Sony Xperia Z1 - fuktskadad

Permalänk
Medlem

Sony Xperia Z1 - fuktskadad

Tjena!

För ca 2 veckor sedan lämnade jag in min Z1 på reparation, då den ej startade. Fick svar att den var fuktskadad och att de inte kommer göra något åt det. De kunde dock ej svara på hur fukt hade trängt in i telefonen. Jag vet till 100% säkerhet att det inte är genom en av luckorna, då de blir röd-rosa när fukt trängt in.
Innan användning i vatten, så har jag läst igenom användaranvisningar. Jag har inte gått utanför Sonys rekomendationer. Personligen skulle jag vilja påstå att garanti bör gälla, då de faktiskt skriver ut att enheten är inte bara vattentålig utan vattentät.

Jag skulle gärna vilja ha lite fler åsikter, så vad anser ni?

"Enheten är vattentät och dammbeständig och uppfyller skyddsgraderna IP55 och IP58"

"Din garanti täcker inte skada eller defekter som orsakas av misskötsel eller felaktig användning av din enhet"

http://userguide.sonymobile.com/referrer.php?region=se&produc...

Permalänk
Medlem

Förstår inte folk som ska hålla på och bada med telefonen. Klart att det är skitsnack. Du har ju sett luckorna? Tror du den är vattentät?
Kolla upp IP55 och IP58 så får du ditt svar.

Permalänk
Medlem

Hänvisa till att Sony säger att den är vattentät till 1,5 meters djup, och att indikatorerna på luckorna visar att du hanterat telefonen enligt instruktionerna då inget vatten trängt in den vägen. Alltså är enda möjligheten att vatten trängt in på annat håll. Dålig montering helt enkelt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Be att få en bild av fuktskadan.

Du kommer inte tjäna något på att kräva saker till höger och vänster eller skrika, försök vara lugn och saklig och be om att få se den påstådda skadan. Efter det kan vi ta ställning till om det är rimligt eller inte.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Förstår inte folk som ska hålla på och bada med telefonen. Klart att det är skitsnack. Du har ju sett luckorna? Tror du den är vattentät?
Kolla upp IP55 och IP58 så får du ditt svar.

Sony anger själv undervattensfilmning som en av möjligheterna med telefonen.

"Ta foton och spela in videor under vattnet"
!Du bör endast använda enheten i vatten som inte är djupare än 1,5 meter.

"Graderna för IPX5 och IPX8 bygger på tester som gjorts under 30 minuter i ett vattendjup på 1,5 meter. Gå till www.sonymobile.com/testresults för mer information."

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag har en Z1 Compact, tänkte flika in med en fråga eller två.

När ni nämner "indikatorerna", vad är det för något? Kan man se om vatten har varit innanför luckorna?
Hur funkar t.ex 3.5-jacket mot vatten?

Inga planer på att bada med min telefon, men intressant!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Förstår inte folk som ska hålla på och bada med telefonen. Klart att det är skitsnack. Du har ju sett luckorna? Tror du den är vattentät?
Kolla upp IP55 och IP58 så får du ditt svar.

Jag var skeptisk till att den var vattentät, men utmanade ödet. Sony borde egentligen utge telefonen för att endast vara vattentålig.
Vi får se vad Sony säger, då vi upprättade en reklamation idag. Men då är det inte bara jag som anser att garantivillkoren är lite tvetydiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Förstår inte folk som ska hålla på och bada med telefonen. Klart att det är skitsnack. Du har ju sett luckorna? Tror du den är vattentät?
Kolla upp IP55 och IP58 så får du ditt svar.

Har sett reklam om telefoner som man ska kunna ta bilder med undervatten, nu minns jag dock inte om det va just Z1?:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

Jag har en Z1 Compact, tänkte flika in med en fråga eller två.

När ni nämner "indikatorerna", vad är det för något? Kan man se om vatten har varit innanför luckorna?
Hur funkar t.ex 3.5-jacket mot vatten?

Inga planer på att bada med min telefon, men intressant!

Innanför luckorna sitter det en vit indikator, som missfärgas vid kontakt med vatten.
3,5 Jacket ska vara vattentät. Det enda Sony säger är att man ej får bruka det om det är fuktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkearke:

Innanför luckorna sitter det en vit indikator, som missfärgas vid kontakt med vatten.
3,5 Jacket ska vara vattentät. Det enda Sony säger är att man ej får bruka det om det är fuktigt.

Tack!

Hur kan vatten ha tagit sig in i din lur då? Det finns väl i stort sett INGEN annan ingång för fukt osv förutom luckorna? Som någon annan sa borde du få bild på allt och mer dokumenterat, jag hade blivit riktigt sne.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

Tack!

Hur kan vatten ha tagit sig in i din lur då? Det finns väl i stort sett INGEN annan ingång för fukt osv förutom luckorna? Som någon annan sa borde du få bild på allt och mer dokumenterat, jag hade blivit riktigt sne.

Serviceverkstan undviker att svara på mina frågor. De enda bilder jag har fått är på ett oxiderat kretskort, vilket inte ger mig jättemycket.
Jag gissar på dålig montering utav telefon från fabrik. Troligtvis så har dom trycktestat telefonen innan de särade på den, men då kan de ej se om klistret svullnat till bakstycket när telefonen har varit varm och fukt har trängt in där genom. Det var ett förekommande fel på Xperia Z i alla fall.

Permalänk
Medlem

Har du någon länk till denna bild?

Skrivet av arkearke:

Serviceverkstan undviker att svara på mina frågor. De enda bilder jag har fått är på ett oxiderat kretskort, vilket inte ger mig jättemycket.
Jag gissar på dålig montering utav telefon från fabrik. Troligtvis så har dom trycktestat telefonen innan de särade på den, men då kan de ej se om klistret svullnat till bakstycket när telefonen har varit varm och fukt har trängt in där genom. Det var ett förekommande fel på Xperia Z i alla fall.

Lite OT lägger det i en spoiler.

Vet att Samsung gjorde en tabbe med sin första Xcover(GT-S5690). De marknadsförde den som en hockeypuck men vägrade ta tappskador under garanti i början, Till slut var det väl någon som sa ifrån rejält och de hela slutade upp med att Samsung tillslut började ta dem på garanti. Med vissa undantag då, T.ex om den hade blivit överkörd av en bil eller liknande eller trampad på av en ko...(Ja detta har jag faktiskt fått in på service när jag jobbade med det..)

Dold text
Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Har du någon länk till denna bild?

Tyvärr, inte för tillfället. Har ej inloggningsuppgifterna till serviceverkstadens kundsida just nu, men slänger upp bilden så fort jag kommer åt den.
Skulle den vara till hjälp ändå mån tro? Är somsagt endast en bild på kretskortet, inget annat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkearke:

Tyvärr, inte för tillfället. Har ej inloggningsuppgifterna till serviceverkstadens kundsida just nu, men slänger upp bilden så fort jag kommer åt den.
Skulle den vara till hjälp ändå mån tro? Är somsagt endast en bild på kretskortet, inget annat..

Skadar ju aldrig med bilder, då kan vi se hur mycket det är, var det är o.s.v.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkearke:

Tyvärr, inte för tillfället. Har ej inloggningsuppgifterna till serviceverkstadens kundsida just nu, men slänger upp bilden så fort jag kommer åt den.
Skulle den vara till hjälp ändå mån tro? Är somsagt endast en bild på kretskortet, inget annat..

Nja de vette fan. Jag är bara lite nyfiken hur deras bilder ser ut Antar att det är delta service eller telecare?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Skadar ju aldrig med bilder, då kan vi se hur mycket det är, var det är o.s.v.

Då kommer det en bild inom kort.

Skrivet av Zippeer:

Nja de vette fan. Jag är bara lite nyfiken hur deras bilder ser ut Antar att det är delta service eller telecare?

Hehe, okok.. Om jag inte har helt fel för mig så hette verkstan Nordic Mobile Care. Dock vidareskickad till en extern verkstad som jag inte känner till namnet på.

Permalänk
Medlem

Svag känsla av att dessa är samma företag..

http://www.nordicservice.se/

http://www.ifon.se/

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Kollade upp det, och givetvis är det samma koncern. Har du någon erfarenhet utav dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkearke:

Kollade upp det, och givetvis är det samma koncern. Har du någon erfarenhet utav dom?

Någon tabbe har jag sett på Samsung telefoner som sedan gått till annan verkstad och de får ta kostnaden för att laga den. Har för mig att dem godkände kostnaden också.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Sony anger själv undervattensfilmning som en av möjligheterna med telefonen.

"Ta foton och spela in videor under vattnet"
!Du bör endast använda enheten i vatten som inte är djupare än 1,5 meter.

"Graderna för IPX5 och IPX8 bygger på tester som gjorts under 30 minuter i ett vattendjup på 1,5 meter. Gå till www.sonymobile.com/testresults för mer information."

Ja den klarar statiskt tryck på en meter. Men mista rörelse ökar trycket. Eller om du spolar hårt vatten på den så är den bara några centimeter under ytan men vattnet pressas ändå in.

Permalänk
Medlem

Jag har badat med min Xperia V flera gånger utan problem, men efter senaste gången så ville den inte starta. Tog bort luckan på baksidan och visst var det vatten däri. Fuktindikatorn på batteriet och inuti telefonen var röda, men de i hörlursuttaget och usb-kontakten var fortfarande vita. Använde den inte på något annorlunda sätt, så tätningarna kanske bara har stelnat till eller nått så det har börjat läcka...

Hur som helst, efter en halvtimme i ugnen på 60 grader och några timmar utomhus i stekande sol så fungerar den nu finfint igen.

Visa signatur

Opteron 144 1,8@2,61 w/TTBT (1.56V, I38C/L49C) - MSI K8N Neo4-FI - 2Gb Noname DDR400 - 1*250Gb Maxtor DM10 S-ATA - Matrox Mystique PCI (!) - Fortron Source 550W

Permalänk
Medlem

Hur gammal är din telefon? och har den några skador sedan tidigare? Det står på Sonys hemsida "Normalt slitage tillsammans med skada i enheten kan minska dess förmåga att motstå damm eller fukt" så ifall den är gammal så kan det ju ha minskat din förmåga och fukt kan tränga in. Det betyder inte att fuktindikatorn behöver bli så pass "blöta" att det blir röda.

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2

Permalänk

Tanten tog en bild på hennes syrras unge under vattnet med en Z2. Såg en stor pöl med vatten i kameralinsen efter det och telefonen dog. Men hon ska få en ny iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannnw:

Hur gammal är din telefon? och har den några skador sedan tidigare? Det står på Sonys hemsida "Normalt slitage tillsammans med skada i enheten kan minska dess förmåga att motstå damm eller fukt" så ifall den är gammal så kan det ju ha minskat din förmåga och fukt kan tränga in. Det betyder inte att fuktindikatorn behöver bli så pass "blöta" att det blir röda.

Jag har snart haft den i ett år. I princip aldrig rört luckorna. Aldrig skadad eller tappad.

Skrivet av Pussmunnen:

Tanten tog en bild på hennes syrras unge under vattnet med en Z2. Såg en stor pöl med vatten i kameralinsen efter det och telefonen dog. Men hon ska få en ny iaf.

Det låter ju lovande för hennes del. Men då har man kunnat svara säkert på vart vatten trängt in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Ja den klarar statiskt tryck på en meter. Men mista rörelse ökar trycket. Eller om du spolar hårt vatten på den så är den bara några centimeter under ytan men vattnet pressas ändå in.

"IPX6, Skyddad mot stark vattenstråle"

Vet dock inte hur det är med den dynamiska användningen under vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkearke:

"IPX6, Skyddad mot stark vattenstråle"
Vet dock inte hur det är med den dynamiska användningen under vatten.

Den har ju 55 och 58, alltså:
IP5X. Skyddad mot dam; begränsat intrång (inga skadliga avlagringar).
IPX5. Skyddad mot vattenstråle.
IPX8. Skyddad mot nedsänkning

"skyddad mot effekterna av lågt vattentryck och mot att sänkas ned i sötvatten (ej salt) under 30 minuter, upp till ett djup på 1,5 meter"

Vad jag har hört så har det varit en hel del fall kring de "vattentäta" mobilerna. Läser man de finstilta så är de inte vattentäta. Fult men inget fel.

Permalänk
Medlem

Har även jag haft min Z1 under vatten vid flera tillfällen, aldrig haft några problem. Efter ha läst detta så verkar det vara lite som ett lotteri vilka som tar in vatten och vilka som klarar sig. Tur min funkar än iaf.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Här är en bild på skadan.

Permalänk
Entusiast

Kort och gott:
Telefonen marknadsförs som vattentålig. Alltså skall skadan ifråga vara ett garantifel.
Vill inte verkstaden hantera detta på grund av fuktskada, så är det alltså en konflikt mellan tillverkaren och verkstaden. Inte mellan kund och verkstad.
Jag tycker att ni framför detta så tydligt det går. Gärna på fem olika språk (Svenska, Engelska, Spanska, Franska och Tyska), till verkstaden (Många mopbilverkstäder har så svårt att fatta vad som egentligen gäller, utan går stenblint på sina egna policys). De får lösa det med tillverkaren. I det här fallet Sony.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Kort och gott:
Telefonen marknadsförs som vattentålig. Alltså skall skadan ifråga vara ett garantifel.
Vill inte verkstaden hantera detta på grund av fuktskada, så är det alltså en konflikt mellan tillverkaren och verkstaden. Inte mellan kund och verkstad.
Jag tycker att ni framför detta så tydligt det går. Gärna på fem olika språk (Svenska, Engelska, Spanska, Franska och Tyska), till verkstaden (Många mopbilverkstäder har så svårt att fatta vad som egentligen gäller, utan går stenblint på sina egna policys). De får lösa det med tillverkaren. I det här fallet Sony.

Verkstäderna går inte efter sin egen policy utan de går efter tillverkarens policy. Diverse att t.ex vätskeskador inte ska repareras på garanit.

Däremot är det som du säger, Om telefonen marknadsförs som vattentät/tålig så ska det självklart gå under garanti. (T.ex om de har en reklam där de doppar telefonen och tar kort eller liknande)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2