Permalänk
Medlem

Bruna brytare generellt

Är det någon som har erfarenhet av bruna brytare? Både i spel och hur de känns att skriva med har testat svarta (blesch), röda (riktigt nice) och blå (för klickiga) i butik. Har röda brytare hemma för tillfället

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk

Har bara testat i butik, och på ett tangentbord, och jag tyckte dom kändes väldigt svampiga. Men jag gillar ju blåa brytare, och buckling spring.

Permalänk
Medlem

#12165570

Bruna är inte så himla högljudda iaf, om man nu inte skriver på det som att det brinner i knutarna. Tog en tid att vänja sig att inte "vila" fingrarna på tangenterna, som man annars har gjort, då de inte står emot vikten från korvfingret.

Har inte testat några andra brytare än just bruna. Men fort skriver man jämfört med det jag har haft och inte är det nå problem heller att spela med dom.

Permalänk
Medlem

Jag har bruna, fungerar perfekt till båda tycker jag!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Bruna har jag hemma nu. Jag personligen tycker dom är bäst.
Jag gillade blåa men klickandet blev jobbigt efter ett tag.
Testade röda men gillade inte att där inte var feedback samt att man inte kunde vila handen på dom för då trycktes dom in.
Bruna har härlig feedback samt att man kan vila handen på tangentbordet utan att dom trycks ner.
Men det är väldigt personligt som alltid annars med tangentbord

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Kör med bruna. Dom hitills bästa och proffsigaste enligt mig

Permalänk
Medlem

Trodde bruna skulle vara exakt som blåa fast utan klickandet?

Jag har två t-bord med blåa och gillar dem skarpt, kan dock förstå om folk ogillar klickandet

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Jag gick från röda till bruna (K60 till Ducky) och saknar röda litegrann.
Bruna är lite för vaga och odistinkta i taktiliteten tycker jag för att få full pott. Det är inte särskilt lätt att egentligen känna när en tangent är aktiverad kan jag tycka, och då fyller inte taktiliteten riktigt sitt syfte...
De är absolut inte dåliga, och jag föredrar dem framför blåa pga ljudet, och jag föredrar dem defintivt före svarta, som är för motståndskraftiga att få ner på ett skönt sätt!

Rödas styrka och svaghet är den där väldigt mjuka följsamma eftergivliga känslan. Bara tänk på att trycka så har man tryckt liksom
Risken är väl att man skriver lite mer fel, och inte kan vila fingrarna på tangenterna lika enkelt.. Och förstås att man inte alls egentligen kan känna när man tryckt ner en tangent, men det är sällan ett problem då det krävs så lite styrka att få ner knapparna till aktivering.
Som att skriva på ett moln av tuttar som nån sa på geekhack (fritt översatt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har bruna, de är väldigt bra enligt mig. Skulle dock inte använda det för tävlingsinrikade FPS. Då tyckte jag svarta och röda passa bättre eftersom man får mer kontroll, bruna är bättre på andra sätt, t.ex för skrivande och arbete då man får bättre feedback vilket är viktigt när man skriver med blanka tangenter som jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har nu testat i stort sett alla vanliga Mx varianter (blå, grön, röd, brun, vit/clear, grå, svart) och jag personligen tycker minst om de bruna tätt följda av svarta. Bruna känns som trasiga blå, trasiga som om det kommit lite grus i dom och tagit bort klicket och gjort dom lite ... sträva och odistinkta.
Men det är min åsikt det, jag skriver med väldigt lätt tryck på mina tangetbord och trivs bäst med Topre och Röda eller Blå brytare när det kommer till Mx

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

Jag avskyr bruna personligen. Dom känns som segare blåa, svampiga på något sätt.

För spel är det röda rakt igenom för min del dock.

Permalänk

Jag har faktiskt aldrig testat något annat än bruna som jag har på mitt Ducky Mini.
Låter mest bara när jag bottnar tangenterna, men det är väl sällan brytarnas fel.

Jag älskar dem, efter att ha skrivit på billiga rubber-dome och laptoptgb i hela min livstid.

Visa signatur

The Beast:|4770K|ASUS Z97M-PLUS|ASUS GTX 970 Strix|Crucial Ballistix 2x8GB| Seagate Barracuda 2TB|Evo 840 120GB|BitFenix Phenom M|EVGA Supernova G2 750W|
Periphials: Mionix Castor |CM Storm QuickFire Rapid MX Brown|Plantronics RIG 500HD|

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag körde bruna ett tag men kom inte riktigt överens med dem. Hade röda innan och älskade dem. De bruna kändes som skitiga röda. Det vill säga det kändes som att det satt fast skit inne i switchen och gjorde den trögare. Det taktila var inte speciellt tydligt och kändes inte av speciellt mycket alls. Kör på ett par blåa nu och för mig är de vad de bruna inte är. De har mycket tydligare taktil feedback inte bara ljudet utan känslan också. Det är ett helt annat "tryck" i dem när de aktiveras. Men som sagt så låter de mycket mer.

Men åk iväg till Media Markt eller något och prova ett tangentbord med bruna brytare det brukar finnas en del framme. Du kanske gillar dem.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Jag har endast testat bruna, och är det jag använder i nuläget. Men som många skriver så tycker även jag att den taktila-feedbacken knappt känns, och sedan känns det nästan som om det är grus eller något som gör de lite svampiga.

Testat blåa på polares tangentbord, gillar klickljudet, men tror faktiskt inte jag är ett fan av brytarna - tyckte det var jobbigt att trycka över den där gränsen i FPS-spel med blåa.

Jag kommer köpa röda brytare som nästa switch tror jag, då jag inte tror jag riktigt gillar den taktila-feedbacken. Sitter dock och väntar på ett sampler-kit så jag kan bestämma om jag ska köra röda eller svarta brytare.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Gick från blå till bruna, och har tagit väldigt lång tid (månader) att vänja mig. Om det inte varit för ljudnivån så hade jag nog fortfarande gått tillbaks till blåa. Bruna är okej, men kan som redan nämnts upplevas som svampiga och mer inexakta än blå.

Du får nog testa för att veta. Jag föredrar bruna över sunk-membran och svarta och röda, men personligen så vinner blåa.

Permalänk
Medlem

Tack för inputen. Det verkar inte vara nån genomgående fanboy hype av bruna, man får ringa runt till vännerna och se om nån har inskaffat ett sånt så man får testa det ordentligt.

"Rödas styrka och svaghet är den där väldigt mjuka följsamma eftergivliga känslan. Bara tänk på att trycka så har man tryckt liksom"

Håller definitivt med om det här, var väldigt många felskrivningar då man just skaffat det.

"Det vill säga det kändes som att det satt fast skit inne i switchen och gjorde den trögare. Det taktila var inte speciellt tydligt och kändes inte av speciellt mycket alls"

Jag blev inte såld av det här precis

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem

Jag har bruna. Föredrar bruna över röda, gillar den lilla "bumpen" som finns där tangenten aktiveras, gillade inte hur "släta" röda är. Men det är bara att du testar för att kunna vet vad du ska välja.

Permalänk
Medlem

Jag gillar bruna brytare, skriver fortast med dem också.

Permalänk

Har ett bord med bruna brytare men jag använder det inte för jag tycker bättre om andra alternativ, såsom röda/ clears och blåa. Bruna är som en blandning mellan röda och blåa och de har en väldigt speciell känsla. Om du har ett media markt i närheten av dig så har de oftast tangentbord framme som man får testa. Logitec har ju då några bord med bruna som du kan testa!

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

Jag har ägt tangentbord med Cherry MX Blue, Red, Black, Green och Brown. Brown är nog faktiskt min favorit då det känns som en bra kompromiss. Jag tycker trycket är alldeles lagom och i längden tycker jag det är skönt att slippa de blå och grönas klick. Om man skriver lösare och inte bottnar ut brytaren så känns bumpet mer distinkt. De känns inte alls som Blue dock. Spelar mycket FPS och då bottnar jag ut brytaren vilket gör att bumpet inte är lika framträdande vilket gör dem riktigt bra för FPS också i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte röda, lämnade tillbaka dem och bytte in mot bruna. Jag är mycket nöjd.

Lite som blåa fast utan det odrägliga klickandet.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Kul att alla tycker olika, svårt när man ska bestämma åt någon annan bara. Själv tycker jag mest om tyngre brytare, bruna var min första switch men man ville ju se om gräset var grönare på andra sidan så det blev ett par tangentbord extra :D. I efterhand tycker jag Svarta>Gröna>Clears>Bruna>Röda>Blåa>Topre(45g). Bruna känns som ett safecard då de är lagom taktila och har ett medium motstånd, inga extremer helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Har bruna atm och har testat röda, tycker som många andra att den taktila feedbacken kunde varit lite starkare, tycker dem är ganska snarlika röda som jag gillade från första början, problemet är väl att dem röda är lite väl följsamma, speciellt när man går från rubber domes, man saknar känslan av att känna om tangenten är nertryckt eller inte, och jag tycker bruna leverar det på ett iaf godkänt vis.

Tror inte jag hade klarat av blåa, då jag nästan stör mig på ljudet från bruna när man bottnar tangenterna.

Visa signatur

=)