SweClockers undersöker prestandaskillnader med 4K via Displayport SST och MST

Permalänk
Melding Plague

SweClockers undersöker prestandaskillnader med 4K via Displayport SST och MST

Steget till 4K UHD-upplösning orsakar en hel del huvudvärk i testlabbet. Det är dags att undersöka om vissa Nvidia-relaterade problem kan spåras till tekniken i den första generationens skärmar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men man köper ju inte en mst skärm idag när det finns billiga SST skärmar

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv

Nvidia får helt enkelt lyfta på rumpan och fixa bättre stöd för MST i deras drivrutiner.

Permalänk
Discokungen

Så varför testade ni inte med AMD? Det är lite förvirrande när korten är med i artikelns bild.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Så varför testade ni inte med AMD? Det är lite förvirrande när korten är med i artikelns bild.

Ja, det undrade jag med. Kommer det i en annan artikel?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Nvidia får helt enkelt lyfta på rumpan och fixa bättre stöd för MST i deras drivrutiner.

Ser hellre att MST försvinner/ersätts av SST

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Vid vanlig desktop-användande som ex. med CAD, fungerar 4K med eller utan brister?

Permalänk
Medlem

Som sagt, köp aldrig något revolutionerande nytt i början.

Och vänta tills problemen är lösta och släpp produkten när den är i färdigt skick, EA host.. host...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Vid vanlig desktop-användande som ex. med CAD, fungerar 4K med eller utan brister?

jag har kört 2st 4k skärmar, aoc's variant fungerade inte alls med amd men Samsung d590 fungerar klockrent förutom att den har problem att vakna ur sleep.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Flamso:

Så varför testade ni inte med AMD? Det är lite förvirrande när korten är med i artikelns bild.

De specifika prestandaproblemen med SST/MST är typ "exklusiva" för Nvidia, AMD har inte haft variationer av samma magnitud. Där handlade det mera om skakiga resultat i allmänhet, vilket av allt att döma är åtgärdat (se recensionen av 295X2).

Då jag hade begränsat med tid för test valde jag därför att fokusera på Nvidia för det här scenariot. Det handlar ju dessutom om något av en nischfråga, om allt går väl är MST borta inom kort.

Förhoppningsvis får vi in en SST 60 Hz-skärm att låna mer permanent efter sommaren. Då kommer den användas för alla framtida tester, vilket bör ge betydligt mindre huvudvärk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hymer:

Men man köper ju inte en mst skärm idag när det finns billiga SST skärmar

Hur vet man om det är en mst skärm eller en sst skärm?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av emilakered:

De specifika prestandaproblemen med SST/MST är typ "exklusiva" för Nvidia, AMD har inte haft variationer av samma magnitud. Där handlade det mera om skakiga resultat i allmänhet, vilket av allt att döma är åtgärdat (se recensionen av 295X2).

Då jag hade begränsat med tid för test valde jag därför att fokusera på Nvidia för det här scenariot. Det handlar ju dessutom om något av en nischfråga, om allt går väl är MST borta inom kort.

Förhoppningsvis får vi in en SST 60 Hz-skärm att låna mer permanent efter sommaren. Då kommer den användas för alla framtida tester, vilket bör ge betydligt mindre huvudvärk.

Skickades från m.sweclockers.com

Då förstår jag verkligen inte varför de är med på bild till artikeln. Byt bild för att inte förvirra.

Tack för förklaringen i alla fall.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

De specifika prestandaproblemen med SST/MST är typ "exklusiva" för Nvidia, AMD har inte haft variationer av samma magnitud. Där handlade det mera om skakiga resultat i allmänhet, vilket av allt att döma är åtgärdat (se recensionen av 295X2).

Då jag hade begränsat med tid för test valde jag därför att fokusera på Nvidia för det här scenariot. Det handlar ju dessutom om något av en nischfråga, om allt går väl är MST borta inom kort.

Förhoppningsvis får vi in en SST 60 Hz-skärm att låna mer permanent efter sommaren. Då kommer den användas för alla framtida tester, vilket bör ge betydligt mindre huvudvärk.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske ska nämna det i artikeln?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hur vet man om det är en mst skärm eller en sst skärm?

det borde stå. Dom som jag vet ur minnet som är SST är asus pb287q, Samsung d590, aoc u2868pqu. Tror Philips har en modell med.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

De specifika prestandaproblemen med SST/MST är typ "exklusiva" för Nvidia, AMD har inte haft variationer av samma magnitud. Där handlade det mera om skakiga resultat i allmänhet, vilket av allt att döma är åtgärdat (se recensionen av 295X2).

Då jag hade begränsat med tid för test valde jag därför att fokusera på Nvidia för det här scenariot. Det handlar ju dessutom om något av en nischfråga, om allt går väl är MST borta inom kort.

Förhoppningsvis får vi in en SST 60 Hz-skärm att låna mer permanent efter sommaren. Då kommer den användas för alla framtida tester, vilket bör ge betydligt mindre huvudvärk.

Skickades från m.sweclockers.com

Då många vill byta skärm till 4K så skulle nog fler än jag bli glada för ett test av skärmar under 6000Kr (för att även belysa om det finns skärmar som inte håller måttet typ kabel problem skärmproblem)

Att ni fortfarande måste låna en 4K skärm är pinsamt............

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Men man köper ju inte en mst skärm idag när det finns billiga SST skärmar

Då får man en TN-skärm som du får problem att driva med två 780. Finns nog många som fortfarande är intresserade av MST-skärmarna.

Permalänk
Discokungen

Bra att ni bytte bilder! Tack, SweC! Keep up the good work!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Jag trodde också först att 4K verkligen var 4K men snarare rör det sig om UHD. 4K är dock ett enkelt sätt att hänvisa till vad man ungefär menar och 2 bokstäver för att beskriva det är guld för massmedia som vill punga ut en annars oväsentilig nyhetstitel;

"4K has become the common consumer friendly name for ultra high definition television (UHDTV) but technically it is not 4K. onsumer 4K resolution of 3840 x 2160 (at a 16:9, or 1.78:1 aspect ratio) differs from the industry standard of 4096 x 2160 (at a 1.9:1 aspect ratio)."

Källa: Caleb Denison (15 Jan 2014). "Your 1080p TV is old already: Everything you need to know about Ultra HD 4K". Digital Trends. Retrieved 31 May 2014.

Bra iaf att Sweclockers kan nämna "4K UHD" så de visar att de hänger med i svängarna. Självfallet en minidetalj och helt orelevant till artikeln men det är ungefär som att säga att Full HD är 1280x720p istället för 1920x1080p om vi antog att "Full HD" var enklare att säga och skriva än "HD".

Latsam journalistik och endast den tekniskt nördige som bryr sig. Jag kan inte mycket men jag gillar att kunna små teknikaliteter här å där!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

hdmi 2.0 åt folket

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

hdmi 2.0 åt folket

Hellre Displayport.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag trodde också först att 4K verkligen var 4K men snarare rör det sig om UHD. 4K är dock ett enkelt sätt att hänvisa till vad man ungefär menar och 2 bokstäver för att beskriva det är guld för massmedia som vill punga ut en annars oväsentilig nyhetstitel;

"4K has become the common consumer friendly name for ultra high definition television (UHDTV) but technically it is not 4K. onsumer 4K resolution of 3840 x 2160 (at a 16:9, or 1.78:1 aspect ratio) differs from the industry standard of 4096 x 2160 (at a 1.9:1 aspect ratio)."

Källa: Caleb Denison (15 Jan 2014). "Your 1080p TV is old already: Everything you need to know about Ultra HD 4K". Digital Trends. Retrieved 31 May 2014.

Bra iaf att Sweclockers kan nämna "4K UHD" så de visar att de hänger med i svängarna. Självfallet en minidetalj och helt orelevant till artikeln men det är ungefär som att säga att Full HD är 1280x720p istället för 1920x1080p om vi antog att "Full HD" var enklare att säga och skriva än "HD".

Latsam journalistik och endast den tekniskt nördige som bryr sig. Jag kan inte mycket men jag gillar att kunna små teknikaliteter här å där!

Håller inte riktigt med din liknelse. För det första så är det samma antal pixlar i höjd på 4096x2160 och 3840x2160, till skillnad med 1920x1280 och 1280x720. För det andra så är det endast 6.67% skillnad på 4096x2160 och 3840x2160, medan det är 50% skillnad på 1920x1280 och 1280x720.

Sen undrar jag hur 4096x2160 kan vara industristandard då de ens knappt produceras i jämförelse med UHD.

Men jag gillar dock inte heller att termer blandas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

hdmi 2.0 åt folket

Jo, det är en riktigt bra anslutning.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Hellre Displayport.

Njae, alltså DP är en bra anslutning det förnekar jag inte. Men jag ser hellre HDMI 2.0 som Zzcool nämner, då den anslutningen kommer sättas fast på desto fler enheter.
Vissa hatar på HDMI för att den kom från TV/radio området, men den är riktigt bra enligt mitt tycke.
Och så fort en verision inte hänger med längre så kommer en ny, Samma sak med DP.
Är det någon anslutning som jag själv personligen ser går bort så vore det DVI så man slipper allt skruvande.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då får man en TN-skärm som du får problem att driva med två 780. Finns nog många som fortfarande är intresserade av MST-skärmarna.

Subjektiv bedömning är att min nya tn 4k inte har mycket sämre färg och betraktningsvinkel än vad min qhd IPS skärm hade. Bara på sweC som folk överdriver att tn är pest och pina.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Är det någon anslutning som jag själv personligen ser går bort så vore det DVI så man slipper allt skruvande.

Jag ser det lite annorlunda, DVI med sina skruvar är vädigt bra för mig då kabeln inte råkar falla ur eller dras ut av misstag. Kanske jag är ensammen med det problemet med HDMI. Även att porten i sig är mer robust och inte skadas lika lätt är ett enormt plus. (även om pinnarna i kontaktdonet som sätts i porten kan skadas såklart).

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Jag ser det lite annorlunda, DVI med sina skruvar är vädigt bra för mig då kabeln inte råkar falla ur eller dras ut av misstag. Kanske jag är ensammen med det problemet med HDMI. Även att porten i sig är mer robust och inte skadas lika lätt är ett enormt plus. (även om pinnarna i kontaktdonet som sätts i porten kan skadas såklart).

Ok, jo men då skall du ju använda DVI. Personligen gillar jag inte den anslutningen men det är ju individuellt.
Jag kör med en kabel från Supra-Cables, och den spärrar upp sig mot min skärm så den har ingen chans att åka ut.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Njae, alltså DP är en bra anslutning det förnekar jag inte. Men jag ser hellre HDMI 2.0 som Zzcool nämner, då den anslutningen kommer sättas fast på desto fler enheter.
Vissa hatar på HDMI för att den kom från TV/radio området, men den är riktigt bra enligt mitt tycke.
Och så fort en verision inte hänger med längre så kommer en ny, Samma sak med DP.
Är det någon anslutning som jag själv personligen ser går bort så vore det DVI så man slipper allt skruvande.

Jag vill gärna slippa betala en licensavgift på mina produkter (som man oundvikligt måste betala i slutändan som kund, oavsett hur liten summan än är) så jag tar Displayport över HDMI alla dagar i veckan.

DP är även betydligt framtidsäkrare än HDMI rent tekniskt. Finns inga fördelar med HDMI utöver tillgängligheten och CEC.

Skrivet av kemuffkamelen:

Jag ser det lite annorlunda, DVI med sina skruvar är vädigt bra för mig då kabeln inte råkar falla ur eller dras ut av misstag. Kanske jag är ensammen med det problemet med HDMI. Även att porten i sig är mer robust och inte skadas lika lätt är ett enormt plus. (även om pinnarna i kontaktdonet som sätts i porten kan skadas såklart).

Displayport har också låsningsmekanism. (En notis bara)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

1 miljon kr på att nvidia löser problemen innan AMD

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Jonas M:

1 miljon kr på att nvidia löser problemen innan AMD

Efter att Emil skrivit att AMD inte har samma problem, eller?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Subjektiv bedömning är att min nya tn 4k inte har mycket sämre färg och betraktningsvinkel än vad min qhd IPS skärm hade. Bara på sweC som folk överdriver att tn är pest och pina.

Beror helt på vad du syftar på och vad kunden har för behov. TN kan producera sRGB också, det är egentligen inga problem, en del skärmar är bara inte så bra ur lådan, men det är uppenbart att betraktningsvinklarna är mycket sämre. Att det finns olika teknologier med olika egenskaper är ingen myt som folk på Sweclockers forum skapat. De finns just för att det ger olika egenskaper. De tillverkare som går efter proffsmarknaden och de mer kräsna väljer IPS, PLS eller VA och det är också de som producerar bäst bild, med bäst bakgrundsbelysning som resultat. Wide gamut så kan du inte välja TN alls. TN är bra för spel eftersom du troligen kan sitta precis i rätt vinkel och justera skärmen så det fungerar, tillsammans med att TN är enklare att driva i högre uppdateringsfrekvenser. VA har kommit som konkurrent i den marknaden däremot. Sen att gå efter billigare UHD för spel, tja alla av dem har inte acceptabel input-lag och sen måste du ju ändå lägga pengarna på grafikkort som orkar driva runt något. En del av dem har däremot inga problem på det området och ligger mycket bra till. När det gäller TV skulle du nog inte vilja ha TN där, iaf om du inte vill sitta ensam framför den.

Sen när det gäller sånt som inputlag så spelar responstiden på panelteknologin/panelmodellen väldigt lite in. Den kommer från andra komponenter än själva panelen. Att de är billigare med TN och UHD beror ju på att de kommer från Chi mei och AUO, snarare än de japanska och koreanska tillverkarna, de går inte efter samma marknad, men det är ganska tidigt att investera sig i det än.

När det gäller HDMI 2.0 / 600MHz, så ja det finns inga grafikkort med det och Maxwell fick ju inte det heller. Så det verkar en bit bort.

Permalänk

Hur är det med HDMI2?
Är det samma problem där, med MST och SST, eller är det nån form av SST inbyggt?

Det verkar vara väldigt svårt att få raka svar om vilka moderkort och grafikkort som har fungerande HDMI2 eller ej.

Är sugen på att köpa en stor 4K-tv och använda som skärm, nu när många har HDMI2.
Men vad ska man koppla den till?

Kan det funka att köra DP till HDMI med adapter/kabel, och får man 60Hz då?

Det här ämnet kan ni skriva många artiklar om