Permalänk
Medlem

Datorn vill inte bots i från USB

Tjena tjena swec medlemmar!

Nu är de dags att ominstallera datorn,

jag tänkte slänga in Windows 8.1 pro 64 bit vi ett USB-mine

jag har bootat från ett USB-mine en gång innan på min gamla spel dator och de klarar jag av den ville boota med en gång, men denna datorn jag har nu vill inte bota från ett USB-mine (moderkort MSI FM2-A75IA-E53 mITX)

Är de i rätt BOOT ordning ?
vad ska vara först ?

kan till lägga att jag har gjort USB-minet boot bart med

Permalänk

Prova att sätta allt som har med USB att göra först i listan.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

#1 USB HARD DISK
#2 USB KEY

USB Floppy och CD/DVD är sannolik inte relevanta så skulle fokusera på ovanstående.

Permalänk
Medlem

Känns onekligen som att det är USB KEY som just nu ligger sist i listan som borde ligga först i listan.
Glöm inte att under installation koppla ur sekundära diskar om du har mer än 1 i burken.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

De där obestämda USB alternativen har aldrig funkat sen de dök upp på stenålders datorerna. USB minnen räknas ofta av bios som en intern hårddisk och precis som när man har 2 st USB minnen, 2st DVD, 2 st hårddiskar osv så måste man välja EXAKT vilken datorn ska starta från.

Kolla runt bland alternativen. Ofta är det något med hårddisk som det bruka finnas en extra gömd lista med konstiga modellnamn som stämmer med vad du kopplat för USB minnen och hårddiskar.

På vissa datorer hamnar USB automatiskt överst på den gömda listan medan den i andra inte göra det vilket beror på tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Prova att sätta allt som har med USB att göra först i listan.

jag har testat den nu... inget händer:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

jag har testat den nu... inget händer:/

Har du testat att klicka på raden längst ner UEFI Boot Drive BBS Priorites?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Kolla i handboken för moderkortet/datorn.
Hur man väljer valfri Boot enhet (Tillfälligt utan att starta BIOS/UEFI).

Det är oftast en tangent eller tangentbordskombination man ska trycka ner den när BIOS-skärmen visas (Eller några gånger för att vara säker på att den "tar").

För ASUS bärbara datorer är det (på alla jag haft) Esc-tangenten, På AsRocks moderkort är det F11-tangenten.

Ha! Hittade en cool sida på internet, den kallas Google och där fann jag följande.

Undrar varför inte fler använder den sidan eller är det för Win8-suckers använder Bing? Kanske inte Google syns i Internet Explorer?

När det gäller datorer så är det mycket vanligt att man kan göra samma sak på olika sätt, jag kan boota USB minnet genom att välja Hard Drive BBS Boot Priority i UEFI/BIOS och det är ingen inställning som sparas till nästa boot , eller trycka på funktionstangenten F8 när datorn startar.

Edit: Den tillfälliga inställningen heter Boot Override i UEFI/BIOS som man använder för boota USB minnet för mitt nya ASUS moderkort och denna inställning sparas inte till nästa boot.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Har du testat att klicka på raden längst ner UEFI Boot Drive BBS Priorites?

jag har testat det med,
när jag går in där så kommer detta upp

måste bara säga att de bioset är väldigt skönt att''jobba'' i färgglatt och allt=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

jag har testat det med,
när jag går in där så kommer detta upp
http://i60.tinypic.com/2jza10.jpg

måste bara säga att de bioset är väldigt skönt att''jobba'' i färgglatt och allt=)

Jag hittar ingen USB i bilden men du kan testa att göra som Fafne skriver tryck på F11 när datorn startar så bör du kunna välja USB minnet om det är bootbart.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Nå, TS gick det bättre att boota datorn från USB-minnet?

jag fick inte rätt på de så jag låna windows 8.1 skiva av en polare istället=) då gick de