Dubbla skärmar, Orkar grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Dubbla skärmar, Orkar grafikkortet?

Hej jag har nyligen skaffat mig ett GTX 770 kort för att kunna använda mig utav Shadowplay funktionen för att streama till twitch via OBS (open broadcaster software) Nu är då min fråga att jag behöver ha 2 skärmar igång samtidigt. En för att spela på och en för att läsa chat osv osv. Och märker att jag har lite lagg problem i spelet när jag använder båda skärmarna. Blir det för mycket för grafikkortet att hantera allt? 2 aktiva skärmar + videokodningen?

Min primära skärm är en Benq xl2420z 144 hz. Och den sekundära är min tv, tror det är en 32" Hade det hjälp men en annan 24" skärm istället för TVn?

Eller finns det någon annan smart lösning utan att använda en laptop.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vilka spel tänker du streama? Samt ämnar du att "maxa" inställningarna i alla spel du spelar?

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

jag spelar Csgo. man spelar på låga settings. Dvs allt på lägsta och jag spelar i 1280x960 upplösning.

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några problem. Men eftersom Csgo är så känsligt vad gäller FPS så får du räkna med att du inte kommer kunna köra runt det som du gör idag. Streaming programmet kommer ta bort ett visst antal procent av dina FPS.

Jag har inte använt Shadowplay alls, så jag är inte helt säker hur den behandlar FPS när man strömmar.

Som med allt som har med streaming att göra, se till att ha mycket tålamod med att försöka lösa ut alla små buggar och besvär du kan få, det finns massor av saker man kan justera.

Funkar inte Shadowplay så kan du prova OBS, det funkar också och kostar inget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du sitter inte med din stream igång samtidigt i webbläsaren kanske? Flash kan ta förvånansvärt mycket prestanda.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Kolla även upp vilken drivrutinversion du har, även jag brukar streama och kolla chatten på tv'n. Men efter jag uppdaterade min grafikkortsdrivrutin fann jag en bugg i Nvidia där jag tappade fps bara för jag hade 2st skärmar aktiverade. När jag valde att bocka ur tv'n fick jag upp min fps igen. Vet inte inte om denna buggen är löst i senaste drivrutinen då jag inte haft igång tv'n då jag streamat de senaste gångerna. Men värt att kolla upp åtminstonde. Lättast är väl att bara streama vanligt med 1 monitor först, mäta av fps'en, gör samma procedur med tv'n aktiverad och se ifall du får problem med fps.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Uj, har de lagt in NVENC-stöd i OBS nu, och nvidia har tillåtit det i nya drivarna. Hade missat helt.
Om du kan köra med NVENC (Shadowplay) så tar det extremt lite prestanda då det är separat krets på grafikkortet och CPU:n behöver inte encoda videon. Jag skulle säga att med all sannolikhet är det inga problem.

Edit:
Jag har aldrig märkt några lagproblem av att jag har en till skärm. Om du inte dubblerar spelupplösningen för att täcka båda så borde det inte vara så mycket som går åt till andra skärmen (jag har ofta uppe film eller annat på andra skärmen medan jag spelar utan att märka någon fps-skillnad.

Om du upplever lag så är det nog beroende på något annat.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med Geforce 337.88 drivers

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Uj, har de lagt in NVENC-stöd i OBS nu, och nvidia har tillåtit det i nya drivarna. Hade missat helt.
Om du kan köra med NVENC (Shadowplay) så tar det extremt lite prestanda då det är separat krets på grafikkortet och CPU:n behöver inte encoda videon. Jag skulle säga att med all sannolikhet är det inga problem.

Det var så jag uppfattade det också. Men jag går ändå från 300 fps ner till 170 och droppar under 140 ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Du sitter inte med din stream igång samtidigt i webbläsaren kanske? Flash kan ta förvånansvärt mycket prestanda.

Jag brukar ha min stream uppe med pausad. Så då spelar det ingen roll eller?

Permalänk
Medlem

Har du ställt om från x264 till Nvidia NVENC i OBS?

Permalänk
Medlem

Kan ju lägga till att jag har en i7 3770k @ 4,2 ghz och 8 gig ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Har du ställt om från x264 till Nvidia NVENC i OBS?

Japp det har jag

Permalänk
Medlem

Vilken capture source kör du?

Testa att byta mellan Window och Game. Om du kör Monitor så kan felet ligga där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Vilken capture source kör du?

Testa att byta mellan Window och Game. Om du kör Monitor så kan felet ligga där.

Jag använder "Game capture" i den ena scenen och "Bildskärmscapture" i den andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av fimada:

Jag använder "Game capture" i den ena scenen och "Bildskärmscapture" i den andra

Upplever du lagg i båda eller bara i den med bildskärmscapture?

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Upplever du lagg i båda eller bara i den med bildskärmscapture?

Förstår inte din fråga riktigt. jag har ju 2 scener som "tar" bild från samma skärm. En scen är för när jag är in-game(game capture) och den andra Visar mitt windows. (bildskärmscapture). Den andra skärmen har ju bara OBS för att kunna se att allt går som det ska utan droppade frames osv, och min stream dashboard(pausad stream) för att kunna läsa chatten. Jag upplever då lagg/fpsdrop i spelet.

Permalänk
Medlem

Se till att du inte har "preview" igång i OBS samtidigt som du streamar heller, kan också dra en del fps ifall det ligger i bakgrunden. Kan inte kolla vilken drivrutin version som krånglade för mig då jag inte är hemma, men ska genast kika när jag kommer hem. Kan även testa ifall jag fortfarande har problem, har uppdaterat drivrutinen sen jag själv hade fps problem med 2 skärmar. Bör inte ta så mycket prestande av att ha din stream pausad, men ju mer du stänger ner i bakgrunden ju bättre skulle jag säga.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3flex:

Se till att du inte har "preview" igång i OBS samtidigt som du streamar heller, kan också dra en del fps ifall det ligger i bakgrunden. Kan inte kolla vilken drivrutin version som krånglade för mig då jag inte är hemma, men ska genast kika när jag kommer hem. Kan även testa ifall jag fortfarande har problem, har uppdaterat drivrutinen sen jag själv hade fps problem med 2 skärmar. Bör inte ta så mycket prestande av att ha din stream pausad, men ju mer du stänger ner i bakgrunden ju bättre skulle jag säga.

Dessvärre behöver jag ha preview igång. Det är det enda som berättar för mig när någon följer min stream så jag kan tacka så mycket för honoms/hennes support.

Permalänk
Medlem

aha, du använder Tnotifer. Då förstår jag.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk

Du kan prova quicksync också drar ner cpu användning av obs till ~0.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fimada:

Förstår inte din fråga riktigt. jag har ju 2 scener som "tar" bild från samma skärm. En scen är för när jag är in-game(game capture) och den andra Visar mitt windows. (bildskärmscapture). Den andra skärmen har ju bara OBS för att kunna se att allt går som det ska utan droppade frames osv, och min stream dashboard(pausad stream) för att kunna läsa chatten. Jag upplever då lagg/fpsdrop i spelet.

Ja, men du kan ju inte använda båda scenerna samtidigt, så min fråga var huruvida du upplever det med båda. Monitor capture är inte så bra.
Men ja, efter mer information så klandrar jag nog också Preview, har aldrig kört med det på under stream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Du kan prova quicksync också drar ner cpu användning av obs till ~0.

Fast det krävs väl att man kör nvidia optimus genom intel-gpu:n? Man tappar väl 5-10% prestanda av det, även om då videokodningen inte kostar något extra sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Du kan prova quicksync också drar ner cpu användning av obs till ~0.

Mitt moderkort stöder inte quicksync xD Tack ändå