Custom Rom Vs. tredjeparts Launcher

Permalänk
Medlem

Custom Rom Vs. tredjeparts Launcher

Tjo

Ofta när man läser om Android telefoner pratas det ofta och mycket om möjligheten att roota och installera custom Roms, ofta är Cyonogen mod väldigt rosad.

Själv har jag aldrig gett mig in på detta eller provat det. Jag har nöjt mig med att installera en annan Launcher och göra mitt eget interface där.
Hela telefon känns även piggare med bara en annan Launcher liksom.

Så vad är fördelen med custom Rom gentemot Launcher?

Permalänk
Medlem

Att den känns ÄNNU piggare, fler inställningsmöjligheter, över/under-klockningsmöjlighet etc.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

En custom Rom kan göra underverk för din mobil.
Du kan tex få det senaste Android utan att din modell fått det officiellt. Din mobil får bra mycket längre livslängd sas.

CyanogenMod ja. Många kör den. Tänk på att denna ofta inte är helt stabil och ska ses som experimentell.
"CM Stable and Release Candidate builds"

Det finns många roms utöver CyanogenMod, så läs på vad dom olika kan erbjuda.
http://www.xda-developers.com/

Vad har du för telefon?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

En custom Rom kan göra underverk för din mobil.
Du kan tex få det senaste Android utan att din modell fått det officiellt. Din mobil får bra mycket längre livslängd sas.

CyanogenMod ja. Många kör den. Tänk på att denna ofta inte är helt stabil och ska ses som experimentell.
"CM Stable and Release Candidate builds"

Det finns många roms utöver CyanogenMod, så läs på vad dom olika kan erbjuda.
http://www.xda-developers.com/

Vad har du för telefon?

Jag har har en Z2. Jag hade tidgare en Samsung S3, och dom kan ju bli sjukt sega med sitt TouchWiz. Det var då jag upptäckte tredjeparts launchers.
Jag kör nu Buzz Launcher och är jättenöjd med mitt interface.

Permalänk

Bloatwaren försvinner inte bara för att du gömmer den bakom en launcher

Permalänk

Bloatware går att avinstallera om man har root, jag ser inte heller någon anledning att köra custom roms, har en Z1 och kör nova launcher, telefonen flyter på som smör, men det har nog att göra med att sonys UI är nästan som vanilla android.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet med launcher är ju att allting går i bakgrunden fortfarande.
Widgets och liknande som ligger kvar kan dra både batteri och prestanda. Så ska man köra launcher är ett tips att tömma hemskärmarna helt innan man startar launchern. Min gick lite bättre efter det.
Dock kör jag Cyanogen då jag tycker den är helt underbar och fri från skit.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Skillnaden kan vara lite ungefär som att byta bakgrundsbild på Windows mot att byta till Linux.

I vissa fall byter man i stort sett skins men i andra kan man byta så hela telefonen veter sig som en från en annan tillverkare, få möjlighet att styra ny sker på telefonen eller vad son helst.

Permalänk
Medlem

En custom launcher är bra, men det är mer som man kan vilja ändra. Tillverkarna ändra ofta menyer, inställningsmöjligheter, notifikationsmenyn, låsskärmen och liknande. Om man vill ändra allt detta till stock så är custom rom ett bra alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com