Permalänk
Medlem

BSOD på ganska regelbunden basis.

Jag har fått ganska mycket BSOD's IGEN på regelunden basis. Jag hade en tråd här som handlade om det för ett tag sedan men det löste sig. Men nu har datorn börjat krascha ganska ofta och jag kan inte identifiera felet. Alla drivrutiner och sådant är så klart up to date.

http://i.imgur.com/1NABMPI.png

Visa signatur

Meh

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du provat?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Memtest86, SSD Toolbox med mera olika stresstester också men den kraschar aldrig då eller får errors. Först misstänkte jag att det var moderkortet det var fel på så jag bytte det. Felen kvarstod, trodde då att det var CPU'n det var fel på kört en del stresstester o så på den, enda felet med den var värmeutvecklingen om man överklockade annars inget. Testat graffikkortet på liknande sätt o inga fel uppstod. Har misstänkt att det kan vara SSD'n som spökar men inga SSD Toolboxes påvisar några fel alls.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Jag har fått ganska mycket BSOD's IGEN på regelunden basis. Jag hade en tråd här som handlade om det för ett tag sedan men det löste sig. Men nu har datorn börjat krascha ganska ofta och jag kan inte identifiera felet. Alla drivrutiner och sådant är så klart up to date.

http://i.imgur.com/1NABMPI.png

Har du kollat i .dmp filen vad det är som orsakar blåskärmarna?

Annars så kan du ju ladda upp dom 2 senaste .dmp filerna så kan man ju titta i dom.

Permalänk
Medlem

Kolla i event viewer vid tidpunkten för senaste kraschen. Du kan få bra info där.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Verkar vara ntoskrnl som strular. Med andra ord AMD:s grafikdrivrutiner. Testa rulla tillbaka till något äldre drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Jag Nvidia kort.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Skrivet av Belzer:

Verkar vara ntoskrnl som strular. Med andra ord AMD:s grafikdrivrutiner. Testa rulla tillbaka till något äldre drivrutiner.

Skrivet av Bonovox85:

Jag Nvidia kort.

Fan asså, amd:s drivrutiner är dem värsta som finns

Permalänk
Medlem

Hade inga problem när jag hade mitt AMD HD 6870 i min förra dator. Har haft betydligt fler krascher o problem med denna nya datorn...

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Testa WhoCrashed, den kikar igenom dumpfilen och försöker få fram skurken: http://www.resplendence.com/whocrashed

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scitus:

Fan asså, amd:s drivrutiner är dem värsta som finns

Bara för OP att uppgradera till något hyffsat bildkort. Nej, värsta fall så är det bara att blåsa rent burken.

Har TS överklockat något? Detta är ju trots all sweclockers forum.

Permalänk

se till att städa ur drivrutinerna från amd med revo uninstaller i avancerat läge. först ta bort dem från nvidia, använd det på cpu (gpu). tror du förstår vad som menas då då verkar rätt kunnig redan.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Bara för OP att uppgradera till något hyffsat bildkort. Nej, värsta fall så är det bara att blåsa rent burken.

Har TS överklockat något? Detta är ju trots all sweclockers forum.

Inget är överklockat.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Skrivet av hårdnackad:

se till att städa ur drivrutinerna från amd med revo uninstaller i avancerat läge. först ta bort dem från nvidia, använd det på cpu (gpu). tror du förstår vad som menas då då verkar rätt kunnig redan.

Skrivet av Belzer:

Verkar vara ntoskrnl som strular. Med andra ord AMD:s grafikdrivrutiner. Testa rulla tillbaka till något äldre drivrutiner.

Vad är det som säger att det är amds drivrutiner som orsakar felet?
Jag vet inte själv så länka gärna något om det

Men efter en enkel googling så hittade jag detta
http://en.wikipedia.org/wiki/Ntoskrnl
"ntoskrnl.exe (Short for Windows NT operating system kernel,) also known as kernel image, provides the kernel and executive layers of the Windows NT kernel space, and is responsible for various system services such as hardware virtualization, process and memory management, thus making it a fundamental part of the system. It contains the cache manager, the executive, the kernel, the security reference monitor, the memory manager, and the scheduler.[1]"

Kan vara en massa andra fel om jag tolkar det rätt
Kan vara fel på hårddisk, ram etc

Till TS
Har du testat installera om windows?
Det kanske löser problemet, om det då är en gammal drivrutin som orsakar felet

Permalänk

who crashed är ett bra program till hjälp. http://www.resplendence.com/whocrashed glömde nämna det.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Jag har fått ganska mycket BSOD's IGEN på regelunden basis. Jag hade en tråd här som handlade om det för ett tag sedan men det löste sig. Men nu har datorn börjat krascha ganska ofta och jag kan inte identifiera felet. Alla drivrutiner och sådant är så klart up to date.

http://i.imgur.com/1NABMPI.png

Tja!! Själv började jag få BSOD titt som tätt för nån månad sedan, och trodde det kanske var nån driver som muppade elr så.
Men körde igenom det mesta på datorn då:
Ccleaner
SFC /SCANNOW
Memtest
HDTest

fick fortf. BSOD så glodde lite i TaskScheduler/Schemaläggaren.
Provade att ta bort/inaktivera så mycke onödigt som möjligt och efter det har den varit stabil för mej.
Hade t.ex kvar rester från program som jag inte ens hade kvar på datorn som den vill trigga igång.
Bild:

lycka T med dina BSODS

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Scitus:

Vad är det som säger att det är amds drivrutiner som orsakar felet?
Jag vet inte själv så länka gärna något om det

Men efter en enkel googling så hittade jag detta
http://en.wikipedia.org/wiki/Ntoskrnl
"ntoskrnl.exe (Short for Windows NT operating system kernel,) also known as kernel image, provides the kernel and executive layers of the Windows NT kernel space, and is responsible for various system services such as hardware virtualization, process and memory management, thus making it a fundamental part of the system. It contains the cache manager, the executive, the kernel, the security reference monitor, the memory manager, and the scheduler.[1]"

Kan vara en massa andra fel om jag tolkar det rätt
Kan vara fel på hårddisk, ram etc

Till TS
Har du testat installera om windows?
Det kanske löser problemet, om det då är en gammal drivrutin som orsakar felet

ntoskrnl kör i princip alla drivrutiner i datorn, så det kan också vara en drivrutin eller hårdvara som strular.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

ntoskrnl kör i princip alla drivrutiner i datorn, så det kan också vara en drivrutin eller hårdvara som strular.

Jo det verkar logiskt med tanke på dess funktion
Så varför säger dem att det är amd:s drivrutiner som orsakar det?
När det kan vara vilken drivrutin som helst, eller hårdvarukomponent

Permalänk
Medlem

Precis gått igenom uppdateringar på drivrutiner på ALLT och flashat nytt BIOS så förhoppningsvis ska det lösa problemet. Innan detta märkte jag att det var en okänd enhet i enhetshanteraren, det problemet är inte kvar längre heller.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Scitus:

Jo det verkar logiskt med tanke på dess funktion
Så varför säger dem att det är amd:s drivrutiner som orsakar det?
När det kan vara vilken drivrutin som helst, eller hårdvarukomponent

Vem säger det? Jag har aldrig tidigare stött på någon som kategoriskt sagt det innan. Kanske i en annan kontext, tex jag får BSOD när jag spelar eller liknande.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vem säger det? Jag har aldrig tidigare stött på någon som kategoriskt sagt det innan. Kanske i en annan kontext, tex jag får BSOD när jag spelar eller liknande.

Skrivet av Belzer:

Verkar vara ntoskrnl som strular. Med andra ord AMD:s grafikdrivrutiner. Testa rulla tillbaka till något äldre drivrutiner.

Skrivet av hårdnackad:

se till att städa ur drivrutinerna från amd med revo uninstaller i avancerat läge. först ta bort dem från nvidia, använd det på cpu (gpu). tror du förstår vad som menas då då verkar rätt kunnig redan.

Syftade på att dem två påstod att det var amds drivrutiner som orsakade problemet

Permalänk

Har exakt samma problem. Bara på ett par timmar så har datorn kraschat två gånger. Har installerat om windows och laddat ner de senaste drivrutinerna till allt och blev då av med problemet fram tills nu. Var utan bluescreen i över tre veckor men nu är det alltså tillbaka. Blir galen på det här.

Får även jag upp ntoskrnl som orsak till BSODn. Har även fått ntfs.sys. Någon som har några idéer?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

Syftade på att dem två påstod att det var amds drivrutiner som orsakade problemet

Har dock inte haft något AMD kort i denna datorn, det var i min förra jag hade det. Helt separat system och OS.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Skrivet av Bonovox85:

Har dock inte haft något AMD kort i denna datorn, det var i min förra jag hade det. Helt separat system och OS.

ok tack, då har jag tillslut fått ett slutgiltigt svar på frågan
Det var inte amd ccc som orsakade problemet
Var bara förvirrad över varför dem sa att det var amd:s drivrutiner som orsakade problemet då det inte fanns några bevis för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Jag har fått ganska mycket BSOD's IGEN på regelunden basis. Jag hade en tråd här som handlade om det för ett tag sedan men det löste sig. Men nu har datorn börjat krascha ganska ofta och jag kan inte identifiera felet. Alla drivrutiner och sådant är så klart up to date.

http://i.imgur.com/1NABMPI.png

Skrivet av Wallman_91:

Har exakt samma problem. Bara på ett par timmar så har datorn kraschat två gånger. Har installerat om windows och laddat ner de senaste drivrutinerna till allt och blev då av med problemet fram tills nu. Var utan bluescreen i över tre veckor men nu är det alltså tillbaka. Blir galen på det här.

Får även jag upp ntoskrnl som orsak till BSODn. Har även fått ntfs.sys. Någon som har några idéer?

Som två andra nämde högre upp, installera: http://www.resplendence.com/whocrashed och ge oss rapporterna i denna tråd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Som två andra nämde högre upp, installera: http://www.resplendence.com/whocrashed och ge oss rapporterna i denna tråd!

Alla mina dump filer har blivit raderade... Finns inget kvar längre i Bluescreenviewer heller.

Helt tomt! http://i.imgur.com/ZxBWVP2.png

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Alla mina dump filer har blivit raderade... Finns inget kvar längre i Bluescreenviewer heller.

Helt tomt! http://i.imgur.com/ZxBWVP2.png

Kan rensas i Ccleaner elr liknande program.
Men har för mej den är urkryssad default på memory dumps.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

Kan rensas i Ccleaner elr liknande program.
Men har för mej den är urkryssad default på memory dumps.

Ah, skulle inte kört CCleaner innan då!

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Ah, skulle inte kört CCleaner innan då!

joo, men med memory dumps urkryssad
sry var tvungen..... du kanske kan återställa till tidpunkt före scan och på så sätt få tebax dumpsen?
vet inte om det funkar, borde gå.

Visa signatur

Alienware Aurora