Permalänk

Vad är skillnaden på ms och ping?

Ja ni såg rätt. Vad är skillnaden vad är dem 2 sakerna. JAg brukar sitta o klaga på pingen i cs. och den ligger ju på typ 300. medans min ms på WoW är lägre på kanske 200. Så vad är skillnaden? Och hur mycket ms är en ping? Eller altså kan man ens jämföra dem?

Visa signatur

Intel core I7 3770 3.4Ghz
Nvidia gtx 560 ti TOP
Kingston ddr3 12GB

Permalänk
Medlem

Ping är ett program som användes för att mäta delayen som det tog för ett paket att anlända och komma tillbaka.

1 ping = 1ms = 1 tusendels sekund.

Så ping och ms är samma sak.

Permalänk
Medlem

ms är en tusendels sekund, tid alltså.
ping => http://sv.wikipedia.org/wiki/Ping
Med ping mäter man hur lång tid det tar för ett ICMP paket, ett "echo request" att nå fram till målet.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolen8123:

Ja ni såg rätt. Vad är skillnaden vad är dem 2 sakerna. JAg brukar sitta o klaga på pingen i cs. och den ligger ju på typ 300. medans min ms på WoW är lägre på kanske 200. Så vad är skillnaden? Och hur mycket ms är en ping? Eller altså kan man ens jämföra dem?

ms är millisekunder, vilket är den enhet man vanligtvis anger pingtider i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är i princip samma sak, ms (millisekund, 1/1000 sekund) är enheten man mäter ping i och ping är svarstid. Typ som;

Längd mäts i meter
Ping mäts i millisekund

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Ping är i grunden ett program, namnet är baserat på ping ljudet som ubåtar använder under vattnet för att skicka ut en puls och sedan få tillbaka en respons på om det finns saker där.

Ping skickar ut ett icmp echo request för att testa nätverks åtkomst och då får tillbaka en respons tid och om det finns åtkomst. När personer pratar om ping och ms så är det egentligen samma sak, dålig ping menas att de har hög responstid i ms (milli sekunder).

Permalänk
Inaktiv

Ping i CS och WoW skiljers sig pga spel, servrar, platser osv osv.

Permalänk
Medlem

Din ping är hur lång tid det tar för en förfrågan att nå andra änden (i det här fallet din WoW- eller CS-server) och tillbaka, och mäts i millisekunder (ms). Ibland listar de latency istället för ping, vilket är tiden åt ena hållet bara (alltså ~halva pingen).

Att de är olika mellan spel och servrar är således inget konstigt då de står i olika länder/städer och har olika ISP:er och olika antal hopp mellan dig och servern.

Du borde dock utan problem kunna hitta CS-servrar som är mycket närmre än WoW-servrar skulle jag tro, så lite konstigt är det väl.