2014; kan vi leva utan Flash och Java?

Permalänk
Inaktiv

2014; kan vi leva utan Flash och Java?

Jag vill först och främst be om ursäkt om tråden hamnat i fel kategori - jag vet inte riktigt hur man kategoriserar ämnet.

Som titeln lyder; kan vi leva utan Flash och Java i dagsläget? Jag vet att HTML5 börjat implementeras mer- och mer, men faktum kvarstår ju att Flash är något av det mest seglivade skräpet att ha ihjäl. Sen har vi ju Java - djävulen själv i en persondator...

Kan man idag nyttja en vanlig dator utan dessa komplement (krav?), utan att förstöra funktioner och upplevelser? Jag läser hela tiden om säkerhetshål, hacking, cracking, phising... (ja, jag överdrev) och det både skrämmer mig och gör mig som hemanvändare orolig.

Någon som besitter kunskapen om vad som händer, om man avinstallerar allt som är associerat med dessa två djävulskap?

Mvh,
Fredrik

Permalänk
Medlem

Minecraft kräver java. Annars hade skiten varit borta från min dator för länge sen om inget annat jag använder kräver det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Flash tror jag inte jag har behövt installera på år och dagar, det är väl inbyggt i Chome nu för tiden?

Java behövs ju bara om något specifikt program behöver java.

Du kan alltid prova att avinstallera skräpet, om du märker att något program inte funkar så får du helt enkelt installera det igen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem

Jag avskyr Flash nästan mer än något annat, ändå används det på väldigt många ställen, troligen pga DRM-fördelar. Det känns som jag är tvingad att köra det. Hittar någon ett alternativ är jag först att hoppa på.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Går alldeles utmärkt at avinstallera Java, har inte haft det i min dator sedan min bank tog bort java som krav för internetbanken för typ ett år sedan.

Flash går också, men är lite omständigt. Först och främst kan du inte använda Chrome som browser, då den har flash-"klienten" inbyggd. IE & Firefox kommer gnälla rätt ofta på att flash saknas när du surfar, men de meddelandena går att stanga av, åtminstonde delvis.

Vill du se på videocontent på nätet är det också hellre IE än Firefox, eftersom firefox inte har stöd för h264-video som är det vanligaste formatet för html5-video på nätet. Det var i alla fall min erfarenhet när jag körde med firefox (28).

Permalänk
Avstängd

kan vi leva utan Flash och Java? Ja.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det beror helt och hållet på vad du gör på din dator. Det finns ju vissa program(och vissa spel) som inte kan drivas utan exempelvis Java. T.ex BankID drivs/drevs helt på Java. (De skrev att det skulle bytas ut, men vet inte om det genomförts ännu.)

Att avinstallera flash tror jag man kan göra redan nu, det är inte många sidor eller program som körs med flash nu för tiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Går alldeles utmärkt at avinstallera Java, har inte haft det i min dator sedan min bank tog bort java som krav för internetbanken för typ ett år sedan.

Flash går också, men är lite omständigt. Först och främst kan du inte använda Chrome som browser, då den har flash-"klienten" inbyggd. IE & Firefox kommer gnälla rätt ofta på att flash saknas när du surfar, men de meddelandena går att stanga av, åtminstonde delvis.

Vill du se på videocontent på nätet är det också hellre IE än Firefox, eftersom firefox inte har stöd för h264-video som är det vanligaste formatet för html5-video på nätet. Det var i alla fall min erfarenhet när jag körde med firefox (28).

Måste vara första gången IE är bra på något ^^

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Har inte haft java installerat på flera år, flash är man väl fortfarande lite i behov av, hade varit skönt att kunna bli av med det helt

Permalänk
Medlem

Java är ett grymt bra och modernt programmeringsspråk (dock inte utan sina nackdelar) och kommer inte försvinna inom någon närstående framtid.

Att flash överlevt så länge är ett under dock.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arazand:

T.ex BankID drivs/drevs helt på Java. (De skrev att det skulle bytas ut, men vet inte om det genomförts ännu.)

Den ändringen genomfördes 2008–2009, så det är klappat och klart. Man kan notera att de i och med denna ändring mer eller mindre kastade plattformsoberoendet ut genom fönstret, så det var inte bara "glada miner".

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör OS X och har tvingat mig gilla Safari, så det finns ingen inbyggd Flash (vad jag vet om). Det låter nästan som att det vore fritt fram att avinstallera allt som är associerat med dessa sattyg och hålla tummarna på att det lirar bra ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Den ändringen genomfördes 2008–2009, så det är klappat och klart. Man kan notera att de i och med denna ändring mer eller mindre kastade plattformsoberoendet ut genom fönstret, så det var inte bara "glada miner".

Nu när du skriver det så vi jag minnas att jag satt på Linux under den flytten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Måste vara första gången IE är bra på något ^^

IE11 är bäst på touch i min mening, den funkar faktiskt bra att surfa med och är även mest resurssnål, så har man en klenare maskin så... Använder Chrome på jobbet dock, den är mycket snabbare om man har en dator med "normal" prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Går alldeles utmärkt at avinstallera Java, har inte haft det i min dator sedan min bank tog bort java som krav för internetbanken för typ ett år sedan.

Flash går också, men är lite omständigt. Först och främst kan du inte använda Chrome som browser, då den har flash-"klienten" inbyggd. IE & Firefox kommer gnälla rätt ofta på att flash saknas när du surfar, men de meddelandena går att stanga av, åtminstonde delvis.

Vill du se på videocontent på nätet är det också hellre IE än Firefox, eftersom firefox inte har stöd för h264-video som är det vanligaste formatet för html5-video på nätet. Det var i alla fall min erfarenhet när jag körde med firefox (28).

Det går utmärkt att inaktivera Googles Pepper Flash.

chrome://plugins/

Klicka på Info om inte all information syns, under Adobe Flash så finns Googles plugin, klicka på Inaktivera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Det går utmärkt att inaktivera Googles Pepper Flash.

chrome://plugins/

Klicka på Info om inte all information syns, under Adobe Flash så finns Googles plugin, klicka på Inaktivera.

Ah, borde nästan ha räknat med att man kunde göra det faktiskt, tack för påpekandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

IE11 är bäst på touch i min mening, den funkar faktiskt bra att surfa med och är även mest resurssnål, så har man en klenare maskin så... Använder Chrome på jobbet dock, den är mycket snabbare om man har en dator med "normal" prestanda.

Jo, så kanske är fallet. Har inte gett mig in på djupare forskning då jag blev så trött över att det tar så lång tid att starta IE. Nu kör jag mest mac, så här blir det google chrome

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Skrivet av phz:

Den ändringen genomfördes 2008–2009, så det är klappat och klart. Man kan notera att de i och med denna ändring mer eller mindre kastade plattformsoberoendet ut genom fönstret, så det var inte bara "glada miner".

Nu stöds väl dock det mesta? Det fungerar på Windows och Mac. Linux har jag inte testat, men hoppet från Unix till Linux kan inte vara så stort.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd

Finns de alls kvar? Trodde ingen använde sig av varken java eller flash idag.

Svaret är ja.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blomqvist:

Nu stöds väl dock det mesta? Det fungerar på Windows och Mac. Linux har jag inte testat, men hoppet från Unix till Linux kan inte vara så stort.

Linuxstödet har alltid varit riktigt uselt, och ska enligt BankID:s egna uppgift nu tas bort helt eftersom det är så få som använder det (vilket till stor del beror på att det är så uselt, så cirkeln är sluten — "hemmasnickrade" lösningar som FriBID och VM:s med Windows har varit enda rimliga lösningar för troligen en majoritet), vilket går emot de initiala krav som ställdes på lösningen, vilket (för att återkomma lite till ämnet) också var anledningen att det valdes att implementeras som en Javaapplet till att börja med.

Det är lite utanför trådens ämne, så jag tänker inte utveckla mer här. Exempelvis BankID för Linux slopas [Ubuntu Sverige] har mer läsning.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Finns de alls kvar? Trodde ingen använde sig av varken java eller flash idag.

Svaret är ja.

Java är ju bara världens näst största programmeringsspråk.

Flash och Java är inte jämförbara på något sätt. Flash är omodernt och utdöende, Java utvecklas och frodas. Java tillför något som få andra språk gör - plattformsoberoende. Att säga att Java är på väg bort är naivt och tyder på att man inte riktigt vet vad det är.

Permalänk
Medlem

Folk måste förstå skillnaden mellan Java som programmeringsspråk och Java som webapplets. Det är det senare som haft brister i säkerhet som flash activex etc....

BankID är skräp, skriven i java men stödjer inte Linux 64bitar när 90% av alla användare mer eller mindre sitter på 64bitars utgåvor. Tur är så har man Mobilt BankID numera så man slipper deras skräp helt på PCn. Dock kommer det nog ta en tid innan vi I Sverige inte kommer ha kravet på en Windows dator för att utföra enkla saker för skatteverket CSN osv.

Microsoft's stora järnhand är stark i detta land.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

goodbye flash

så snart html5 blir färdigt utvecklat och webb läsarna har stöd för du fullt ut så är det goodbye med flash. flash är en så stor säkerhetsrisk ochså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Dock kommer det nog ta en tid innan vi I Sverige inte kommer ha kravet på en Windows dator för att utföra enkla saker för skatteverket CSN osv.

Microsoft's stora järnhand är stark i detta land.

För mig funkar skatteverket, csn, försäkringskassan etc utmärkt i OS X.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Varför hatar folk Java för? Jag älskar Java, delvis för att det används till ganska många saker jag gör på datorn. Några exempel Minecraft och Runescape (som snart övergår till HTML5), och sen Linux.

Flash däremot, det kan ta o flyga åt ****.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

För mig funkar skatteverket, csn, försäkringskassan etc utmärkt i OS X.

Sen Mobilt BankID funkar det även utmärkt i Android för de där enklare sysslorna som att logga in och kolla nån status.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Den ändringen genomfördes 2008–2009, så det är klappat och klart. Man kan notera att de i och med denna ändring mer eller mindre kastade plattformsoberoendet ut genom fönstret, så det var inte bara "glada miner".

Skrivet av Commander:

Folk måste förstå skillnaden mellan Java som programmeringsspråk och Java som webapplets. Det är det senare som haft brister i säkerhet som flash activex etc....

BankID är skräp, skriven i java men stödjer inte Linux 64bitar när 90% av alla användare mer eller mindre sitter på 64bitars utgåvor. Tur är så har man Mobilt BankID numera så man slipper deras skräp helt på PCn. Dock kommer det nog ta en tid innan vi I Sverige inte kommer ha kravet på en Windows dator för att utföra enkla saker för skatteverket CSN osv.

Microsoft's stora järnhand är stark i detta land.

Läs det phz skrev ovan så ser du att BankID INTE är skriven i Java.

Permalänk
Medlem

Tror Steam videos kräver Flash.

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemming:

Tror Steam videos kräver Flash.

bara om spelaren som tar emot streamen är flash.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag har då aldrig haft problem eller stört mig på varken java eller flash. Får gott ligga kvar i 20 år till på min dator.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance