Köphjälp av RAM-minnen till drygt tre år gammal dator.

Permalänk
Medlem

Köphjälp av RAM-minnen till drygt tre år gammal dator.

God natt!

Min dator har börjat kännas seg den senaste tiden och jag har märkt att mina 4 GB RAM är i minsta laget.
Ofta används över 3,5 GB av mitt tillgängliga minne så jag har tänkt uppgradera.
Först av allt undrar jag om jag kan använda mina gamla minnen + 2x4 GB nya minnen eller om man bara bör köra med nya minnen?

Idag har jag dessa minnen: Corsair 4GB (2x2GB) CL9 1333Mhz XMS3 och det här moderkortet: Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Är ute efter 8 eller 16 GB RAM.

Hjälp uppskattas
Anton

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk
99:e percentilen

Det spelar ingen roll om du har 2 × 4 GiB eller 4 × 2 GiB, men du ska helst ha likadana moduler. Antingen köper du alltså ett exakt likadant par och sätter in, eller så säljer du dina nuvarande minnen och köper exempelvis dessa istället.

Om du vill att din dator ska bli snabb måste du också ha en SSD. Där skulle jag rekommendera en Samsung 840 Evo 120 GB eller 250 GB.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det spelar ingen roll om du har 2 × 4 GiB eller 4 × 2 GiB, men du ska helst ha likadana moduler. Antingen köper du alltså ett exakt likadant par och sätter in, eller så säljer du dina nuvarande minnen och köper exempelvis dessa istället.

Om du vill att din dator ska bli snabb måste du också ha en SSD. Där skulle jag rekommendera en Samsung 840 Evo 120 GB eller 250 GB.

Räcker väl med att de är samma volt? Nyköpta snabbare minnen klockas automatiskt ned för att matcha. Om det inte skulle fugera direkt så bör det ha kommit en bios uppdatering som fixar kompabiliteten för ts moderkort.

Jag kör tex corsair 1600 mhz 4x2gb och kukram 1333mhz 2x2gb i min

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

kukram? rly?

Lade du in bilden för att jag skulle "köpa det" snabbare?

I allafall, om man uppgraderar till 8 GB är det svårt att använda allt det utan en ramdisk och med 16 GB är det för de flesta omöjligt om man inte sitter med photoshop eller videoredigering igång.

Vad jag har märkt, en ssd gör att uppstart blir sjukt snabb och program som photoshop etc laddar skitfort, men spel mm som har massor med komprimerad data laddar faktiskt inte fortare för mig pga av att all data måste avkomprimeras av processorn i ram först.
JÄVLAR VAD EN SSD HJÄLPER NU, jag är lite besviken faktiskt
Sitter med en 840 pro 256GB som inte laddar crysis nämnvärt snabbare än en Samsung på 1TB.

Ville bara poängtera detta, även fast min dator endast stöder SATA 3Gb/s men jag tror att jag inte skulle märka så stor skillnad på en 6Gb/s bandbredd om nu inte det på något sätt ser till att avkomprimering av filer som kräver processorkraft på nåt magiskt sätt ändå går snabbare med en ssd

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av Luminous:

kukram? rly?

Lade du in bilden för att jag skulle "köpa det" snabbare?

I allafall, om man uppgraderar till 8 GB är det svårt att använda allt det utan en ramdisk och med 16 GB är det för de flesta omöjligt om man inte sitter med photoshop eller videoredigering igång.

Vad jag har märkt, en ssd gör att uppstart blir sjukt snabb och program som photoshop etc laddar skitfort, men spel mm som har massor med komprimerad data laddar faktiskt inte fortare för mig pga av att all data måste avkomprimeras av processorn i ram först.
JÄVLAR VAD EN SSD HJÄLPER NU, jag är lite besviken faktiskt
Sitter med en 840 pro 256GB som inte laddar crysis nämnvärt snabbare än en Samsung på 1TB.

Ville bara poängtera detta, även fast min dator endast stöder SATA 3Gb/s men jag tror att jag inte skulle märka så stor skillnad på en 6Gb/s bandbredd om nu inte det på något sätt ser till att avkomprimering av filer som kräver processorkraft på nåt magiskt sätt ändå går snabbare med en ssd

Allt blir roligare med bilder:P Tror dock att de inte säljs längre ^^

Jag har som sagt 12gb och jag kan lätt komma upp i över 8-9gb när man sitter och multitaskar grovt. Men det beror såklart på vilka program man jobbar. Om man har fler skärmar som jag så är nog risken större att man multitaskar mer.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Citat:

Support for DDR3 2000(OC)/1333/1066 MHz memory modules

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3516#s...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det spelar ingen roll om du har 2 × 4 GiB eller 4 × 2 GiB, men du ska helst ha likadana moduler. Antingen köper du alltså ett exakt likadant par och sätter in, eller så säljer du dina nuvarande minnen och köper exempelvis dessa istället.

Passar verkligen de mitt moderkort?
på gigabytes webbsida står det:

Skrivet av skruvis:
Citat:

Support for DDR3 2000(OC)/1333/1066 MHz memory modules

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3516#s...

Skrivet av Alling:

Om du vill att din dator ska bli snabb måste du också ha en SSD. Där skulle jag rekommendera en Samsung 840 Evo 120 GB eller 250 GB.

Jag har en Samsung SSD 830 128GB redan.

Datorn jag har står i signaturen

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zawaq:

Passar verkligen de mitt moderkort?
på gigabytes webbsida står det:

Ja dom passar dvs. samma timmings etc. som dina nuvarande (SPD) 1333MHz 9-9-9-24 samt 1,5v.
Så du kan köra dom ihop eller bör kunna göra det!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

bara att köpa 2x2GB och sätta in ihop med de gamla, köp samma sort du hade innan eftersom de fortfarande finns till vettigt pris men annars funkar det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Ja dom passar dvs. samma timmings etc. som dina nuvarande (SPD) 1333MHz 9-9-9-24 samt 1,5v.
Så du kan köra dom ihop eller bör kunna göra det!

Jaha, väldigt svårt att förstå när man inte är insatt. När det stod "Hastighet 1600 MHz" och det inte stod att mitt kort stödjer det så tog jag förgivet att det inte funkade
Är det så att ett snabbare minne klockas ned om moderkortet inte stödjer den högre hastigheten?

Skrivet av teejee:

bara att köpa 2x2GB och sätta in ihop med de gamla, köp samma sort du hade innan eftersom de fortfarande finns till vettigt pris men annars funkar det mesta.

Okej, då blir det nog ett par likadana RAM-minnen. http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/103857-corsai...
Priserna på minnen har då inte gått ned mycket sen jag köpte mina i Januari 2011; då de kostade 490 kr.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk

Att blanda minnen är egentligen ingen bra idé men kör man dom bara i låg hastighet så bör det fungera utan problem.

Att köpa likadana minnen är absolut ingen garanti för att det sitter samma kretsar i dom, tillverkare som fanns 2011 finns inte längre osv. Och tillverkarna byter kretsar i modulerna även om dom heter samma sak och ser likadana ut.

Om du kör i 1333/1600Mhz så bör det dock inte vara några problem oavsett vad du stoppar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Att blanda minnen är egentligen ingen bra idé men kör man dom bara i låg hastighet så bör det fungera utan problem.

Att köpa likadana minnen är absolut ingen garanti för att det sitter samma kretsar i dom, tillverkare som fanns 2011 finns inte längre osv. Och tillverkarna byter kretsar i modulerna även om dom heter samma sak och ser likadana ut.

Om du kör i 1333/1600Mhz så bör det dock inte vara några problem oavsett vad du stoppar i.

Okej. Så även om jag stoppar i RAM med samma modell men andra kretsar så borde det funka?
Eller tycker du att jag ska köpa nya 2x4 GB istället? Är ändå bara 200-300 kr i prisskillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrev 2x8 GB när jag menade 2x4 GB.
Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk
Skrivet av zawaq:

Okej. Så även om jag stoppar i RAM med samma modell men andra kretsar så borde det funka?
Eller tycker du att jag ska köpa nya 2x8 GB istället? Är ändå bara 200-300 kr i prisskillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer med 99% säkerhet funka, räkna dock inte med att kunna köra minnet i speciellt höga hastigeter. Men jag har kört två helt olika 2x4Gb kit båda 2400Mhz i 2400Mhz utan problem. Jag fick dock sänka CAS till CL11 som det sämre av dom två kitten hade.

Om pris skillnaden till 2x8 är så liten så skulle jag ta 2x8Gb istället. Det funkar med olika storlekar på minnet. Om det krånglar så är det bara att skriva här i tråden så ska vi nog få ordning på det.

Permalänk
Avstängd

oftast brukar det som sagts gå bra att blanda minnen och jag har själv kört med 4st moduler av olika märke hastighet samt cas och volt och tom det var inget problem att få stabilt på en extra burk jag hade men några saker att tänka på är att

1: med flera minnen så ställer bios in efter det slöaste minnets hastighet och latency men brukar gå att ändra manuellt
2: ibland gillar inte moderkorten att köra 4st minnen i högre hastighet men oftast med går det bra inom normala ramar som stock 1600/1833/2133 osv
3: man kan blanda minnen med olika volt som 1.5 och 1.65v men skulle då rekommendera att köra på senare volten 1.65v då 1.5 minnen inte dör av 1.65 och även fast dom flesta 1.65 kan köras stabilt i 1.5 så håller man sig på säkra sidan gällande stabilitet på 1.65v
4: det är väldigt ovanligt med minnen som inte gillar varandra till den grad att dom är okörbara och krånglar så det inte går att fixa med manuella tweaks även om det det kan hända ibland så är typ alla kompatibla med varandra i normala hastigheter även om det kan hända nån enstaka gång att minnen verkligen hatar varandra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av zawaq:

Okej. Så även om jag stoppar i RAM med samma modell men andra kretsar så borde det funka?
Eller tycker du att jag ska köpa nya 2x8 GB istället? Är ändå bara 200-300 kr i prisskillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Som thereal_twisted verkar vara inne på så har du bättre chanser till höga hastigheter med färre moduler.

Men; är du säker på att det inte är cache som tar upp minnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det kommer med 99% säkerhet funka, räkna dock inte med att kunna köra minnet i speciellt höga hastigeter. Men jag har kört två helt olika 2x4Gb kit båda 2400Mhz i 2400Mhz utan problem. Jag fick dock sänka CAS till CL11 som det sämre av dom två kitten hade.

Om pris skillnaden till 2x8 är så liten så skulle jag ta 2x8Gb istället. Det funkar med olika storlekar på minnet. Om det krånglar så är det bara att skriva här i tråden så ska vi nog få ordning på det.

Skrev fel, menade 2x4 GB.

Skrivet av lord_vasagos:

oftast brukar det som sagts gå bra att blanda minnen och jag har själv kört med 4st moduler av olika märke hastighet samt cas och volt och tom det var inget problem att få stabilt på en extra burk jag hade men några saker att tänka på är att

1: med flera minnen så ställer bios in efter det slöaste minnets hastighet och latency men brukar gå att ändra manuellt
2: ibland gillar inte moderkorten att köra 4st minnen i högre hastighet men oftast med går det bra inom normala ramar som stock 1600/1833/2133 osv
3: man kan blanda minnen med olika volt som 1.5 och 1.65v men skulle då rekommendera att köra på senare volten 1.65v då 1.5 minnen inte dör av 1.65 och även fast dom flesta 1.65 kan köras stabilt i 1.5 så håller man sig på säkra sidan gällande stabilitet på 1.65v
4: det är väldigt ovanligt med minnen som inte gillar varandra till den grad att dom är okörbara och krånglar så det inte går att fixa med manuella tweaks även om det det kan hända ibland så är typ alla kompatibla med varandra i normala hastigheter även om det kan hända nån enstaka gång att minnen verkligen hatar varandra

Låter med andra ord som att det är smidigast att köpa nya minnen även om det bör funka att komplettera.

Skrivet av lorgix:

Som thereal_twisted verkar vara inne på så har du bättre chanser till höga hastigheter med färre moduler.

Men; är du säker på att det inte är cache som tar upp minnet?

Jag är inte säker på någonting längre

Så här ser prestandarutan ut i aktivitetshanteraren:

Spotify, µTorrent, Skype och 14 tabbat i Chrome igång.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk
Desk Master

finns ju mer ti ram än bara gaming. tycker 16 är bare minimum i dagens läge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

finns ju mer ti ram än bara gaming. tycker 16 är bare minimum i dagens läge.

16GiB är bare minimum för vad flera hundra chromeium flikar och bildredigerare i raw läge alternativt video redigerare?

Kör själv 8GiB där en dynamisk ramdisk sitter och har alla temp filer och enda gång jag haft problem var med unlimited reddit (som hade minnesläckor när många bilder finns med) och tjugotal chromefönster som tog upp mitt 8GiB men kan fortfarande inte se det som "minimum" då detta är långt ifrån något vanligt användarscenario.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zawaq:

Jag är inte säker på någonting längre

Så här ser prestandarutan ut i aktivitetshanteraren:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16448805/forum/swec/prest...

Spotify, µTorrent, Skype och 14 tabbat i Chrome igång.

Hur ser det ut under "Processer"-fliken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Hur ser det ut under "Processer"-fliken?

Ser ut så här nu med 10 flikar uppe:

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk
Desk Master
Skrivet av Commander:

16GiB är bare minimum för vad flera hundra chromeium flikar och bildredigerare i raw läge alternativt video redigerare?

Kör själv 8GiB där en dynamisk ramdisk sitter och har alla temp filer och enda gång jag haft problem var med unlimited reddit (som hade minnesläckor när många bilder finns med) och tjugotal chromefönster som tog upp mitt 8GiB men kan fortfarande inte se det som "minimum" då detta är långt ifrån något vanligt användarscenario.

Nej men om man jobbar med störra filer och är kass på att stänga saker. (som jag) så blir det 20-30 chromerutor+redigeringsprogram kanske lite dota i bakgrunden:D

Då känns nog 8 för klent i mitt tycke.

Visa signatur