Nybörjar klockning av i5 2500k med ett Asus P8P67-M B3 moderkort.

Permalänk
Medlem

Nybörjar klockning av i5 2500k med ett Asus P8P67-M B3 moderkort.

yao!

Som titeln säger.. tänkte klocka prova klocka lite. Hur ska allt ställas in i bios?

Har en 212 evo som jag installerat igår

L

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

yao!

Som titeln säger.. tänkte klocka prova klocka lite. Hur ska allt ställas in i bios?

Har en 212 evo som jag installerat igår

L

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Och kom inte och säg att du inte orkar läsa allt det där och bara vill ha inställningar, det funkar inte så

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Har läst, men verkar som jag inte kan ändra ration

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Har läst, men verkar som jag inte kan ändra ration

Efter lite snabbt googling så verkar inte -M kortet lämpa sig speciellt bra för överklockning. Kanske dags att se om du kan komma över något billigt p67-bräde?

"The P8P67-M does NOT allow manual vcores. You MUST use offsets, which means there's no way around the board downclocking the CPU while idle, as far as I know (which is what offsets are for).

If you want to enter manual voltages without using offsets, you need to buy a higher end board...the funnything is that no where is it even mentioned on the Asus page/box that you can't use manual voltages. The board is fully CAPABLE of it...it's just they chose not to implement it, I guess because it's a "budget" board."

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Men jaha, jag som nyss satt dit nya cpu kylare. Så det går alltså inte att klocka alls?

Hittade denna guide dock, någon som kan kika om denna är legit?

http://www.overclock.net/t/916621/asus-p8p67-m-pro-ocing-guid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Men jaha, jag som nyss satt dit nya cpu kylare. Så det går alltså inte att klocka alls?

Hittade denna guide dock, någon som kan kika om denna är legit?

http://www.overclock.net/t/916621/asus-p8p67-m-pro-ocing-guid...

Det är legit, men det där är PRO-versionen av kortet, du har M-varianten. Det GÅR att överklocka, det är bara inte ett så bra kort att klocka på. Skulle rekommendera att kolla över folk som säljer av lite gammalt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Vill liksom inte direkt maxklocka utan bara en medel-svensson lätt klockning så jag får lite gratisprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Vill liksom inte direkt maxklocka utan bara en medel-svensson lätt klockning så jag får lite gratisprestanda.

som dom säger så går det inte så bra. Du kan säkerligen på en bra p67 bräda för bara nån hundring

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Det är legit, men det där är PRO-versionen av kortet, du har M-varianten. Det GÅR att överklocka, det är bara inte ett så bra kort att klocka på. Skulle rekommendera att kolla över folk som säljer av lite gammalt.

Det ska gå klocka en bit även på M serien. Han lär bara inte klocka lika högt.

Skrivet av daizoe:

Vill liksom inte direkt maxklocka utan bara en medel-svensson lätt klockning så jag får lite gratisprestanda.

Men för att klocka så får man i AI tweaker tabben ändra översta "AI Overklock Tuner" till manual

Sen borde Turbo Ratio dyka upp som val. Där behöver man bara skriva in ration manuellt med siffror. För att ställa ration.

Dra inte upp för högt för snabbt. Då v-core voltage dras upp automatiskt när du ökar ration. Du får kolla vad spänningen på V-core är i Windows när CPUn Arbetar med hjälp av AI suite monitor programmet. Och se så det inte dras upp för högt. Försök hålla Voltage under 1.4V Helst under 1.35V. Och ha koll på tempen så den inte drar iväg över 80 grader.

För att minska spännignen så får du sätta en negativ CPU offset i BIOS. Du gör detta genom att i "CPU Offset Voltage" ändra så att den får minus(-) betäckning. Sen sänka det väldigt smått. Börja med 0.005V och justera försiktigt när du checkar i Windows.

Ibland kan det hända man behöver öka spänningen istället. Fast det är bättra att ändra på load line calibration istället då. Ändra även denna väldigt försiktigt stegvist.

När jag syftar till stegvist, så menar jag du ställer in det. Bootar in i windows. gör snabb test med stabiliteten. och kollar så spännignen inte drar iväg för högt under stress testet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Vill liksom inte direkt maxklocka utan bara en medel-svensson lätt klockning så jag får lite gratisprestanda.

Svensson nöjer sig med turbofunktionen

Skrivet av Wasp:

som dom säger så går det inte så bra. Du kan säkerligen på en bra p67 bräda för bara nån hundring

Mja, jag kollade lite snabbt på prisjakt bara. Mitt gamla mammabräde ville de ha strax över 1500 spänn för, tror typ det var vad jag la för det nytt... Tillgång och efterfrågan, nytt är nog att glömma men går nog att fynda.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Men alltså, jag tjänar knappt något att klocka med detta moderkort eller vad menar ni? isåfall låter jag de vara som det är då

Har ju egentligen inte märkt att jag behöver snabbare CPU, men blev sugen att köpa ny dator men bestämde mig då istället för att fräscha upp den har jag istället. Beställde hem 4x chassifans och evo 212 med ide att tjäna lite lätt prestanda på att klocka.

Sen byta ut 560ti mot ett vassare grafikkort.

Permalänk
Medlem

ett 560 ti håller inte din processor tillbaka ^^
lägg multiplier på 38 till att börja med och kika över temperaturerna.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Ja körde med asus auto-klockningsprogram.. ställde in i5 på 4.4 ghz och har varit 100% stabil i 2 år. Och vcoren är inte ens hög.
Väldigt enkelt att trycka på en knapp så är det klart.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gör som Hackeron nämnde istället. Genom att använda auto tuning functionen. Du kör den via AI suite programmet du laddar ner till ditt moderkort. Den klockar och stresstestar allt åt dig automatiuskt. Hade nästan glömt bort P67 Asus korten hade det...

Denna function bör kunna pressa ut så mycket prestanda ditt moderkort kommer palla. Du kan sen manuellt justera klocken den ställer in vid behov.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro