Nätverkshjälp? (Dator känner ej av ethernet)

Permalänk
Medlem

Nätverkshjälp? (Dator känner ej av ethernet)

Så, i torsdags dog mitt internet. Jag har en bärbar dator, en mobil, och en surfplatta som jag ansluter till en OnNetworks N150 router, som i sin tur är inpluggad i mitt bredbandsjack. Plötsligt kunde jag inte nå nätet från min dator, och det stod "Limited access" på min anslutning, med en gul varningsikon. När jag felsöker får jag "Your DNS-server might be unavailable."

Det första jag kollade var om det var specifikt min dator, eller om problemet låg längre bort, så jag försökte med min mobil, ingen kontakt där heller. Startade om routern, försökte fabriksåterställa men vet ej om jag lyckades (hur vet jag det?), men inget bet. Jag tog då nätverkskabeln och pluggade in den direkt i datorn, för att se om det var routern som strulade. Ingen kontakt. Den känner inte ens av att sladden är i. Jag har försökt gå in i Device Manager, och allt ser ut att vara som det ska förutom att den inte känner av den.

Har testat att byta nätverkssladd, men bara i anslutningen till routern, dock kvarstår DNS-felet. Vad är nästa steg? Tele 2 var inte jättehjälpsamma utöver "det låter som att det är nåt på din ände".

Edit: Testade att plugga i ersättningssladden, ingen skillnad. Prövade även att ansluta till routern med ett par andra DNS-servrar, no success. Kan ansluta datorn trådlöst till min mobil när jag delar internet, men det är inte en hållbar lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoolOff:

Så, i torsdags dog mitt internet. Jag har en bärbar dator, en mobil, och en surfplatta som jag ansluter till en OnNetworks N150 router, som i sin tur är inpluggad i mitt bredbandsjack. Plötsligt kunde jag inte nå nätet från min dator, och det stod "Limited access" på min anslutning, med en gul varningsikon. När jag felsöker får jag "Your DNS-server might be unavailable."

Det första jag kollade var om det var specifikt min dator, eller om problemet låg längre bort, så jag försökte med min mobil, ingen kontakt där heller. Startade om routern, försökte fabriksåterställa men vet ej om jag lyckades (hur vet jag det?), men inget bet. Jag tog då nätverkskabeln och pluggade in den direkt i datorn, för att se om det var routern som strulade. Ingen kontakt. Den känner inte ens av att sladden är i. Jag har försökt gå in i Device Manager, och allt ser ut att vara som det ska förutom att den inte känner av den.

Har testat att byta nätverkssladd, men bara i anslutningen till routern, dock kvarstår DNS-felet. Vad är nästa steg? Tele 2 var inte jättehjälpsamma utöver "det låter som att det är nåt på din ände".

Edit: Testade att plugga i ersättningssladden, ingen skillnad. Prövade även att ansluta till routern med ett par andra DNS-servrar, no success. Kan ansluta datorn trådlöst till min mobil när jag delar internet, men det är inte en hållbar lösning.

Har du prövat ställa in DNS manuellt i routern till öppna DNS serverar t.ex. googles 8.8.8.8 och/eller 8.8.4.4?

Har för mig jag läst i andra trådar att fler haft DNS problem med Tele2.

Permalänk
Medlem

Yes, testade det. Ingen lycka.

Permalänk
Rekordmedlem

Posta gärna en "ipconfig /all"
Fungerar lanet ?
Kan du logga in i routern ?
Kan du ansluta mobilen till routern och nå internet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Efter att ha försökt lite fram och tillbaka så skiter jag i DNS-felet just nu, och försöker lösa nätverkssladd-problemet istället.

Jag plockade hem en annan dator, testade samma sladd som min inte kände av, och det funkade perfekt. Jag har en Lenovo Y500, har avinstallerat Ethernet Controllern, tagit ner drivrutinerna igen och startat om datorn, men inget händer. Vad är nästa steg?

Permalänk
Rekordmedlem

Ds larmet kommer troligen pga att du inte har nån lananslutning, ser du nätverkskortets namn i ipcobfig /all ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ds larmet kommer troligen pga att du inte har nån lananslutning, ser du nätverkskortets namn i ipcobfig /all ?

Yes, och ser den i Device Manager.

http://i.imgur.com/tVnn0sC.png?1

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoolOff:

Yes, och ser den i Device Manager.

http://i.imgur.com/tVnn0sC.png?1

detta har hänt samma sak med min dell dator, det är bara mysko med datorn och jag ser hur det blinkar i uttaget på datorn då och då med några sekunders mellanrum
samma sak för dig?

Permalänk
Rekordmedlem

Prova att installera om drivern och hjälper inte det så vore det bra att prova med en livelinux för att kunna utesluta problem i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Installerade om drivern förut idag, det gjorde ingen skillnad. Får kolla på det andra du föreslog.

Permalänk
Rekordmedlem

Plocka hem mint och lägg på ett usbminne och boota från det och prova vad som händer, det vore även bra att prova med en annan dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men om varken mobil, platta, eller dator funkar känns det väl snarare lämpligt att felsöka router och lina? Har du ringt din ISP? Och på bilden är ju allt disconnected och det är det även om routern inte svarar. Har du haft åska det senaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Men om varken mobil, platta, eller dator funkar känns det väl snarare lämpligt att felsöka router och lina? Har du ringt din ISP? Och på bilden är ju allt disconnected och det är det även om routern inte svarar. Har du haft åska det senaste?

Jag har haft åska, men som jag skrev #5 så fungerar linan när jag drar den rakt till en annan dator. Skiter för tillfället i routern, klarar mig med lina bara.

Nätverkssladden satt ej i datorn när det åskade.