Permalänk
Medlem

Plötsligt låg fps i spel

Hej, kör med dator i sig.
Speccy:

Plötsligt har alla spel börjat att prestera sämre. Ex AC:Revelations ligger på 18-23 fps och för en vecka sedan 30-50fps. Smite som jag testade nyss hade 15-25fps på lägsta. CSGO droppar till 30fps och hackar hejvilt. GW2 låg på 50fps ena stunden och 18fps i andra, solo.

Har task manager och hwmonitor på andra skärm och CPU ligger på 50-70% temp 50-55C. GPU ligger på 60-65C i load.
Visst det är inte optimalt men har legat på dessa temps innan.

Misstänker GPU så har rensat drivrutiner med DDU (http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...) och installerat nyaste drivrutiner. Inte fixat.

Håller GPU på att dö? Kan dåligt nätagg göra prestandan sämre?
Och nej, har inget lager av andra PSU/GPU att testa med.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Hej, kör med dator i sig.
Speccy:
http://i.imgur.com/p2hZ1kw.png

Plötsligt har alla spel börjat att prestera sämre. Ex AC:Revelations ligger på 18-23 fps och för en vecka sedan 30-50fps. Smite som jag testade nyss hade 15-25fps på lägsta. CSGO droppar till 30fps och hackar hejvilt. GW2 låg på 50fps ena stunden och 18fps i andra, solo.

Har task manager och hwmonitor på andra skärm och CPU ligger på 50-70% temp 50-55C. GPU ligger på 60-65C i load.
Visst det är inte optimalt men har legat på dessa temps innan.

Misstänker GPU så har rensat drivrutiner med DDU (http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...) och installerat nyaste drivrutiner. Inte fixat.

Håller GPU på att dö? Kan dåligt nätagg göra prestandan sämre?
Och nej, har inget lager av andra PSU/GPU att testa med.

Hur är det med hårddiskens hälsa?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Hur är det med hårddiskens hälsa?

Disken som spelen ligger på:

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Har du flyttat datorn eller ändrat något i burken?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Har du flyttat datorn eller ändrat något i burken?

Nix.

Har dock haft problem senaste veckan med att datorn inte vaknar korrekt ur sleep mode, båda skärmar får ingen signal men fläcktar och allt går igång. Omstart "fixar" det.
Kanske är relaterat på något vis.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ser inte ut att vara några fel nånstans. Nu ser jag inte alla värden heller då det är en slidebar så att det går att scrolla ner en bit, men det står att statusen är bra. Det är väl om nätdelen håller på att ta slut. Vad har du för nätagg?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ser inte ut att vara några fel nånstans. Nu ser jag inte alla värden heller då det är en slidebar så att det går att scrolla ner en bit, men det står att statusen är bra. Det är väl om nätdelen håller på att ta slut. Vad har du för nätagg?

Är ett FSP 400W
https://www.inet.se/produkt/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w-8...

Köptes 2009 men borde ju hålla tycker man.
CPU är ju rated 120W TDP, GPU är ju 100W tror jag. Har ju en SSD, intern HDD + USB HDD men borde ju inte dra nämnvärt.

Körde LoL nyss och hade 50fps i "basen" ist för 100+ som det brukar vara. 30fps i teamfights, ospelbart!

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Sonyboj:

Är ett FSP 400W
https://www.inet.se/produkt/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w-8...

Köptes 2009 men borde ju hålla tycker man.
CPU är ju rated 120W TDP, GPU är ju 100W tror jag. Har ju en SSD, intern HDD + USB HDD men borde ju inte dra nämnvärt.

Körde LoL nyss och hade 50fps i "basen" ist för 100+ som det brukar vara. 30fps i teamfights, ospelbart!

Köp ett riktigt nätagg. Om det är något i datorn man ska köpa lite dyrare, så är det de. Kan tänka mig att det där är Kinaskräp.

Förvisso, det har hållt i 5 år. Det kostade väl 400kr nypris eller något sånt? Inte undra på att det börjar ge upp nu då.

Permalänk

Titta vad du får för poäng i 3dmark. jämför med liknande setup sen

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Köp ett riktigt nätagg. Om det är något i datorn man ska köpa lite dyrare, så är det de. Kan tänka mig att det där är Kinaskräp.

Förvisso, det har hållt i 5 år. Det kostade väl 400kr nypris eller något sånt? Inte undra på att det börjar ge upp nu då.

Kan informera dig om att FSP inte är "kinaskräp". Läs på.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sonyboj:

Är ett FSP 400W
https://www.inet.se/produkt/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w-8...

Köptes 2009 men borde ju hålla tycker man.
CPU är ju rated 120W TDP, GPU är ju 100W tror jag. Har ju en SSD, intern HDD + USB HDD men borde ju inte dra nämnvärt.

Körde LoL nyss och hade 50fps i "basen" ist för 100+ som det brukar vara. 30fps i teamfights, ospelbart!

Enligt Speccy har du lite väl varmt för din Seagate HDD, så frågan är om du behöver mer kylning överlag i ditt chassi?

PS! Hur är det med ev damm i din burk?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Enligt Speccy har du lite väl varmt för din Seagate HDD, så frågan är om du behöver mer kylning överlag i ditt chassi?

PS! Hur är det med ev damm i din burk?

Seagatedisken listas ju dock som USB så gissar att det är en extern disk, men jag tycker att tempen på den Samsungdisk som listas som SATA är hög även den. Som egen jämförelse så ligger mina interna diskar runt 30 grader och min externa strax under 40 och dessa snurrar 24/7.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Mytos:

Kan informera dig om att FSP inte är "kinaskräp". Läs på.

Ett märke kan fortfarande ha skräp agg. Corsair CX, RM serie *host*

Just det här nätagget kostade ja, 300kr nypris så det är klart att man är lite misstänksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Seagatedisken listas ju dock som USB så gissar att det är en extern disk, men jag tycker att tempen på den Samsungdisk som listas som SATA är hög även den. Som egen jämförelse så ligger mina interna diskar runt 30 grader och min externa strax under 40 och dessa snurrar 24/7.

Ja, det är ganska höga temps men ingen som borde ge överhettning. Du har rätt i att Seagate disken är USA och inte mycket att göra åt, kör inte spel från den heller så.

@Jalle64
Ja det är skitdammigt i burken, men själva fläktar är förhållandevis rena... CPU har gått upp på 60C ibland, då är det dags att städa

Chassi är ett Coolermaster Elite 331 med ensam fläkt bak, samt cpu/gpu kylare då. Kör stock.
http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/elite-331/

Tog lite bilder med task manager/gpu-z/Catalyst uppe.
CS
http://imgur.com/DdCII2C
(fps ser bra ut i bilden men hackar när man vänder sig/går framåt)
L4D2
http://imgur.com/nnRAJVS
ACREV
http://imgur.com/wu7mXnx

Hade samma symptom (låg GPU activity) i BF: Bad Company 2 innan jag köpte quad-core, men detta är ju spel som flytigt på innan. ACREV kunde jag inte ta print på, men hade 18fps iaf och kortet jobbar ju inte alls som man kan se.
Det laggar även till lite när jag öppnar något i spel/laddar in nya objekt.

Skrivet av Derbi_QuiZ:

Titta vad du får för poäng i 3dmark. jämför med liknande setup sen

Tar hem det nu.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sonyboj:

Ja, det är ganska höga temps men ingen som borde ge överhettning. Du har rätt i att Seagate disken är USA och inte mycket att göra åt, kör inte spel från den heller så.

@Jalle64
Ja det är skitdammigt i burken, men själva fläktar är förhållandevis rena... CPU har gått upp på 60C ibland, då är det dags att städa

Chassi är ett Coolermaster Elite 331 med ensam fläkt bak, samt cpu/gpu kylare då. Kör stock.
http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/elite-331/

Damm är datorns värsta fiende så se till att blåsa den med tryckluft ASAP.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kört 3dMark, fick 7263 i Sky Diver. Jämför med en annan som testat samma cpu & gpu och han fick 8587. Ingen superskillnad.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Ett märke kan fortfarande ha skräp agg. Corsair CX, RM serie *host*

Just det här nätagget kostade ja, 300kr nypris så det är klart att man är lite misstänksam.

Inget fel med RM. Tyst och gör jobbet. Dyrt för det man får möjligtvis.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LPG:

Inget fel med RM. Tyst och gör jobbet. Dyrt för det man får möjligtvis.

Just dessa serier av Corsair:s nätagg har fått lite kritik och i CX fallet med rätta, iaf de första serierna. När det gäller RM så är det så att de är bra men på den s.k sekundärsidan så har de snålat in på komponenter, så framtiden får visa om det håller ihop. Jag ser att du har ett sådant, så du ju kan vara försökskanin.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Just dessa serier av Corsair:s nätagg har fått lite kritik och i CX fallet med rätta, iaf de första serierna. När det gäller RM så är det så att de är bra men på den s.k sekundärsidan så har de snålat in på komponenter, så framtiden får visa om det håller ihop. Jag ser att du har ett sådant, så du ju kan vara försökskanin.

Till och med mitt gamla Corsair HX 620W fungerar felfritt idag (finns ej att köpa längre). Man kan undra varför dom slutar tillverka nätaggregat som fungerar för att sedan tillverka sämre nätaggregat?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Till och med mitt gamla Corsair HX 620W fungerar felfritt idag (finns ej att köpa längre). Man kan undra varför dom slutar tillverka nätaggregat som fungerar för att sedan tillverka sämre nätaggregat?

Tyvärr är det som alltid i denna värld och det kallas: vinstmaximering. Så något konstigt är det inte.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nedgraderade till 13.12 drivrutiner.
Ingen skillnad, samma småhack i spel.
Ex i CSGO där CPU ligger på 60%.
Vid ett tillfälle gick fps ned i 19!

Samt att jag inte får skärmbild efter sleepmode.
Ska väl nämna med att jag har två skärmar, en med DVI och en med HDMI så det är inte inputs på den.

Körde prime95 & furmark för att se ifall datorn dog, den flöt på. = Alltså inte PSU ? Eller?
Körde HDTune med på disken och den fungerar.

Ska jag köpa:
https://www.inet.se/produkt/6911392/corsair-cx-500m-80-bronze...
?
(Och sedan visar det sig att det är typ gpu som halvdött och så får man köpa en ny sån med loldatorer)

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Nedgraderade till 13.12 drivrutiner.
Ingen skillnad, samma småhack i spel.
Ex i CSGO där CPU ligger på 60%.
Vid ett tillfälle gick fps ned i 19!

Samt att jag inte får skärmbild efter sleepmode.
Ska väl nämna med att jag har två skärmar, en med DVI och en med HDMI så det är inte inputs på den.

Körde prime95 & furmark för att se ifall datorn dog, den flöt på. = Alltså inte PSU ? Eller?
Körde HDTune med på disken och den fungerar.

Ska jag köpa:
https://www.inet.se/produkt/6911392/corsair-cx-500m-80-bronze...
?
(Och sedan visar det sig att det är typ gpu som halvdött och så får man köpa en ny sån med loldatorer)

Sent svar. Har du löst det än? jag hade jäkla problem med stutter och sämre fps i Skyrim som jag aldrig haft förut. Jag löste det genom att radera alla kvarliggande mappar (AMD och ATI mappen) manuellt efter att ha använd DDU i följande mappar:

c:\Users\Dittnamn\AppData\Local\ (obs den är dold. Du måste visa alla mappar)
c:\Program Files\
c:\Drivers\ATI Technologies\ (din kan vara i en annan mapp om du inte valt att lägga den i speciell mapp)

efter det körde jag Ccleaner innan jag installerade den nya och nu flyter det på som det ska igen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Sent svar. Har du löst det än? jag hade jäkla problem med stutter och sämre fps i Skyrim som jag aldrig haft förut. Jag löste det genom att radera alla kvarliggande mappar (AMD och ATI mappen) manuellt efter att ha använd DDU i följande mappar:

c:\Users\Dittnamn\AppData\Local\ (obs den är dold. Du måste visa alla mappar)
c:\Program Files\
c:\Drivers\ATI Technologies\ (din kan vara i en annan mapp om du inte valt att lägga den i speciell mapp)

efter det körde jag Ccleaner innan jag installerade den nya och nu flyter det på som det ska igen

Tack men det verkar inte ha fixats. Körde DDU och tog bort mapparna samt körde CCleaner. Allt i Safe Mode.

Drog igång BFBC2 för det vet jag har fungerat innan. GPU activity är 30-50% enl Catalyst Control Center och CPU ligger på 80%.

FPS pendlar mellan 20-30.

Får väl byta nätagg eller själva kortet. Den går fan inte över 50% verkar det som.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Tack men det verkar inte ha fixats. Körde DDU och tog bort mapparna samt körde CCleaner. Allt i Safe Mode.

Drog igång BFBC2 för det vet jag har fungerat innan. GPU activity är 30-50% enl Catalyst Control Center och CPU ligger på 80%.

FPS pendlar mellan 20-30.

Får väl byta nätagg eller själva kortet. Den går fan inte över 50% verkar det som.

Tråkigt att det inte funkade. Konstigt att det blivit sämre när det funkade förut, men det kanske är nätagget som inte kan leverera tillräckligt med kräm längre

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare