Permalänk

nå mitt hemmanätverk via VPN

Hej,

Är väldigt grön gällande VPN anslutningar men har följande fråga;

Jag har satt upp min hemma-router som VPN server(?), jag har även skapat en VPN anslutning på datorn.

Jag kan helt OK ansluta med VPN-asnlutningen mot hemma-routern när jag sitter tex. på jobbet och det verkar som att min internettrafik då helt går via VPN anslutningen.

Mitt problem;

Jag vill nå lokala IP adresser på det nätverk VPN routern har internt, dvs. hemmanätverket

Tex.; skriver jag in IP 192.168.1.1 så hamnar jag på den router som jag är ansluten till, och inte på hemma-routern som hostar VPN:en anslutningen.

På mitt hemma-nätverk så finns det en enhet som har ett statiskt IP satt till 192.168.1.10 som jag vill nå. Jag når det ju såklart när jag är ansluten direkt på hemmanätverket, men ansluter jag remotley via VPN så pekar den på IP:t på det nätverk som jag är ansluten till och inte på hemma nätverket om jag skriver in det i webläsaren.

Förstår att det är något simpelt jag missat här då jag självklart måste ha kvar IP:rangen jag får vid min anslutning, för att överhuvudtaget kunna kommunicera mot routern->vpn->hemmanätverk.

Hoppas ni förstår min något diffusa frågeställning, otroligt tacksam för hjälp

Tack!

Permalänk
Medlem

Sitter du i samma IP-nät på jobbet som hemma? Dvs 192.168.1.0/24?

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk

Upptäckte nu efter lite gråtande att IP-rangen hemma efter att routern är satt som VPN är ändrad, nu heter den 192.168.111.X typ, och inte som innan 192.168.1.X

Nu når jag drivern som jag ska när jag skriver in rätt IP.

Någon som kan förklara för mig vad som sker, byter routern IP till X.111.X av någon anledning när man ställer om den till VPN server?

Permalänk
Medlem

Jag kan förklara varför du inte kommer åt hemmanätverket från jobbet.

I och med att din dator på jobbet måste prata med sin default gateway (192.168.1.1 i ditt fall) för att ens komma ut på internet, så kan den inte routa 192.168.1.0/24 över VPN. Teoretiskt skulle du kunna lägga upp en specifik IP route i jobbdatorn när tunneln är uppkopplad, men i realteten är det en ganska usel idé då det kan strula rätt mycket. Byt istället nät hemma!

Vill du lägga till en route för ett enda specifikt IP, dvs du kanske bara vill nå din pc hemma är det typ såhär. Leta upp cmd.exe och högerklicka på den och välj "run as administrator". cmd.exe är oftast under programs->tillbehör i windows-menyn.
route add 192.168.1.10 mask 255.255.255 <gateway>
Om du skriver "route print" i kommandopromten så ser du vilken route som VPN just lagt upp.

Varför du har 192.168.111.X hemma vet jag inte, men många gånger har routern ett nät definerat för VPN. För att inte riskera krockar med IP adresser så skapas som ett virtuell interface som den lägger tunnlarna på. Den ger ut en IP från det nätet till din VPN-klient. Varför det skulle ha bytt hemma begriper jag verkligen inte. Det där tricket med exempelvis 192.168.111.x brukar alltså vara specifikt för VPN-anslutningar och den brukar absolut inte byta IP automatiskt på LAN.