Permalänk
Medlem

Vilka skruvar ska jag använda?

Chassi - Fractal Design Define R4 Black
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/fra...

Moderkort - MSI Z97-G45 GAMING
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/intel-...

Tillsammans med chassit medföljde en del skruvar tillsammans med 9 stycken standoffs.
Jag har skruvat in alla standoffs men jag är osäker på vilka skruvar jag ska skruva in, dvs vilka skruvar som ska in i standoffs:en och hålla fast moderkortet.

De flesta tutorials använder sig av skruvar med hex-formade huvuden men sådana skruvar medföljde ej.
Däremot finns 9 andra skruvar med namn "M/B screws". Är detta rätt skruvar eller måste jag beställa rätt skruvar?

P.S
Om något är oklart laddar jag gärna upp bilder på både skruvarna och moderkortet.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

passar dom så funkar dom, men dom hexformade är oftast med som en standard men finns flera andra som passar

Permalänk
Medlem

Det är de skruvarna med namn "M/B screws".

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Testpilot

M/B borde stå för MotherBoard så det är troligvis rätt skruvar men testa först om skruvarna passar i distanserna, de du sätter fast hårddiskar har en annan gänga så försöker du skruva i dem förstör du troligtvis gängorna. Skruva i en skruv för hand i en distans så märker du om de passar eller inte, rätt skruv går i väldigt lätt.

Vilken form det är på skruvarnas huvud spelar ingen som helst roll.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

det skall finnas skruvar med sexkantsskalle och spår för stjärnmejsel (alltså typ en bult med stjärn spår), dessa skall användas till morderkortet

Visa signatur

Moderbräda: MSI Z87-G45 Processor: i7 4770K @ 4.4Ghz RAM:Corsair CL9 1600mhz 16GB Kylning: Corsair H100i i P/P med Cougar 120mm. Kraftlåda: EVGA SUPERNOVA G2 850W (rip bequiet p7 1000w) Grafikkort: MSI GTX1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakke87:

passar dom så funkar dom, men dom hexformade är oftast med som en standard men finns flera andra som passar

Skrivet av Rydisen:

Det är de skruvarna med namn "M/B screws".

Perfekt, skönt att höra.

Det finns däremot cirklar runt hålet där skruvarna ska sitta (http://www.hardwaresecrets.com/imageview.php?image=618).
Borde inte skruvens huvud täcka över dessa cirklar totalt för att kretsen ska fungera?

Permalänk
Testpilot

Din bild verkar inte funka men jag antar att du menar den blanka metallytan på moderkortet runt varje skruvhål, de behöver inte täckas helt och det går faktiskt utmärkt att köra ett moderkort helt utan skruvar löst på ett bord så skruvar är inget som behövs för att det ska funka.

Anledningen till att ringarna är större än dina skruvar är helt enkelt för att man ska kunna använda skruvar med större huvud om ens chassi levererades med det.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvar:

Perfekt, skönt att höra.

Det finns däremot cirklar runt hålet där skruvarna ska sitta (http://www.hardwaresecrets.com/imageview.php?image=618).
Borde inte skruvens huvud täcka över dessa cirklar totalt för att kretsen ska fungera?

skruvarna har ingen bidragande faktor till funktionen på moderkortet enbart att det hålls still.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Din bild verkar inte funka men jag antar att du menar den blanka metallytan på moderkortet runt varje skruvhål, de behöver inte täckas helt och det går faktiskt utmärkt att köra ett moderkort helt utan skruvar löst på ett bord så skruvar är inget som behövs för att det ska funka.

Anledningen till att ringarna är större än dina skruvar är helt enkelt för att man ska kunna använda skruvar med större huvud om ens chassi levererades med det.

Då är allt som det ska, tack så mycket för hjälpen.

Skrivet av hakke87:

skruvarna har ingen bidragande faktor till funktionen på moderkortet enbart att det hålls still.

Jag läste att skruvarna hjälper till att sluta kretsen.

Permalänk
Testpilot

Skruvarna hjälper till att jorda moderkortet i chassit tillsammans med distanserna men moderkortet är även jordat via nätaggregatets strömkabel så det är ingen funktionsmässigt viktig jordning utan mest för extra störskydd.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsson96:

det skall finnas skruvar med sexkantsskalle och spår för stjärnmejsel (alltså typ en bult med stjärn spår), dessa skall användas till morderkortet

Behöver inte vara sexkanskalle, men det är vanligast.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hunden:

Skruvarna hjälper till att jorda moderkortet i chassit tillsammans med distanserna men moderkortet är även jordat via nätaggregatets strömkabel så det är ingen funktionsmässigt viktig jordning utan mest för extra störskydd.

Nja då de är avskiljda från resten av moderkortet så har de inte ens denna funktion. Har endast infästningssyfte.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Jalle64:

Nja då de är avskiljda från resten av moderkortet så har de inte ens denna funktion. Har endast infästningssyfte.

Mätte precis på ett ASUS-moderkort, är det trasigt menar du?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hunden:

Mätte precis på ett ASUS-moderkort, är det trasigt menar du?
http://swec.powerburk.com/moderkort_jordning.jpg

Det påverkar ju inte resten av moderkortet skruvhuvuden är ju inte så breda eller hur? Det finns ju även de som har en bricka (liten röd) med sig för att störa av kring skruven.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Behöver inte vara sexkanskalle, men det är vanligast.

saken är den att jag har ett r4 hemma och där följde det med sexkants till moderkortet

Visa signatur

Moderbräda: MSI Z87-G45 Processor: i7 4770K @ 4.4Ghz RAM:Corsair CL9 1600mhz 16GB Kylning: Corsair H100i i P/P med Cougar 120mm. Kraftlåda: EVGA SUPERNOVA G2 850W (rip bequiet p7 1000w) Grafikkort: MSI GTX1080

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Jalle64:

Det påverkar ju inte resten av moderkortet skruvhuvuden är ju inte så breda eller hur? Det finns ju även de som har en bricka (liten röd) med sig för att störa av kring skruven.

Metallytorna ligger precis vid hålet så det finns ingen skruv som inte kommer emot dem. Är de jordade borde de vara det av en anledning även om jordningen som sagt inte är nödvändig för att moderkortet ska funka, den funktionsmässiga jordningen sker genom strömkabeln.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hunden:

Metallytorna ligger precis vid hålet så det finns ingen skruv som inte kommer emot dem. Är de jordade borde de vara det av en anledning även om jordningen som sagt inte är nödvändig för att moderkortet ska funka, den funktionsmässiga jordningen sker genom strömkabeln.

Javisst är det så, men det är ju inte konstigt att de skulle vara nolla då de ju inte ska föra någon spänning eller hur?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsson96:

saken är den att jag har ett r4 hemma och där följde det med sexkants till moderkortet

I sådana fall har de bytt skruvar. Om TS har 9 andra skruvar som heter "M/B screws" så är det ju dom. Absolut vanligast, speciellt förr, är ju att chassitillverkarna skickar med hex-formade skruvar för att skruva fast moderkortet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Testpilot

Först var de avskilda från resten av kortet men nu är det inte så konstigt att de är jordade? Du har säkert rätt i att hålens huvudfunktion är att hålla fast kortet och det finns säkert moderkort utan jordade skruvhål men jag antog att eftersom alla moderkort jag haft har jordade skruvhål att det var till för extra störskydd precis som chassit i övrigt men jag kanske har fel och då är det alltid bra att bli rättad

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hunden:

Först var de avskilda från resten av kortet men nu är det inte så konstigt att de är jordade? Du har säkert rätt i att hålens huvudfunktion är att hålla fast kortet och det finns säkert moderkort utan jordade skruvhål men jag antog att eftersom alla moderkort jag haft har jordade skruvhål att det var till för extra störskydd precis som chassit i övrigt men jag kanske har fel och då är det alltid bra att bli rättad

Ja, det kan vara bra att vända och vrida på frågan så att man rätar ut det, och det viktigaste är ju ändå att TS hittar de skruvar som bör sitta där? Det hoppas jag är gjort iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)