SweClockers sommardator 2014

Permalänk
Avstängd

Snyggt jobbat. Bra dator och video. Trevlig Sommar.

Permalänk
Medlem

Tycker man kunde sparat in på processorn i det billigare paketet då man ändå inte kan överklocka med det moderkortet. Eller hur blev det med att man kunde överklocka på Asus billigare? Till exempel finns i5 4430 för 1290 på NetOnNet och presterar nästan lika bra. Tycker inte SSDn är det bästa valet då man får Crucial MX100 256GB för 890 på NetOnNet men ni har i alla fall nämnt den som förslag vilket är bra.

Förutom dessa småsaker gillar jag paketen. Bra jobbat och trevlig semester!

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

La till OS, dvd-spelare och ett ESD armband och landade på 11 756kr.
Blir en riktigt bra första gaming-dator för mig, men är lite nervös att montera själv. Kan man lätt ha sönder delar då man monterar?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

La till OS, dvd-spelare och ett ESD armband och landade på 11 756kr.
Blir en riktigt bra första gaming-dator för mig, men är lite nervös att montera själv. Kan man lätt ha sönder delar då man monterar?

Är man försiktig, tar det lugnt, och läsar manualerna, så nej man tar inte lätt sönder något

Permalänk
Medlem

Apropå fläktar, ännu bättre med Asus nya kort, även i mainstream-serien, är att man kan "mappa" dessa individuellt mot olika sensorer.

"We've also introduced the ability to map each fan to various temperature sensors on the board instead of having all system fans react to the CPU temp only. For example, the chassis inlet fans can be mapped to PCH temperature which allows the fans to react to temperature changes in that region - GPU environment temperatures for example."

Apropå lagom; när man bygger datorn Dator så är det väl så det ska vara.
(Såg i juni att ÅF hade tagit Arc Midi R2 utan fönster, trevligt, och mer i linje med Fractal Design.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

Är man försiktig, tar det lugnt, och läsar manualerna, så nej man tar inte lätt sönder något

Men dåså, sounds easy enough.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

La till OS, dvd-spelare och ett ESD armband och landade på 11 756kr.
Blir en riktigt bra första gaming-dator för mig, men är lite nervös att montera själv. Kan man lätt ha sönder delar då man monterar?

Det främsta som kan gå fel är väl just ESD, så även om du har armband, försök undvika material som lätt laddar upp sig. Du behöver ju inte bygga på en fleecefilt och samtidigt ha husdjuret med

Finns garanterat många bra guider på nätet, men om man aldrig har monterat datorkomponenter innan så hade jag rekommenderat dig att läsa monteringsanvisningarna för chassit, moderkortet och processorkylaren. Brukar inte vara speciellt mycket att läsa ändå.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Har just jag och min vännskapskrets otur när det gäller WD Green diskar om dom har bra rykte som det sägs i videon. Själv har en 2tb och en 1.5tb green slutat funka inom loppet av ett år och jag har även tre kompisar som deras green diskar dött för (totalt 4st diskar). Mina två diskar satt i en dator som var igång 24/7 om det har med saken att göra. Fick en ny 2tb och den vågar jag inte lägga in några viktiga saker på. Plus att jag har den i ett usb kabinett nu för att slippa att ha den igång för ofta. Vågar inte köpa green igen.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det främsta som kan gå fel är väl just ESD, så även om du har armband, försök undvika material som lätt laddar upp sig. Du behöver ju inte bygga på en fleecefilt och samtidigt ha husdjuret med

Finns garanterat många bra guider på nätet, men om man aldrig har monterat datorkomponenter innan så hade jag rekommenderat dig att läsa monteringsanvisningarna för chassit, moderkortet och processorkylaren. Brukar inte vara speciellt mycket att läsa ändå.

Tack för svaret. Får försöka hålla katten borta under montering.

Hittade Kompletts guide, ser ut att vara informativ och lätt att hänga med i.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Microapple:

Tack för svaret. Får försöka hålla katten borta under montering.

Hittade Kompletts guide, ser ut att vara informativ och lätt att hänga med i.
https://www.youtube.com/watch?v=6_ujAnpXP1k

Läs igenom alla instruktioner i lugn och ro först om du inte är van vid att bygga. Annars är det rätt svårt att göra några allvarliga fel. Kontakter och sånt går bara att montera på ett sätt. Det känsligaste är montering av CPU. Det är ömtåliga kontakter och den ska monteras på ett specifikt håll. Titta så du sätter den rätt så är det lugnt sen. Efter det är det bara att vara lugn och metodisk.

Ett klassiskt fel är att glömma en strömsladd. Speciellt 4-pinkontakten är vanlig att glömma. En annan klassiker är att glömma att sätta på strömbrytaren på nätagget. Det gjorde jag på mitt första bygge och höll på att få en hjärtattack när den inte startade. Det var ett par panikartade sekunder innan jag såg att jag glömt den andra strömknappen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Läs igenom alla instruktioner i lugn och ro först om du inte är van vid att bygga. Annars är det rätt svårt att göra några allvarliga fel. Kontakter och sånt går bara att montera på ett sätt. Det känsligaste är montering av CPU. Det är ömtåliga kontakter och den ska monteras på ett specifikt håll. Titta så du sätter den rätt så är det lugnt sen. Efter det är det bara att vara lugn och metodisk.

Ett klassiskt fel är att glömma en strömsladd. Speciellt 4-pinkontakten är vanlig att glömma. En annan klassiker är att glömma att sätta på strömbrytaren på nätagget. Det gjorde jag på mitt första bygge och höll på att få en hjärtattack när den inte startade. Det var ett par panikartade sekunder innan jag såg att jag glömt den andra strömknappen.

Har bett om hjälp av en polare som är lite mer kunnig inom detta så förhoppningsvis blir det inga problem vid bygget.
Bra att veta alla klassiska fel i förväg så man kan undvika hjärtattacker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MakeCoke:

Tycker man kunde sparat in på processorn i det billigare paketet då man ändå inte kan överklocka med det moderkortet. Eller hur blev det med att man kunde överklocka på Asus billigare? Till exempel finns i5 4430 för 1290 på NetOnNet och presterar nästan lika bra. Tycker inte SSDn är det bästa valet då man får Crucial MX100 256GB för 890 på NetOnNet men ni har i alla fall nämnt den som förslag vilket är bra.

Förutom dessa småsaker gillar jag paketen. Bra jobbat och trevlig semester!

Det är en avvägning. En stor poäng med "billiga" paketet är just att man inte ska tappa spelprestanda, utan att besparingarna ska ske på andra punkter. När det dessutom i teorin ska gå att överklocka med B85 valde vi helt enkelt att ha kvar 4690K även där.

Nämnvärt i allmänhet är att priser är en färskvara. De aktuella listorna spikades för ett par veckor sedan, och redan idag har det hänt såpass mycket att det i teorin kunde blivit annan komponent på någon plats. Värt att hålla ögonen på om man har budgetfokus är till exempel Gigabytes instegsmodell GA-Z97P-D3 som ligger på en intressant prisnivå, samt inte minst kommande Asrock Z97 Anniversary.

I vilket fall, lycka till med byggandet ni som passar på att shoppa! Var inte rädda för att kika på andra komponenter heller, finns garanterat många i forumet som kan komma med bra tips. Själv ska jag ta helg och sova ifatt innan sista jobbveckan före semestern.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Riktigt bra motiverat och förklarat om varje komponent och med er i panelen blir det alltid roligt att titta. Glad sommar !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

Har bett om hjälp av en polare som är lite mer kunnig inom detta så förhoppningsvis blir det inga problem vid bygget.
Bra att veta alla klassiska fel i förväg så man kan undvika hjärtattacker.

Bra att ha kompis som har gjort saker för. Det dom andra har sagt låter bra men ta alltid i chassit(på metall) så får du samma potential som den innan du pillar på något, samt ta undvik ta på saker som leder på komponenterna(undantag kylare så klart). Kan vara idé att montera CPU, CPU kylare och RAM innan du placerar in dom i chassit. Kan vara pilligt göra det senare.

Lycka till

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av webknut:

Bra att ha kompis som har gjort saker för. Det dom andra har sagt låter bra men ta alltid i chassit(på metall) så får du samma potential som den innan du pillar på något, samt ta undvik ta på saker som leder på komponenterna(undantag kylare så klart). Kan vara idé att montera CPU, CPU kylare och RAM innan du placerar in dom i chassit. Kan vara pilligt göra det senare.

Lycka till

Tack så mycket! Förhoppningsvis kommer allting gå bra utan några incidenter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

La till OS, dvd-spelare och ett ESD armband och landade på 11 756kr.
Blir en riktigt bra första gaming-dator för mig, men är lite nervös att montera själv. Kan man lätt ha sönder delar då man monterar?

Datorbyggarskolan på Nordichardware har hjälpt många med förstabygget.
Hade själv den som mall på typ 10 första byggen. (att ha en laptop vid sidanom i början, och följa steg för steg, är finfint)

http://www.nordichardware.se/Guider/datorbyggarskolan.html

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast

Ser bra ut, men ungefärligt pris på 280X på 2700kr? Powercolors variant ifrån Webhallen har väl legat på 2099kr rätt stadigt i flera månader nu? Sapphire på 2190kr, Gigabyte på 2500kr, och sedan de i särklass dyraste korten ifrån Asus och MSI ligger på 2700kr.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Datorbyggarskolan på Nordichardware har hjälpt många med förstabygget.
Hade själv den som mall på typ 10 första byggen. (att ha en laptop vid sidanom i början, och följa steg för steg, är finfint)

http://www.nordichardware.se/Guider/datorbyggarskolan.html

Tack! Blir definitivt att läsa igenom detta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

På den billigare skulle man kunna välja en i3:a istället, och på så vis får en betydligt billigare dator, utan att förlora nämnvärd prestanda (vid spel).

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Microapple:

Tack! Blir definitivt att läsa igenom detta.

Ett annat klassiskt fel är väl att man glömmer distanser, har för många eller har en del på fel plats. Då kortsluts gärna datorn och vägrar starta, det är ganska drygt att felsöka och åtgärda i efterhand. Rätt distanser mellan chassi och moderkort! Viktigt!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Ett annat klassiskt fel är väl att man glömmer distanser, har för många eller har en del på fel plats. Då kortsluts gärna datorn och vägrar starta, det är ganska drygt att felsöka och åtgärda i efterhand. Rätt distanser mellan chassi och moderkort! Viktigt!

Tack! Ska ha det i åtanke.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

sorry gubbs, men på sommaren skall man vara ute, det skulle vara spöstraff och lira dator om det är fint väder, tacka fan för att ungarna rullar fram på gatorna, vadå idrott, jag har en ipad!!

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Avstängd

tycker att detta är den bästa sommar datorn hittills, jag gillar att budget versionen inte tappar prestanda i år, Vilket jag tycker är ett tecken på att man kan spela på PC för mindre pengar än någonsin och ändå ha en bra upplevelse. Det krävs inget 15k datorer för att kunna spela de mest krävande spelen. sen är även fördelen med PC just nu de digitala distributörernas reor.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Ja, det är väl ungefär vad jag skulle sätta ihop själv om jag skulle plocka ihop till samma budget.

Skulle väl dock valt ett Define R4 istället men det är en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

På den billigare skulle man kunna välja en i3:a istället, och på så vis får en betydligt billigare dator, utan att förlora nämnvärd prestanda (vid spel).

Utan nämnvärd prestandaförlust? Vilket skämt! i3 har ingen Turbo Boost, mindre cache och färre kärnor. Om du tror att dessa saker spelar mindre roll så kommer du bli grymt besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Utan nämnvärd prestandaförlust? Vilket skämt! i3 har ingen Turbo Boost, mindre cache och färre kärnor. Om du tror att dessa saker spelar mindre roll så kommer du bli grymt besviken.

Det beror helt och hållet på vad du ämnar dra runt med det. För sommardatorns grafikkort så blir skillnaden mellan en i3:a och en i5:a inte så stor, samtidigt som den procentuella prisskillnaden är mycket större.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Så alltså, i princip förra årets dator med ett nytt nätagg.
Vad kul att det är nätaggregaten som gjort störst framsteg på ett år. (ironi)
Det är inte Swecs fel att utvecklingen haft lite "semester".
Sen att årets dator drar mer ström än 2013 är det rätt utveckling?

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem

Bara jag som får intrycket av att EVGA verkar helt ointresserade av att sälja sina nätagg på den Svenska (kanske även nordiska?) marknaden? Agget testades för nästan två månader sen och jag gissar att flera svenska distributörer jobbat för att få hem dom sen dess.

Är lite märkligt kan man tycka när intel öronmärkt stora delar av proppar till entusiastplattformar för just den skandinaviska marknaden. Är det verkligen så stor skillnad med nätagg? Vore intressant att få höra lite om hur det funkar från någon som är insatt i distributörsvärlden.

Kanske även skulle kunna bli en intressant framtida artikel. Där kedjan från tillverkare till kund beskrivs övergripande så att vi vanliga dödliga får veta lite mer om hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakanman:

Har just jag och min vännskapskrets otur när det gäller WD Green diskar om dom har bra rykte som det sägs i videon. Själv har en 2tb och en 1.5tb green slutat funka inom loppet av ett år och jag har även tre kompisar som deras green diskar dött för (totalt 4st diskar). Mina två diskar satt i en dator som var igång 24/7 om det har med saken att göra. Fick en ny 2tb och den vågar jag inte lägga in några viktiga saker på. Plus att jag har den i ett usb kabinett nu för att slippa att ha den igång för ofta. Vågar inte köpa green igen.

Har massor av greens som jag kör i NAS (10st 2TB) plus den som sitter i denna datorn, sedan tidigare har flera andra greens passerat, 1TBs som inte krånglade alls innan de blev för små. Knappt nått strul med WD diskar över åren. 1st Black 1TB har pajjat, satt i en mirror så gjorde ingen skada så. Värre har det varit med Siemens och Seagate diskar på den tiden då 200GB var största som vanligt folk kunde köpa, en del sånna rök då. Men det är väl olika för alla vilket märke som man upplever stabilast.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

Ni är störtsköna med alla dissar! Snälla, kan ni inte leta upp ägaren till den "HD" vi hör i bakgrunden och göra en recension? Kanske skippa 3Dmark och istället lägga fokus på ljudnivå och värme.

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb