Minecraft världens mest sålda PC-spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Låt mig gissa, dina andra favoritspel är vanilla Wow, Half Life, Diabo 2?

Eller så har du blivit äldre och vuxit ur sandlådan.

Hur är det relevant om man får fråga? Sluta anta saker.

Spelar en massa sandlådespel, handlar inte om att jag växt ifrån det utan det är fortfarande min tidigare förklaring som gäller, om du väljer att tro på den har jag inget större intresse av.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Låt mig gissa, dina andra favoritspel är vanilla Wow, Half Life, Diabo 2?

Vilka hans andra favoritspel är känns inte så värst relevant, men iom att du uppenbart saknar fler argument för att underbygga din så kallade tes är det ju rätt tydligt varför du byter ämne.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

WoW har sålts 4ggr via expansioner och typ 9 miljoner gånger i månaden de senaste 10 åren

Permalänk

ja det verkar finnas vissa enskila segment där svärje är totalt dominanta för sin storlek och ibland all over; mode, musik, genusforskning (L0L) etc etc.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nackskägg:

Vore kul att se om Mojang kan producera nåt mer, eller om de
bara är ett one-hit-wonder.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gissar tyvärr på det sistnämnda. Det måste mycket till för att så de svenska spelutvecklaren Starbreeze tex. Jag önskar dem dock all lycka!

Permalänk
Medlem

sorgligt

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

No one in this world, so far as I know - and I have searched the records for years, and employed agents to help me - has ever lost money by underestimating the intelligence of the great masses of the plain people.

Henry Louis Menken.

Notch är inte en spelskapare. Han är en människokännare.

Permalänk
Medlem

Siffrorna är HELT fel..

Snabbt exempel:
2008 hade HL sålt 9,8 mille
Och HL2 har sålt mer än 12 mille... var är de???

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

En schysst arbetsplats gör mycket för känslan när man jobbar. Det där ser riktigt skönt ut!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Jag gissar tyvärr på det sistnämnda. Det måste mycket till för att så de svenska spelutvecklaren Starbreeze tex. Jag önskar dem dock all lycka!

Eller dice...de har ju, med få undantag, levererat grymma spel i över 20 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se den här listan efter PC-releasen av GTA V.

Permalänk
Medlem

Med PC menas persondatorer eller x86/amd_64? Annars har jag för mig att tetris är det mest sålda spelet genom tiderna och såldes av sovjetiska staten fram till unionens sammanbrott och var vansinnigt populärt på alla möjliga maskiner.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

WoW har sålts 4ggr via expansioner och typ 9 miljoner gånger i månaden de senaste 10 åren

14 miljoner låter onekligen lite vad gäller World of Warcraft.
Strax innan i slutet av december 2013 skall försäljningen ha legat på 14 miljoner men även det låter lite med tanke på att man som mest hade 12 miljoner aktiva konton, oavsett vilket är det sjuka siffror det handlar om.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

(Med risk för att upprepa vad andra sagt)

Minecraft är ett klockrent spel för lämpar sig väl för alla i alla åldrar. Dock har Mojang moddarscenen att tacka för det stora antalet spelare. Minecraft hade aldrig varit så stort som det är idag om det inte vore för alla moddar.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Trevligt att äntligen se nå siffror på Guild Wars 2, över 7 miljoner, imponerande. Dom har varit väldigt tysta med siffrorna, skulle gärna vilja veta hur många aktiva konton det finns.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Skrivet av Scirocco:

Trevligt att äntligen se nå siffror på Guild Wars 2, över 7 miljoner, imponerande. Dom har varit väldigt tysta med siffrorna, skulle gärna vilja veta hur många aktiva konton det finns.

INte så många skulle jag tro, NC soft är inge vidare på att göra bra MMO

Spelat guildwars 1 och 2 samt Wildstar och jag vet inte, är ingen direkt MMO lirare mitt högst levlade gubbe i wow är i level 8 och det är min panda
näst högsta är min Nightelf hunter som jag gjorde 2005(stått i samma moonwell sen des, bara loggat in i mellan åt för att trampa runt lite i den, borde ha en utmärkelse eller något för de )

Även om jag inte lirat någon av MMOna så mycket så är wow något som jag i mellan åt går in på för att kika runt lite.

NCsoft spelen är bara meh... gillar inte mekaniken i spelen. dom ser dock skit bra ut när man bara kollar! Wildstar ser ju riktigt snyggt ut i min mening

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nackskägg:

Eller dice...de har ju, med få undantag, levererat grymma spel i över 20 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Grymma spel i över tjugo år? De enda bra spelen de gjort är Pinball spelen, Rally Masters och Battlefield 1942 resten är verkligen meh eller undermåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Minecraft är ett klockrent spel för lämpar sig väl för alla i alla åldrar. Dock har Mojang moddarscenen att tacka för det stora antalet spelare. Minecraft hade aldrig varit så stort som det är idag om det inte vore för alla moddar.

"Moddarscenen" är inget som bara råkar dyka upp och hjälpa vissa spel.

Det är ett genuint arbete som spelutvecklaren lagt ned för att göra det möjligt och enkelt att modda som möjliggör att det finns någon moddar scen öht. Att lägga ned tid på att göra spelet moddar vänligt är lika viktigt som gameplay, grafik eller andra områden för att det skall bli stort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Grymma spel i över tjugo år? De enda bra spelen de gjort är Pinball spelen, Rally Masters och Battlefield 1942 resten är verkligen meh eller undermåligt.

...vilket blir över 20 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

INte så många skulle jag tro, NC soft är inge vidare på att göra bra MMO

Spelat guildwars 1 och 2 samt Wildstar och jag vet inte, är ingen direkt MMO lirare mitt högst levlade gubbe i wow är i level 8 och det är min panda
näst högsta är min Nightelf hunter som jag gjorde 2005(stått i samma moonwell sen des, bara loggat in i mellan åt för att trampa runt lite i den, borde ha en utmärkelse eller något för de )

Även om jag inte lirat någon av MMOna så mycket så är wow något som jag i mellan åt går in på för att kika runt lite.

NCsoft spelen är bara meh... gillar inte mekaniken i spelen. dom ser dock skit bra ut när man bara kollar! Wildstar ser ju riktigt snyggt ut i min mening

Varför betalar man en månadsavgift på 120:- för att emellanåt "kika runt lite"?!

NCSoft är för övrigt utgivare, inte utvecklare. Wildstar utvecklas av Carbine Studios, inte av NCSoft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Så det var det som folk menar när de säger att det går utför för PC-spelmarknaden...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att detta spelet har lyckats sälja så mycket. Jag minns när en polare kom till mig och sa att jag skulle köpa Minecraft, att det var i alpha men att det inte gjorde något för att man fick det mycket billigare än vad det skulle kosta som fullt.

Nu har det sålt 16 miljoner ex, helt fantastiskt!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Sålde Myst SÅ bra? Jäklar, det var ju evigheter sedan! Häftigt

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Varför betalar man en månadsavgift på 120:- för att emellanåt "kika runt lite"?!

NCSoft är för övrigt utgivare, inte utvecklare. Wildstar utvecklas av Carbine Studios, inte av NCSoft.

Skickades från m.sweclockers.com

Det började en gång med en 10 day trail som aldrig tog slut

Och ang NCsoft så viste jag inte om det, tack för infon

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Synd att jag köpte linux-versionen o inte får vara med i statistiken. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

WoW har sålts 4ggr via expansioner och typ 9 miljoner gånger i månaden de senaste 10 åren

Var de inte uppe i ca 12 miljoner betalande användare ett tag. W King övergången från Burning. Det var då jag la ner också iofs. Tog för mycket tid.

Edit då vi använder wiki så.
"i början av 2010 så avslöjade Mike Morhaime att spelet har legat stadigt runt 11,5 miljoner abonnenter sedan uttalandet i december 2008.[8]Men i slutet av 2010 så har det ökat upp till 12,9 miljoner abonnenter"
http://sv.wikipedia.org/wiki/World_of_Warcraft
Off topic som vanligt.

Edit:
Efter top 10 så kan jag säja att jag har 3 inaktiva wow konton. Starcraft 1 har jag nog bara en eller 2. tror bara en. Bf2 Vet inte man fick ju med ett några varianter innan de skickade med 2142 med DGL-4300 vart några sådana. Sen borde Doom eller Q1 vara på 10 plats om man ränkar sharevare köpta. (tror jag har myst eller så slängde jag det. Räkna in en där från mig.

Står ni andra för mer än en i statistiken?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Grymma spel i över tjugo år? De enda bra spelen de gjort är Pinball spelen, Rally Masters och Battlefield 1942 resten är verkligen meh eller undermåligt.

Stones and Bones samt deras ljudmotor med t.ex. pc speaker är fortfarande så bra så Digital Illusions Alltid kommer ha en del i mitt hjärta.
Sen att det gick att radera alla andra banor från disketten så att den fick platts på en 1.44 floppy och gick att starta i datasalen i plugget då jag var yngre tonåren var ett plus. Laren undrar hur vi fick ni igång det. Det låg i ram minnet då. Inga diskar kvar.
Stones and Bones samt wc1 var nog det som verkligen fick mig att gå pc.

Edit:
Stavning mm

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0skis:

https://minecraft.net/stats :

Statistics
PC/Mac version
16 036 081 people have bought the game.
In the last 24 hours, 1 290 400 people bought the game.

Vilken jäkla pr-kupp minecraft fick av att bli 1a!

Skämt åsido.. vad har gått snett här?

Hmm... Stats sidan har ju legat nere till och från ett tag nu. Troligtvis ett räknefel då det brukar ligga runt 50k/24h

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Det är ju bra att folk är källkritiska men lika kul som jag tycker att Minecraft lyckats, lika trist är det att se trenden för hur folk interagerar med varandra på nätet. Har vi 90% gnällkukar enbart som tar var enda chans de får att gnälla på allt och alla?

Kom igen nu, visa lite glädje istället

Kram

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2