Permalänk
Avstängd

Vad är VISA?

Hej jag fick en riktig bankkonto och bankkort av NORDEA innan jag fyllde 18, anledningen till varför jag inte fick någon elektronbankkort var för att dem ansåg att det var onödig eftersom det var bara några veckor kvar tills jag fyller år.

Men när jag kollade på kortet så såg jag en loga där det stod VISA i hörnan på kortet

jag undrar vad VISA egentligen är och varför deras loga står på kortet? Är det dem som designat kortet och äger NORDEA?

Har många gånger sett deras loga i hemsidor när man ska handla och sånt så jag är väldigt bekant med denna loga

Permalänk
Inaktiv

Har du ens provat googla det? Eller förväntar du dig att andra ska göra det åt dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Har du ens provat googla det? Eller förväntar du dig att andra ska göra det åt dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Har googlat men fann ingen fakta med lättläst text.

Vill bara ha en enkel fakta om vad det är och vad det har med bankkortet att göra

Permalänk
Visa signatur

*CPU: Amd FX 8350 4,5Ghz. *Moderkort: MSI 990FXA-GD65. *Grafikkort: Radeon R290X. *Minne: 4x4096GB DDR3 1333Mhz. *OC: Windows 7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Skrivet av yusuke40:

Har googlat men fann ingen fakta med lättläst text.

Vill bara ha en enkel fakta om vad det är och vad det har med bankkortet att göra

Visa är ett av världens största kreditkort- och betalningsvarumärken ägt av Visa International Service Association (en rekursiv akronym), en börsnoterad organisation bestående av över 21 000 finansiella institutioner. I Europa är Visa Europe en medlemsägd organisation.

Visa-kortet gavs först ut 1958 av Bank of America, då under namnet Bank AmeriCard. Namnet Visa registreras 1970. Bank AmeriCard bytte 1976 namn till Visa. I dag är JPMorgan Chase den största utgivaren i världen.

Visa själva ställer inte ut några kort. Istället licensierar man sina medlemmar att ge ut kort med Visa-logotypen och som fungerar i Visas nätverk. Korten finns i flera nivåer av kort, såsom standard, Guld, Platinum och Infinite. Infinite är den ovanligaste varianten av kortet och korthavaren skall ha en årsinkomst på ca 2 miljoner kr för att få kortet.

Kanske är något eller vad är du ute efter för information?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Googlade och hittade:
http://www.visa.se/om-visa/vad-vi-gor

Gick in på Wikipedia och hittade:
http://sv.wikipedia.org/wiki/VISA

Tog en halv minut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Vet inte vad visa och mastercard är(även om jag har båda) men står där maestro och affären bara tar visa samt mastercard så är man körd!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Nordea är din bank och ditt kort är ett VISA-''kort''

Visa signatur

Gaming-dator: | i5 4670K | GTX 760 | 8GB 1600MHz |
Animedator: | Sempron 2650 | Radeon R3 Series | 4GB 1600MHz |
Telefon: | Asus Zenfone 4 | Pioneer SE-MJ531 (Hörlurar)

Permalänk
Avstängd

Jag har redan förklarat att jag inte vill ha komplicerad text

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christoffer1989:

Visa är ett av världens största kreditkort- och betalningsvarumärken ägt av Visa International Service Association (en rekursiv akronym), en börsnoterad organisation bestående av över 21 000 finansiella institutioner. I Europa är Visa Europe en medlemsägd organisation.

Visa-kortet gavs först ut 1958 av Bank of America, då under namnet Bank AmeriCard. Namnet Visa registreras 1970. Bank AmeriCard bytte 1976 namn till Visa. I dag är JPMorgan Chase den största utgivaren i världen.

Visa själva ställer inte ut några kort. Istället licensierar man sina medlemmar att ge ut kort med Visa-logotypen och som fungerar i Visas nätverk. Korten finns i flera nivåer av kort, såsom standard, Guld, Platinum och Infinite. Infinite är den ovanligaste varianten av kortet och korthavaren skall ha en årsinkomst på ca 2 miljoner kr för att få kortet.

Kanske är något eller vad är du ute efter för information?

Så min bankkort är också en kreditkort eftersom den har VISA logan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Så min bankkort är också en kreditkort eftersom den har VISA logan?

Nej, du borde dock veta vad det är för typ av kort du har. Ska stå i avtalet du godkände samt så måste du ju ha valt ett kort och borde då veta vad det är för typ av kort.

Permalänk

Det är bara ett kreditkort om du kopplar en kredit till kortet. Annars tar det pengar från ditt konto, med fördelen att det finns många miljoner bankomater och kortterminaler över världen som godkänner Visa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av betan:

Varför har den logan då och kan man inte använda den som kreditkort?

Enligt NORDEA så kallar dem det för Bankkort med VISA

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Varför har den logan då och kan man inte använda den som kreditkort?

Enligt NORDEA så kallar dem det för Bankkort med VISA

Därför att det är ett s.k. bankkort.

Citat:

Bankkort Visa
Kortet som fungerar över hela världen.
När du betalar med kortet dras pengarna direkt från ditt konto.

https://www.nordea.se/privat/vardagstj%C3%A4nster/kort+alla+v...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Varför har den logan då och kan man inte använda den som kreditkort?

Enligt NORDEA så kallar dem det för Bankkort med VISA

Bankkort (debitkort) är inte samma sak som kreditkort, därför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Varför har den logan då och kan man inte använda den som kreditkort?

Enligt NORDEA så kallar dem det för Bankkort med VISA

Här får du Nordeas information om ditt kort.

http://www.nordea.se/Privat/Vardagstj%C3%A4nster/Kort+alla+v%...

Bankerna brukar ha särskilda kort med kredit. Men ett kreditkort kan också vara anslutet till Visa.

Nordea har MasterCard på sina kreditkort:

http://www.nordea.se/Privat/Vardagstj%C3%A4nster/Kort+alla+v%...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Varför har den logan då och kan man inte använda den som kreditkort?

Enligt NORDEA så kallar dem det för Bankkort med VISA

Därför att "stället licensierar man sina medlemmar att ge ut kort med Visa-logotypen och som fungerar i Visas nätverk. "

Det är precis som om du skulle köpa skor. Ponera att du köper ett bar Nike Sandaler. De är inga löpardojor bara för att det är Nike på dem eller hur? Även om nu Nike har löparskor i sitt sortiment.

Ditt Bankkort med VISA, är precis som det låter. Ett bankkort licensierat med VISA.

Skrivet av yusuke40:

Du jag har ett funktionshinder och det är svårt att få in faktan i skallen på wikipedia eftersom det finns massor av svåra ord och att det är otroligt mycket text.

Håll dig bara till ämnet och inget mer

Må så vara. Men vad jag kan se, är inte wikipedia sidan om VISA krånglig att förstå, har du försökt?

Förövrigt tycker jag att du ska kolla upp avtalet med din bank, samt att läsa på lite.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N0iZE:

Därför att "stället licensierar man sina medlemmar att ge ut kort med Visa-logotypen och som fungerar i Visas nätverk. "

Det är precis som om du skulle köpa skor. Ponera att du köper ett bar Nike Sandaler. De är inga löpardojor bara för att det är Nike på dem eller hur? Även om nu Nike har löparskor i sitt sortiment.

Ditt Bankkort med VISA, är precis som det låter. Ett bankkort licensierat med VISA.

Må så vara. Men vad jag kan se, är inte wikipedia sidan om VISA krånglig att förstå, har du försökt?

Förövrigt tycker jag att du ska kolla upp avtalet med din bank, samt att läsa på lite.

Har försökt läsa det men fördtod det intr riktigt. Om jag hade fortsatt läsa texten hade jag nog fått huvudvärk och tröttnat direkt

Så det går inte köpa via nätet med bankkort?

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd låst och rensad*

Informationen finns fortfarande tillgänglig för TS att läsa i den takt som önskas.

Har även rensat bort en del onödigt tjafs.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord