföra komplikationer.

Skrivet av Oliver91:

jag gör iaf inte det sålänge det inte är någon kylpasta som innehåller mycket metaller och har aldrig haft någon hårdvara som gått sönder av den anledningen än!

Men du är ju David Hasselhoff. Din håriga bringa kortsluter datorer så fort du kommer inom 50m från en dator.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Problemet är att du inte ens är säker själv på det du tipsar om.

Varför ska TS prova en metod som inte bara låter utan även är dum?

Vi kan väl bara låta det här gå nu.
det funkade för mig och jag skrev om det här sedan blåste allt upp sig här som om det vore katastrof...
minns inte om jag rekomenderat att han ska göra detta heller för den delen utan skrev 'Kanske'

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mini-z1994:

Vi kan väl bara låta det här gå nu.
det funkade för mig och jag skrev om det här sedan blåste allt upp sig här som om det vore katastrof...
minns inte om jag rekomenderat att han ska göra detta heller för den delen utan skrev 'Kanske'

Att ens skriva kanske är i sig en grov synd.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickysaer:

Hmm, jaha nu har jag ju ingen aning om vad det är för pasta. Det på bilden är resterna av orginalpastan på mitt 780 Classified.

Låter som om det är det jag får ge mig på då, jag körde med kaffefilter och isopropanol (99,5% ren) igår och kärnan blänkte ju fint men det var riktigt svårt att komma åt på de där småpiggarna (kondar?) och filtret gick sönder något och småluddade lite av de skarpa kanterna. Bomullstuss låter ju som en bra lösning. Får köpa lite sådant imorgon då och göra ett nytt försök. Tack för svar alla!

Den mängd som du visar är inget att skriva hem om och kommer inte att påverka något så länge kortet sitter i din dator (ingen annans heller för den delen ) Någon nämnde att silverpasta leder ström men viss sådan t ex Arctic Silver "inte" ledande, så där är det heller inte något problem, så sätt du på ny pasta av någorlunda bra kvalle så blir det "A OK".

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

jag brukar använda vinkelslip, om man bara nuddar väldigt "försiktigt" så är det ingen fara!

Nä men helt allvarligt, själv kör jag tops och http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f... som fungerat utmärkt och haft samma flaskor nu i 3 år och det luktar gott av citron efteråt

första flaskan löser upp kylpasta och den kan behövas appliceras igen men har aldrig behöver det själv och den andra gör att cpu'er och gpu'er glänser fint och tar bort det som blir över efter man använt den första flaskan och det avdunstar väldigt snabbt!

Jag använder kitet som länkat ovan tillsammans med kaffefilter av Melittatyp, vilka inte luddar. Fungerar ypperligt.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Inaktiv

Tops gör susen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Den mängd som du visar är inget att skriva hem om och kommer inte att påverka något så länge kortet sitter i din dator (ingen annans heller för den delen ) Någon nämnde att silverpasta leder ström men viss sådan t ex Arctic Silver "inte" ledande, så där är det heller inte något problem, så sätt du på ny pasta av någorlunda bra kvalle så blir det "A OK".

Gött, kör MX-4 och det är ju helt okey. Dock spelar ju vilken pasta man använder typ ingen roll. Skiljer ju typ 3-4 på sin höjd mellan de olika. Kam väl i extrema fall ha en viss effekt om du kör luftkylare bara

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Absolut inte.
Till de små kondensatorerna som sitter runtom GPU-kärnan, ligger det tunna ledningar under ett tunt lager av lack (grönt).
De är oerhört ömtåliga, och hårda/vassa föremål kan skada dessa ledningar.

Det jag brukar göra i dessa fall är att använda kemiskt ren bensin (Finns att köpa hos apotek och många livsmedelsbutiker), och dränka in en ren bomullstuss (Luddfria, fettfria, absorberande).
Sedan rengör man området runt GPU-kärnan ordentligt. Låt gärna bensinen från bomullstussen lösa upp resterna av kylpastan genom att pressa den indränkta bomullstussen mot det aktuella områdena, och låt det sedan absorberas tillbaks in i bomullstussen igen. Upprepa vid behov.

Det är viktigt att man använder kemiskt ren bensin, då den inte lämnar några rester efter sig när det avdunstar. Undvik också att använda aceton. Det kan lösa upp lacken på GPU/kretskort och skada intilliggande plastdetaljer.

Och som alltid: Vidtag alltid korrekta ESD -skyddsåtgärder. (En nypa Sunt förnuft. Undvik att arbeta på heltäckande mattor och ha inga kläder av syntetiska material på dig)

För att klargöra: går isopropanol bra?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gibbe:

För att klargöra: går isopropanol bra?

Ja det funkar, nemas problemas.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Den mängd som du visar är inget att skriva hem om och kommer inte att påverka något så länge kortet sitter i din dator (ingen annans heller för den delen ) Någon nämnde att silverpasta leder ström men viss sådan t ex Arctic Silver "inte" ledande, så där är det heller inte något problem, så sätt du på ny pasta av någorlunda bra kvalle så blir det "A OK".

ArcticSilvers egna ord om AS5. Såg för ett antal år sedan en pastadränkt minnessticka. Det var på den tiden majoriteten av minneskretsarna hade lödanslutningen på sidorna. Nämda minnessticka reklamerades som ej fungerande. Jag är ganska övertygad om att det berodde på mycket generös användning av ArcticSilver. Runt samtliga minneskretsar fanns en tunn sträng silverpasta. Ytorna var fint avtorkade och tvättade, men mellan pinnarna satt det kvar.

Citat:

Not Electrically Conductive:
Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity.
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardware guy:

ArcticSilvers egna ord om AS5. Såg för ett antal år sedan en pastadränkt minnessticka. Det var på den tiden majoriteten av minneskretsarna hade lödanslutningen på sidorna. Nämda minnessticka reklamerades som ej fungerande. Jag är ganska övertygad om att det berodde på mycket generös användning av ArcticSilver. Runt samtliga minneskretsar fanns en tunn sträng silverpasta. Ytorna var fint avtorkade och tvättade, men mellan pinnarna satt det kvar.

Som ju inte är något annat än vad jag sade.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Aceton smälter plast, så jag tycker inte det är särskilt lämpligt. Även om PBCn och dess lack inte är lösligt i aceton könns det rätt onödigt att chansa.

Droppa några droppar aceton på ett CD-fodral, eller lite på en bit golvmatta av plast så ska ni få se på roligheter.

Isopropanyl känns som det man SKA använda då det inte skadar några komponenter samt avdunstar fort.

Permalänk
Medlem

Har alltid använt Gripen kemisk bensin. Fungerar utmärkt och går att köpa överallt.

Visa signatur

Citera för svar!