Permalänk

ang klockning av AMD phenom x4

Funderar på klocka processorn men inte riktigt det jag sysslar med, sett folk som klockat rätt högt än standard 3ghz utan problem, enklaste sättet? Finns det nå program för dummies:)?

Sedan har jag ett gtx 275 som kunde få bli vassare om det är värt mödan:)

Permalänk

Vet du inte vad du håller på med så ska du nog hålla dig borta från överklockning...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Läs på ordentligt och bestäm om du vill testa dig fram med vetskapen om att du gör det på egen risk. Alla som klockat gjorde det först utan kunskap/erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockaren1:

Funderar på klocka processorn men inte riktigt det jag sysslar med, sett folk som klockat rätt högt än standard 3ghz utan problem, enklaste sättet? Finns det nå program för dummies:)?

Sedan har jag ett gtx 275 som kunde få bli vassare om det är värt mödan:)

Vilken phenom har du ens ? Och har du någon bra kylning ?

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk

Att klocka en phenomII är ju busenkelt. Men jag tror inte att det kommer hjälpa dig spec mycket om du har ett 275...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

När du klockar kan tre saker vara skadligt för datorn:
1. Spänning
2. Värme
3. Instabilitet

1. För att klocka högre är det vanligt att man matar komponenten man klockar med högre spänning (volt), det finns ofta en säkerhetsmarginal så man kan höja en del och därmed öka potentialen att få ut högre frekvenser. Vilken spänning som är skadlig varierar lite från modell till modell, min gamla AMD K6-2 från 1998 fick standard 2,2V, men en modern processor skulle troligtvis dö ögonblickligen vid så höga spänningar. Har du en Phenom eller en Phenom II? Det framgick inte men eftersom du nämner en standardfrekvens på 3GHz så gissar jag på en Phenom II 940 eller 945. Du kan googla vad spänningstaket är för din kärna. För Deneb och Zosma som alla Phenom II X4 modeller baseras på anges ett tak på 1,5v. Upp dit är inga problem att gå, över det rekommenderas inte om du inte läst på noggrannare.

2. Med höjda frekvenser och spänningar kommer mer värme. Värmen ökar linjärt med frekvensen, men i kvadrat med spänningen. Ökar du frekvensen med 20% ökar värmeutvecklingen med 20%, ökar du spänningen med 20% så ökar värmeutvecklingen med 44% (1,2 x 1,2) och ökar du både spänning och frekvens med 20% så ökar värmeutvecklingen med 73%. Även för värmen varierar gränsen för vad som är skadligt, över 80 grader i maxbelastning rekommenderas jag inte för någon processor, för vissa modeller skulle jag undvika att gå över 60 grader. Lägre är alltid bättre. Jag rekommenderar att du i det här fallet inte går över 65 grader om du vill att den ska hålla länge.

3. Instabilitet i sig är oftast inget problem för hårdvaran, men instabil ström från ett dåligt eller överbelastat nätaggregat kan döda dina komponenter. Det största problemet med instabilitet är att krascher alltid riskerar att förstöra mjukvara. Vilket kan medföra ominstallationer och förlorade filer. Du rekommenderas att köra olika belastningstest för att vara säker på att din dator är stabil när du testar olika frekvenser. Vanliga stabilitetstestare är OCCT eller Prime95.

För själva överklockningen så finns det tre saker du kan pilla på när du överklockar processorn, spänning, multiplikator och basfrekvens. Processorns frekvens bestäms av en basfrekvens och en multiplikator. Basfrekvensen bestämmer hastigheten på flera komponenter i systemet, ökar du den så kan du därför få mer prestanda än om du bara ändrar multiplikatorn, förr var det en viktig källa till prestanda vid klockning, men nuförtiden är den skillnaden ofta försumbar. Det är egentligen inte att rekommendera att ändra basfrekvens för mycket om du kan använda multiplikator istället. Ett överklockat chipset kan ge knepiga instabilitetsproblem, förr förekom det att det brände hårddiskar, idag tror jag väl att det är säkrare. Men jag rekommenderar att du som nybörjare inte avviker från basfrekvensen med än 10% om du ska pilla på den alls.
Multiplikatorn ändrar helt enkelt hur många gånger högre än din basfrekvens som processorn går i. Har du en 3GHz Phenom II har du 200MHz basfrekvens och en multiplikator på 15x för en sammanlagd frekvens på 3000MHz. Ändrar du multiplikatorn till 17x så går din processor i 3400MHz.
När du höjer frekvensen så kommer du till en punkt då din dator blir instabil, är temperaturen fortfarande under kontroll så kan du öka spänningen lite för att återfå stabilitet, får du tillbaka stabilitet och temperaturen efter detta fortfarande är under kontroll så kan du öka frekvensen ytterligare för att testa.
När spänningar eller temperaturer blir för höga innan du får stabilitet har du nått ditt tak, då ska du inte pressa processorn mera.
Stabilitetstesta alltid noggrant (minst ett dygn) innan du bestämmer dig för en frekvens 24/7.
Ofta får man göra klockningen i BIOS, med med rätt chipset på ditt moderkort så kan du göra det med ett program som heter AMD OverDrive. För att få full potential av programmet behöver du antingen 790FX, 890FX eller 990FX.

Sedan finns det alltid massa annat du kan överklocka, minnen klockar du på ungefär samma sätt, men sedan kan du överklocka nordbrygga med mera. Men det är lite överkurs i nuläget.

En sak till, var säker på att du vet hur man nollställer bios ifall din dator inte vill starta.
Men nu vet du lite om riskerna, ha inget på C: du vill spara, överstig inte 1,5v eller 65C. Följer du detta så är det ganska säkert att leka och lära sig.

Skrivet av fairyland:

Vet du inte vad du håller på med så ska du nog hålla dig borta från överklockning...

Skrivet av Kawasa:

SweClockers, där man insisterar på att folk inte ska överklocka. Här kommer någon och frågar om nybörjartips. Det första tipset är att han ska hålla sig borta från överklockning, nästa person håller med, men ger några länkar, ifall TS insisterar att lära sig.
Vad är fel med att berätta grunderna, ge lite säkerhetstips och uppmuntra lite? Han kom inte in och proklamerade att han ville klocka utan att vilja veta något, han kom hit för att lära sig.

Permalänk
Medlem

Förstår din poäng Aleshi, annars så är Sweclockers är så pass mycket mer än bara ett tillhåll för personer som gillar att överklocka sina system. För nybörjare så kan det vara lätt att förstöra sin utrustning ifall man gör fel, jag tycker att det är jättebra att du tog dig tid att förklara då ingen annan verkade ha tid, mig inkluderat.
Men så är det när man sitter och har häcken fullt på jobbet. Tur att din situation var annorlunda, länkarna jag la upp ger också lite abc kunskaper.

Sen så var det så att TS efterfrågade ” enklaste sättet? Finns det nå program för dummies” och det tror jag att varken du eller jag har hjälp honom med.

Permalänk
Skrivet av Kawasa:

Förstår din poäng Aleshi, annars så är Sweclockers är så pass mycket mer än bara ett tillhåll för personer som gillar att överklocka sina system. För nybörjare så kan det vara lätt att förstöra sin utrustning ifall man gör fel, jag tycker att det är jättebra att du tog dig tid att förklara då ingen annan verkade ha tid, mig inkluderat.
Men så är det när man sitter och har häcken fullt på jobbet. Tur att din situation var annorlunda, länkarna jag la upp ger också lite abc kunskaper.

Sen så var det så att TS efterfrågade ” enklaste sättet? Finns det nå program för dummies” och det tror jag att varken du eller jag har hjälp honom med.

Enklaste sättet är ju bios och höja multipel, iaf på phenom 2. Inte mycket som kan gå fel där om man håller sig borta från att höja spänningen.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kawasa:

Förstår din poäng Aleshi, annars så är Sweclockers är så pass mycket mer än bara ett tillhåll för personer som gillar att överklocka sina system. För nybörjare så kan det vara lätt att förstöra sin utrustning ifall man gör fel, jag tycker att det är jättebra att du tog dig tid att förklara då ingen annan verkade ha tid, mig inkluderat.
Men så är det när man sitter och har häcken fullt på jobbet. Tur att din situation var annorlunda, länkarna jag la upp ger också lite abc kunskaper.

Sen så var det så att TS efterfrågade ” enklaste sättet? Finns det nå program för dummies” och det tror jag att varken du eller jag har hjälp honom med.

Har semester och är dessutom sjuk, så jag hade tid. Och jo, jag tipsade om AMD OverDrive. Det är ett program för dummies, fast ett kraftfullt sådant må jag säga.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aleshi:

En sak till, var säker på att du vet hur man nollställer bios ifall din dator inte vill starta.
Men nu vet du lite om riskerna, ha inget på C: du vill spara, överstig inte 1,5v eller 65C. Följer du detta så är det ganska säkert att leka och lära sig.

Jättebra inlägg för övrigt men:

Phenom Deneb (4x) har en TJmax på 62°C, så 65°C är för varmt.

Sedan träffar samtliga AM3 & AM3+ phenoms/athlons en vägg där kommunikationen mellan Minnet och CPU inte hänger med runt ca 3600-3800MHz på de snabbaste och lite tidigare än så på de billigare processorerna. Detta har med att CPU-Northbridge frekvensen är för låg (hypertransport). Man kan nå högre hastigheter om man ökar den frekvensen något men då är det som sagt CPU-NB spänningen man får pilla och leka lite med.

+10-20% går dock att nå om man har en CPU som börjar på 3GHz utan att man behöver oroa sig kring hypertransportlänken.

De flesta Phenoms är generellt sett oftast stabilast på udda multipel (t ex 19 eller 21) med lite högre FSB än med jämn multipel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jättebra inlägg för övrigt men:

Phenom Deneb (4x) har en TJmax på 62°C, så 65°C är för varmt.

Sedan träffar samtliga AM3 & AM3+ phenoms/athlons en vägg där kommunikationen mellan Minnet och CPU inte hänger med runt ca 3600-3800MHz på de snabbaste och lite tidigare än så på de billigare processorerna. Detta har med att CPU-Northbridge frekvensen är för låg (hypertransport). Man kan nå högre hastigheter om man ökar den frekvensen något men då är det som sagt CPU-NB spänningen man får pilla och leka lite med.

+10-20% går dock att nå om man har en CPU som börjar på 3GHz utan att man behöver oroa sig kring hypertransportlänken.

De flesta Phenoms är generellt sett oftast stabilast på udda multipel (t ex 19 eller 21) med lite högre FSB än med jämn multipel.

Jag är fullt medveten om den gränsen. 65°C under stresstest lär inte bli mer än 55-60°C som allra mest i riktigt tungt användande för det första, och för det andra så är 62°C ganska lågt satt gränsvärde. Risken är stort sett obefintlig att man skulle få märkbart kortare livslängd om man så låg klistrad på 65°C i flera år.
Och ja, det hjälper att klocka NB om man ska få ut det mesta av sin Phenom II. Men det är verkligen överkurs just nu med tanke på att det är en hel vetenskap att lista ut vilken NB-frekvens som är optimalast vid en given överklock. Det är ju inte så enkelt att högre alltid är bättre när det kommer till NB-frekvens, måste matchas lite. Sedan ska man vara extra försiktig med spänningen så man inte bränner nordbryggan. Så helt enkelt, de där grejerna är bättre att spara till fortsättningskursen när TS behärskar grundläggande klockning. Phenom II med klurig NB, HTT och risk för bakmatad spänning från minnet är trots sin enkelhet för nybörjaren ändå ganska avancerad att bemästra fullt ut.

Angående temperaturen, körde min Phenom II 940 under en 360-radiator några månader, men eftersom Phenom II inte svarade något vidare på lägre temperaturer utan i stort sett klockade lika högt oavsett temperaturer så bytte jag till en smidigare luftkylning, det blev ett litet gap mellan de båda kylningarna dock, så där imellan körde jag med stock-kylaren trots kraftig överklock, hoppade ner ett hack från 3,9 till 3,8GHz då den blev lite instabil, men 800MHz överklock på första batchen av Deneb på stock-kylaren får ses som fin överklock, hursomhelst, de veckor jag körde på stock-kylaren mitt i sommaren så klättrade värme på ordentligt högt under max-belastning, var en bra bit över 70 som värst, men det gick utmärkt. Processorn lever ännu utan några som helst problem med mildare klockning i polarens ägo, åter under stockkylare sedan flera år.

EDIT: Känner jag polarens städvanor och förhållningssätt till damm rätt skulle jag gissa att processorn inte är främmande för dessa temperaturer idag heller.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aleshi:

Jag är fullt medveten om den gränsen. 65°C under stresstest lär inte bli mer än 55-60°C som allra mest i riktigt tungt användande för det första, och för det andra så är 62°C ganska lågt satt gränsvärde. Risken är stort sett obefintlig att man skulle få märkbart kortare livslängd om man så låg klistrad på 65°C i flera år.
Och ja, det hjälper att klocka NB om man ska få ut det mesta av sin Phenom II. Men det är verkligen överkurs just nu med tanke på att det är en hel vetenskap att lista ut vilken NB-frekvens som är optimalast vid en given överklock. Det är ju inte så enkelt att högre alltid är bättre när det kommer till NB-frekvens, måste matchas lite. Sedan ska man vara extra försiktig med spänningen så man inte bränner nordbryggan. Så helt enkelt, de där grejerna är bättre att spara till fortsättningskursen när TS behärskar grundläggande klockning. Phenom II med klurig NB, HTT och risk för bakmatad spänning från minnet är trots sin enkelhet för nybörjaren ändå ganska avancerad att bemästra fullt ut.

Angående temperaturen, körde min Phenom II 940 under en 360-radiator några månader, men eftersom Phenom II inte svarade något vidare på lägre temperaturer utan i stort sett klockade lika högt oavsett temperaturer så bytte jag till en smidigare luftkylning, det blev ett litet gap mellan de båda kylningarna dock, så där imellan körde jag med stock-kylaren trots kraftig överklock, hoppade ner ett hack från 3,9 till 3,8GHz då den blev lite instabil, men 800MHz överklock på första batchen av Deneb på stock-kylaren får ses som fin överklock, hursomhelst, de veckor jag körde på stock-kylaren mitt i sommaren så klättrade värme på ordentligt högt under max-belastning, var en bra bit över 70 som värst, men det gick utmärkt. Processorn lever ännu utan några som helst problem med mildare klockning i polarens ägo, åter under stockkylare sedan flera år.

EDIT: Känner jag polarens städvanor och förhållningssätt till damm rätt skulle jag gissa att processorn inte är främmande för dessa temperaturer idag heller.

TJMax är samma sak som temperatur där Processorn throttlar, då får man 800MHz i hastighet på phenom. Självklart håller processorn bra på temperaturer över denna men du kan inte få processorn varmare än 63-64°C. Energiuttaget på 800MHz och 1.4V är inte speciellt högt.

Sedan kan även vissa moderkort så klart inaktivera #PROCHOT men det gör även att allt termiskt skydd generellt försvinner.

Så ännu en gång:
Deneb max 62°C för sen throttlar den, inte för att den pajar utan för att prestandan försvinner.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

TJMax är samma sak som temperatur där Processorn throttlar, då får man 800MHz i hastighet på phenom. Självklart håller processorn bra på temperaturer över denna men du kan inte få processorn varmare än 63-64°C. Energiuttaget på 800MHz och 1.4V är inte speciellt högt.

Sedan kan även vissa moderkort så klart inaktivera #PROCHOT men det gör även att allt termiskt skydd generellt försvinner.

Så ännu en gång:
Deneb max 62°C för sen throttlar den, inte för att den pajar utan för att prestandan försvinner.

Självklart kan det ju vara vajsing på temprapporteringen, men det verkar nästan vanligare att processorer inte throttlar än att de throttlar. På mitt moderkort kunde man ställa in temperatur då den skulle stänga av eller throttla, (tror jag hade dem på 90°C) men det var väl mest Gigabytes egna funktion, tror inte det hänvisade till AMDs throttling. Jag har läst om temperaturer en bra bit över 80°C på Phenom II med bibehållen prestanda utan att man gjort någon specialare, det enda man gjort är inaktivera vanliga throttling inställningar och Cool'n'Quiet i BIOS.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aleshi:

Självklart kan det ju vara vajsing på temprapporteringen, men det verkar nästan vanligare att processorer inte throttlar än att de throttlar. På mitt moderkort kunde man ställa in temperatur då den skulle stänga av eller throttla, (tror jag hade dem på 90°C) men det var väl mest Gigabytes egna funktion, tror inte det hänvisade till AMDs throttling. Jag har läst om temperaturer en bra bit över 80°C på Phenom II med bibehållen prestanda utan att man gjort någon specialare, det enda man gjort är inaktivera vanliga throttling inställningar och Cool'n'Quiet i BIOS.

Och om du rekommenderar en måltemperatur över standard TJMax så kan det vara bra att notera detta för TS och även hänvisa till instruktioner hur detta görs.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Min 955BE rullade i ca 80C utan att tappa frekvens när det ar som värst, den låg på 4.1GHz

Känner dom som haft och äger cpun idag och den funkar fint! dom tåler lite smisk dom

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SwedenVirre:

Min 955BE rullade i ca 80C utan att tappa frekvens när det ar som värst, den låg på 4.1GHz

Känner dom som haft och äger cpun idag och den funkar fint! dom tåler lite smisk dom

Ja den fungerar nog alldeles utmärkt att även köra i närmare 100°C, (Piledriver har TJMax 70°C och garanterat minimitemperatur innan kisel-degration på 97°C), som Jämförelse.

Phenom II som är byggda på 45nm och större litografi bör tämligen vara lite tåligare (dock skalar det inte mycket högre än ca 100-120°C).

Missförstå mig inte och tro att jag säger emot, "att de inte klarar av temperaturen", utan det jag försöker säga är att TJMax på just Deneb från fabrik ligger på 62°C och detta är den vanligaste situationen för användarna som själva inte går in och ändrar alternativ. Självklart kan man ändra TJmax via moderkortet i de flesta fall (om det ändå gick på modernare plattformer). Oftast heter alternativet i någon likt "Thermal Threshhold", eller "Thermal Guard".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Och om du rekommenderar en måltemperatur över standard TJMax så kan det vara bra att notera detta för TS och även hänvisa till instruktioner hur detta görs.

Poäng. Lätt att glömma när man trots flera system byggda aldrig sett det IRL. Har ett halvbyggt Phenom II-system på köksbordet just nu, ska göra lite test när det är ihopbyggt, värsta budget mobot dock så där måste det ju throttla.

Permalänk

Blir lite sugen nu när jag ser denna tråden att försöka klocka upp min gamla 945 innan den byts ut mot nyare CPU.

Har problem med att FSB inte vill högre än 220 (3,3GHz) även om jag höjer spänningen en del, är det nån som har lite tips vilka inställningar jag kan göra?

Blir stabil på 3,3GHz med CPU på 1,3V och RAM på 733 MHz (de ska klara 800MHz). Inga andra inställningar ändrade.

Vid 3375MHz blir den inte alls stabil, windows bootar upp men när jag ska köra prime95 får den fel efter 1 minut. Då har jag höjt CPU till 1,375V, CPU NB vid till 1,25V (från 1,2V), NB till 1,2V (från 1,1V), DDR3 till 1,65V (från 1,6V). CPU NB freq har jag satt till 2250MHz och HT link till 2025MHz.

Tycker att när jag höjt spänningen såpass mycket för bara 75 MHz så borde det funka? Har delarna i sign.

Vid Prime95 blir CPUn enligt HWmonitor ungefär 54-55C på alla kärnor (den är 38 i idle fast nu är det varmt i lägenheten), så temperaturmässigt borde det inte vara några problem. När jag klockade upp den första gången hade jag ett annat nätagg som har gått sönder, det var ett corsair hx, men det gick inte högre med det heller. Eftersom mitt nuvarande nätagg är ett halvår gammalt, av hög kvalité och klarar 760W borde inte det heller vara något problem.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Blir lite sugen nu när jag ser denna tråden att försöka klocka upp min gamla 945 innan den byts ut mot nyare CPU.

Har problem med att FSB inte vill högre än 220 (3,3GHz) även om jag höjer spänningen en del, är det nån som har lite tips vilka inställningar jag kan göra?

Blir stabil på 3,3GHz med CPU på 1,3V och RAM på 733 MHz (de ska klara 800MHz). Inga andra inställningar ändrade.

Vid 3375MHz blir den inte alls stabil, windows bootar upp men när jag ska köra prime95 får den fel efter 1 minut. Då har jag höjt CPU till 1,375V, CPU NB vid till 1,25V (från 1,2V), NB till 1,2V (från 1,1V), DDR3 till 1,65V (från 1,6V). CPU NB freq har jag satt till 2250MHz och HT link till 2025MHz.

Tycker att när jag höjt spänningen såpass mycket för bara 75 MHz så borde det funka? Har delarna i sign.

Vid Prime95 blir CPUn enligt HWmonitor ungefär 54-55C på alla kärnor (den är 38 i idle fast nu är det varmt i lägenheten), så temperaturmässigt borde det inte vara några problem. När jag klockade upp den första gången hade jag ett annat nätagg som har gått sönder, det var ett corsair hx, men det gick inte högre med det heller. Eftersom mitt nuvarande nätagg är ett halvår gammalt, av hög kvalité och klarar 760W borde inte det heller vara något problem.

Just det, 945 finns ju inte som black edition. :/
Men jag antar att du dragit ner HT-multiplikator och NB-multiplikator lite extra för att totalt utesluta dem? Hur är det med PCIE-länken? Går den att låsa på 100MHz eller klockar du den?

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Just det, 945 finns ju inte som black edition. :/
Men jag antar att du dragit ner HT-multiplikator och NB-multiplikator lite extra för att totalt utesluta dem? Hur är det med PCIE-länken? Går den att låsa på 100MHz eller klockar du den?

HT och NB multiplikatorerna är inställda på x10 vid stabila 3,3GHz, vilket ger 2200MHz på dem. Vid överklocken på 75MHz extra kör jag dem i x9, vilket blir 2025MHz men det kanske är värt att prova ännu lägre?

PCIe är ställd på auto och det står 100MHz bredvid men jag ska se om man inte kan ställa in den manuellt på 100MHz.

Edit: Ställde ner HT- och NB till 1800MHz var och låste PCIe till 100MHz, samt Vcore på 1,375V. Då fungerade det med 3375MHz (körde Prime95 i typ en kvart så det är ju långt ifrån säkert att den är stabil men tidigare gick det inte mer än någon minut). Kör nu med NB och HT på 2025MHz och Vcore på 1,325V verkar fungera fint nu också.

Så troligen var det PCIe som ändrades när FSB ändrades. Ska testa att gå högre upp och sedan stabilitetstesta mer över dagen imorgon när jag är på jobbet.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av gamefreak:

HT och NB multiplikatorerna är inställda på x10 vid stabila 3,3GHz, vilket ger 2200MHz på dem. Vid överklocken på 75MHz extra kör jag dem i x9, vilket blir 2025MHz men det kanske är värt att prova ännu lägre?

PCIe är ställd på auto och det står 100MHz bredvid men jag ska se om man inte kan ställa in den manuellt på 100MHz.

Edit: Ställde ner HT- och NB till 1800MHz var och låste PCIe till 100MHz, samt Vcore på 1,375V. Då fungerade det med 3375MHz (körde Prime95 i typ en kvart så det är ju långt ifrån säkert att den är stabil men tidigare gick det inte mer än någon minut). Kör nu med NB och HT på 2025MHz och Vcore på 1,325V verkar fungera fint nu också.

Så troligen var det PCIe som ändrades när FSB ändrades. Ska testa att gå högre upp och sedan stabilitetstesta mer över dagen imorgon när jag är på jobbet.

1.325-1.375V...? Min Phenom överklockades till 3.8GHz lätt på stock spänningen, den låg på 1.4V.

Kräma på lite så ska du se att det går, det är inte Sandy Bridge vi snackar om.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

1.325-1.375V...? Min Phenom överklockades till 3.8GHz lätt på stock spänningen, den låg på 1.4V.

Kräma på lite så ska du se att det går, det är inte Sandy Bridge vi snackar om.

Jo jag kommer öka spänningen, körde 3525MHz på 1,325V, då blev det blåskärm efter en halvtimme i Prime95. Så imorgon tänkte jag sätta den på 3,6GHz och 1,375V och låta Prime95 rulla under dagen, är det är stabilt och inte för varmt klockar jag lite mer under kvällen. 3,6GHz borde inte vara något problem alls, vilket blir en ganska bra prestandaökning från 3,3GHz (som är överklockat från 3,0 stock).

Vilken Phenom har du? Jag kör bara med 945 och jag tror 1,25V är stockspänningen (moderkortet visar iallafall att det är stock).

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Jo jag kommer öka spänningen, körde 3525MHz på 1,325V, då blev det blåskärm efter en halvtimme i Prime95. Så imorgon tänkte jag sätta den på 3,6GHz och 1,375V och låta Prime95 rulla under dagen, är det är stabilt och inte för varmt klockar jag lite mer under kvällen. 3,6GHz borde inte vara något problem alls, vilket blir en ganska bra prestandaökning från 3,3GHz (som är överklockat från 3,0 stock).

Vilken Phenom har du? Jag kör bara med 945 och jag tror 1,25V är stockspänningen (moderkortet visar iallafall att det är stock).

Stockspänningen varierar nog, mellan steppings/batcher om inte annat. Osäker just nu..

Ett tips är att fokusera på hur högt du kan pressa FSBn till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

HT och NB multiplikatorerna är inställda på x10 vid stabila 3,3GHz, vilket ger 2200MHz på dem. Vid överklocken på 75MHz extra kör jag dem i x9, vilket blir 2025MHz men det kanske är värt att prova ännu lägre?

PCIe är ställd på auto och det står 100MHz bredvid men jag ska se om man inte kan ställa in den manuellt på 100MHz.

Edit: Ställde ner HT- och NB till 1800MHz var och låste PCIe till 100MHz, samt Vcore på 1,375V. Då fungerade det med 3375MHz (körde Prime95 i typ en kvart så det är ju långt ifrån säkert att den är stabil men tidigare gick det inte mer än någon minut). Kör nu med NB och HT på 2025MHz och Vcore på 1,325V verkar fungera fint nu också.

Så troligen var det PCIe som ändrades när FSB ändrades. Ska testa att gå högre upp och sedan stabilitetstesta mer över dagen imorgon när jag är på jobbet.

Kul att det lossnade lite för dig.
Du får rapportera slutresultat, och om du vill lite om resans gång.
Som lorgix säger kan det vara kul att ta reda på hur högt du kan klocka bussen, så sänk ner multin till 8x eller något och se hur långt du kan dra upp bussen, när du vet vart bussens tak är så är det lättare att veta vad som sätter stopp sedan när du försöker maxa processorn.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Stockspänningen varierar nog, mellan steppings/batcher om inte annat. Osäker just nu..

Ett tips är att fokusera på hur högt du kan pressa FSBn till att börja med.

Skrivet av Aleshi:

Kul att det lossnade lite för dig.
Du får rapportera slutresultat, och om du vill lite om resans gång.
Som lorgix säger kan det vara kul att ta reda på hur högt du kan klocka bussen, så sänk ner multin till 8x eller något och se hur långt du kan dra upp bussen, när du vet vart bussens tak är så är det lättare att veta vad som sätter stopp sedan när du försöker maxa processorn.

Jag har sänkt ner multipeln och höjt FSB lite i taget och när det blivit fel i Prime95 har jag höjt spänningen och kollat så det inte kommer upp fel i Prime95 (efter typ 5-10min körning). 235 i FSB fungerade med 1,3V, sen höjde jag till 240 i FSB och när jag sparade och startade om kom inte ens BIOS upp. Jag hade iofs bara sänkt multipeln till 13, så det var ju 3,1GHz på CPU:n när jag testade med 240 FSB, kanske kan fungera att sänka multipeln mer och se om det fungerar? HT och NB frekvenserna var nerställda en bit under orginalfrekvens. RAM-minnena likaså.

Nu testade jag att höja upp multipeln och de andra hastigheterna med FSB 235 och då fick jag höja Vcore till 1,325V men nu flyter det fint hittills.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Jag har sänkt ner multipeln och höjt FSB lite i taget och när det blivit fel i Prime95 har jag höjt spänningen och kollat så det inte kommer upp fel i Prime95 (efter typ 5-10min körning). 235 i FSB fungerade med 1,3V, sen höjde jag till 240 i FSB och när jag sparade och startade om kom inte ens BIOS upp. Jag hade iofs bara sänkt multipeln till 13, så det var ju 3,1GHz på CPU:n när jag testade med 240 FSB, kanske kan fungera att sänka multipeln mer och se om det fungerar? HT och NB frekvenserna var nerställda en bit under orginalfrekvens. RAM-minnena likaså.

Nu testade jag att höja upp multipeln och de andra hastigheterna med FSB 235 och då fick jag höja Vcore till 1,325V men nu flyter det fint hittills.

Går ju framåt iaf. Skulle tro att processorn har högre potential än så, verkar ju onekligen som att du hålls tillbaka av FSBn. Dra ner multiplarna igen och testa om du kan få ett högre tak på bussen om du leker med lite andra spänningar. Beror på vad man kan ställa in i din BIOS, men utöver vcore så finns det spänningsplan för nordbryggan i processorn, nordbryggan som i själva chipset, och även HT-länken har ett eget spänningsplan i processorn. I AMD Overdrive heter de i alla fall NB VID, NB Core och CPU HT. Dessa tre kan jag tänka mig är värda att titta på, sedan finns det även några andra spänningar som är mer relaterade till minnesklockning som jag inte tror är värt att testa i det här fallet. Kan vara så att du kan skrämma upp FSB över 250-260MHz utan problem med den processorn.