SweClockers sommardator 2014

Permalänk
Medlem

Apropå saker som inte finns (tillgängliga); först inväntar man nya moderkort, när dessa har anlänt väntar man på nya processorer, länge; och när dessa till slut anländer är det slut på nätaggregat; när dessa så börjar anlända, eller man väljer att byta modell, så är det plötsligt slut på processorkylning ... och ev. erbjudanden och kampanjer i anslutning till lanseringen av moderkorten eller processorerna är till ända; så går ett tertial.

Men, så kommer nya processorer, och nya moderkort och ... Man kanske ska köpa en del varannan vecka, kan förvisso bli onödigt dyrt med frakt; det blir som att köpa delar till ett pepparkakshus som står färdigt till midsommar.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp. Är det bättre att lägga ca 750kr mer på ett R9 290 tri-x (3390 kr) istället för 280x (2626 kr) som sitter i sommardatorn nu? Hur mycket mer får man för pengarna? Är det framtidssäkert längre? Tjänar man på det i längden?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Grymt! Skön lördagsrutin att käka frukost, dricka kaffe (!) och kolla på er!

Skrivet av Microapple:

Behöver hjälp. Är det bättre att lägga ca 750kr mer på ett R9 290 tri-x istället för 280x? Hur mycket mer får man för pengarna? Är det framtidssäkert längre? Tjänar man på det i längden?

Givetvis, om du nu får ett 290 med eftermarknadskylare för 2650kr vilket är 750 kr mer än det lägsta priset på 280x just idag!
R9 290 med referenskylare "kan" vara en obehaglig upplevelse.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Grymt! Skön lördagsrutin att käka frukost, dricka kaffe (!) och kolla på er!

Givetvis, om du nu får ett 290 med eftermarknadskylare för 2650kr vilket är 750 kr mer än det lägsta priset på 280x just idag!
R9 290 med referenskylare "kan" vara en obehaglig upplevelse.

Förlåt, menade 280x som sitter i sommardatorn (2626 kr) och ett 290 tri-x på CDON (3390 kr).

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

Behöver hjälp. Är det bättre att lägga ca 750kr mer på ett R9 290 tri-x istället för 280x? Hur mycket mer får man för pengarna? Är det framtidssäkert längre? Tjänar man på det i längden?

För det priset du uppdaterade med så är det nog många som skulle bli intresserade av ett 290. Tri-X kylaren är också den bästa du kan få till det kortet enligtvde allra flesta.

Kolla testet med 290 och avgör om prestandan du får över 280X duger. Ju mer high end man går desto mindre prisvärt brukar det bli. Personligen hade jag nog tagit 290 kortet för det priset faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

För det priset du uppdaterade med så är det nog många som skulle bli intresserade av ett 290. Tri-X kylaren är också den bästa du kan få till det kortet enligtvde allra flesta.

Kolla testet med 290 och avgör om prestandan du får över 280X duger. Ju mer high end man går desto mindre prisvärt brukar det bli. Personligen hade jag nog tagit 290 kortet för det priset faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har pengarna att lägga på ett 290 så blir nog antagligen det, lägger troligen beställningen lite senare idag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Trevlig sommar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

Förlåt, menade 280x som sitter i sommardatorn (2626 kr) och ett 290 tri-x på CDON (3390 kr).

Precis som de nämner i videon, är inte MSI valet av grafikkort i "sommardatorn 2014". Eftersom att priserna på 280x diffar stort från dag till dag, har de valt att inte välja ut ett specifikt märke av grafikkortet. Välj vilket du vill dvs.
Det billigaste 280x kostar som sagt 1900kr idag, vilket är ganska mycket billigare än det billigaste R9 290.
Dessutom kommer nog priserna sjunka ytterligare i sommar på detta kort, då många återförsäljare rear ut det eftersom det är baserat på den föråldrade GPUn "Tahiti".

Skillnaden mellan R9 290 och 280x ser du ju enkelt i diverse grafikkortstester. Dock har R9 290 en annan fördel, i form av mer VRAM.

Visa signatur

Technörd

Permalänk

Tack så mycket för detta års sommardator. Ha nu en riktigt skön semester alla på SweClockers!

Permalänk
Snusfri

Förstår inte alls valet av greendisken då de är väldigt dåliga.
Vill man ha en bra lagringsdisk som fungerar och med lång garantitid så satsa på en WD RED, 3TB varianten får du för under tusenlappen och är ett mycket bättre val.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vet ej om man ska uppgradera eller vänta ett tag till.. Kanske räcker CPU ett tag till om jag byter grafikkortet..

Vad tror ni?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Förstår inte alls valet av greendisken då de är väldigt dåliga.
Vill man ha en bra lagringsdisk som fungerar och med lång garantitid så satsa på en WD RED, 3TB varianten får du för under tusenlappen och är ett mycket bättre val.

Vad är det som gör RED disken värd sitt högre pris i den här datorn tycker du?

(Nu när jag jämför priserna så skiljer det dock typ 30 kronor, och då hade jag också valt red, men sist jag kollade var det närmre 300 kronors skillnad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Förstår inte alls valet av greendisken då de är väldigt dåliga.
Vill man ha en bra lagringsdisk som fungerar och med lång garantitid så satsa på en WD RED, 3TB varianten får du för under tusenlappen och är ett mycket bättre val.

Där tror jag du är ute och cyklar. Det som skiljer är mjukvaran och garantitiden.

"Satsa på WD Red som är ett mycket bättre val, till skillnad från WD green som är väldigt dåliga", ganska idiotiskt påstående enl. mig.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Trevlig video, tummen upp!

Permalänk
Medlem

Blev en beställning tillslut med lite modifikation. Riktigt nöjd, bra utgångspunkt på datorn.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Bas Rutten:

Precis som de nämner i videon, är inte MSI valet av grafikkort i "sommardatorn 2014". Eftersom att priserna på 280x diffar stort från dag till dag, har de valt att inte välja ut ett specifikt märke av grafikkortet. Välj vilket du vill dvs.
Det billigaste 280x kostar som sagt 1900kr idag, vilket är ganska mycket billigare än det billigaste R9 290.
Dessutom kommer nog priserna sjunka ytterligare i sommar på detta kort, då många återförsäljare rear ut det eftersom det är baserat på den föråldrade GPUn "Tahiti".

Skillnaden mellan R9 290 och 280x ser du ju enkelt i diverse grafikkortstester. Dock har R9 290 en annan fördel, i form av mer VRAM.

Exakt så! Vi var ju tvugna att ha ett kort i den fysiska datorn, och där blev det ett MSI som vi lätt kunde få tag på. Rent ekonomiskt finns det dock andra, mer lockande, alternativ. Till exempel säljer Proshop i skrivande stund VTX3D 280X V2 för 1 890 kronor, och Webhallen har Powercolors variant för 2 099 kronor. Är man flexibel och har ögonen på Prisjakt går det att göra riktigt bra fynd.

Hela sommardatorn är ju i allmänhet mycket tänkt som en bas och ett allround-system. Vi snarare uppmuntrar än motarbetar de som vill läsa på och göra komponentbyten efter smak och tycke!

(Ledsen för sporadiska svar i tråden, jag har fullt upp med.. ptja, helg. Ni verkar dock hjälpa varandra alldeles utmärkt, fortsätt så! )

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Uppskattar länkarna till datorerna på Inet!

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk

Hej, jag har inte så mycket koll på vad man kan köpa för att datorn ska fungera med alla komponenter, så här kommer en fråga.

Jag är sugen på att köpa den billiga varianten, men jag vill gärna ha en SSD. Skulle denna fungera?

http://www.inet.se/produkt/4304582/samsung-ssd-evo-basic-840-...

Eller finns det någon bättre SSD som ligger i ungefär samma prisklass?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6912650/2014-07-05

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderskristo:

Hej, jag har inte så mycket koll på vad man kan köpa för att datorn ska fungera med alla komponenter, så här kommer en fråga.

Jag är sugen på att köpa den billiga varianten, men jag vill gärna ha en SSD. Skulle denna fungera?

http://www.inet.se/produkt/4304582/samsung-ssd-evo-basic-840-...

Eller finns det någon bättre SSD som ligger i ungefär samma prisklass?
[...]

Ja, den fungerar utmärkt.
En del nämner, bland de billigare, ibland Crucial MX100 128 GB, vet dock inget om den.
(ASUS B85M-E har 6 SATA-portar, 4 st med högsta hastighet, 6,0 Gbit/s, och 2 st med 3,0 Gbit/s; så det finns utrymme för ett antal snabba diskar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anderskristo:

Hej, jag har inte så mycket koll på vad man kan köpa för att datorn ska fungera med alla komponenter, så här kommer en fråga.

Jag är sugen på att köpa den billiga varianten, men jag vill gärna ha en SSD. Skulle denna fungera?

http://www.inet.se/produkt/4304582/samsung-ssd-evo-basic-840-...

Eller finns det någon bättre SSD som ligger i ungefär samma prisklass?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6912650/2014-07-05http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6912650-00.png

840 EVO är ett bra köp. Ska du hitta något lika vettigt till lägre pris får du snubbla över en REA någonstans. Just SSD är rätt vanliga i olika kampanjer men då får man ha lite tålamod och lite tur.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Har jag valt rätt OS? Är det Win 8 eller Win 7 som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderskristo:

Har jag valt rätt OS? Är det Win 8 eller Win 7 som gäller?

Det finns en stor risk att den diskussionen inte tar slut innan delarna i paketet har blivit obsoleta, omoderna. Det diskuteras till och från i andra trådar. Låt säga följande: hårdvaran sätter inga gränser; i en del fall kan det saknas stöd för ett nytt operativsystem bland de drivrutiner som krävs. Så är inte fallet här. Därefter, och de som berörs brukar veta om det, kan kompatibilitet med vissa program, som man använder, vara avgörande för valet. I övrigt, och med tanke på de skillnader som trots allt finns, är det främst en fråga om tycke, smak eller behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderskristo:

Har jag valt rätt OS? Är det Win 8 eller Win 7 som gäller?

Det handlar om tycke och smak.

Windows 8 har många fördelar rent tekniskt men jag stör mig något enormt på hur startmenyn är borttagen och hur "Modern UI" fungerar på en skrivbordsdator.
När varken bakåt-knappen eller escape gör någonting när jag vill gå tillbaka ett steg så blir jag bara knäpp.
Men om man vänjer sig lite så har det flera fördelar också.

Jag gillar det dock inte och har windows 7 på min primärdator trots att det är ett par funktioner i windows 8 jag saknar.

Så det är helt enkelt upp till dig vad du tycker om och föredrar.

Permalänk

Alright, hm blir nog Windows 7. Nätagget som finns med i den billiga kommer den klara av det? Med SSD'n med? 500w känns lite.

Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderskristo:

Alright, hm blir nog Windows 7. Nätagget som finns med i den billiga kommer den klara av det? Med SSD'n med? 500w känns lite.

Eller?

Det går bra. En SSD lär vara den komponent som du kan addera som drar minst, vi talar mellan 0,5 och 2 watt.

Edit: Kanske så mycket som drygt 5 watt i en del fall, vissa modeller, men i alla avseenden väldigt lite; och, jo, jag tänkte även på RAM som komponenter, men de behövs alltid, och en SSD drar väl ungefär som två moderna DDR3, som mest.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av anderskristo:

Hej, jag har inte så mycket koll på vad man kan köpa för att datorn ska fungera med alla komponenter, så här kommer en fråga.

Jag är sugen på att köpa den billiga varianten, men jag vill gärna ha en SSD. Skulle denna fungera?

http://www.inet.se/produkt/4304582/samsung-ssd-evo-basic-840-...

Eller finns det någon bättre SSD som ligger i ungefär samma prisklass?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6912650/2014-07-05http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6912650-00.png

Jag skulle valt den här disken istället: http://www.inet.se/produkt/4304283/3tb-wd-red-7200rpm-64mb
Den är 150:- dyrare, 3 gånger så stor och det är en mycket bra disk.

Iomed att du skall ha en SSD så är det totalt onödigt med en SSHD som disken du har där är.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Där tror jag du är ute och cyklar. Det som skiljer är mjukvaran och garantitiden.

"Satsa på WD Red som är ett mycket bättre val, till skillnad från WD green som är väldigt dåliga", ganska idiotiskt påstående enl. mig.

WD Green kan vara garbage och du får seek problem redan efter ett år om du använder disken någorlunda ofta. Det är ett väl dokumenterat problem i windows vista och nyare då huvudet parkerar alldeles för ofta. Det finns firmware updates som stänger av dessa "strömsparar" funktioner och förlänger diskens livslängd avsevärt då parkeringen bara sker när du inte använder disken och det mycket störande klickandet från disken relegeras till ett ovanligt fenomen istället för hela tiden.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danedi:

WD Green kan vara garbage och du får seek problem redan efter ett år om du använder disken någorlunda ofta. Det är ett väl dokumenterat problem i windows vista och nyare då huvudet parkerar alldeles för ofta. Det finns firmware updates som stänger av dessa "strömsparar" funktioner och förlänger diskens livslängd avsevärt då parkeringen bara sker när du inte använder disken och det mycket störande klickandet från disken relegeras till ett ovanligt fenomen istället för hela tiden.

Jag har ingen aning om vilka modeller av Green du har som beter sig så. Själv har jag över 40st och enbart 2 av dessa (från 2007) ger något hörbart ljud ifrån sig vid huvudparkering, de andra är det inte hörbart på när de i en dator/server. Jag har inte ändrat firmware på någon av dessa. En disk har utvecklat SMART-fel (vanliga reallocated sectors) och tagits ur drift (tillverkad slutet av 2007) och en vanlig EARS (från runt 2010) tvärdog vid uppstart. Av över 40st under 7 års tid är det det bästa facit av någon enskild modell jag upplevt.

Mycket tro, lite fakta. "Väl dokumenterat problem i windows vista och nyare"? Det så kallade "problemet" uppstod inte i windows utan i vissa versioner av linux/unix. "Garbage", "seek problem"?

Visa lite fakta/länkar om att Green parkerar ihjäl sig i någon Windows-version och att det inte bara handlar om att någon suttit och läst SMART-värden och blivit nervös.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Iomed att du skall ha en SSD så är det totalt onödigt med en SSHD som disken du har där är.

Bra påpekande, missade det när jag kommenterade SSD:n ovan; såg det när jag tittade på innehållet i paketet hos Inet, men missade det när jag försökte tänka ut ett annat billigt alternativ som inte stavas Kingston.

Sedan om det ska vara grönt, rött eller något annat lämnar jag till andra trådar.

Permalänk
99:e percentilen

I videon säger ni vid flera tillfällen typ "sitter ni på en 4670 eller en 3570 behöver ni inte uppgradera". Jag föreslår att ni faktiskt säger "4670K" när ni menar 4670K, för att minimera risken att folk får för sig att 3570, 4670 osv är värda att köpa.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers