Nvidia GM200 "Titan II" dyker upp i fraktlista

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Va? Ska dom göra en ännu större krets än GK110?

Lär ju bli kassa yields i början. Men jag antar att det är så dom måste göra för att få mer prestanda med samma 28nm teknik.

Är det verkligen bekräftat att kretsarna är på 28nm?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Är det verkligen bekräftat att kretsarna är på 28nm?

"Att Nvidia arbetar på fler kretsar med arkitekturen Maxwell är ingen hemlighet. Efter att det stod klart att TSMC:s 20 nanometersprocess skulle dra ut på tiden väljer Geforce-makaren att inte bara rulla ut nya mellanklassare utan även högpresterande grafikprocessorer med befintlig 28 nanometersteknik."

Så står det iaf i artikeln, så man får väl anta att swec har koll

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Känner lite entusiasm över 28nm kort. Inga stora förändringar lär ske men de måste ju optimera så mycket de kan vilket lär ge något iaf.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

"Att Nvidia arbetar på fler kretsar med arkitekturen Maxwell är ingen hemlighet. Efter att det stod klart att TSMC:s 20 nanometersprocess skulle dra ut på tiden väljer Geforce-makaren att inte bara rulla ut nya mellanklassare utan även högpresterande grafikprocessorer med befintlig 28 nanometersteknik."

Så står det iaf i artikeln, så man får väl anta att swec har koll

En krets med 4000 cuda kärnor och en 512-bitars buss lär med största sannolikhet inte släppas på 28nm. Det går knappt göra större kretsar än det vi har nu, iallafall inte med dagens tillverkningsteknik och material.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Detta ser spännande ut. Tycker Maxwell är en arkitektur i toppklass redan som det är så ett top of the line-kort som detta är klart högintressant.

Dock har jag redan ett Titan idag och i och med att jag i princip inte har användning för kortet längre så känns det rätt ovärt för min del.

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Exakt! Företag betalar dessutom inte fullt pris.
26tusen låter mkt för Titan Z tex. Men när man gör avdrag = betalar med o skattade pengar + får tillbaka momsen så blir kortet ca 60% billigare.

Skulle jag eller något annat företag köpa Titan Z skulle kortet kosta 11 000kr. Som sagt ni som köper spel datorer sluta kolla på kort som Titan. Ni kan inte jämföra deras priser med kort utan beräknings kraften.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du kan fixa det för 11 k så tar jag ett!
I fantasin kan man få allt gratis.. du bara skriver dröm siffror, det enda man kan dra av är momsen om man inte ska beställa ett stort lass vilket väldigt få företag skulle göra för ett kort som detta. I framtiden kommer du förmodligen inte ens kunna dra av momsen..

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk

Om de kan få in 40 % mer cores på samma teknik är det imponerande, det behövs väl en rejäl prestanda uppsvinga för att kunna tackla 4k på ett bra sätt.

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

En krets med 4000 cuda kärnor och en 512-bitars buss lär med största sayieldedet inte släppas på 28nm. Det går knappt göra större kretsar än det vi har nu, iallafall inte med dagens tillverkningsteknik.

Nä, det var det jag tyckte var konstigt om du läser mitt första inlägg i tråden.

Artikeln hintar ju om att kretsen blir större än GK110 och av allt att döma 28nm. Därmed borde yeilden bli låg med tanke på problemen som Nvidia hade med GK110.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Handlar oftast om prioriteringar. Vet många som gnäller över att pengarna är slut osv, ändå har de råd med senaste iphonen eller galaxyn varje år

Håller med, sedan så är det en del som reser mycket och då har man inte mycket pengar till sånt här. Allt beror på vad man prioriterar, dom flesta skulle ha råd med ett Titan, skulle själv kunna skaffa det men då skulle det bli mindre av andra saker istället. Sedan är det inte värt för mig då jag ändå inte behöver den kraften till det jag gör.

Permalänk
Avstängd

Inte ännu ett 10 tusen-kronors-kort från Nvidia, börjar bli tröttsamt. Har man så mycket pengar till ett grafikkort så tror jag inte att man sitter och spelar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvåpunktnoll:

Om du kan fixa det för 11 k så tar jag ett!
I fantasin kan man få allt gratis.. du bara skriver dröm siffror, det enda man kan dra av är momsen om man inte ska beställa ett stort lass vilket väldigt få företag skulle göra för ett kort som detta. I framtiden kommer du förmodligen inte ens kunna dra av momsen..

Jasså? Jag har dragit av hela mitt nuvarande system på mitt företag no problem! Behövde inte ens göra avskrivningar pga system är beställt i delar. Nästa år kan jag köpa ett lika dyrt igen.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alibaba123:

Inte ännu ett 10 tusen-kronors-kort från Nvidia, börjar bli tröttsamt. Har man så mycket pengar till ett grafikkort så tror jag inte att man sitter och spelar datorspel.

Jag gör enbart

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvåpunktnoll:

Om du kan fixa det för 11 k så tar jag ett!
I fantasin kan man få allt gratis.. du bara skriver dröm siffror, det enda man kan dra av är momsen om man inte ska beställa ett stort lass vilket väldigt få företag skulle göra för ett kort som detta. I framtiden kommer du förmodligen inte ens kunna dra av momsen..

MAn kan dra av momsem på 20% för att se hur mycket företaget betalar, men sen kan det dras av som en investering i företaget och dras då av för vinsten. Så slipper man betala vinstskatt på beloppet också. Blir betydligt mer än bara momsen då. Vill man dessutom ha pengarna på fickan skall det betalas som lön. Vill du ha 1000 i fickan netto och man räknar på normal 33% inkomstskatt så betyder det att företaget måste betala ut 1492 i lön. Men för att de den summan i lön måste företaget betala ut arbetsgivaravgift på det beloppet som ju ligger på strax över 31%. Då pratar vi om att företaget måste betala ut c:a 2163 för att du skall få ut 1000SEK i fickan.

Med andra ord.
Ett Titan Z kostar 26k. Utan moms blir det 20800.
Skall du istället ta 20800 från företaget och betala det som lön får du ut 9615 ifall du betalar 33% inkomstskatt.
Så om du äger företaget betalar du i praktiken 9615 för nåt som kostar 26000. Det är bara staten som inte får sina pengar via skatt där.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Nä, det var det jag tyckte var konstigt om du läser mitt första inlägg i tråden.

Artikeln hintar ju om att kretsen blir större än GK110 och av allt att döma 28nm. Därmed borde yeilden bli låg med tanke på problemen som Nvidia hade med GK110.

Säg inte det, det är samma tillverknings teknik som GK110 så har löst alla de problemen som de hade med 28nm. Sen så har de redan rullat ut maxwell i 28nm i 750ti ( vad den kretsen nu heter ) som förmodligen är väldigt lik GM200 bara mindre och sett vad det uppstår för problem med den, rättat dem och sedan kört på med GM200. Så troligen är nvidia inne på väldigt beprövat område på många sätt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

MAn kan dra av momsem på 20% för att se hur mycket företaget betalar, men sen kan det dras av som en investering i företaget och dras då av för vinsten. Så slipper man betala vinstskatt på beloppet också. Blir betydligt mer än bara momsen då. Vill man dessutom ha pengarna på fickan skall det betalas som lön. Vill du ha 1000 i fickan netto och man räknar på normal 33% inkomstskatt så betyder det att företaget måste betala ut 1492 i lön. Men för att de den summan i lön måste företaget betala ut arbetsgivaravgift på det beloppet som ju ligger på strax över 31%. Då pratar vi om att företaget måste betala ut c:a 2163 för att du skall få ut 1000SEK i fickan.

Med andra ord.
Ett Titan Z kostar 26k. Utan moms blir det 20800.
Skall du istället ta 20800 från företaget och betala det som lön får du ut 9615 ifall du betalar 33% inkomstskatt.
Så om du äger företaget betalar du i praktiken 9615 för nåt som kostar 26000. Det är bara staten som inte får sina pengar via skatt där.

Exakt! Det är därför man försöker hålla nere vinsten så mycket som möjligt genom att göra "investeringar" i företaget. Spara i fonder osv.

Att ta ut mycket lön är inte ekonomiskt.

Exempel.

50000kr i företaget oskattade pengar.

30% kommunalskatt + 30% Egenavgifter
Tar jag ut allt i lön så blir det 50 000 x 0.4 = 20 000kr ut i Lön.

Om jag däremot köper en dator för 30 000kr.
Kvar har jag 20 000kr i tar ut allt i lön. 20 000 x 0.4 = 8000 ut i Lön.

Datorn får jag igen momsen på så 20% av 30 000kr = 6000kr får jag igen av staten. 6000 x 0.4 = 2000kr kvar till min lön.

Effektivt får jag då ut 8000 + 2000 = 10 000kr i Lön. Men skillnaden blir att jag ligger ute med momsen tills jag får skatteåterbäring. Månadsvis eller årsvis beroende på företagsform och omsättning.

Så jo ett Titan Z kostar drygt 10-12k för en företagare att köpa.

EDIT räknade lite fel har fixat.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Nej det kostar fortfarande lika mycket, du kan inte jämföra på det sättet. Du kan se det såhär istället, om du ska betala med skattade pengar så behöver du ta ut ungefär dubbelt så mycket i lön som du ska skatta på. Priset går alltså inte ner utan det är priset ex moms man tittar på, du måste fortfarande punga ut med 20800kr för ett Titan Z om det kostar 26000kr ink moms.

Skickades från m.sweclockers.com

Se mitt senaste inlägg.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Exakt! Det är därför man försöker hålla nere vinsten så mycket som möjligt genom att göra "investeringar" i företaget. Spara i fonder osv.

Att ta ut mycket lön är inte ekonomiskt.

Exempel.

50000kr i företaget oskattade pengar.

30% kommunalskatt + 30% Egenavgifter
Tar jag ut allt i lön så blir det 50 000 x 0.4 = 20 000kr ut i Lön.

Om jag däremot köper en dator för 30 000kr.
Kvar har jag 20 000kr i tar ut allt i lön. 20 000 x 0.4 = 8000 ut i Lön.

Datorn får jag igen momsen på så 25% av 30 000kr = 7500kr får jag igen av staten.

Effektivt får jag då ut 8000 + 7500 = 15 500kr i Lön. Men skillnaden blir att jag ligger ute med momsen tills jag får skatteåterbäring.

Så jo ett Titan Z kostar drygt 10k för en företagare att köpa.

Den uträkningen ser helt klart bättre ut, förutom att du får tillbaks 20% av 30000, vilket blir 6000:-, men det är inte du som får tillbaka det utan företaget så ska du ta ut det i lön blir det skatt och avgifter på dessa 6000:-. Man kan deklarera månadsvis vilket jag tror många av oss gör som har företag så det är bara 1 månad man ligger ute med det.

Det är helt klart förmånligt för företag att investera, annars hade vi inte haft många företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur många titan finns det? 1 räckte bra för mig =P Har inte råd med nåt sånt, men kul att se de sjuka priserna =D

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant att se!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Den uträkningen ser helt klart bättre ut, förutom att du får tillbaks 20% av 30000, vilket blir 6000:-, men det är inte du som får tillbaka det utan företaget så ska du ta ut det i lön blir det skatt och avgifter på dessa 6000:-. Man kan deklarera månadsvis vilket jag tror många av oss gör som har företag så det är bara 1 månad man ligger ute med det.

Det är helt klart förmånligt för företag att investera, annars hade vi inte haft många företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja just! Räknade snabbt ihop på mobilen så fick det mesta rätt utom sista. Dvs 2000kr effektivt får man tillbaka om man tar ut det i lön.

Jag omsätter inte mer än en miljon om året så behöver inte deklarera månadsvis. Men jag får göra det om jag vill.
För mig blir det extra förmånligt då jag är under 26år gammal. Alla företagare under 26 har ett schablonavdrag på 14,9% på vinsten. Precis som att anställda under 26 har halva arbetsgivaravgiften fast omvänt. Så min effektiva skatt blir ca 45% istället för 60%. Det e nice!!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

En krets med 4000 cuda kärnor och en 512-bitars buss lär med största sannolikhet inte släppas på 28nm. Det går knappt göra större kretsar än det vi har nu, iallafall inte med dagens tillverkningsteknik och material.

I tråden om GM210 (som i själva verket är GM204) skrev jag ...

Citat:

steget nVidia lyckats med GK107>GM107 är +25% i kretsstorlek, +67% core count(!) och dubbla prestandan utan att strömförbrukningen ökat.

Titan har annorlunda cuda-kärnor då det även är beräkningskort och måste klara DP, så det finns kanske inte samma möjlighet att packa dem tätare. 512 bitars minnesbuss och 3400 cuda-kärnor ser inte jag som orimligt att de ska kunna packa in på samma yta. Kombinera med 20% effektivare kärnor och det blir ett bra lyft.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ge mig GM200 eller GM210 nu.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

I tråden om GM210 (som i själva verket är GM204) skrev jag ...

Titan har annorlunda cuda-kärnor då det även är beräkningskort och måste klara DP, så det finns kanske inte samma möjlighet att packa dem tätare. 512 bitars minnesbuss och 3400 cuda-kärnor ser inte jag som orimligt att de ska kunna packa in på samma yta. Kombinera med 20% effektivare kärnor och det blir ett bra lyft.

Ja, jo det kanske ligger något i det.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Jag gör enbart

Men du tillhör ju inte heller majoriteten.. Du är ju en entusiast och vi är ett säreget släkte.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Vet inte vilken verklighet du lever i, men i den som vi andra lever i har verkligen inte alla råd att lägga 9 tusen spänn, som Titan kostade när det släpptes, på ett grafikkort.

De flesta som har ett heltidsjobb har ju råd med ett Titan kort om de verkligen vill. Det handlar som sagt bara om prioriteringar.
Du kommer ingenvart med att försöka skylta med att du har pengar. De som inte behöver tänka på vad saker kostar har oftast
inga behov av att basunera ut det på ett internet-forum

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Slayer:

De som inte behöver tänka på vad saker kostar har oftast
inga behov av att basunera ut det på ett internet-forum

Du har ingen som helst aning om vad den typen av människor oftast har eller inte har för behov.
Och nej, det handlar inte enbart om prioriteringar. Alla kan inte prioritera som de själva skulle önska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alibaba123:

Inte ännu ett 10 tusen-kronors-kort från Nvidia, börjar bli tröttsamt. Har man så mycket pengar till ett grafikkort så tror jag inte att man sitter och spelar datorspel.

Jag har tre Titans av första modellen enbart för spelandets skull. Skulle gissa att de flesta som köper ett eller flera såna kort faktiskt har dem till att just spela på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag gör enbart

Du tar 4st Titan-II.
Fast egentligen gör du inte det, du hoppar denna generation och kör vidare på din rigg förutom lite småändringar kanske.
Länge leve Tvelanders plånbok. <---som faktiskt är begränsad.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Du tar 4st Titan-II.
Fast egentligen gör du inte det, du hoppar denna generation och kör vidare på din rigg förutom lite småändringar kanske.
Länge leve Tvelanders plånbok. <---som faktiskt är begränsad.

Det handlar lite om prio, bor man hemma som jag gör just nu te.x och har en fin summa pengar i lön så kan köpa väldigt fina saker beroende på vad man har som intresse!

själv har jag visserligen ingen fin lön(om ingen alls, har sjukpenning. bra mycket lägre) så kn inte köpa fina GTX Titan black men har pengar att spendera på saker jag tycker är kul!

köpte en bil härom dagen som jag skall ta tag lite i när jag blir frisk!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Det handlar lite om prio, bor man hemma som jag gör just nu te.x och har en fin summa pengar i lön så kan köpa väldigt fina saker beroende på vad man har som intresse!

själv har jag visserligen ingen fin lön(om ingen alls, har sjukpenning. bra mycket lägre) så kn inte köpa fina GTX Titan black men har pengar att spendera på saker jag tycker är kul!

köpte en bil härom dagen som jag skall ta tag lite i när jag blir frisk!

Ja precis, för min del så ligger prioriteten på körkort nu, skulle ha haft det i flera år men deperisioner och ekonomi har satt stopp.
Jag går själv sjukskriven från mitt tredjefas arbete pga arbetsskadad rygg. Inte för att jag gillar att arbeta gratis men det är rätt slött att bara gå hemma.
Vad blev det för bil?

(sorry för offtopic)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!