Vilket grafikkort för CS:GO och streaming

Permalänk
Medlem

770 tycker jag. Värt dom extra pengarna.

- Bra drivrutiner
- Experience
- Drar mindre kräm (watt)
- Lite microstutters

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Han är inte den enda med dåliga AMD drivrutinserfarenheter.
Har ett par AMD system och varenda j*vla gång man vill göra nåt kul så krånglar det.
nVidia och intel har knappast perfekta drivrutiner men båda är huvud och axlar över AMD.

Att påstå att Intel har perfekta drivrutiner bevisar ju att du talar i nattmössan.. Eller varför frågar du inte Emil från Sweclockers vad han tycker om Intels skräp till drivrutiner?

Annars så skiljer det sig sällan något mellan AMDs och Nvidias drivrutiner idag.. båda har sämre och bättre drivrutinsversioner och båda uppdaterar med jämna mellanrum. Intel däremot uppdaterar sällan och lyckas förstöra mer för varje uppdatering.

Skrivet av jonasies:

Fruktansvärt roligt sådana här trådar! Händer förvånansvärt ofta...

OP: "Vilken är bäääst mellan X och Y?"

Random person 1: "X är bättre för att bla bla bla"

Random person 2: "Håller med ovanstående, X är bättre för dig"

Random person 3:
"MM, kör på X."

OP: "Tack för svaret gubbar, jag köper Y!"

Eh va? Varför fråga när man ändå inte lyssnar på vad folk säger?

Undrar det jag också. Inte något fel med att välja GTX 780/770.. TS blir nog nöjd däremot att lägga upp en tråd och sedan helt skita i vad folk skriver är ju bara komiskt.

Skrivet av Silcan:

770 tycker jag. Värt dom extra pengarna.

- Bra drivrutiner
- Experience
- Drar mindre kräm (watt)
- Lite microstutters

AMD har bra drivrutiner. Har aldrig haft problem med dessa.
AMD har sin egen motsvarighet till Experince.
Drar iof. mindre "kräm" däremot är det så lite det handlar om att det sällan gör någon skillnad.
AMD har lika lite microstutter som Nvidia dessutom söker TS inte SLI/CF lösningar så MS är inget som hade märkts iallafall.
Du drar upp saker som egentligen inte ska avgöra ett val i huvudtaget.

Nvidia har G-sync och PhysX som AMD inte kan använda sig av. AMD har Mantle, Free-sync och mer vram. Dessutom presterar AMD oftast bättre/identiskt som ett Nvidia kort till ett mindre pris.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Jonas M:

Kör själv 1440p och jag ser extremt sällan att minnesanvändningen går över 1,5 GB, Wildstar, grid 2 dark souls and the list goes on, de enda spel där det händer är BF4 och crysis.
Men de flesta spelen drar inte så mycket minne, folk överdriver konstant.

Svar till TS:

Dock är det ett svårt val då 280X har 3GB minne och kommer överleva längre om du nu går över 1080p. GTX 770 har du shadowplay, physx och nvidia är ruskigt snabba med att skicka ut drivrutiner för nya spel även spel i beta, prestandamässigt är det knappt någon skillnad.
Jag hade valt ett GTX 770 över ett 280X. Tänk på att både AMD och Nvidia kan ha problem med sina kort det är inte bara en sida som lider av sånt, dock måste jag säga att jag aldrig varit missnöjd med nvidia, vilket jag har varit med AMD och deras 290 kort.

Kan hålla med om att R9 290(X) hade något krångliga drivrutiner i början. När jag först köpte mitt under mellandagsrean hade jag inga problem men fick lite senare problem med att AMDs drivrutiner och DX ibland skapade BSOD när Flash var igång. Det fixade sig lite senare med en uppdatering och jag har annars inte haft några problem om man bortser från Mantle men det är ändå ganska förståeligt.

Sen har väl inte Nvidias kort varit helt felfria vid release heller, riskerade inte Tex GTX 590 att gnistra till (och dö) när man överklockade den vid release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Att påstå att Intel har perfekta drivrutiner bevisar ju att du talar i nattmössan.. Eller varför frågar du inte Emil från Sweclockers vad han tycker om Intels skräp till drivrutiner?

Annars så skiljer det sig sällan något mellan AMDs och Nvidias drivrutiner idag.. båda har sämre och bättre drivrutinsversioner och båda uppdaterar med jämna mellanrum. Intel däremot uppdaterar sällan och lyckas förstöra mer för varje uppdatering.

Wut ? har inte hävdat att intel har perfekta drivrutiner, tvärtom.
Däremot vet jag att för min del så fungerar dom betydligt bättre än AMD's.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Wut ? har inte hävdat att intel har perfekta drivrutiner, tvärtom.
Däremot vet jag att för min del så fungerar dom betydligt bättre än AMD's.

Generellt så har både AMD och Nvidia ljusår bättre drivrutiner än Intel som verkar skita helt i deras GPU:er efter att de har släppts. I ditt fall kan det bero på annat än just drivrutinerna. Håller man sin dator hyfsat ren, gör en ordentlig avinstallation vid uppdatering av drivrutiner och framförallt håller sig borta från Beta drivrutiner (gäller båda märkena) så borde man inte få problem med drivrutinerna i de flesta fallen. Finns ju självfallet undantag och dessa är oftast relaterade till antingen handhavaren eller att det helt enkelt är beta drivrutiner.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Silcan:

770 tycker jag. Värt dom extra pengarna.

- Bra drivrutiner
- Experience
- Drar mindre kräm (watt)
- Lite microstutters

Amd har nån gaming evolved app som optimerar inställningarna för spel, typ som experience och precis lika värdelös.
Microstuttering är inte längre ett problem.
Amd har mantle.(riktigt vettigt till skillnad från physx)
I evolved appen har dom nån inspelnings funktion/streaming till twitch, nvidia har shadow play eller vad det heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

OP: "Vilken är bäääst mellan X och Y?"

Random person 1: "X är bättre för att bla bla bla"

Random person 2: "Håller med ovanstående, X är bättre för dig"

Random person 3:
"MM, kör på X."

OP: "Tack för svaret gubbar, jag köper Y!"

Haha underbar kommentar så jäkla klockren

Permalänk
Avstängd

Tänkt om alla Jag ska gå på 290 Då jag läst på om allting
Tack för allting! Hoppas ni blev nöjda nu haha!

Permalänk
Avstängd

Vilket 770 4GB kort?

Sweeclooockeeers!
Hejsan! sweclockare!

Vilket 770 4GB kort ska jag välja priset är max 3,500kr
Ska jag välja evga eller MSI? eller något okänt eller ja Länka gärna med

Ni får gärna tipsa om jag ska ta ett helt annat grafikkort..

Permalänk
Medlem

om ditt krav är 4 GB minne skulle jag inte utesluta R9 290 som finns i den prisklassen. Det beror förstås på om du har några preferenser för tillverkare eller har tänkt nyttja något som bara nVidia erbjuder, typ Shadow Play eller Gsync.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Ett GTX 770 är inte det mest prisvärda kortet. Jag är osäker på att det ens kan utnyttja 4 gb av grafikminne. Kolla på ett AMD Radeon R9 290 istället.
Det bästa 290 i de flestas mening är Sapphire Radeon R9 290 tri-x. Det har den bästa kylaren av 290 korten och 4 GB minne.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2420786

Det är i min mening det mest intressanta kortet på marknaden just nu. Best bang for the buck!

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

290 4gb presterar bättre än gtx 780 men kostar lika mycket som gtx 770 4gb

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Gigabytes är bra, tyst,svalt och klockar bra dock inget passande fullt vattenblock.
Men som sagt är 290 ett bättre köp

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem

Du har gjort flertalet trådar om olika grafikkort och jämförelser osv. Vilka mer svar söker du?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uniko:

Du har gjort flertalet trådar om olika grafikkort och jämförelser osv. Vilka mer svar söker du?

Jag ändrar mig hela tiden... Och vet dåp inte hur man tar bort sin tråd :/

Permalänk
Medlem

Där ploppade upp ett 290x i marknaden precis med start på 3k. Kanske intressant?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

hmm får kolla

EDIT: såg att det är någon konsstig fläkt och kommer bli för varm och då kommer fpsen går ner till mindre än 290

Permalänk
Medlem

Du verkar så osäker på allting så jag rekommenderar dig att inte köpa något. Ett 770 4GB är antagligen det sämsta alternativet att välja för övrigt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSNörden:

hmm får kolla

EDIT: såg att det är någon konsstig fläkt och kommer bli för varm och då kommer fpsen går ner till mindre än 290

Konstigt fläkt? va?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av bjasih:

290 4gb presterar bättre än gtx 780 men kostar lika mycket som gtx 770 4gb

Nja inte direkt va, kanske i enstaka varumärken eller tester... Generellt nej detta skulle jag förklara pga mjukvara. Rätta mig om jag har fel men då vill jag ha fakta!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kajlie:

Konstigt fläkt? va?

Asså det är enbart en fläkt och det är en "kompakt" GPU så då kan jag inte kyla ner den med GPU kylare eller?
Menar tex en sån här.. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2255514

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CSNörden:

Asså det är enbart en fläkt och det är en "kompakt" GPU så då kan jag inte kyla ner den med GPU kylare eller?
Menar tex en sån här.. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2255514

Det är en helt vanlig fläkt. Lägger du till lite pengar och köper denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2420786 får du en bättre fläkt vilket gör kortet tystare

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av CSNörden:

hmm får kolla

EDIT: såg att det är någon konsstig fläkt och kommer bli för varm och då kommer fpsen går ner till mindre än 290

Om du köper ett referenskort kommer det gå extremt varmt (95 °C) och sannolikt klocka ner sig, ja. Men du ska inte köpa ett referenskort. Folk har rekommenderat Sapphire 290 Tri‑X, vars kylare inte kan jämföras med referenskylaren.

Skrivet av CSNörden:

Asså det är enbart en fläkt och det är en "kompakt" GPU så då kan jag inte kyla ner den med GPU kylare eller?
Menar tex en sån här.. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2255514

Förstår tyvärr inte alls vad du menar. Köp ett 290 Tri‑X och var nöjd.

Förresten, varför ska du ha ett kort med 4 GiB? Om du kör 1080p funkar det (åtminstone idag) utmärkt med 2 GiB, och då kanske till exempel GTX 760 kan vara ett alternativ? Finns också R9 280X med 3 GiB VRAM.

Om det är CS:GO som står på menyn behöver du inte ett speciellt snabbt grafikkort. Och vad har du för system i övrigt? Det går ej att ge en bra rekommendation utan att veta det. Vi behöver framförallt veta CPU, moderkort och systemdisk.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Om du köper ett referenskort kommer det gå extremt varmt (95 °C) och sannolikt klocka ner sig, ja. Men du ska inte köpa ett referenskort. Folk har rekommenderat Sapphire 290 Tri‑X, vars kylare inte kan jämföras med referenskylaren.

Förstår tyvärr inte alls vad du menar. Köp ett 290 Tri‑X och var nöjd.

Förresten, varför ska du ha ett kort med 4 GiB? Om du kör 1080p funkar det (åtminstone idag) utmärkt med 2 GiB, och då kanske till exempel GTX 760 kan vara ett alternativ? Finns också R9 280X med 3 GiB VRAM.

Om det är CS:GO som står på menyn behöver du inte ett speciellt snabbt grafikkort. Och vad har du för system i övrigt? Det går ej att ge en bra rekommendation utan att veta det. Vi behöver framförallt veta CPU, moderkort och systemdisk.

Du vill inte veta haha!

aja..

i3-3220
Gt 630
8GB ram
Moderkort = bort
HDD hårdisk ch jag bryr mig inte om SSD jag kan lika gärna vänta dem 20sekunderna extra
och den är på 2tb
Ska uppgradera mig till ett Zalman Z11 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSNörden:

Sweeclooockeeers!
Hejsan! sweclockare!

Vilket 770 4GB kort ska jag välja priset är max 3,500kr
Ska jag välja evga eller MSI? eller något okänt eller ja Länka gärna med

Ni får gärna tipsa om jag ska ta ett helt annat grafikkort..

Inget, ett 770 kan inte utnyttja 4gb minne så det är utslängda pengar.

Vill du ha ett 770 kort så ta ett 2gb MSI, EVGA eller ASUS beroende på clock kontra pris.

Är det minnesmängden du är ute efter så får det bli ett 780 eller amd.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av CSNörden:

Du vill inte veta haha!

aja..

i3-3220
Gt 630
8GB ram

Hellre än att köpa ett grafikkort för flera tusen kronor borde du uppgradera CPU:n och köpa ett billigare grafikkort. 3220:n kommer flaska ett 290 i många scenarier.

Citat:

Moderkort = bort

Vad menar du med det? Vad har du för modell? Framförallt: Vad har det för styrkrets? Det låter som att du har en märkesdator, så förmodligen B75 eller nåt sånt, tyvärr.

Citat:

HDD hårdisk ch jag bryr mig inte om SSD jag kan lika gärna vänta dem 20sekunderna extra
och den är på 2tb

Att en dator med SSD startar snabbare är bara ett plus. Den stora fördelen är att datorn blir så ENORMT mycket snabbare när man använder den. I ditt fall är det dock mer värt att uppgradera grafikkortet (och CPU:n, om du spelar CPU-tunga spel). För CS:GO skulle jag nog uppgradera till ett GTX 660 och en 3570K; gärna också en SSD om du har råd.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Hellre än att köpa ett grafikkort för flera tusen kronor borde du uppgradera CPU:n och köpa ett billigare grafikkort. 3220:n kommer flaska ett 290 i många scenarier.

Vad menar du med det? Vad har du för modell? Framförallt: Vad har det för styrkrets? Det låter som att du har en märkesdator, så förmodligen B75 eller nåt sånt, tyvärr.

Att en dator med SSD startar snabbare är bara ett plus. Den stora fördelen är att datorn blir så ENORMT mycket snabbare när man använder den. I ditt fall är det dock mer värt att uppgradera grafikkortet (och CPU:n, om du spelar CPU-tunga spel). För CS:GO skulle jag nog uppgradera till ett GTX 660 och en 3570K; gärna också en SSD om du har råd.

... Jag ska uppgradera hela datorn utom 2 grejer!

Om du vill kan du ju hjälpa mig
Ska spela BF4 på ultra och max gräns är 7500kr hårdisk och ram minne har jag redan

Permalänk
Avstängd

Kom på att jag gjort en lista och kollar om det är något jag bör ändra?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2587229&view=l

Permalänk
Medlem

Inget 770 4gb med den minnesbussen, R9 290 alla dagar i veckan för den summan pengar

*Du hade visst fått det tipset, bra att du tog till dig det!

Permalänk
Skrivet av CSNörden:

Kom på att jag gjort en lista och kollar om det är något jag bör ändra?
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2587229&view=l

Nätaggregatet ska du byta, värt att lägga en extra slant där. Typ evga 750w för tusenlappen, http://www.sweclockers.com/recension/18746-evga-supernova-g2-....