datatrafik och gps för Android och Windows phone. (LG G3 vs Lumia 930)

Permalänk
Medlem

datatrafik och gps för Android och Windows phone. (LG G3 vs Lumia 930)

Hej, det är så att det börjar bli dags att skaffa ny mobil, (har en 4 år gammal Nokia N8), och efter en massa letande så har jag kommit fram till att jag vill ha antingen LG G3 eller Nokia Lumia 930. (Alternativt efterföljaren till 1020 om det nu kommer en sådan)

Då jag inte är van varken Android eller Windows så tänkte jag höra hur detta med datatrafik fungerar.
Jag kör med kontantkort, blir billigast för mig då jag bara messar mest och klarar mig utan att surfa när det inte finns Wifi..
Epost tex finns det ju iallafall för symbian en app till som knappt drar någon data alls.
Hursomhelst, så kan jag ju med symbian lätt kontrollera så att inte det ligger nån app eller något som drar datamängd när jag inte har kopplat till Wifi.
Hur fungerar detta med Windows och Android?

Andra frågan är GPS. Med min N8 så har jag helt gratis offline-navigering, så jag kan ladda ner en karta innan med Wifi, och sedan navigera offline med hjälp utav en stark GPS-antenn. Till Nokia telefoner med Windows så finns det också redan installerat bra program med gratis navigering och uppdateringar, HELT offline om man vill som jag fattat det som? (Vilket jag verkligen vill då det drar stor mäng data annars).

Men hur är det med android? Google navigation eller vad det nu heter, verkar man ju bara kunna ladda ner kartor att titta på offline med,
men inte att navigera med utan att gå online..
Ifall det finns någon app som fixar detta behov, skriv gärna namnet samt kommentar om den fungerar bra:)

Slutligen så får ni gärna ge kommentar på om jag borde välja LG G3 eller Nokia Lumia 930. Är ute efter en mobil som är hållbar samt har en bra kamera. Är medveten om att Lumia kameran är bättre, men kanske G3:ans räcker?
(observera att Lumian har Winows phone 8.1, som verkar vara rejält bättre än sina tidigare versioner)

Permalänk
Rekordmedlem

Tomtom, Navigon och Garmin säljer appar och kartor som i princip gör om telefonen till en navigatör av den typ de säljer som en separat enhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Android sköter data ypperligt. Du kan se precis hur mycket data varje program har använt, när den använt datan och om den gjorde detta när appen var igång eller när den låg i bakgrunden. Du kan även ställa in gränser och restriktioner, samt varningar när du når vissa punkter. Här är en bild som visar det på data-skärmen, det finns ett gäng med extra funktioner i overflow menyn (de tre vertikala fyrkantiga prickar a). Du kan se mer utförlig information om appen genom att trycka på den i listan.

Så kallad turn-by-turn navigering med Google maps kräver tyvärr internetuppkoppling, men så länge du har kartorna nedladdade så ska navigationen i sig dra väldigt lite. Jag kunde navigera från Falkenberg till Göteborg på under 5MB.
Sedan finns det säkert GPS-appar som fyller sådana funktioner.

Sedan angående mobilen så har ju Nokia mobiler riktigt bra kamera, men personligen ser jag operativsystemet som en nackdel. WP kan inte hålla tempo med Android hur mycket de än försöker. 8.1 kommer med saker som funnits länge i Android och under tiden så jobbar Google med Android 5.0, som är en rent utav massiv uppdatering till ett operativsystem som redan har det mesta.

Vill du ha en bra kamera så vet jag inte om jag kan rekommendera G3. LG har tyvärr enorma mängder post-processing som försämrar kvaliteten på bilderna. Det är inte alla som ogillar det lika mycket som jag, men det är något du borde vara beredd på (sök efter exempelbilder och kolla på gräs/löv eller andra objekt med fina detaljer så ska du se hur orealistiska bilderna blir). Den är ju i alla fall bra på fokusering och video.
Den bästa kameran just nu har Galaxy S5, med Z2 som nära tvåa.
S5 är en bra mobil. Samsung har bättrat sig på många punkter mot tidigare mobiler de gjort. Om du kan stå ut med den halv-fula designen på telefonen så är det en telefon jag kan rekommendera. Värt att tänka på är dock att den tar bilder i 16:9 format, inte 4:3 som de flesta kameror gör. Jag föredrar 4:3, men alla tycker ju olika.
Jag kan väl även nämna Nexus 5 som en liten avstickare. Det är en mobil från förra året, men den lyckas ändå komma väldigt nära nuvarande flaggskepp för halva priset.
Nackdelarna med den är väl framförallt den dåliga högtalaren och halvdana batteritiden. Vid lätt användning så klarar den runt 4timmar (med skärmen på) med 20h stand-by per laddning, medan dagens telefoner klarar runt 5 till 5.5h vid samma användning.
Men fördelen är mjukvaran: den flyter otroligt bra och får uppdateringar direkt när de släpps (medan många andra telefoner får vänta i månader om de ens får uppdateringarna). Kameran är ganska bra. Det är positivt att den har 8megapixlar och inte mer för då har den större sensor-yta per pixel än andra telefoner, vilket ger ett gäng med fördelar när det kommer till bildkvalitet.
Problemen är väl framförallt att den har lite bristfällig färgrepresentation. Röda och bruna färger ser inte korrekta ut. Men detta är förhoppningsvis något Google fixar i och med Android 5.0 då de kommer med enorma uppdateringar till deras bakomliggande kamera-system. Läs mer om uppdateringarna i länken tidigare i kommentaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tomtom, Navigon och Garmin säljer appar och kartor som i princip gör om telefonen till en navigatör av den typ de säljer som en separat enhet.

Ok, då är det en engångsavgift bara då? Så man kan ladda ner kartor gratis till telefon?

Skrivet av Sears:

WP kan inte hålla tempo med Android hur mycket de än försöker. 8.1 kommer med saker som funnits länge i Android och under tiden så jobbar Google med Android 5.0, som är en rent utav massiv uppdatering till ett operativsystem som redan har det mesta.

Den bästa kameran just nu har Galaxy S5, med Z2 som nära tvåa.

Tack för utförligt svar:) WP känns dock som den har allt som jag behöver.. Så länge det finns Endomondo i appstore så är jag nöjd:P
Jo jag har tittat på S5:an, men den känns lite plastig..

Permalänk
Medlem

Om du inte saknar några appar så ser jag ingen anledning till att du ska välja någon annan än Lumia 930!

Med Windows Phone kan du ladda ned kartor innan så att du har de nedladdade, vilket gör att det inte tar någon data.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limmet89:

Ok, då är det en engångsavgift bara då? Så man kan ladda ner kartor gratis till telefon?

Ja, du behöver bara betala när du köper appen, så vitt jag vet.

Citat:

Tack för utförligt svar:) WP känns dock som den har allt som jag behöver.. Så länge det finns Endomondo i appstore så är jag nöjd:P
Jo jag har tittat på S5:an, men den känns lite plastig..

Jo, om du inte klarar plast så är det kanske fel telefon.
Men jag ser onekligen Android som en fördel mot WP.
Glas då? Har du något emot glasbaksida? Z2 är ju även den en bra telefon, men personligen så gillar jag inte glasbaksida samt den oergonomiska designen (den ligger inte skönt i handen). Hur bra en telefon ligger i handen är långt viktigare för mig än hur "kvalitativ" den känns, men smaken är som baken.

Permalänk
Medlem

Nexus 5

Har testat på en hel del olika telefoner senaste två åren då jag gillar att köpa nytt och testa.
Samsung är bra men personligen gillar jag inte touchwiz. Visst man kan installera en ny launcher men då tappar man en massa funktioner som man kanske köpte telefonen för.
Nu har jag inte testat S5 men väl S4 och Note 3.
Kamerorna är ok, men mörker bilder blir helt kassa...
Sony har för min del för fyrkantiga telefoner. Jobbiga att hålla i och tyvärr råkade jag ut för att displayen sprack utan anledning på 3(!) sony telefoner.
Köpte dem mycket för vattentäthet och saknar de av och till men de får jag leva utan.
LG Har förvisso gjort tillverkat Nexus 5 som jag har nu men deras egna telefoner går jag inte på efter 2X.....
HTC ONE (2013) körde jag ett tag men kameran med enbart 4 mpxl trots ultrapixlar dög tyvärr inte för mig. Annars en riktigt bra telefon

Nokia gillar jag verkligen. Bra displayer och bra kameror. Testat 920,925,1020. Trådlös laddning är verkligen en sak man inte kan vara utan när man provat de.
Men tyvärr faller dem på Wp. eller inte så mycket operativet i sig men tillgången, utseende och kvalité på apparna.
Många finns men dem är sämre tycker jag.....
Är sugen på en 1520 att prova men inväntar officiell 8.1 uppdatering (Cyan). Måste ha swype funktionen.

Nexus serien är den mest prisvärda och bästa overall telefonen jag haft på sistånde. Klarar du dig utan minneskort så är de rätt val. Men välj 32gb, 16 tar slut fort....

Iphone tar jag inte i med tång.....

Hoppas de hjälper något iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limmet89:

Hej, det är så att det börjar bli dags att skaffa ny mobil, (har en 4 år gammal Nokia N8), och efter en massa letande så har jag kommit fram till att jag vill ha antingen LG G3 eller Nokia Lumia 930. (Alternativt efterföljaren till 1020 om det nu kommer en sådan)

Då jag inte är van varken Android eller Windows så tänkte jag höra hur detta med datatrafik fungerar.
Jag kör med kontantkort, blir billigast för mig då jag bara messar mest och klarar mig utan att surfa när det inte finns Wifi..
Epost tex finns det ju iallafall för symbian en app till som knappt drar någon data alls.
Hursomhelst, så kan jag ju med symbian lätt kontrollera så att inte det ligger nån app eller något som drar datamängd när jag inte har kopplat till Wifi.
Hur fungerar detta med Windows och Android?

Andra frågan är GPS. Med min N8 så har jag helt gratis offline-navigering, så jag kan ladda ner en karta innan med Wifi, och sedan navigera offline med hjälp utav en stark GPS-antenn. Till Nokia telefoner med Windows så finns det också redan installerat bra program med gratis navigering och uppdateringar, HELT offline om man vill som jag fattat det som? (Vilket jag verkligen vill då det drar stor mäng data annars).

Slutligen så får ni gärna ge kommentar på om jag borde välja LG G3 eller Nokia Lumia 930. Är ute efter en mobil som är hållbar samt har en bra kamera. Är medveten om att Lumia kameran är bättre, men kanske G3:ans räcker?
(observera att Lumian har Winows phone 8.1, som verkar vara rejält bättre än sina tidigare versioner)

Jag röstar på Lumia 930.
Here Maps, Here Drive och "Maps" kan du ladda ner kartor till och använda offline. Stäng av roaming/datatrafik men ha platstjänster igång så kan du navigera offline utan problem.

Här kan du se alla appar som finns till WP:
http://www.windowsphone.com/sv-se/store

Permalänk
Medlem

Ja Nokian har jag förstått fungerar fint med offline-navigering, men enligt vad vissa här säger så gör det ju de med Android också, så där så spelar det ju ingen roll..
Men jag har tittat på exempelbilder från LG:en och tycker de inte ser så dumma ut.
Men men, jag tror jag behåller min N8 en liten stund till, (den är som ny efter 4 år, därför Nokia har ett litet övertag hos mig då de bygger saker som håller), båda modellerna är ju nya, så lär väl sjunka i pris så småningom?
Det vore ju också intressant om det kommer en efterföljare till 1020..

Supertack för svaren:) Bara ni fortsätter skriva om ni kommer på nåt annat

Permalänk
Avstängd

Nokias navigation är på en helt annan nivå änn nånting android kan bjuda på. Så om det är viktigt så Nokia utan vidare.
Har min gamla Lumia 900 som navigator i bilen, sålde bort Garminen som va där tidigare

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limmet89:

Hej, det är så att det börjar bli dags att skaffa ny mobil, (har en 4 år gammal Nokia N8), och efter en massa letande så har jag kommit fram till att jag vill ha antingen LG G3 eller Nokia Lumia 930. (Alternativt efterföljaren till 1020 om det nu kommer en sådan)

Då jag inte är van varken Android eller Windows så tänkte jag höra hur detta med datatrafik fungerar.
Jag kör med kontantkort, blir billigast för mig då jag bara messar mest och klarar mig utan att surfa när det inte finns Wifi..

Bara lite nyfiken på vad du kör med för kontantkort som gör att du behöver tänka på datamängder om du nu mest kör lite ringa/smsa och GPS-navigering?

Jag har alltid kört kontantkort sedan 1997, då jag fick min första mobil. Bara byter till de prisplaner som passar mig.

På vanliga mobilen kör jag Comviq Kontant och tankar på fastpris för 195kr/mån och får 1GB surf, vilket räcker till diverse youtubekollar, GPS-navigeringsresor m.m. utan att någonsin ta slut för mig.

Jag har dessutom en reservmobil som jag laddar på med Comviq Kompis för bara 95 kr/mån, också den får då 1GB surf i en månad.

Eller menar du att du inte ens tankar en gång i månaden eftersom det rings/smsas så lite?

Som sagt, bara lite nyfiken

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limmet89:

jag har tittat på exempelbilder från LG:en och tycker de inte ser så dumma ut.

Låt oss utgå från samma bild: http://i-cdn.phonearena.com//images/reviews/159494-image/
Zooma in på bladen, gräset och jorden. Ser de inte hemskt artificiella ut? Massor med detaljer försvinner med G3s bilder p.g.a. tung brusreducering och kontur/kontrast-ökning.
Jämför man med t.ex. Nexus 5, som är en av de mobiler som har minst post-processing av alla flaggskepp så ser bilderna från Nexus 5 bra mycket mer naturliga ut:
http://i-cdn.phonearena.com/images/reviews/146857-image/Googl...
Tyvärr har Nexus 5 lite problem gul vitbalans, troligtvis p.g.a. överdrivna röda färger, men det är en annat sak.
Edit: Jag skulle kunna ge exempel med andra telefoner också, men kände att Nexus 5 var mest relevant i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Bara lite nyfiken på vad du kör med för kontantkort som gör att du behöver tänka på datamängder om du nu mest kör lite ringa/smsa och GPS-navigering?

Kör med Tango Mini (osäker på om det fortfarande går att få, men det går på Comviqs nät)
19 öre per sms, ingen månadsavgift i huvud taget.. Finns det sådana kort kvar ens längre?
Laddar väl med en hundring per 1,5 månad eller nå sånt:)

Permalänk
Medlem

Fint, läser efter jobbet (jobbar natt)

Permalänk
Medlem

Jag velade mellan LG G3 eller Nokia Lumia 930 för ett tag sedan... blev en 930 efter mycket om och men.
Ångrar inte en sekund, mobilen är riktigt solid pjäs men det bästa för mig är nog bytet från Android till WP8.1.
Jag ska inte kasta skit på Android men för mig är WP på en annan nivå och även lätt att lära sig. Ska inte säga för mycket för jag har inte använt den i mer än 2 dagar.

Permalänk

Blir mest nyfiken på hur lite pengar du använder på ditt kontantkort varje månad och varför du ska fortsätta köra med ett sådant när du kan få ett abonnemang där du får ringa och sms:a hur mycket du vill samt surfa för 1 GB/mån och få en av dessa telefoner för endast 350 kr/mån?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Blir mest nyfiken på hur lite pengar du använder på ditt kontantkort varje månad och varför du ska fortsätta köra med ett sådant när du kan få ett abonnemang där du får ringa och sms:a hur mycket du vill samt surfa för 1 GB/mån och få en av dessa telefoner för endast 350 kr/mån?

Att binda upp sig är sällan ett bra alternativ.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Att binda upp sig är sällan ett bra alternativ.

Om man vill att det ska bli billigare och nöjer sig med en ny telefon vartannat år så är det ett bra alternativ.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Om man vill att det ska bli billigare och nöjer sig med en ny telefon vartannat år så är det ett bra alternativ.

Inte nödvändigtvis. Abonnemang är ofta dyrare än kontantkort, så det man sparar på mobilen försvinner ofta på de högre kostnaderna.

Skrivet av blackeagle:

På vanliga mobilen kör jag Comviq Kontant och tankar på fastpris för 195kr/mån och får 1GB surf, vilket räcker till diverse youtubekollar, GPS-navigeringsresor m.m. utan att någonsin ta slut för mig.

Jag har dessutom en reservmobil som jag laddar på med Comviq Kompis för bara 95 kr/mån, också den får då 1GB surf i en månad.

Varför kör du inte med Comviq Kompis eller Halebop Hallå på den vanliga mobilen? Är inte det bra mycket billigare än att köra med pott? (vilket ärligt talat är nästan samma sak som abonnemang)

Skrivet av Limmet89:

Kör med Tango Mini (osäker på om det fortfarande går att få, men det går på Comviqs nät)
19 öre per sms, ingen månadsavgift i huvud taget.. Finns det sådana kort kvar ens längre?
Laddar väl med en hundring per 1,5 månad eller nå sånt:)

Visst finns det.
Men 19öre låter billigt. Kan du ge en prislista? (så jag kan jämföra med dagens kontantkort)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Visst finns det.
Men 19öre låter billigt. Kan du ge en prislista? (så jag kan jämföra med dagens kontantkort)

Fixar det imorn:)

Skrivet av PeterMagnuss0n:

Blir mest nyfiken på hur lite pengar du använder på ditt kontantkort varje månad och varför du ska fortsätta köra med ett sådant när du kan få ett abonnemang där du får ringa och sms:a hur mycket du vill samt surfa för 1 GB/mån och få en av dessa telefoner för endast 350 kr/mån?

Det där blir 4200 om året.. Säg att jag behåller mobilen i 4 år som jag gjord nu så sparar jag en heel del pengar med kontantkort..

Skrivet av leafbranch:

Jag velade mellan LG G3 eller Nokia Lumia 930 för ett tag sedan... blev en 930 efter mycket om och men.
Ångrar inte en sekund, mobilen är riktigt solid pjäs men det bästa för mig är nog bytet från Android till WP8.1.
Jag ska inte kasta skit på Android men för mig är WP på en annan nivå och även lätt att lära sig. Ska inte säga för mycket för jag har inte använt den i mer än 2 dagar.

Intressant! Skriv gärna här sen efter några dar om du fortfarande är nöjd med den. Finns inga appar du saknar än så länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Varför kör du inte med Comviq Kompis eller Halebop Hallå på den vanliga mobilen? Är inte det bra mycket billigare än att köra med pott? (vilket ärligt talat är nästan samma sak som abonnemang)

Jag tror du har missuppfattat något? Fastpris är inte samma sak som pott... De 195 kronorna kan jag inte ringa för. Fastpris är ju vad det heter, ett fast pris på 195kr/mån och ger då i en månad fria samtal, fria sms samt 1GB surf.

Jag har däremot ett saldo med pengar också, att använda för eventuella betaltjänster, men för att ladda det med mer pengar måste jag tanka på en annan prisplan ovanpå fastpriset. Sedan ligger de pengarna kvar och kan användas till tjänster, eller att ringa för när prisplanen gått ut, ifall jag inte hunnit/velat tanka på en ny eller valt att tanka en med minutpris.

Comviq Kompis som jag som sagt kör på extramobilen redan kostar ju minutpris till alla andra nät än tele2, så det blir inte "bra mycket billigare" än fastpris ifall jag ringer för mer än 95kr i månaden.

Skrivet av Sears:

Visst finns det.
Men 19öre låter billigt. Kan du ge en prislista? (så jag kan jämföra med dagens kontantkort)

Skrivet av Limmet89:

Fixar det imorn:)

Här är en prislista för Tango Mini enligt prisjakt, (68öre/min för att ringa, 19öre/sms) :

http://www.prisjakt.nu/abonnemang_telefoni.php?visa=abinfo&id[]=126&typ[]=1

EDIT:
Det finns ju kontantkort som Hallon Kontant 99kr (går på 3s nät) som ger dig 60st samtal gratis istället för att ha ett minutpris och 5000 sms samt 500MB surf i en månad efter påtankning.

Men då verkar det som att man får tanka på nytt när man ringt 60 gånger eller efter de 30 dagarna, vilket iofs är två gånger om dagen i snitt och så ofta ringer inte jag iaf på en månad.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Nokias navigation är på en helt annan nivå änn nånting android kan bjuda på. Så om det är viktigt så Nokia utan vidare.
Har min gamla Lumia 900 som navigator i bilen, sålde bort Garminen som va där tidigare

vad gör Nokia navigation så mkt bättre än t ex CoPilot och TomTom?

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag faktiskt föredrar Google Maps så långt det går, även om det kostar pengar.
Sökresultaten är helt "out standing" vilket är viktigt när man är ute och rattar lastbil.
Sen får man ju ta ett beslut om man ska navigera med mjukvara också eller inte, för mig brukar det fungera ganska bra men jag måste ju så klart ha koll på höjd och viktbegränsningar.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jag tror du har missuppfattat något? Fastpris är inte samma sak som pott... De 195 kronorna kan jag inte ringa för. Fastpris är ju vad det heter, ett fast pris på 195kr/mån och ger då i en månad fria samtal, fria sms samt 1GB surf.

Nej jag tror det är du som missuppfattat vad potten refererar till
Kontantkort med pott betyder att du köper en pott med minuter/samtal, SMS och data. (vilket du gör)

Citat:

Comviq Kompis som jag som sagt kör på extramobilen redan kostar ju minutpris till alla andra nät än tele2, så det blir inte "bra mycket billigare" än fastpris ifall jag ringer för mer än 95kr i månaden.

Nej det blir det kanske inte, men Halebop Hallå blir nästan garanterat det. Om du tankar med 200kr så får du 1GB surf och 3000SMS gratis och en minutavgift på 29öre, samt 99öre öppningsavgift. Detta är löjligt billigt.

Citat:

Här är en prislista för Tango Mini enligt prisjakt, (68öre/min för att ringa, 19öre/sms)

Det ser ut att vara ungefär jämförbart med Halebop Hallå.
Hallå har billigare minutavgifter och dataavgifter men dyrare öppningsavgift och SMS. Dock så får man flera fördelar om man laddar lite mer med Hallå.

Citat:

Det finns ju kontantkort som Hallon Kontant 99kr (går på 3s nät) som ger dig 60st samtal gratis istället för att ha ett minutpris och 5000 sms samt 500MB surf i en månad efter påtankning.

Jag är ganska säker på att det är pott, att du inte kan ringa för de 99kr du laddar med. Tyvärr. Vilket betyder att priset inte är så imponerande..

Skrivet av backspace:

Jag måste säga att jag faktiskt föredrar Google Maps så långt det går, även om det kostar pengar.
Sökresultaten är helt "out standing" vilket är viktigt när man är ute och rattar lastbil.

Jo, maps har faktiskt ett riktigt bra sök (vilket inte är förvånande då det är gjort av Google), sedan har det även ett riktigt trevligt gränssnitt. Jag gillar det starkt. Sedan har man även den fördelen att man kan se vägarbete och olyckor på kartan om man har internet, vilket har hjälpt mig flera gånger.
Och med tanke på att det knappt drar någon data bara man laddar ner kartan så ser jag ärligt talat inte mycke till nackdelar med att använda det.

Permalänk
Skrivet av teejee:

vad gör Nokia navigation så mkt bättre än t ex CoPilot och TomTom?

Har själv en 920.

Med here maps som du får gratis med nokia så får du ladda ned kartor från hela världen. Skall du använda den som navigator i bil så är det nästintill oslagbart.

Du får dessutom gratis och frekventa kartuppdateringar. Det är MYCKET bättre än tex google maps ute i fält eftersom inte behöver ha tillgång till mobildata. Telefonen drar även mindre ström i gps:läget när du slipper ha data igång.

Dock vet jag inte riktigt hur copilot och tomtoms mjukvaror fungerar eller hur många kartor/uppdateringar man får till.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Sears:

Jo, maps har faktiskt ett riktigt bra sök (vilket inte är förvånande då det är gjort av Google), sedan har det även ett riktigt trevligt gränssnitt. Jag gillar det starkt. Sedan har man även den fördelen att man kan se vägarbete och olyckor på kartan om man har internet, vilket har hjälpt mig flera gånger.
Och med tanke på att det knappt drar någon data bara man laddar ner kartan så ser jag ärligt talat inte mycke till nackdelar med att använda det.

Hur mycket kan man göra tillgängligt offline? Senast jag provade det för någon månad sedan så gick det inte ens att få ned hela malmö...

Vad gör man när man kommer ur 3g/4g täckning...?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Nej jag tror det är du som missuppfattat vad potten refererar till
Kontantkort med pott betyder att du köper en pott med minuter/samtal, SMS och data. (vilket du gör)

Nej, där har du faktiskt fel. Pott syftar på "hög med pengar" som i poker t.ex. där den byggs på medan man satsar mer och mer. I telefoni-sammanhang betyder det att man samlar på sig de pengar man betalt in och inte använt så att de läggs på ringpotten till nästa månad för användning då.

Skrivet av Sears:

Nej det blir det kanske inte, men Halebop Hallå blir nästan garanterat det. Om du tankar med 200kr så får du 1GB surf och 3000SMS gratis och en minutavgift på 29öre, samt 99öre öppningsavgift. Detta är löjligt billigt.

Återigen, nej alltså.... Hur menar du att 200 kr för 1GB surf, begränsning på max 3000 SMS och ett minutpris på 29 öre skulle vara bättre för mig än 195kr för samma mängd data, 1GB och dessutom FRIA SMS och FRIA samtal till alla operatörer?

Skrivet av Sears:

Det ser ut att vara ungefär jämförbart med Halebop Hallå.
Hallå har billigare minutavgifter och dataavgifter men dyrare öppningsavgift och SMS. Dock så får man flera fördelar om man laddar lite mer med Hallå.

Jag är ganska säker på att det är pott, att du inte kan ringa för de 99kr du laddar med. Tyvärr. Vilket betyder att priset inte är så imponerande..

Du missförstår återigen. Pott innebär pengar just för att ringa med. Fastpris innebär en fast kostnad och sen får du ett antal saker inkluderat i det fasta priset.

I hallons fall får du alltså för 99kr:
Ringa 60st samtal helt utan minutkostnad
Surfa 1GB data
3000 SMS

Det finns alltså inget som du behöver en pengapott till, eftersom dessa saker bara kostar de 99kr som du betalat.

För mig med Comviq Kontant Fastpris 195kr:
Alla samtal helt gratis utan minutkostnad alls
Gratis sms, hur många jag vill
1GB surf

Jag tycker att 195kr i månaden för att ringa och smsa gratis är rätt så bra pris.

EDIT: Skillnaden mot abonnemang är ju att jag kan välja att tanka vilken prisplan jag vill varje månad istället för att vara bunden till samma hela tiden. Om jag vet att jag ska surfa mycket så kanske jag tankar för 245kr en månad och får då 3GB surf istället för 1, fortfarande fria samtal och fria sms.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det finns ju kontantkort som Hallon Kontant 99kr (går på 3s nät) som ger dig 60st samtal gratis istället för att ha ett minutpris och 5000 sms samt 500MB surf i en månad efter påtankning.

De lät rätt bra.. Inte för att det skulle bli billigare nu, men om man börjar ringa mer så..
Men det var ju samma priser på kontantkort som på abonemang, är väl lika bra att välja abonemang så isåfall..?
Men 500MB surf säger mig inte så mycke

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Nej, där har du faktiskt fel. Pott syftar på "hög med pengar" som i poker t.ex. där den byggs på medan man satsar mer och mer. I telefoni-sammanhang betyder det att man samlar på sig de pengar man betalt in och inte använt så att de läggs på ringpotten till nästa månad för användning då.

Nej men nu får du ta å ge dig..
Sökning efter "kontantkort med pott" ger resultat efter resultat som riktar dig mot kontantkort som har en pott av samtal/minuter, SMS och data, med kommentarer som "innebär att man istället ringer upp en förbetald pott".
Du definerar kontantkort med pott fel. Standarddefinitionen är att pott refererar till samtal/minuter, SMS och data som du köper en pott av.

Citat:

Hur menar du att 200 kr för 1GB surf, begränsning på max 3000 SMS och ett minutpris på 29 öre skulle vara bättre för mig än 195kr för samma mängd data, 1GB och dessutom FRIA SMS och FRIA samtal till alla operatörer?

Du verkar missa en ganska viktig sak när du jämför dem. Med Hallå så laddar du med pengar du sedan använder. Du får alltså ringa för alla 200kronorna.
Med lite enkel räkning får jag fram att du sparar mer pengar med Hallå om du ringer mindre än 500minuter (med 55 öppningsavgifter inräknade). Ringer du verkligen så mycket?
Grejen med att ha pengar på kortet är ju det att om du inte använder allt så sparar du upp pengar efter hand och på så vis kan du skippa att betala någonting i en halv till en hel månad medan du använder upp resten. (att spara upp några hundra är nog en bra ide om du vill gå en hel månad utan att betala då bas priserna är betydligt högre)

Citat:

Det finns alltså inget som du behöver en pengapott till, eftersom dessa saker bara kostar de 99kr som du betalat.

Precis, och detta är negativt då du inte får behålla oförbrukade pengar, samt ej kan använda pengarna till det du vill, utan får klara dig med den del av varje kategori de ger dig.