Permalänk

Har elgiganten rätt?

Jag har en situation hemma där mitt adsl-modem står långt in i huset och vi har betongväggar så tex vardagsrum och kök har värdelös wifi-koppling. Däremot finns en tcp-kabel dragen ifrån modemet till tvrummet där jag idag har en apple tv inkopplad.
Min tanke var att köpa en router och koppla in den med sladden i vardagsrummet för att dels få fler portar (kunna koppla in både apple tv samt xbox via sladd) men även att förstärka wifi i vardagsrum/kök.
Tänkte att denna för 300k skulle kunna klara jobbet http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

Men enligt killen på elgiganten kan inte den routern fungera som brygga utan jag skulle då få två olika wifi-nätverk hemma.
Så han prackade på mig väsentligt dyrare http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

...istället för 1300kr.

Har han rätt eller har jag blivit blåst?
Jag har inte så stor nytta av supersnabb wifi då trafiken vi nyttjar är internettrafik 12mbit och inte något i lokala nätverket.

Eller skulle jag istället köra på en accesspunkt i form av denna istället och koppla in i kabeln i vardagsrummet?
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

En sådan förlängare skulle i och för sig tvinga mig köra både apple tv samt xbox på wifi istället för kabel men det kanske inte skulle märkas skillnad då förlängaren skulle kopplas in precis bredvid dessa apparater.

Permalänk
Medlem

Måste det vara från Elgiganten? Eller har du möjlighet att köpa från annanstans eller webbutik?

Vad är det för modem du har? Har den DHCP funktionalitet? Eller har du en router kopplad till den redan?

För om den har DHCP, så är allt du behöver en accesspunkt. Om modemet redan har en wifi access, så behöver du inte ens koppla accesspunkten med kabel, då du kan ställa in den för att fungera som repeater, för att utöka existerande WIFI.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidhogg79:

Har han rätt eller har jag blivit blåst?

Som du förklarar så ska det fungera med N150. Den behöver inte bryggas utan blir själva accesspunkten för vardagsrum/kök.

Om ditt modem däremot är ett bredbandsmodem med Wi-Fi så är det enklare med en accesspunkt i bryggläge.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Modemet jag har är ett bredbandsmodem med inbyggd wifi. Denna wifi verkar dock vara klen men täcker en bit av huset och planen var att låta modmet vara kvar i wifiläge och täcka de rum den kan och att denna router skulle täcka övriga delar av huset.
Alternativt, om routern är så kraftig som säljaren påstår så låter jag den stå inkopplad direkt bredvid modemet så kanske den täcker hela huset själv.
Men det kanske är en extender jag borde titta på istället?
Har en sådan här bra räckvidd?
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

Nej, jag behöver iofs inte köpa på elgiganten men det är smidigt att gå tillbaka ifall det inte skulle fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidhogg79:

Jag har en situation hemma där mitt adsl-modem står långt in i huset och vi har betongväggar så tex vardagsrum och kök har värdelös wifi-koppling. Däremot finns en tcp-kabel dragen ifrån modemet till tvrummet där jag idag har en apple tv inkopplad.
Min tanke var att köpa en router och koppla in den med sladden i vardagsrummet för att dels få fler portar (kunna koppla in både apple tv samt xbox via sladd) men även att förstärka wifi i vardagsrum/kök.
Tänkte att denna för 300k skulle kunna klara jobbet http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

Men enligt killen på elgiganten kan inte den routern fungera som brygga utan jag skulle då få två olika wifi-nätverk hemma.
Så han prackade på mig väsentligt dyrare http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

...istället för 1300kr.

Har han rätt eller har jag blivit blåst?
Jag har inte så stor nytta av supersnabb wifi då trafiken vi nyttjar är internettrafik 12mbit och inte något i lokala nätverket.

Eller skulle jag istället köra på en accesspunkt i form av denna istället och koppla in i kabeln i vardagsrummet?
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

En sådan förlängare skulle i och för sig tvinga mig köra både apple tv samt xbox på wifi istället för kabel men det kanske inte skulle märkas skillnad då förlängaren skulle kopplas in precis bredvid dessa apparater.

Den billiga N150 ska funka som AP om man stänger av DHCP, kopplar LAN till LAN och inte använder dess WAN-port och lite annat. Man får inte två olika nät eftersom man använder samma SSID och lösen m.m. Kolla här:

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1765892/bridging-netgear-n600-n150.html

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

som blackeagle säger!

kör så fast lite mer "enkelt" själv.

koppla upp dig på den nya routern med en dator, (kabel) satte trådlöst nätverkslösenord och namn, plockade av dhcp och satte en lagom random Ip-adress som låg utanför det huvudroutern delar ut.

det är då inte en "router" utan mer en switch,

koppla in huvudroutern via vanlig nätverkskabel i ett av "datoranslutningsjacken" på den nya routern (numera switch typ)

kommer inte åt inställningarna på den som den står nu, så ställ in allt "rätt" innan du godkänner, så står den bara och tuggar.

kört så felfritt i flera år nu

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidhogg79:

Jag har en situation hemma där mitt adsl-modem står långt in i huset och vi har betongväggar så tex vardagsrum och kök har värdelös wifi-koppling. Däremot finns en tcp-kabel dragen ifrån modemet till tvrummet där jag idag har en apple tv inkopplad.
Min tanke var att köpa en router och koppla in den med sladden i vardagsrummet för att dels få fler portar (kunna koppla in både apple tv samt xbox via sladd) men även att förstärka wifi i vardagsrum/kök.
Tänkte att denna för 300k skulle kunna klara jobbet http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

Men enligt killen på elgiganten kan inte den routern fungera som brygga utan jag skulle då få två olika wifi-nätverk hemma.
Så han prackade på mig väsentligt dyrare http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

...istället för 1300kr.

Har han rätt eller har jag blivit blåst?
Jag har inte så stor nytta av supersnabb wifi då trafiken vi nyttjar är internettrafik 12mbit och inte något i lokala nätverket.

Eller skulle jag istället köra på en accesspunkt i form av denna istället och koppla in i kabeln i vardagsrummet?
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

En sådan förlängare skulle i och för sig tvinga mig köra både apple tv samt xbox på wifi istället för kabel men det kanske inte skulle märkas skillnad då förlängaren skulle kopplas in precis bredvid dessa apparater.

Tänkte bara flika in och säga att jag också bor i betonghus. Men har ändå perfekt mottagning till o med utanför lägenheten, typ 4 betongväggar bort. Allt beror på routern, har en riktigt kraftfull Dark Knight (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082). Finns en nyare variant nu som är ännu bättre.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Då elgiganten har öppet köp även vid använd vara så testade jag att sätta upp den "starka" routern och jag blev inte imponerad. Räckvidden var inte bättre än min befintliga så jag kan lika gärna lämna tillbaka den och köpa en billigare extender/accesspunkt. Mitt mål är ju trots allt att få stabilt wifi i hela huset. Kanske får köpa två extenders, en åt vart håll från modemet.

Vad är det för skillnad på dessa? De produkter på marknaden jag kollat kan ju användas både som extender eller ap.
Är det extender när den bara snappar upp wifisignalerna och skickar vidare och accesspunkt om man kopplar in den trådbundet till modemet?

Gör accesspunkt att jag får ett ytterligare wifinät hemma medans extender gör att pluggen har samma nätverksID som modemets wifi?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du beskriver AP respektive extender bra. AP är absolut att föredra, men det förutsätter att du har en kabel dragen redan. Därför tycker jag absolut att du ska ha en AP och inte extender.
(Ja, du bör sätta samma SSID, autentiseringsmetod och lösen på APn som den andra om de ska fungera så att du kan behålla samma nät även om du förflyttar dig mellan dem).

Permalänk
Medlem

En lösning är ju att köra "Nätverk via eluttaget". För att sätta din AP/Extender närmare det som skall nyttja WiFi.

Router > LAN via eluttag > Accesspunkt > Trådlöst till dina enheter

Borde fungera?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

En lösning är ju att köra "Nätverk via eluttaget". För att sätta din AP/Extender närmare det som skall nyttja WiFi.

Router > LAN via eluttag > Accesspunkt > Trådlöst till dina enheter

Borde fungera?

Borde funka men bara om hans elledningar är bra. Annars kan latensen öka ofantligt och göra det tex ospelbart.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

En lösning är ju att köra "Nätverk via eluttaget". För att sätta din AP/Extender närmare det som skall nyttja WiFi.

Router > LAN via eluttag > Accesspunkt > Trådlöst till dina enheter

Borde fungera?

Han har ju redan ethernet draget till vardagsrummet, varför skulle han köra "Nätverk via eluttaget"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Han har ju redan ethernet draget till vardagsrummet, varför skulle han köra "Nätverk via eluttaget"?

För att få in kabel i köket..?

Hastigheten och signalen lär vara betydligt högre ifall han har kabel dragen till köket/där det behövs, då är det rätt bra att nyttja elnätet.

Kör själv en Asus AC68U på landet, med 3 antenner. Ja, det blev lite bättre jämfört med Telias skitbox, men inte så att man tappade byxorna.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Borde funka men bara om hans elledningar är bra. Annars kan latensen öka ofantligt och göra det tex ospelbart.

Jo visserligen. Fast ska man bara surfa och streama lite spotify/Netflix så kommer det att fungera.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Tror nog du blir blåst av el-giganten, du kan beställa en hårdvaru brandvägg med trådlöst och vpn funktionalitet för runt 1300-1400

Permalänk

Det stämmer att jag har en tcp kabel dragen från modemet till vardagsrummet. Så det jag skulle vilja är främst att förbättra wlan i vardagsrummet
Men samtidigt vore det väl bra att ha trådanslutning till xbox och apple tv och därför tänkte jag att jag vid tv'n där tcp kabeln kommer ner så skulle man ha en switch så man har ett par ethernetkontakter till dessa enheter. Och då är det väl router som gäller?
Men å andra sidan tänker jag att om jag sätter en AP i den tcp-kabeln så har jag en wifipunkt precis vid xboxen och apple tv och det borde vara nog så bra som ethernet? Eller?
Och jo, jag spelar en del fps multiplayer på xboxen också.

Känns som säljaren prackade på mig något mycket mer än jag behövde. För det kanske är good enough med en förlängare som man kan sätta i ap läge typ http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

Alternativt behåller jag routern och försöker konfigurera den som AP på samma wifinät som modemet så har jag kvar ethernetportarna vid tv'n också och slipper köpa separat switch. Men det känns lite mastigt med dubbla priset för i princip Samma funktioner?

Tänker dock lite att om jag skaffar en bra accesspunkt för sådär 700 kr och sen upptäcker att jag vill ansluta xbox mm trådbundet så får jag lägga ytterligare 300 spänn för en switch och då har man betalat nästan priset för routern och står med åbäket att ha två enheter istället för en.