Minecraft världens mest sålda PC-spel

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaput:

Frågan är väl om de spelen riktigt räknades. Nintendo bundlade väl både GB och NES med Tetris, och Wii fanns väl aldrig att få utan Wii Sports?
Att ge Nintendo någon slags credits för det är som att tillskriva Microsoft någon slags marknadsföringsmerit för antal sålda Windowskopior

Gameboy var bundlat men inte NES, där var det Mario man fick med. Sen var det många som köpte Wii specifikt för Wii sports så det går inte att räkna bort det bara för att det var bundlat. Sen är det oklart hur många som faktiskt hade köpt det om det inte var bundlat. Det sålde ju som smör i Japan där det slog flera försäljningsrekord trots att det inte var bundlat där. Under 2007 och 2008 verkade som om det sålde ca 3 miljoner exemplar i Japan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Fast det är fortfarande stort microsoft har lyckats enormt bra likså nintendo dom har fortfarande fått valuta för spelen även om dom bundlas med konsoller/datorer och vem har tex inte spelat wii sports/tetris och hur många använder inte windows fortfarande stora företag som gjort underverk precis som mojang grattis:)

Ja, det är väl inget snack om att Tetris är helt awesome, och Wii Sports har i alla fall jag minnen med (kaxig som fan mot min kompis 4-åriga dotter och blev storpiskad i Bowling). Snackar rena försäljningssiffror, och inte spelens värde som så

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Problemet här är att Valve inte visar försäljnings siffrorna på Steam, vilket jag har börjat anta är för att det är så löjligt lönsamt att de skattefuskar bort pengar ifrån vinsten och om någon förutom de själva visste om sina siffror så skulle de få en fet skattesmäll.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

De håller ju på med Scrolls fast de har nog fått rejäl konkurrens av Hearthstone där. Annars har de släppt lite småspel och Notch själv har gjort lite smågrejer här och där för diverse tävlingar. 0x10c blev ju nerlagt.

Scrolls kommer aldrig bli stort. Resten av skräpet Notch åstadkommit efter Minecraft är heller inget man höjer på ögonbrynen åt.

Själv tror jag att de kommer förbli ett one-hit-wonder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Problemet här är att Valve inte visar försäljnings siffrorna på Steam, vilket jag har börjat anta är för att det är så löjligt lönsamt att de skattefuskar bort pengar ifrån vinsten och om någon förutom de själva visste om sina siffror så skulle de få en fet skattesmäll.

Ja, Valve och Google är nog de värsta när det gäller att skattefuska

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av GreenSoap:

Att Sims 3 ens är med i listan är kränkande för gamers. Casualz.

Minns att jag spelade Minecraft back in 2009-2010.. Spelet är 5 år gammalt nu. 5 år! Kändes som jag spelade det för första gången igår. Usch, tiden flyger förbi.
''Back in my day we had Minecraft.''

Att säga att det är fem år gammalt är inte helt sant, visst det släpptes då men det har ju uppdaterats konstant, så går man efter nyaste uppdateringen så är det ganska nytt.

Men minecraft hänger tungt på alla moddar, annars hade jag slutat spela det för länge sen. har säkert lagt ner 500 timmar i minecraft med moddar och kanske 300 i vanilla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Om Diablo3 är i topp och därmed jämförelsematerial, så säger det ju inte så mycket om kvalitén tyvärr. Nästan så man blir ledsen, fördummat säljer tydligen. Man kanske får vänja sig vid att spelen bara håller några veckor.

Har inte spelat Minecraft, men intrycket jag fått av det är ändå inte så dåligt. Hoppas det har sin bakgrund i god kvalitet i alla fall. Om inte annat är det kul att se ett "svenskt" spel i toppen

Snarare nostalgi säljer. Hur många köpte in D3 för att D2 var ett riktigt bra spel?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Imponerande att Myst från 1993 finns med på 10-i-topp-listan över mest sålda PC-spel! Marknaden var ju en aning mindre då...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Skrivet av AlvarBerglind:

Att säga att det är fem år gammalt är inte helt sant, visst det släpptes då men det har ju uppdaterats konstant, så går man efter nyaste uppdateringen så är det ganska nytt.

Men minecraft hänger tungt på alla moddar, annars hade jag slutat spela det för länge sen. har säkert lagt ner 500 timmar i minecraft med moddar och kanske 300 i vanilla.

Det är som att säga ''Dota 2 är inte 3 år gammalt för det uppdateras hela tiden. Det kom ut igår!''

Det kom ut för 5 år sedan. Är 5 år gammalt. Man går aldrig efter senaste uppdateringen :/

Permalänk
Medlem

"Minecraft behöver oss" - EA

right ...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Snarare nostalgi säljer. Hur många köpte in D3 för att D2 var ett riktigt bra spel?

Haha, får nog bekänna mig skyldig där

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Lite skoj att gamla Starcraft ligger på 4e plats. Tänker mig nåt i stil med att koreanerna ger det till nyfödda: "Här är din chans att bli bra på något och tjäna pengar".

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Grattis, synd bara att spelet blev förstört efter 1.7.3 beta.

Vad är det som förstört spelet efter den versionen?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Snarare nostalgi säljer. Hur många köpte in D3 för att D2 var ett riktigt bra spel?

Ingen aning, men det var ganska många som fick D3 gratis när dom prenumererade på WoW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Ett bevis att snygg grafik inte är allt . Själv har jag aldrig spelat spelet och har inga planer heller.

Samma här, spelet ser...hmm...skitråkigt ut.

Grattis till Mojang ändå att de lyckas "underhålla" så mycket folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Grattis, synd bara att spelet blev förstört efter 1.7.3 beta.

Nja håller inte med där faktiskt, spelet bli bättre o bättre för varje version de kommer med. Snart kommer väl 1.8 eller va den kommer heta? och de ska tydligen va något undervattenstempel där man få slås mot en boss, nya block kommer de med. Så förstört håller jag ej med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Alltså 54 miljoner är ju inte så mycket ändå. Motsvarar endast 0,7% av världens befolkning så nog finns det fler att sälja till alltid! Men ändå en imponerande siffra får jag erkänna.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Grattis, synd bara att spelet blev förstört efter 1.7.3 beta.

Kan du förklara varför?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

https://minecraft.net/stats :

Statistics
PC/Mac version
16 036 081 people have bought the game.
In the last 24 hours, 1 290 400 people bought the game.

Vilken jäkla pr-kupp minecraft fick av att bli 1a!

Skämt åsido.. vad har gått snett här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Problemet här är att Valve inte visar försäljnings siffrorna på Steam, vilket jag har börjat anta är för att det är så löjligt lönsamt att de skattefuskar bort pengar ifrån vinsten och om någon förutom de själva visste om sina siffror så skulle de få en fet skattesmäll.

Det är nog inte därför. De har redan sitt säte i Luxemburg. Åtminstone står det något med Luxemburg på min internetbank när jag kollar hur mycket de har dragit i svenska kronor för spelen. Och jag har läst en artikel om att många företag som säljer saker via nätet i EU väljer Luxemburg som säte pga deras låga moms. Men det finns en risk att det försvinner, det var väl till och med en nytt på sweclockers att EU ville få bort denna möjlighet för företagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Steam släpper inte sin statistik, andra digitala plattformar släpper inte heller sin statistik av sålda spel.
Så ingen vet egentligen vilket spel till PC som säljer bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Frågan är väl om de spelen riktigt räknades. Nintendo bundlade väl både GB och NES med Tetris, och Wii fanns väl aldrig att få utan Wii Sports?
Att ge Nintendo någon slags credits för det är som att tillskriva Microsoft någon slags marknadsföringsmerit för antal sålda Windowskopior

Typ MS röj borde ligga högt på denna lista, måste ju sålt absolut flest...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Kan du förklara varför?

Då de började lägga till en massa onödigt skit som förstör charmen i ett spel med ett enkelt koncept.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Sputte:

Vad är det som förstört spelet efter den versionen?

Det var då dom kom med matsystemet, plus att de gjorde om "health". Tex så åt man innan uppdatering endast för att få liv tillbaka, nu är man tvungen att äta hela tiden. Sen var det något mer men det kommer jag inte ihåg.

Jag var inte så förtjust i uppdateringen när den kom, men jag har vant mig Skulle inte kunna tänka mig att bygga en ny minecraft värld utan att få bygga den automatiska melonfarmen

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Fan, Sverige kan! Stolt*

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk

Det är lustigt att vi nu i både kommentarer och själva nyheten hänvisar till Wikipedia för fakta.

Permalänk
Medlem

Räknar fortfarande EA ett nytt tillägg till sims som en ny försäljning av ett sims spel? snarare än ett tillägg? Kommer ihågg då de påpekade att sims var det mest sålda spelet någonsin. (var några år sedan). Sen kollade man på statistiken och då hade de räknat varja expansion som ett separat sims 3 och inte om ett tillägg. Ungeför som att EA skulle säja. Så här många köpte BF3 (de köpte premium så vi kan räkna antalet ggr dlcs. ser bra ut i statistiken.)

Ooriginal (karkan är inräknat) +5 dlc = 6 Sålda spel per premium. De som var dumma nog att köpa limitied edition. Köpte altså 2 spel sen 6 till. det är 8 spel på den användaren. De som sköpte dlc manuellt och sedan köpte premium köppte ännu fler bf3. Nu får vi siffror. Sen ska vi räkna in dem som köpte humble bundlen för att få de andra spelen. Fast BF3 ingick. Då har vi snart bevisat att bf3 är värden mässt sålda spel. EA style. Stackars aktie ägare. (Jag skämtar men samtidigt inte) De räknade trial acounts på StarW som aktiva användare.

Vart en del off toppic och en massa rage.
Verkar inte som de räknar så längre. My fail.

Edit:
Med tanke på som ovan nämt så är det lite roligt att wiki sidan bara kollar på de "officiella" data som skapats i wikin. T.ex så är datat från WC3 från ike digitalt 2003, 2006 samt shiped från 2002. Det går inte att gämföra digitalt och inte digitalt om inte företagen gör ut med det. De stora vill inte berätta. Inte så konstigt. Men jag anser att man ska ta den listan med några skoppor salt.

GZ Mojang

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Då de började lägga till en massa onödigt skit som förstör charmen i ett spel med ett enkelt koncept.

Men använd inte den onödiga skiten då. Tycker det är roligare med mycket variation.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Men använd inte den onödiga skiten då. Tycker det är roligare med mycket variation.

Blir inte samma sak att spela multiplayer om alla springer runt med sina fjantiga uppgraderade svärd, "beacons", hästar, npc byar och så vidare och så vidare. Måste finnas en viss jämlikhet om det ska vara kul att spela multiplayer.

Spelet har blivit för lätt helt enkelt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Blir inte samma sak att spela multiplayer om alla springer runt med sina fjantiga uppgraderade svärd, "beacons", hästar, npc byar och så vidare och så vidare. Måste finnas en viss jämlikhet om det ska vara kul att spela multiplayer.

Spelet har blivit för lätt helt enkelt.

Låt mig gissa, dina andra favoritspel är vanilla Wow, Half Life, Diabo 2?

Citat:

"Spelet har blivit för lätt helt enkelt"

Eller så har du blivit äldre och vuxit ur sandlådan.

Visa signatur

lolclockers