Permalänk
Medlem

Fråga om fläktar

Jag har ett Gigabyte GA-Z97X-UD5H-BK moderkort. Kortet har tre fyrpins kontakter för systemfläktar och en tre pins. Vad är det för skillnad på dessa kontakter? När använd den ena och när används den andra?
Lådan en Fraktal Designe R4 har ju också flera egna kontakter för systemfläktar som ju då kan fart regleras manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Jag har ett Gigabyte GA-Z97X-UD5H-BK moderkort. Kortet har tre fyrpins kontakter för systemfläktar och en tre pins. Vad är det för skillnad på dessa kontakter? När använd den ena och när används den andra?
Lådan en Fraktal Designe R4 har ju också flera egna kontakter för systemfläktar som ju då kan fart regleras manuellt.

4 pin är PWM styrd och går efter värmen på exempelvis processorn http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Ja det är jag med på men varför finns det tre extra 4-pins uttag. Är tanken att CPU:n skall styra chassifläktarna eller finns det tre andra sensorer som styr dessa.

Permalänk
Medlem

Du har möjlighet att anvönda dig av fler PWM-styrda fläktar än bara till processorn (som traditionellt har varit den som haft möjlighet till PWM)

Fördelar: Kan egentligen bara komma på en, men andra får gärna komma med fler, fläktarna slipper varva upp vid systemstart. 3-pinsfläktar mår nämligen lite sämre att startas på mindre spänning an 12 V. Därav uppvarvning vid start.

PWM ska väll ge något exaktare styrning och lägre minimivarvtal också. Men där är jag lite osäker.

Alla styrs på ett eller annat sätt av tempgivare eller mjukvara. Kolla manualen eller BIOS så bör du få svar på den frågan om vad som gäller för ditt moderkort.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Avstängd

Det är inte alltid det är PWM bara för att det är 4-pinskontakter på moderkortet, dock. Det är ofta "fejkade" med en fjärde pin utan att ha PWM-kontroll.

Läs moderkortets specifikationer och se om det tydligt står att alla kontakterna är PWM.

Skickades från m.sweclockers.com