City Builders - Liknande CivCity Rome

Permalänk
Medlem

City Builders - Liknande CivCity Rome

Letar efter ett city builder spel med mest eller bara fokus på byggandet av själva staden. Mycket att utveckla är ett måste. Jag vill inte ha spel som utspelar sig i nutid, 1800+ eller till och med ännu längre tillbaks. Helst utan några arméer eller liknande.

Gör en list på spel jag kan tänka mig köpa, kan inte bestämma mig vilket jag ska slå till på först dock, har kolla på dessa.

Anno 1404 & 1701 - Verkar lovande, undrar hur mycket utveckling av själva städerna det är? Och vilken av dem bör man kolla på första och främst? (1404 Verkar det som)
CivCity: Rome - Spelat det förr även om det inte vart så mycket spel tid. Roligt spel, många steg att utveckla sin stad i. Jag vill tro att anno 1404 gör allt som detta spel och lite till + bättre grafik och ekonomisk simulation. Rätta mig om jag har fel.
Caesar IV - Väldigt likt ovanstående skulle jag tro.

Några andra spel jag har kollat på. Men valt bort pga...

Anno Online - Om man kan spela spelet fullt ut utan att använda sig utav Cash shop så är detta en väldigt god kandidat. Frågan är om man kan?
Banished - Ser bra ut men är för mycket fokus på att överleva för min del. För lite utveckling av staden.
Tropico Serien - Har inte lagt ner allt för mycket tid på de tidigare spelen än 5'an, men tror detta är för mycket "nutid" så att säga.
The Settlers - Saknar faktiskt info på detta spel just nu, ska söka lite mer på det. Vet inte om det passar in med de andra.
Grand Ages: Rome - Verkar som en hybrid mellan RTS och City Builder Simulator.

All input är välkommen, fyll på min lista eller peka ut vilket som ni tror skulle passa bäst.

Permalänk
Medlem

Anno (alla versioner) handlar mycket om att att hantera resurser, både för att bygga och för att tillfredsställa dina invånare. Du behöver producera, göra byteshandel och skapa ett flöde av resurser både in och ut för att sedan kunna växa som stad. Städerna har oftast tre nivåer i ett klass-system. Bönder upp till överklassen som kräver olika typer av resurser. Ex. så kräver bönder fisk och överklassen kräver vin.

Jag tycker Anno är ett grymt spel.

Spelade Anno Online en hel del innan. Du behöver inte betala något, men det påskyndar utvecklingen om du inte är tålmodig. Det tar flera månader att få ihop en hel ö.

Permalänk
Medlem

Immortal Cities: Children of the Nile
The Settlers - är inte ett spel utan en hel spelserie, enligt mig är 2 och 3 bra medans du bör undvika 5 eller 6:an

Permalänk

Jag tycker Olympens Härskare Zeus är det bästa city buildern jag spelat. Dock min första så kanske därför. Finns "fix" för bättre upplösning.

Banished är kul ca 10-15 timmar.

Har du inte spelat Anno 1404 så ska du göra det NU. Sluta tänka bara köp spelet. Det är jäkligt mycket att uppgradera där och det är en riktigt stor karta man kan ha med mycket trading och ingen militär. Sjukt roligt spel.

Anno 1404 är spelet du söker. Anno 2070 är också roligt men är lite framtid i det spelet kanske inget du är ute efter isåfall.

Mycket nöje.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Sen finns ju även Pharao och ett till från samma serie som Olympens Härskare och Caesar (?), mer inriktat på asien regionen kommer ej ihåg namnet. Kanonspel det med men jag gillar Olympens Härskare mer iom att det är grekiska gudar med samt mysigare grafik.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyme:

Anno (alla versioner) handlar mycket om att att hantera resurser, både för att bygga och för att tillfredsställa dina invånare. Du behöver producera, göra byteshandel och skapa ett flöde av resurser både in och ut för att sedan kunna växa som stad. Städerna har oftast tre nivåer i ett klass-system. Bönder upp till överklassen som kräver olika typer av resurser. Ex. så kräver bönder fisk och överklassen kräver vin.

Jag tycker Anno är ett grymt spel.

Spelade Anno Online en hel del innan. Du behöver inte betala något, men det påskyndar utvecklingen om du inte är tålmodig. Det tar flera månader att få ihop en hel ö.

Dold text

Har testat Anno online och det är bra men som sagt riktigt segt.

Skrivet av Ixos:

Immortal Cities: Children of the Nile
The Settlers - är inte ett spel utan en hel spelserie, enligt mig är 2 och 3 bra medans du bör undvika 5 eller 6:an

Ska ta en koll på Immortal. Angående The Settlers serien så vet jag att det finns 7 just nu. Vilken man ska välja är en annan fråga dock, känner inte för att spela över 10 år gamla spel tyvärr. Är 7'an värd att kolla på?

Skrivet av Ninotramp:

Jag tycker Olympens Härskare Zeus är det bästa city buildern jag spelat. Dock min första så kanske därför. Finns "fix" för bättre upplösning.

Banished är kul ca 10-15 timmar.

Har du inte spelat Anno 1404 så ska du göra det NU. Sluta tänka bara köp spelet. Det är jäkligt mycket att uppgradera där och det är en riktigt stor karta man kan ha med mycket trading och ingen militär. Sjukt roligt spel.

Anno 1404 är spelet du söker. Anno 2070 är också roligt men är lite framtid i det spelet kanske inget du är ute efter isåfall.

Mycket nöje.

Dold text

Hitta ett Demo på Anno 1404 testa det några timmar.... Köpte nyss Anno 1404 Gold Edition... ^^
Har inga planer på att testa Banished just nu. Olympens Härskare Zeus har jag inte hört talas om Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Ska ta en koll på Immortal. Angående The Settlers serien så vet jag att det finns 7 just nu. Vilken man ska välja är en annan fråga dock, känner inte för att spela över 10 år gamla spel tyvärr. Är 7'an värd att kolla på?

Testade faktiskt 7:an nu. Det är ganska annorlunda jämnfört med klassikerna, jag tycker helt klart 2:an och 3:an är bättre.

Finns även en 10:th anniversary addition av 2:an som kom ut 2006 och i princip är samma spel med bättre grafik.

Permalänk
Skrivet av Chricke46:

Har testat Anno online och det är bra men som sagt riktigt segt.

Ska ta en koll på Immortal. Angående The Settlers serien så vet jag att det finns 7 just nu. Vilken man ska välja är en annan fråga dock, känner inte för att spela över 10 år gamla spel tyvärr. Är 7'an värd att kolla på?

Hitta ett Demo på Anno 1404 testa det några timmar.... Köpte nyss Anno 1404 Gold Edition... ^^
Har inga planer på att testa Banished just nu. Olympens Härskare Zeus har jag inte hört talas om Tack för tipset.

Heter Master of Olympus på engelska.

http://www.metacritic.com/game/pc/zeus-master-of-olympus

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Kan verkligen rekommendera Grand Ages:Rome.
Zeus också ifall du inte spelat det (undvik dock den svenskdubbade versionen med sina "google translate"-ismer).

Det är inte jättemycket mer RTS i Grand Ages:Rome än vad det är i Caesar/Zeus/Cleopatra-serien, bara lite mera utbyggt med fler enhetstyper och specialfömågor. Tycker det är ett väldigt bra spel i genren.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.