Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Hoppas verkligen priset kommer ligga runt 5-7000 då slår jag till direkt.

Den kommer vara klart billigare än LGn och det beror på att AOCn inte har Thunderbolt portar.
AOC 29 tummaren var i början nästan lika dyr som dom andra innan priset droppade rejält på den.
Man får väl hoppas på samma utveckling här, runt 6-7k när den släpps och sedan ett drop 1-1,5k vore najs.

Just nu är det väl ingen brådska för min del att byta ut min AOC 29 är väldigt nöjd med den.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurand:

Är själv sugen på denna men sen läste jag detta:
http://www.reddit.com/r/Monitors/comments/28vyaw/so_i_was_rea...

Det där kändes jobbigt... Köplusten avtar ju ganska markant efter att man läst om det.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anarkizt:

Det där kändes jobbigt... Köplusten avtar ju ganska markant efter att man läst om det.

Vad jag förstod så hade de kallat tillbaka en del skärmar från butiker plus medvetet valt att hålla nere kvantiteter för att de upptäckt detta problemet. Det kommer säkerligen en ny revision inom kort som förhoppningsvis åtgärdar det hela. Förstås rena spekulationer. Med andra ord om man vill ha en tidigt får man väl vara medveten om att det kan innebära viss bleeding.

Permalänk
Medlem

beställde en iaf, får se om jag behåller den eller ej. Kommer hänga på backlight bleeding/IPS glow

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

beställde en iaf, får se om jag behåller den eller ej. Kommer hänga på backlight bleeding/IPS glow

Får fan hoppas på att den är bra nu. Jag kommer använda dig som min testkanin för att se om jag ska köpa en eller inte...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hämtar ut min om några timmar ^^

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Inaktiv

Dela gärna med dig av dina upplevelser. Jag spanar på denna men efter att ha läst en hel del problem från användare så är jag lite cautious. När det ändå handlar om så mycket pengar vill man helst att produkten ska prestera därefter.

Permalänk
Medlem

Kortfattad rapport:

*Förpackningen inget fel på om än lite väl tunn för att jag ska känna mig säker, den hade en del skavanker.

*Foten är det sämsta jag någonsin stött på, den får fötterna till korea-skärmarna att verka feature-rich. Denna fot saknar tom tilt och eftersom den som standard lutar litet nedåt är den totalt oanvändbar utan man får bygga upp med något under foten för att få rätt lutning.

*bildkvalitén är bra. snäppet bättre än min dell u2711 men inte speciellt stor skillnad. Ingen märkbar overshoot och ghosting är på en godkänd nivå.

till det dåliga:

*ips glow:n är outhärdelig på skärmen. mörka scener är värdelöst från kanterna, det funkar till film om man ser på avstånd men vid spel och annat är det direkt distraherande och jag är ändå van vid IPS glow från 4års användande av min nuvarande.

*backlight-bleed finns en del. Mer än vad jag finner acceptabelt med tanke på prisklassen men inte så mycket att jag inte kunnat leva med det.

*inget vidare kvalitétsintryck främst pga foten men även glansig plastram är inte direkt vackert.

Skärmen åker tillbaka på ångerrätten och jag tänker inte ge mig på att spela RMA-spelet för att få ett bättre ex. Det som avgjorde var mängden IPS-glow och priset som inte återspeglar vad man får.

*edit* om någon undrar var min tillverkarad i juni

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Inaktiv

Tråkigt att höra. Blir nog ingen för mig heller då. Bättre att hugga en Dell U2913WM i väntan på en hygglig 34". Tack för minirecensionen!

Permalänk
Medlem

Tack för infon Triffid! Jävla svårt att hitta en vettig skärm alltså.... :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dåliga och bra historier finns på varje produkt. Vill man ha perfektion så blir säkert priset därefter och det rejält. Måndagsexpemplar händer och är supporten då skit så får ju företaget tillbaka online, ibland hårt.

Jag är ändå rejält sugen på den här skärmen eller en likvärdig sådan av annat märke. Bara att ha lite tålamod då, det verkar ju onekligen som om det är många på väg ut med en sån här

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Fick min idag, fan va biffig den är Grymt ball känsla att lira med. Och ytan gör sig väl när man sitter i Premiere/Lightroom.

Backlight bleed/glow finns - vette fan om jag finner det så farligt?
Foten är ett jävla skämt - skärmen lutar framåt!?

Bilder med 50% brightness i ett kolsvart rum:

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Fick min idag, fan va biffig den är Grymt ball känsla att lira med. Och ytan gör sig väl när man sitter i Premiere/Lightroom.

Backlight bleed/glow finns - vette fan om jag finner det så farligt?
Foten är ett jävla skämt - skärmen lutar framåt!?

Bilder i ett kolsvart rum:
http://i.imgur.com/hr5Btgu.jpg

http://i.imgur.com/tjCPcue.jpg

Monitorn har ett vesa-fäste. Köp en bättre fot

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Monitorn har ett vesa-fäste. Köp en bättre fot

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp, det är ett måste. Ska bara planera hur mitt skrivbord ska se ut framöver.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Vill så sjukt gärna ha denna skärm.
En sak jag undrar är om man kan köra 2 "skrämar" på denna? Eller behöver man köra någon mjukvara för att få det att funka.
Vore grymt att ha om man ska spela något spel i 16:9 och ha skype på "andra" skärmen

Kommer man aldrig behöva 2 skärmar igen.

Det borde gå. Du ska kunna med medföljande mjukvara ställa in den som om det var upp till 4 skärmar, fast det egentligen bara är en. Frågan är då om man måste använda thunderbolt för att det ska funka eller om det även gäller andra anslutningskällor. Jag minns inte och har inte riktigt tid att kolla upp det just nu. Men här är länk till deras produktsida.
http://www.lg.com/us/monitors/lg-34UM95-P-ultrawide-monitor

Visa signatur

Oskar

Sällan inloggad, men citera så svarar jag inom några år.

Permalänk

Jag köpte den här skärmen förra veckan, här är mina första intryck:

- Först och främst foten som ni klagar på - självklart går den tilta. Tiltningen sitter inte i foten utan i fästet i skärmen, den går att vinkla upp/ner utan problem (men inte jättemycket, och går inte höja/sänka, så även om det går är den inte jättebra).

- Färger, betraktningsvinkar, ljusstyrka mm är helt ok, inget att klaga på där. Jag jobbar iofs inte med tryck och sånt, men en del med grafik - kan inte hitta något att klaga på här iaf.

- Backlight bleed: Om jag tar upp en helsvart bild i ett mörkt rum har jag lite bleed i nedre vänstra hörnet. Däremot på desktop:en, i spel o dyl märker jag inte av det alls, så jag tror inte att jag kommer att orka reklamera pga det då det är ett litet prolem. I länken som någon postade ovan stog det att listen längst ner trycker på skärmen (designmiss), om man lossar den lite brukar bleeden försvinna. Får testa det.

- Thunderbolt 2. Sweet! Kör Mac, så det är perfekt med en daisychainbar enkabelslösning. Inbyggda USB-hubben funkar också över Thunderbolt, så att man kan ha t ex mus och tangentbord kopplat till skärmen. Jag har den själv kopplad till två datorer, en PC dit jag dragit USB-in till, och en Mac över thunderbolt. När jag byter input på skärmen följer mus och tangentbord med till rätt dator. Grymt bra.

- Splitscreenfunktionen är relativt värdelös, alltså den där man visar två inputkällor samtidigt. Det går bara dela in skärmen 50/50, så att man får två st 4:3-skärmar (tror jag att det blir iaf). Jag hade velat ha t ex 16:9 + en smalare del som val, men det verkar inte gå.

- Högtalarna. Inbyggda högtalarna är inte så bra. Inte för att jag använder dom nästan alls (kör headphones eller via förstärkare). Dom funkar iofs, men jämfört med t ex en iMac låter dom betydligt sämre.

- 21:9 överlag: Grymt! Sjukt trevlig skärm. Jag hade tidigare lite trångt med alla fönster man hade uppe när man jobbar, men med denna får man väldigt bra översyn. Följer med mjukvara för att dela upp skärmen i zoner också, så att fönster snappar och skalar till ett rutnät. Förvånande bra och praktiskt när man vill lägga upp många fönster och hålla ordning. Att spela på 34" i 21:9 är sjukt trevligt också, verkligen "immersive". Jag gillar att den inte är 4k faktiskt, 3440x1440 är precis lagom att spela i - det ser riktigt bra ut, och det är färre pixlar att pusha än 4k så man får respektabel framerate. Nu gäller ju detta alla skärmar i det formatet visserligen, men ville bara nämna det.

Överlag tycker jag att det är en bra skärm. Enda Thunderboltskärmen förutom Apples egen uråldriga skärm, vilket är bra då jag har ett gäng Mac:ar också. Har såklart även DP / HDMI osv så inga problem att koppla till det mesta. Jag är iaf nöjd med köpet, jag tycker att man fick en bra skärm för pengarna. Vi kommer nog att trivas ihop i många år framöver

Permalänk
Medlem

Fan att man köpte denna nu när en kurvad variant kommer DOH!

Med ett riktigt stativ/arm är den nu en fröjd att sitta framför. Kalibrerat min med en i1 Display Pro.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Köpte denna skärm idag... allt är till belåtenhet förutom den där ips bleed, har provat sänka ljusstyrkan och kontrasten utan att det ändrar sig speciellt.... helt underbar skärpa och fina färger och själva monitorn känns gedigen.. förutom skiten till fot, men det går ju att byta. Vad ska man göra, ska man leva med det eller skicka tillbaka och leta efter annat eftersom troligtvis nästa också har liknande problem... synd, för verkar inte vara några döda pixlar eller så på den, bara den där bleedeffekten som är påtaglig i mörka partier på filmer osv.

https://www.flickr.com/photos/126504958@N07/15269189151/

Tagit bilden med mobilen, så den överdriver pyttelite men rätt så nära iallafall, samt reflektionen av lampan till höger om mitten är bara att ignorera.

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur mycket du vill mecka med skärmen om du överväger retur, men en del av dess backlight bleed kommer tydligen från fästanordningen för ramen och går att bli av med. Se:

http://hardforum.com/showpost.php?p=1041009191&postcount=2560
och
http://hardforum.com/showpost.php?p=1041051587&postcount=2688

Eventuell IPS glow (gulaktig skiftning) kommer dock inte påverkas.

Permalänk
Medlem

Tack för länkarna Scab !

Det är lite lustigt för detta påverkar inte varken vitt eller någon annan färg mer än bara max någon procent om man ska vara riktigt petig och kolla med förstoringsglas typ.
Det är ju när skärmen visa mörka och svarta partier över kanterna som det märks, mycket pga att det svarta på denna skärmen är riktigt svart... men ändå störande för en sån som mig som störs av dammkorn på skärmen hur små de än är osv, jag vet att jag har en störning där men eftersom skärmen är så bra annars så kanske jag ger mig på och justerar listen lite.
Jag har dock inte bestämt mig än om jag ska göra denna justering av listen eller bara skicka tillbaka den och ta en vanlig tråkig 16:9 skärm jo, jag skrev så för denna skärmen är en riktigt skön upplevelse bara man inte hade hängt upp sig på de där kanterna som visserligen bara syns i mörka partier, men de syns och det är svårt att koppla bort iallafall för mig.
Jag ska använda den lite till och se om jag kan leva med det eller om jag gör listmodden, för jag fastnade direkt för detta formatet och vill lite ogärna gå tillbaka till 16:9 igen.

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Fick min idag, fan va biffig den är Grymt ball känsla att lira med. Och ytan gör sig väl när man sitter i Premiere/Lightroom.

Backlight bleed/glow finns - vette fan om jag finner det så farligt?
Foten är ett jävla skämt - skärmen lutar framåt!?

Bilder med 50% brightness i ett kolsvart rum:
http://i.imgur.com/hr5Btgu.jpg

http://i.imgur.com/tjCPcue.jpg

Din Backlight bleed/glow ser inte farlig ut alls faktiskt inget du märker av nåt större eller? Är bra sugen på en sådan själv.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Ska jag vara ärlig tror jag att jag och bran har efter jag kollat och jämfört ganska identiska problem med ljusgenomsläppet i vissa hörn, det verkar vara lika mycket, och det är ju som sagt bara något man stör sig på lite i ett väldigt mörkt rum när det är mörka partier just över de områdena. Kör med 50 brightness och 60 kontrast just nu, har inte hunnit finjustera än.

Själv har jag inte bestämt mig än om jag ska fixa med listen eller bara väja mig vid det och njuta av monitorn... känns motigt att skicka tillbaka, för om jag tar samma modell igen så blir det säkerligen liknande problem och har man otur så kanske även nån död pixel, eller så väljer man en annan skärm och då blir det ju 16:9... och det kommer bli ännu jobbigare att använda nu när man provat detta 21:9 formatet.

Trotts det med backlight så är detta format något jag troligtvis inte kan gå ifrån, känns som de säger mer mäktigt att sitta och jobba med och spela, smidigt och väldigt skönt att överblicka... känns mer fulländat och avslappnande på något sätt.
Svårt att förklara, men har man väl provat det så kan jag nog garantera att det är väldigt svårt att använda en 16:9 skärm igen efter det.

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Medlem

Är sugen på AoCs skärm som släpps inom 1 vecka eller så. Där kan man i alla fall ändra tilt osv samt tror 99% av folket att AoC har samma panel. Dock är man lite orolig att den har samma problem som LG:s, fast överkänslig är jag inte för för bleeding.

Ni som köpt LGs i alla fall. Kan man driva spel, typ bf4 på high med en dator i Sign?

Vågar man beställa AOCs när den släpps?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Det är en skitenkel fot till lg, men o andra sidan brukar det vara enkla fötter man får med monitorer, inga av dem är speciellt märkvärdig. Dock är denna på lg extremt enkel och kan bara tiltas skitlite, men tror de felsta köper en annan fot till den.. har man lagt ut de pengarna på en skärm så kan man lägga ut lite till på en bra fot, jag har redan beställt en fot till min för några tusen som kommer bli skitbra till den.

Jag körde nyss bf4 med allt på högsta utan problem, det var trevligt... dock fick jag sänka ifrån 200% till 100% scaling eller vad det nu var Nämen inga problem, bara se till att ha bra grafikkort och ställa in lg skärmen på displayport 1,2 och high i menyerna på monitorn. En skärm som denna lg är inte mycket tyngre att driva än en 16:9 med samma upplösning.

Trodde aoc 34 uwide hade varit ute ett tag redan.... kan vara jag som kommer ihåg fel.

Edit: Vad använder ni för att komma imellan svarta kanten och kromlisten för att lossa på klippen ? kreditkort o liknande är för tjockt, rakbladskniv är för tjock... bara vanligt rakblad är väl för mjukt, och jag vill inte göra några märken i sakerna... det är extremt tajt mellan svarta listen och kromlisten.

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Automan:

Det är en skitenkel fot till lg, men o andra sidan brukar det vara enkla fötter man får med monitorer, inga av dem är speciellt märkvärdig. Dock är denna på lg extremt enkel och kan bara tiltas skitlite, men tror de felsta köper en annan fot till den.. har man lagt ut de pengarna på en skärm så kan man lägga ut lite till på en bra fot, jag har redan beställt en fot till min för några tusen som kommer bli skitbra till den.

Jag körde nyss bf4 med allt på högsta utan problem, det var trevligt... dock fick jag sänka ifrån 200% till 100% scaling eller vad det nu var Nämen inga problem, bara se till att ha bra grafikkort och ställa in lg skärmen på displayport 1,2 och high i menyerna på monitorn. En skärm som denna lg är inte mycket tyngre att driva än en 16:9 med samma upplösning.

Trodde aoc 34 uwide hade varit ute ett tag redan.... kan vara jag som kommer ihåg fel.

Edit: Vad använder ni för att komma imellan svarta kanten och kromlisten för att lossa på klippen ? kreditkort o liknande är för tjockt, rakbladskniv är för tjock... bara vanligt rakblad är väl för mjukt, och jag vill inte göra några märken i sakerna... det är extremt tajt mellan svarta listen och kromlisten.

AOCs 34 tummare kommer ut denna månaden vilket är den i så fall som jag kommer välja pga att den har en fot man faktiskt kan röra + att jag inte bryr mig om LGs extra finesser samt att 99% säger att AOC har samma panel som LGs

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av Automan:

Edit: Vad använder ni för att komma imellan svarta kanten och kromlisten för att lossa på klippen ? kreditkort o liknande är för tjockt, rakbladskniv är för tjock... bara vanligt rakblad är väl för mjukt, och jag vill inte göra några märken i sakerna... det är extremt tajt mellan svarta listen och kromlisten.

I länken längre upp nämner personen att han fixat sin med ett plektrum - det låter ju som en rätt bra idé, dom är tunna, hållbara och borde inte orsaka lika mycket skada som ett rakblad Jag har inte fixat min än (lite bleed i ena hörnet som blir betydligt bättre om jag drar ut listen lite med nageln bara), men om jag får tummen ur att testa fixa snart blir det nog med plektrum el dyl plastbit.

Permalänk
Medlem

Det hade jag missat, tack stingray

Jag skulle personligen inte pilla där med vare sig någon kniv rakblad eller annat än plast, får se om jag fixar det framöver... ingen panik, de här glow försvinner ju helt ur vissa vinklar och det är inte så farligt längre tycker jag... är väl det att skärmen var så himla bra annars så då hängde man upp sig på det extra mycket

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk

Håller med. Om jag släcker lyset i rummet och visar en helsvart bild så ser jag lite bleed i nedre vänstre hörnet (inget i övrigt). Drar jag lite försiktigt i listen går det ner med åtminstone 50%, så jag tror att det är rätt lättfixat. Men, det är så lite att det går absolut inte att se på t ex skrivbordet eller i spel, därför känns det inte jätteakut. Enda gången jag kan tänka mig att man ser nåt är om man kör fullscreenfilm och har en svart skärm med förtexter el dyl. Som sagt är skärmen riktigt grym i övrigt, så det kanske är något jag tar tag i i framtiden, men jag har absolut ingen brådska. Är väldigt nöjd med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Din Backlight bleed/glow ser inte farlig ut alls faktiskt inget du märker av nåt större eller? Är bra sugen på en sådan själv.

Man ska komma ihåg också att det är ganska svårt att fota så att det ger en bra representation av hur det ser ut i verkligheten.

Jag kör med brightness 40, vilket räcker långt och väl enligt mig.

Sitter heller aldrig i ett kolsvart rum med allting neddraget.

Ja, det finns glow i nedre vänstra hörnet. Nej, det syns i stort sett aldrig så det stör, letar man ser man det i väldigt mörka partier i filmer när det typ är kolsvart i rummet.

Jag använder skärmen mest för surf/foto/videoredigering samt lite spel och då störs jag aldrig av detta. Ibland kollar jag på film och eftersom jag aldrig sitter i ett helt mörkt rum så är det mer lr mindre ett icke-problem. På ex Hardforums finns det folk som fotar skärmen i kolsvart rum med brightness på hundra (man ser hur skärmfan lyser upp hela jävla skrivbordet typ), och då har man jättemkt glow/bleed från alla hörn. Men är det ett reellt problem, används skärmen verkligen så av folk?

Då jag även kalibrerat min skärm (vilket va jättesmidigt) är jag överlag kanonnöjd ångrar inte att jag slängde ut mina två Dell 24" IPS.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Hej bran. Kan du rekommendera någon riktigt bra kalibreringsenhet ? kan vara bra att ha hemma istället för att låna osv.

Ja, nu efter man lugnat ned sin överkänslighet ang bleedningen så måste jag bara instämma och upprepa att det är en riktigt grym monitor på alla sätt.. utom foten då så nu är jag i den situationen att jag bara blir lyckligare o lyckligare över allt den ger och kan inte slita mig ifrån den alls Nu kommer den garanterat gå dygnet runt ett par dagar minst med allt spelande och nyttoprogram osv

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.