Söker luftkylare till mitt rum (utan slang) 1000-2000kr

Permalänk
Medlem

Söker luftkylare till mitt rum (utan slang) 1000-2000kr

Hejsan (:

Mitt rum är ja 30 grader på sommaren ibland jag har mätt. Behöver något jag kan dra igång innan jag ska sova på kvällen. Jag tänkte nog något mellan 1500-2000kr.

Luftkylare värkar praktisk eftersom man slipper dra ett rör med luft från ett fönster tex(samt vill inte göra hål i väggen för ett luft intag). Men ja då behövs det drivas av vatten, och blir luften för fuktig tycker ni? Men det borde inte var så farligt va?

Är rädd för att jag måste betala mer för en riktig men ska försöka lägga upp de modeller jag hittat här:

1990:- Siba http://www.siba.se/product/17556473/ac-7w-klimatanl-

Möjligtvis denna 990:- men då behöver man själv fylla på is: http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/klimatprodukter/luftkon...

Mvh Laars (:

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Musikälskare

Intresserad på svar här med

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Om du ska få ner temperaturen så måste du skicka ut värmen någonstans.....

Visst kan man sänka temperaturen något genom att förånga vatten men tänk på att sommartid är det ofta redan väldigt fuktigt, vill du att sängen känns som att sova i badrummet när någon duschat långdusch ?...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Om du ska få ner temperaturen så måste du skicka ut värmen någonstans.....

Visst kan man sänka temperaturen något genom att förånga vatten men tänk på att sommartid är det ofta redan väldigt fuktigt, vill du att sängen känns som att sova i badrummet när någon duschat långdusch ?...

Det lät ju inge vidare.

Asså egentligen så skulle det räcka med en vanlig fläkt och en slang som kopplas till den. Så man får direkt luft utifrån. Varför kan man inte hitta någon sådan produkt för under 2000kr.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Det lät ju inge vidare.

Asså egentligen så skulle det räcka med en vanlig fläkt och en slang som kopplas till den. Så man får direkt luft utifrån. Varför kan man inte hitta någon sådan produkt för under 2000kr.

Menar du fläkt utan någon form av kylning?

Plastpåse + dammsugarslang + tejp + vanligt fläkt?

Permalänk
Medlem

Idén med AC är att skicka ut varm luft genom slangen. Inte att dra in kall luft. En AC kyler på ena sidan samtidigt som den genererar mer värme på andra sidan. Någon egen variant vore väl att t.ex. fylla ett gäng med fristående värmeelemt med kallvatten och ha en stor fläkt som blåser luft på dem. Detta förutsätter dock att man har tillgång till vatten med ordentligt låg temperatur i bostaden.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Den första du länkade är precis som dom flesta så kallade "pingviner".
Kylelement med köldmedie, varm luft som skall ut genom fönster eller liknande.

Och som fantomsmurfen sa, maskinerna blåser UT varm luft, tar inte in kall...för så jävla kallt är det inte ute...

Det enda du kan göra för att få det kallt inne är antingen en pingvin med tillhörande avluftsslang genom fönster eller en fast installerad luftvärmepump. Det senare kan dock bli problematiskt om du bor i lägenhet samt oekonomisk driftkostnad.

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem

En riktig AC som skickar ut varmluften ska man ha.
Fläktar och AC med kylklampar är bara skit.

Hur stort rum har du?
Man måste ha en som pallar storleken, den för 2k du länkar tar 20m^2

Själv har jag denna för sovrummet:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=311592

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Okej, ja men då förstår jag bättre luften ska ut inte in

Skrivet av SirMacke:

En riktig AC som skickar ut varmluften ska man ha.
Fläktar och AC med kylklampar är bara skit.

Hur stort rum har du?
Man måste ha en som pallar storleken, den för 2k du länkar tar 20m^2

Själv har jag denna för sovrummet:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=311592

Jag har 17 kvadrat i sovrummet

Klockan är nu 23:00 alla fönster öppna och 27 grader inne.

Hittade ej den du har men hittade en från samma märke:

http://www.elfynd.se/webshop/mpa9kwrn-matsui-aircondition-p-1...

Jag undrar om man förlorar mycket på att dra ut genom öppet fönster eller behövs monteras ett luft hål(vilket jag inte tänkte göra)?

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Även jag letar någon form av kylning till kontoret då vi för tillfället smälter här..
Fuktigt som fan är det ute också, och även om det inte är mycket kvar av sommarn,
så är det en rejäl investering inför nästa år.

Någon som har några tips till den som inte har ett fönster direkt vid vägg med plats framför att ställa en AC,
utan istället har fönster precis bredvid sitt kontorsbord och inte kan ha en stor, fet slang framför sig hela dagen?

Finns det några smidigare alternativ?

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Även jag letar någon form av kylning till kontoret då vi för tillfället smälter här..
Fuktigt som fan är det ute också, och även om det inte är mycket kvar av sommarn,
så är det en rejäl investering inför nästa år.

Någon som har några tips till den som inte har ett fönster direkt vid vägg med plats framför att ställa en AC,
utan istället har fönster precis bredvid sitt kontorsbord och inte kan ha en stor, fet slang framför sig hela dagen?

Finns det några smidigare alternativ?

Be fastighetsägaren installera en ordentlig kylmaskin i form av luft/luft värmepump eller liknande. Liten investering som ökar värdet oerhört mycket, och framförallt välbefinnandet. Inga stora pengar såvida man inte har en extremt snål fastighetsägare.

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkfinz:

Be fastighetsägaren installera en ordentlig kylmaskin i form av luft/luft värmepump eller liknande. Liten investering som ökar värdet oerhört mycket, och framförallt välbefinnandet. Inga stora pengar såvida man inte har en extremt snål fastighetsägare.

Gäller det flerbostadshus/höghus inom stadskärnan så har de flesta kommuner förbud mot att montera saker utanpå fasaden, därav ser man många paraboler och skit monterade på bolkongerna.
Bor du i villa så är värmepump en bra investering som betalar av sig inom några vintar om man har eluppvärmd villa.

Skickades från m.sweclockers.com