Permalänk
Datavetare

Batterihaveri i MBP...

Min MBP har kastat in handduken, verkar som Apples produkter har riktigt bra kvalité så länge de inte tar eld eller batteriet på annat sätt havererar... Verkar ha varit rätt mycket kraft när detta hände då chassit är rejält böjt (svårt att riktigt få med på bild).

Man är glad att det inte började brinna då jag inte var hemma när detta hände

Lite bilder på resultatet

Dold text
Dold text
Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

Hur gammal var den?

Permalänk
Medlem

Om inköpsdatum är inom 3 år så byter Apple ut alla delar som gått sönder, utan kostnad, bara lämna in till närmsta Applestore/AASP.
Kvitto behövs generellt inte för detta.

Är den över 3 år så får man pynta själv.

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av widL:

Hur gammal var den?

4 år gammal och extremt välanvänd, så förbi alla former av garanti. Brukar kolla på batteristatus som OSX presenterar, det stod "OK" senast jag använde datorn.

Har en till MBP som är 5år, får se om den också havererar. Har inte använt den alls lika mycket då det var en 13" och gillade aldrig 1280x800 skärmen, så har använts av sonen (men han använder mest konsol och iPad).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av granis:

Om inköpsdatum är inom 3 år så byter Apple ut alla delar som gått sönder, utan kostnad, bara lämna in till närmsta Applestore/AASP.
Kvitto behövs generellt inte för detta.

Är den över 3 år så får man pynta själv.

Hade den varit under 3 år så hade jag nog fått en ny, chassit är bortom räddning (lite som att man aldrig kan rikta en krockad bil helt och hållet).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ja när batterier gör det blir det alldrig roligt. Lite konstigt att det inte fanns några tecken i förväg på problem - ofta brukar ju kapaciteten tappa riktigt kraftigt några laddningar innan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av granis:

Om inköpsdatum är inom 3 år så byter Apple ut alla delar som gått sönder, utan kostnad, bara lämna in till närmsta Applestore/AASP.
Kvitto behövs generellt inte för detta.

Är den över 3 år så får man pynta själv.

Nu blev jag väldigt nyfiken, då Apples datorer bara har ett års garanti. Tolkar de reklamationsrätten oerhört generöst, eller vad är det fråga om? Varför skulle man i så fall köpa till Apple care?

Permalänk
Medlem

Shit, min MBP är också 4 år! Dock inte alls lika välanvänd förmodar jag, särskilt inte batteriet. Kör den alltid med nätsladd i. 189 laddcykler, "91% hälsa" enligt programmet iStat.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Det har ju varit ganska varmt på sina håll. Kan den ha legat i solen?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Nu blev jag väldigt nyfiken, då Apples datorer bara har ett års garanti. Tolkar de reklamationsrätten oerhört generöst, eller vad är det fråga om? Varför skulle man i så fall köpa till Apple care?

Med de konsumentköplagarna vi har i Sverige så behövs sällan Apple Care. Möjligt att man får lite snabbare service eller liknande, men i grund och botten har vi redan det skyddet som Apple Care ger.

Skrivet av Gibbe:

Shit, min MBP är också 4 år! Dock inte alls lika välanvänd förmodar jag, särskilt inte batteriet. Kör den alltid med nätsladd i. 189 laddcykler, "91% hälsa" enligt programmet iStat.

Ett batteri som sväller upp är en säkerhetsfunktion som finns för att ett fabrikationsfel i batteriet inte ska få det att fatta eld. Att din MBP är lika gammal avgör inte om du blir drabbad. Vissa batterier har liknande latenta fel och sväller upp på detta sättet, har du någon form för garanti eller reklamationsrätt så borde det vara en smal sak att få ersättning. Händer detta med en produkt som är äldre än tre år så kan man nog få den reparerad då med, det är inte normalt att produkter som är menade att vara "självförstörs".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hade den varit under 3 år så hade jag nog fått en ny, chassit är bortom räddning (lite som att man aldrig kan rikta en krockad bil helt och hållet).

Skrivet av beh:

Händer detta med en produkt som är äldre än tre år så kan man nog få den reparerad då med, det är inte normalt att produkter som är menade att vara "självförstörs".

Precis, kontakta en Apple Store och hör.
I vissa fall fixar de datorer som är äldre än 3 år med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Verkligen synd på en så fin dator. Men saker och ting varar inte för evigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Igelkott:

Det har ju varit ganska varmt på sina håll. Kan den ha legat i solen?

Den har aldrig legat i solen någon längre tid och aldrig legat i solen denna sommar, låg på botten av en garderob när detta hände (i mitt lager av laptops...).

Skrivet av Json_81:

Precis, kontakta en Apple Store och hör.
I vissa fall fixar de datorer som är äldre än 3 år med.

Bor hyfsat nära Apple-store i Täby, så man kan ju alltid åka förbi och fråga. I detta fall så har de en del saker att "försvara" sig med, jag har bytt själv ut disken mot en SSD och uppgraderat RAM till 8GB. Själv anser jag att alla datorer äldre än 1-2 år är värdelösa (i bemärkelsen: jag skulle aldrig själv köpa en sådan, men de går naturligtvis att använda till "riktigt" arbete, körde ju med denna i nästan 4år), så vill knappast spendera en krona för att laga denna maskin, å andra sidan är den ändå än laptop som kostat ~20k (15" med matt "hi-res" skärm + SSD + 8GB RAM).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den har aldrig legat i solen någon längre tid och aldrig legat i solen denna sommar, låg på botten av en garderob när detta hände (i mitt lager av laptops...).

Bor hyfsat nära Apple-store i Täby, så man kan ju alltid åka förbi och fråga. I detta fall så har de en del saker att "försvara" sig med, jag har bytt själv ut disken mot en SSD och uppgraderat RAM till 8GB. Själv anser jag att alla datorer äldre än 1-2 år är värdelösa, så vill knappast spendera en krona för att laga denna maskin, å andra sidan är den ändå än laptop som kostat ~20k (15" med matt "hi-res" skärm + SSD + 8GB RAM).

Byta disk och minne bör inte få batteriet att svälla så det gör sönder chassiet. Och det är saker man får göra själv.
Men ta med den och hör, hoppas på goodwill om inte annat.

Och tänk på att vara trevlig mot dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Kontakt Apple. Rätt säkert på att dem tar detta på Goodwill.

Visa signatur

Intel Core i5-10400F l RX 5600 XT l Corsair CV550 l Corsair Carbide Series SPEC-05 l ASUS TUF GAMING B460-PLUS l HyperX Fury Black DDR4 3200Mhz 2x8GB l Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Det är inte bara Apples datorer som gör så där utan även telefoner. Har varit med om flera 3GS som batteriet sväller upp på och trycker sönder både plastskalet och kretskortet.

Åk förbi och "klaga" på dem, sådant där kan vara rent av farligt.

Dold text
Dold text
Dold text
Permalänk

Tråkigt!

Jag bytte mitt batteri när datorn total-frös när jag hade < 50 % kvar. Antar att det blev spänningsfall som gjorde att det låste sig.
Det hade rullat i 4 år utan tendenser till att svälla. Men det är ej heller alla batterier som sväller. Ett originalbatteri kostade 365 kr från Ebay.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Datavetare

Har inte orkat göra något med denna dator sedan den pajade. Sonen behövde mer RAM i sin MBP så plockade ut de 8GB som satt i denna. Började fundera om det skulle gå att gå igång datorn trots skadorna. Böjde tillbaka chassit så gott det gick och försökte rensa ut allt som låg inuti.

Batteriet satt fast rätt rejält så tog en konservöppnare (man tar vad man haver) och knäckte alla fästen så det gick att plocka resterna. Tryckte tillbaka touchpadden så gått det gick så den var mer eller mindre plan igen.

Vid första försöket med att stoppa dig laddaren hände absolut ingenting, så gick över alla kontakter och tog isär och satte ihop det igen. Döm av min förvåning när man hörde "plonget" och dator bootade in i OSX! Skärmen verkar har klarat sig utan synliga skador och under de 10 min som jag använde dator (nu med bara 4GB RAM) verkar den faktisk fungera trots de fysiska skadorna den ådrog sig när batteriet svällde. Det mest imponerande är att touchpadden faktiskt verkar fungera som den ska med multitouch och allt. Har inte lyckas få glasbitarna exakt på plats så är lite vassa kanter här och var, kanske inget man vill visa för skyddsombudet på jobbet...

Så nu har jag 2 fungerande MBP igen även om den ena är lite ärrad

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Shit, min MBP är också 4 år! Dock inte alls lika välanvänd förmodar jag, särskilt inte batteriet. Kör den alltid med nätsladd i. 189 laddcykler, "91% hälsa" enligt programmet iStat.

Intressant.
Min är också 4 år, har 1172 laddningar och 82% hälsa enligt iïStat.

Permalänk
Medlem

Hur är det nu med dessa batterier, kan man få ett nytt skickat eller det är hela maskinen?
Fick snabbt rädda en MBP 2013 här på jobb innan något gick sönder.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]