AMD Mantle aktuellt för Grand Theft Auto V

Permalänk
Melding Plague

AMD Mantle aktuellt för Grand Theft Auto V

Grafikgränssnittet Mantle tar plats i några av höstens stortitlar, men fler kan finnas vid horisonten. En av dessa är den omåttligt efterlängtade PC-versionen av Grand Theft Auto V.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas att Mantle blir av för GTA V. Tror det skulle passa ypperligt för det spelet eftersom att GTA brukar vara CPU krävande och med Mantle så minskar CPU-overhead. Håller tummarna!

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk

Då kanske konsolporten går att spela med ett 7990'it!

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Avstängd

jag blir nära arg om spelet ser bättre ut med amd

Permalänk

Det är härligt att vara AMD ägare nu när Mantle kommit.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jag blir nära arg om spelet ser bättre ut med amd

Vadå? Mantle ger väl bara bättre prestanda?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt om det stämmer.

Sen kanske man inte ska lita för mycket på videocardz.com. Dom hade en artikel uppe för någon vecka sedan där dom hävdade att Hawaii chippet inte var komplett utan gömde fler GCN kärnor... Sen försvann den artikeln spårlöst utan att dom nämnde något om det.

Permalänk
Medlem

Gillar sådana här nyheter. Mer Mantle åt folket.

Skrivet av Jeddan:

Vadå? Mantle ger väl bara bättre prestanda?

Tror han menar att om spelet blir mer lättdrivet kan man eventuellt skruva upp inställningarna ett snäpp för samma framerate.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Oj ojoj, vilken bomb det vore

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Men det ännu mer viktiga gällande GTA V till PC, när ska dom tillkännage collectors edition så jag kan förboka det!

Permalänk
Medlem

Eftersom GTA IV var oroande cpu-törstigt så låter det här oerhört bra för både AMD- och Intelanvändare.

Drömmen om en bra port lever fortfarande!

Permalänk
Medlem

Borde kunna passa bra för ett spel med så öppen spelvärld och många olika objekt som har någon form av programmerad intellekt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hade passat min dator ypperligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Jag får väl förlita mig på att råkraften i mitt 780 är tillräckligt för att ge en förnöjsam upplevelse i dessa titlar, trots att det inte stödjer Mantle. Det har inte svikit mig än i alla fall

Edit: Men det är så klart trevliga nyheter för de med AMD.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Urk vad jag ogillar matle. Det säger jag som inte bara som en bitter nVidia användare. Alla exklusiva tekniker som används är pest men hittills har det inte varit någon big deal som mantel nu är. Jag menar physx I lole'd, G-sync är en cool grej men bara en gimmick likaså 3d-vision.

Mantel är mer av en game-changer och helt klart ett steg i rätt riktning men gjort på fel sätt. Mantel skall, notera skall, bli öppet för övriga GPU makare, men är inte detta än och åtminstone jag misstänker att det är så det kommer förbli ett bra tag framöver. Får hoppas att DX12, eller än bättre OpenGL kommer och trycker bort mantel. Med dessa två API'er har i alla fall alla parter en möjlighet.

Sen är båda parternas mutprogram (The way it is meant to be played samt Evolved) piss med...

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! GO MANTLE!

Skrivet av Aeones:

Jag får väl förlita mig på att råkraften i mitt 780 är tillräckligt för att ge en förnöjsam upplevelse i dessa titlar, trots att det inte stödjer Mantle. Det har inte svikit mig än i alla fall

Edit: Men det är så klart trevliga nyheter för de med AMD.

Mantle är inte till för att ditt grafikkort ska kunna jobba bättre, det är framförallt till för att din CPU ska kunna jobba bättre. Den största skillnaden är att du får ut mer prestanda ur din CPU än om du kör med DirectX.

Skrivet av Haibane:

Urk vad jag ogillar matle. Det säger jag som inte bara som en bitter nVidia användare. Alla exklusiva tekniker som används är pest men hittills har det inte varit någon bi deal som mantel nu är

Mantle är tänkt att bli helt öppet för alla, men det är inte färdigutvecklat ännu.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mantle_(API)

Det råkar bara vara AMD som har satsat mycket pengar på Mantle ännu, därför finns det bara tillgängligt för AMD ännu.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av Haibane:

Urk vad jag ogillar matle. Det säger jag som inte bara som en bitter nVidia användare. Alla exklusiva tekniker som används är pest men hittills har det inte varit någon bi deal som mantel nu är. Jag menar physx I lole'd, G-sync är en cool grej men bara en gimmick likaså 3d-vision.

Mantel är mer av en game-changer och helt klart ett steg i rätt riktning men gjort på fel sätt. Mantel skall, notera skall, bli öppet för övriga GPU makare, men är inte detta än och åtminstone jag misstänker att det är så det kommer förbli ett bra tag framöver. Får hoppas att DX12, eller än bättre OpenGL kommer och trycker bort mantel. Med dessa två API'er har i alla fall alla parter en möjlighet.

Sen är båda parternas mutprogram (The way it is meant to be played samt Evolved) piss med...

Äh... Det kommer nog konkurrerande api från nvidia eller dx. Men det är såklart lite tråkigt att de inte kan enas om ett api. Men det kanske blir så automatiskt när arkitekturerna skiljer sig markant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om Displayport Adaptive-sync kommer att fungera med nvidia kepler? Annars om det inte gör det så känns det lockande att byta mitt gtx770 till kommande Tonga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja men trevligt att fler spel tar med sig Mantel. Men tyvärr är det nog ett dött lopp, när DirectX 12 kommer med exakt samma funktioner som Mantel.
Så varför ska vi ha 2?, DirectX är så sjukt mycket större, mycket mer utvecklare och support team.

Hela delen med AMD only för att den inte är färdig mjukvara är ett dåligt för markanden. Sen tror ni verkligen att AMD kommer att utveckla Mantel för Nvidia? De kommer få göra det själva om AMD någonsin släpper det till alla.
Vid den tidpunkten har DX 12 kommit och Mantel är bort glömmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! GO MANTLE!

Mantle är inte till för att ditt grafikkort ska kunna jobba bättre, det är framförallt till för att din CPU ska kunna jobba bättre. Den största skillnaden är att du får ut mer prestanda ur din CPU än om du kör med DirectX.

Mantle är tänkt att bli helt öppet för alla, men det är inte färdigutvecklat ännu.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mantle_(API)

Det råkar bara vara AMD som har satsat mycket pengar på Mantle ännu, därför finns det bara tillgängligt för AMD ännu.

Eller inte. AMD utvecklade det själva så självklart har de spenderat mest pengar i det. Ingen annan har fått tillgång till det än och har än mindre haft tid att konstruera GPU:er som stödjer API:t. Ett API blir aldrig färdigt, det utvecklass konstant så det är en extremt dålig ursäkt för att hålla det för sig själva.

Skrivet av Albinfiskare:

Äh... Det kommer nog konkurrerande api från nvidia eller dx. Men det är såklart lite tråkigt att de inte kan enas om ett api. Men det kanske blir så automatiskt när arkitekturerna skiljer sig markant.

Skickades från m.sweclockers.com

API är till för att överbygga skillnader mellan arkitekturer så det du säger är fel. Att nVidia skapar ett eget API gör dem bara till lika goda kålsupare. Som jag sagt tidiager hoppas DX12 eller (*håller tummarna*) OpenGL (*håller tummarna*) gör mantel överflödigt.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Mantle är tänkt att bli helt öppet för alla, men det är inte färdigutvecklat ännu.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mantle_(API)

Det råkar bara vara AMD som har satsat mycket pengar på Mantle ännu, därför finns det bara tillgängligt för AMD ännu.

Konstigt att folk är så blåögda inför detta... vadå färdigutvecklat?? Det är släppt, det finns spel som använder sig av det. Hur ska man definiera färdig utvecklat?? När AMD inte längre tänker uppdatera det?? typ windows XP.
MAntle är låst och kommer förbi låst så länge AMD kan och kommer tjäna pengar på det. AMD har inte råd med något annat och jag ser inget fel med det men att gå ner på knä och dyrka AMD som några frälsare för de säger att de ska släppa det när de är klara med det är bara naivt och korkat...

Permalänk
Inaktiv

Lite off-topic men funkar mantle på Intel-processorer ifall man har AMD-GPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Ja men trevligt att fler spel tar med sig Mantel. Men tyvärr är det nog ett dött lopp, när DirectX 12 kommer med exakt samma funktioner som Mantel.
Så varför ska vi ha 2?, DirectX är så sjukt mycket större, mycket mer utvecklare och support team.

Hela delen med AMD only för att den inte är färdig mjukvara är ett dåligt för markanden. Sen tror ni verkligen att AMD kommer att utveckla Mantel för Nvidia? De kommer få göra det själva om AMD någonsin släpper det till alla.
Vid den tidpunkten har DX 12 kommit och Mantel är bort glömmt.

Ingenstans på amd's sida står det att mantle är amd only, nu under uppbyggnad så är det restrikterat till spel devs och amd för att det inte är färdigt än, Intel till exempel är lovad access när det släpps enligt en tidigare sweclockers artikel.

jag har inga problem med mantle då jag ser det som nödvändigt för TVINGA dx till att utveckla. Och jag hoppas mantle stannar för den anledningen.

plus när mantle är släppt så överges ansvaret till khronos

http://m.sweclockers.com/artikel/18963-intel-spanar-nyfiket-p-amd-mantle

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Blir väl r9 290 med eftermarknadskylare till hösten eller r9 280x med "tanga string" gpu där mantle borde funka bätte än dagens tahiti xt kretsar

Mitt 660 ti börjar tjura nu när man ska dra upp inställningarna i 1440p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200117:

Lite off-topic men funkar mantle på Intel-processorer ifall man har AMD-GPU?

utan problem afaik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Gillar sådana här nyheter. Mer Mantle åt folket.

Tror han menar att om spelet blir mer lättdrivet kan man eventuellt skruva upp inställningarna ett snäpp för samma framerate.

Men Mantle kommer ju bli tillgängligt för nVidia och Intel etc i slutet av året enligt AMD.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Med tanke på att konsollerna kör AMD så är det ju ganska smart att satsa på mantle. Lite mer prestanda över, så dom kan göra mera helt enkelt.
Ser ut som vi kommer att få se mera mantle framöver.

Permalänk
Skrivet av Haibane:

API är till för att överbygga skillnader mellan arkitekturer så det du säger är fel. Att nVidia skapar ett eget API gör dem bara till lika goda kålsupare. Som jag sagt tidiager hoppas DX12 eller (*håller tummarna*) OpenGL (*håller tummarna*) gör mantel överflödigt.

Nja det stämmer inte, Api:er kan bara både generella och specialiserade. Visst hade pc-spelare tjänat på ett api som tog hela pc-marknaden i åtanke.

Mantle har nu visat vad som går att göra, det är dags att dx eller openGL kommer igång...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Äh... Det kommer nog konkurrerande api från nvidia eller dx. Men det är såklart lite tråkigt att de inte kan enas om ett api. Men det kanske blir så automatiskt när arkitekturerna skiljer sig markant.

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta spel körde DirectX men Microsoft var så dåliga på att optimera och utveckla det så därför behövdes det att någon tog tag i utvecklingen av API'er. Bara månader efter att Mantle hade släppts så började Microsoft presentera liknande förbättringar i DX 12. Så tacka AMD att Microsoft fick en spark i arslet.

Genom utvecklingen av Mantle så ökar prestandan hos Nvidia-kort också

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk

Med tanke på kommentarerna verkar det mer vara vidareutvecklingen av mantle som är omåttligt efterlängtat inte spelet....