Köptankar - Sony Nex7 eller A6000

Permalänk

Köptankar - Sony Nex7 eller A6000

Hejsan!

Jag har ett behov av en BRA kamera som dessutom inte väger nåt speciellt, alternativt får plats i en ficka.

Jag har en Canon 1100D i dagsläget men jag är så klen att jag får ont i nacken och axeln av att gå runt med den på tex. konvent och så i timtal.

Jag har under en vecka nu kollat runt ganska ordentligt och läst reviews samt kollat specifikationer, och Nex7 samt a6000 är de två kameror jag tror skulle passa mig bäst, därför att:

Båda har bättre sensor än min 1100D, vilken är dålig i svag belysning.
Båda passar i en stor ficka, ifall ma nhar ett litet objektiv.
och båda kostar ca 5-6000 nya, vilket jag översätter till ca 4000kr begagnat om man har tur

Jag undrar mest ifall någon här har ett annat alternativ än dessa som av någon anledning undgått mig helt, eller vill rekommendera någon av de två nämnda mer än den andra

Jag behöver inte en kamera att "växa med" i första hand, utan bara en som jag faktiskt kan ha med mig och använda... vilket väl leder till att man växer med den iofs.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Har använt en a6000 lite grann och den var riktigt sweet. Brutalt bra autofocus och bra sökare.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Har använt en a6000 lite grann och den var riktigt sweet. Brutalt bra autofocus och bra sökare.

Ah okej, bra autofokus är välbehövd, då lite allt möjligt kan hända på ett konvent som man inte vill missa

jag är lite lutande åt a6000 faktiskt, även om nex7 är något mindre.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Hejsan!

Jag har ett behov av en BRA kamera som dessutom inte väger nåt speciellt, alternativt får plats i en ficka.

Jag har en Canon 1100D i dagsläget men jag är så klen att jag får ont i nacken och axeln av att gå runt med den på tex. konvent och så i timtal.

Jag har under en vecka nu kollat runt ganska ordentligt och läst reviews samt kollat specifikationer, och Nex7 samt a6000 är de två kameror jag tror skulle passa mig bäst, därför att:

Båda har bättre sensor än min 1100D, vilken är dålig i svag belysning.
Båda passar i en stor ficka, ifall ma nhar ett litet objektiv.
och båda kostar ca 5-6000 nya, vilket jag översätter till ca 4000kr begagnat om man har tur

Jag undrar mest ifall någon här har ett annat alternativ än dessa som av någon anledning undgått mig helt, eller vill rekommendera någon av de två nämnda mer än den andra

Jag behöver inte en kamera att "växa med" i första hand, utan bara en som jag faktiskt kan ha med mig och använda... vilket väl leder till att man växer med den iofs.

Har en A6000 och den är riktigt grym, snabb AF samt liten och lätt. Rekommenderas

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

Har en A6000 och den är riktigt grym, snabb AF samt liten och lätt. Rekommenderas

Tackar

Så hittills lutar det åt a6000, synd att man inte har pengar att bara skaffa sig en från valfri butikshylla.. verkar inte finnas några begagnade ute på marknaden ännu.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Tackar

Så hittills lutar det åt a6000, synd att man inte har pengar att bara skaffa sig en från valfri butikshylla.. verkar inte finnas några begagnade ute på marknaden ännu.

Finns en på fotosidan (inte min).
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=222174

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tackar för tipset, ska kanske göra en köpes-annons hos dom, får se.
Just denna var dock för dyr

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Tackar för tipset, ska kanske göra en köpes-annons hos dom, får se.
Just denna var dock för dyr

Köpesannonserna där har jag haft väldigt goda erfarenheter av. Tycker annonserna där över lag är bra, och gratis

Permalänk
Medlem

Det låter i mitt tycke som om att du behöver en bättre kamerarem (än standard?)! Vem som helst kan få gamnacke med en sån runt halsen. Kika t.ex på Blackrapid, de har en uppsjö av olika remmar, visst kostar de en slant, men de håller bra kvalité och är bra mycket billigare än en ny kamera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Varför en Nex 7? 6:an är lite nyare. billigare, snabbare autofocus, finns på blocket för liten peng.

Permalänk
Skrivet av Spektra:

Det låter i mitt tycke som om att du behöver en bättre kamerarem (än standard?)! Vem som helst kan få gamnacke med en sån runt halsen. Kika t.ex på Blackrapid, de har en uppsjö av olika remmar, visst kostar de en slant, men de håller bra kvalité och är bra mycket billigare än en ny kamera.

Skickades från m.sweclockers.com

Hm, tack för tipset, detta har jag inte tänkt på alls, ska kolla upp mer!
Ja jag använder standardremmen, och den känns i nacken efter nån halvtimma

Skrivet av Unpoor:

Varför en Nex 7? 6:an är lite nyare. billigare, snabbare autofocus, finns på blocket för liten peng.

Jo jag läste en review om a6000 vs nex 6, och den sa att nex 6 har lite underlig knappdesign och menysystem vilket gjorde användningen ganska jobbig.
Iofs är min 1100D inte särskillt intuitiv heller... ska tänka vidare ^^

EDIT:
Har nu kommit fram till att en Cybershot RX100 borde passa mina behov, även om det är ett gränsfall.
Den FÅR verkligen plats i en ficka och bör ge samma bildkvalite som min 1100D, även om den presterar något sämre i svagt ljus tyvärr.

Blir kanske att ha RX100 som konventkamera och behålla min 1100D som "huvudkamera"

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk

Som avslut på denna tråd kan jag säga att det blev en begagnad Sony NEX-5TL med standard 16-50objektiv!

Trots det "stora" objektivet så får det plats i min ficka! Är så glad att ajg inte valde en RX100 som jag var inne på ett tag.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Skrivet av Bluestreakfus:

Som avslut på denna tråd kan jag säga att det blev en begagnad Sony NEX-5TL med standard 16-50objektiv!

Trots det "stora" objektivet så får det plats i min ficka! Är så glad att ajg inte valde en RX100 som jag var inne på ett tag.

Hoppas du blir nöjd!
Jag är i valet o kvalet om just de 2 du pratade om tidigare...främst på grund av snabbare autofokus men också för att få en sökare (har en Nex-5r).
Extremt jobbigt ibland att fota vid fint väder när man knappt ser något i displayen!

Hur upplever du motorzoomen? Lite sugen på den, har bara 18-55 och 55-210 kitobjektiv! (plus lite gamla Konica med adapter men de räknas knappt)

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Skrivet av sharkfinz:

Hoppas du blir nöjd!
Jag är i valet o kvalet om just de 2 du pratade om tidigare...främst på grund av snabbare autofokus men också för att få en sökare (har en Nex-5r).
Extremt jobbigt ibland att fota vid fint väder när man knappt ser något i displayen!

Hur upplever du motorzoomen? Lite sugen på den, har bara 18-55 och 55-210 kitobjektiv! (plus lite gamla Konica med adapter men de räknas knappt)

Jo, en sökare hade inte varit fel, men det följer tyvärr inte med till NEX5T heller, en blixt följer dock med

http://snapsort.com/compare/Sony-NEX-5R-vs-Sony-NEX-5T vad jag kan se så finns inga direkta skillnader mellan en nex5T och nex5R, och jag har inte testat a6000 eller RX100, så jag kan nog inte säga så mycket mer än du redan vet

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).