Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Om man trots tvmottagare inte betalar så är det värsta som kan hända att man blir tagen på bar gärning och anmäler sig utan att bli skyldig någonting retroaktivt sen avanmäler man sig på en gång och betalar för de där enstaka dagarna emellan.

Detta stämmer inte.

Skrivet av SOU 2012:59:

Om en avgift inte betalas inom föreskriven tid skickas en betalningspåminnelse ut (12 §). För denna påminnelse erläggs en påminnelseavgift. Om den avgiftspliktige trots påminnelse ändå inte betalat inom rätt tid ska en tilläggsavgift betalas som uppgår till 40 procent av avgiftsposten för perioden (13 §). Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet inte fullgör sin anmälningsskyldighet döms till böter (22 §).

Om det vid avgiftskontroll framgår att en avgiftsskyldig inte betalar radio och tv-avgift och inte heller har för avsikt att göra det, gör RIKAB en polisanmälan. Efter polisens förundersökning kan åtal i dessa fall väckas av åklagaren vid tingsrätten. I vissa fall leder inte polisens förundersökning till åtal och rättegång, utan åklagaren kan meddela om böter i form av strafföreläggande. Bötesbeloppet är 1 500 kronor. På årsbasis gör RIKAB 30–40 polisanmälningar och antalet domar per år uppgår till 3–4 stycken samt 2–3 strafföre-lägganden.

Det är alltså inte vanligt att man drabbas av värre påföljder, men det händer. Det värsta som kan hända är alltså att man döms till böter.

Permalänk
Avstängd

Tänk på att Radiotjänst är ganska fula. Jag har varit med om att de tolkat ett samtal som ett medgivande. Ett samtal där de inte frågade någonting utan bara sa att de skickade en räkning varpå jag svarade jaha. Jag överklagade detta förstås men fick avslag direkt för att jag hade "medgivit innehav" i samtalet. Jag betalade då och sa sen upp tjänsten varvid jag fick ytterligare samtal om vad jag hade gjort med min mottagare och liknande (min mottagare som jag inte hade), men jag fick tillbaka en del pengar i alla fall. Jag har senare förstått att det är standard för dem, första överklagandet verkar få avslag direkt utan att någon tittar närmare på det.

Efter det blev det en principsak för mig. Jag är inte intresserad av deras kanaler, tittar inte på dem, har inte beställt dem och tänker inte betala för dem. Jag har visserligen en TV numera och enligt lagen så betyder det att jag måste betala, men då det analoga nätet är släckt så räcker det inte med en TV för att kunna se på TV utan man måste ha ett abonnemang av något slag eller en boxerbox och en antenn, vilket jag inte har. En TV borde inte vara tillräckligt för att behöva betala licens om det inte är tillräckligt för att se på kanalerna, teven är visserligen avsedd att vara en TV-mottagare men den är det inte längre då inga sådana signaler sänds ut. Att de anser att en dator är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program är bara dumt och lagen ger inte stöd för den tolkningen IMHO, så det väljer jag att ignorera. De gånger de har ringt och frågat om detta har jag inte ens behövt ljuga, det räcker med att svara att jag inte har någon TV-mottagare. Dator, surfplatta eller mobiltelefon? Jag har ingen TV-mottagare!

Permalänk
Medlem

Har tänkt lite och är inte säker men finns det lagstöd för att man måste svara radiotjänst när de ringer och frågar, tror inte det.
Så varför inte göra som våra myndigheter, kräv betalt för att svara på deras frågor. När det är en så ovanlig sak så kan man inte som transportstyrelsen begära 30 kr men säg 100 eller 200 som ska vara insatta på ditt konto innan svar ges.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Har tänkt lite och är inte säker men finns det lagstöd för att man måste svara radiotjänst när de ringer och frågar, tror inte det.
Så varför inte göra som våra myndigheter, kräv betalt för att svara på deras frågor. När det är en så ovanlig sak så kan man inte som transportstyrelsen begära 30 kr men säg 100 eller 200 som ska vara insatta på ditt konto innan svar ges.

Enklast är väl att helt enkelt inte svara på nummer från Kiruna om man inte känner folk där.

Nu är det dock inte ett så stort problem längre när det är fastlagt att en dator, mobil eller surfplatta inte är en tv. De har ju bara en fråga att ställa nu liksom.

Jag fick förresten besök i slutet av maj, en kille på typ 17 (såg det ut som i alla fall) som ringde på, jag trodde förstås inte att han jobbade på Radiotjänst (eller något värre) men det gjorde han. Jag var tydlig och sa att jag inte har någon TV, dator eller surfplatta, han såg dock en comhem-kartong och jag medgav då att jag hade ett internetabonnemang då det hände någon gång att jag tog med min jobbdator hem när det behövdes, men att det skedde max ett par gånger i månaden. Han sa då att det innebar att jag skulle betala licens, jag var starkt ifrågasättande till detta men han gav sig inte utan fyllde i sin lilla lapp och ville att jag skulle skriva på. Jag vägrade dock för en påskrift hade ju inneburit att jag medgav innehav, vilket jag inte gjort. Han tjatade men gav till slut med sig och sa att han inte kunde tvinga mig att skriva på men att han ändå kommer att rapportera det.

Dagen därpå skrev jag ett överklagande och skickade in där jag bland annat sa att det inte är rimligt att betala licens för att ha en dator hemma någon dag i månaden och att jag oavsett inte kommer att ta hem datorn från jobbet mera så även om det gällde så hade jag inget att betala licens för, och att jag inte hade datorn hemma när kontrollanten var där så det fanns ingen licenspliktig utrustning i min bostad då eller sedan dess. Strax därefter fick jag ett brev med avslag där de bland annat hotade med kronofogden om jag inte betalade, trots att jag inte ens fått någon räkning ännu. I brevet var det också en kopia av kontrollantens rapport, en kopia av en handskriven lapp som knappt gick att läsa på grund av att kontrollanten inte kunde skriva ordentligt, där det stod att jag erkänt innehav.

Jag var dock beredd på detta då de ju tydligen alltid ger avslag för första överklagandet (vart rättssäkerheten tog vägen vet jag inte) så jag skrev ett nytt brev där jag var tydlig med att deras beslut var felaktigt, att de antingen måste missförstått mina uppgifter i det första överklagandet eller så har de skitit i dem och att om detta överklagande inte går igenom så vill jag att ni betraktar detta som en uppsägning från och med datumet då kontrollanten var här. Detta överklagande gick igenom utan tjafs på ett par dagar och mindre än en vecka senare kom domen mot dem.

Permalänk
Medlem

Öppnar aldrig dörren till folk jag inte känner, ser absolut ingen mening att göra det heller.

Låter dom stå och ringa på om dom nu känner för det.

Har också haft dom på dörren, öppnar man inte slänger dom in en liten lapp med anmälan till tv innehav som jag fyller i "har ej tv" och skickar in så slipper man dom på ett bra tag.

Nog en av dom dummaste avgifterna som finns, kommer aldrig stödja det heller fören dom tvångsbetalar en via ex skatten.
Lika dumt som att slösa pengar till svenska kyrkan för en som mig som inte är ett dugg troende (därför jag gick ur kyrkan för flera år sedan)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Öppnar aldrig dörren till folk jag inte känner, ser absolut ingen mening att göra det heller.

Låter dom stå och ringa på om dom nu känner för det.

Jo, jag brukar inte göra det heller. Oanmälda påringare är ju i princip alltid några man inte vill ha att göra med, radiotjänst, jehovas, mormoner, hyresgästföreningen osv. Just när detta hände så var jag redan ganska sur på deras frikostiga tolkning av lagen dock så jag välkomnade en diskussion. Jag hade ju lagen på min sida liksom (så långt de visste i alla fall ). Jag trodde förstås inte att de var så verklighetsfrånvända att en jobbdator hemma typ 7% av tiden skulle motivera en licens, men tji fick jag. Jag var också helt beredd på att dra det så långt som jag behövde för att få svart på vitt att deras extremt breda tolkning inte höll, men det slapp jag nu när någon annan tog bollen till högsta förvaltningsdomstolen.

Citat:

Har också haft dom på dörren, öppnar man inte slänger dom in en liten lapp med anmälan till tv innehav som jag fyller i "har ej tv" och skickar in så slipper man dom på ett bra tag.

Jag vill helst inte göra det, fylla i lappen alltså. Då har man ju en relation med företaget och de har rätt att behålla ens uppgifter enligt PUL osv. vilket de inte har annars.

Citat:

Nog en av dom dummaste avgifterna som finns, kommer aldrig stödja det heller fören dom tvångsbetalar en via ex skatten.
Lika dumt som att slösa pengar till svenska kyrkan för en som mig som inte är ett dugg troende (därför jag gick ur kyrkan för flera år sedan)

Jag håller med även om jag förstår motivationen bakom modellen. Public Service ska vara oberoende och då vill man minimera politikernas möjligheter att lägga sig i vad de gör, hade pengarna tagits in som skatt så hade det varit lätt för politikerna att dra ner lite när de vill lägga pengarna någon annan stans, eller exempelvis tycker att UG var lite för närgångna i sin granskning av dem. Men vi tar ju idag in kyrkoavgifter eller begravningsavgifter via skattesedeln utan att politikerna har möjligheter att lägga sig i vad kyrkorna gör med dessa pengar så det hade förstås varit möjligt att göra samma sak för tv-licensen. Alternativt att man gör det till mer av en prenumerationstjänst, fast då är det ganska många lagar som behöver ändras. SVT har exempelvis i uppdrag att nå hela sveriges befolkning och då kan man ju inte stänga ute vissa bara för att de inte betalar eller så. Man hade också kunnat göra någon kompromiss så att vi exempelvis hade en kanal som faktiskt var public service, med nyheter och oberoende samhällsprogram och kultur (kanske teckentolkade nyheter, på andra språk osv. också), som finansieras via en avgift på skatten, och några kanaler till som betalas av prenumerationsavgifter för de som är intresserade av melodifestivaler, fotboll, gudstjänster osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Enklast är väl att helt enkelt inte svara på nummer från Kiruna om man inte känner folk där.

Nu är det dock inte ett så stort problem längre när det är fastlagt att en dator, mobil eller surfplatta inte är en tv. De har ju bara en fråga att ställa nu liksom.

Jag fick förresten besök i slutet av maj, en kille på typ 17 (såg det ut som i alla fall) som ringde på, jag trodde förstås inte att han jobbade på Radiotjänst (eller något värre) men det gjorde han. Jag var tydlig och sa att jag inte har någon TV, dator eller surfplatta, han såg dock en comhem-kartong och jag medgav då att jag hade ett internetabonnemang då det hände någon gång att jag tog med min jobbdator hem när det behövdes, men att det skedde max ett par gånger i månaden. Han sa då att det innebar att jag skulle betala licens, jag var starkt ifrågasättande till detta men han gav sig inte utan fyllde i sin lilla lapp och ville att jag skulle skriva på. Jag vägrade dock för en påskrift hade ju inneburit att jag medgav innehav, vilket jag inte gjort. Han tjatade men gav till slut med sig och sa att han inte kunde tvinga mig att skriva på men att han ändå kommer att rapportera det.
...

.

Fördelen med att kräva en avgift på deras knäppa frågor är att de kommer att sluta att fråga helt. om vi antar 1000 frågor per dag om 100 kr st så har vi en kostnad på 100.000 som dom inte vill betala men då kan de inte heller fråga.

Du får innaha en TV i ca 14 dagar utan att betala tv-avgift. Tror inte att de kommit så långt om de börjat bråka om ditt jobbadtorinnehav som är 1 dag någon gång ibland. På den punkte har även raditjäst lyckts läsa lagen som den är skriven och tänkt än så länge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Fördelen med att kräva en avgift på deras knäppa frågor är att de kommer att sluta att fråga helt. om vi antar 1000 frågor per dag om 100 kr st så har vi en kostnad på 100.000 som dom inte vill betala men då kan de inte heller fråga.

Jo absolut. Jag var ett tag inne på att typ trycka upp eller kopiera egna lappar och skicka in mängder av dem. Men jag tror att det är bäst att inte skriva sitt riktiga namn på lappen för då har du ju en kontakt med dem och då kan de ha dig i sina register osv. Typ som att DN och GP kan ringa mig varje vecka och erbjuda mig prenumerationer trots att jag är med i Nix bara för att jag var kund hos dem för några år sedan.

Citat:

Du får innaha en TV i ca 14 dagar utan att betala tv-avgift. Tror inte att de kommit så långt om de börjat bråka om ditt jobbadtorinnehav som är 1 dag någon gång ibland. På den punkte har även raditjäst lyckts läsa lagen som den är skriven och tänkt än så länge.

Jag är väl medveten om lagen, men han som ringde på hos mig hade en annan uppfattning och stod på sig. Han menade på att jag skulle anmäla innehav när jag tog hem min jobbdator och sen avanmäla det när jag tog med den till jobbet igen, då nämnde jag att jag ju har 14 dagar på mig att anmäla så jag skulle ju hinna avanmäla innan jag behövde anmäla liksom, men det hjälpte inte. Han menade väl (vad jag förstod i alla fall) att dessa 14 dagar bara var hur lång tid man hade på sig att skicka in lappen, inte att man fick ha en tv hemma så länge utan avgift utan att man ändå skulle betala från första dagen. Jag funderade allvarligt på att gå med på detta bara för att det med största sannolikhet hade kostat dem mycket mer att administrera två anmälningar och två avanmälningar per månad än vad de hade fått in i avgifter för dessa två dagar, men jag vet ju vilket problem det var att avanmäla sist jag behövde göra det så jag sket i det. Bättre med en riktig överklagan istället så jag slipper skiten helt, inga telefonsamtal, inga brev, inga räkningar att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackjack:

Det är inte så att jag är snål! Jag betalar gärna om det hade varit något jag använde. Jag betalar redan för Boxer och där kollar jag bara på 3an 5an och discover channel. Det är princip sak. Jag kollar ALDRIG på svt kanalerna och lyssnar aldrig på radio heller.

Sen förstår jag inte varför det inte ingår i skatten.

Så jag behöver inte släppa in dom, jag bor på andra våning så ingen kan titta in och jag behöver inte svara om de ringer. Om de skulle mot all förmodan se jag har en tv så kan jag bara säga att den köptes nyligen och att jag inte har kvittot?

Självklart behöver du inte släppa in dem! I ditt hem bestämmer du och ingen annan.
Varför skulle TV-avgift ingå i skatten?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

...

Jag är väl medveten om lagen, men han som ringde på hos mig hade en annan uppfattning och stod på sig. Han menade på att jag skulle anmäla innehav när jag tog hem min jobbdator och sen avanmäla det när jag tog med den till jobbet igen, då nämnde jag att jag ju har 14 dagar på mig att anmäla så jag skulle ju hinna avanmäla innan jag behövde anmäla liksom, men det hjälpte inte. ....
.

Tanken är att få dom att sluta helt med sin frågor.
Att slippa deras brev, telefonsamtal och besök.
Bara fråga vart är pengarna ?
Antingen slutar de helt om alla är konsekventa eller också kommer en ny kontrollag.

I mitt senaste samtal från dom så var det inte försäljning, inte sammhällsinformation. Det var en kontroll sa dom. Blir försäljning om man svarar så precis som i en vanligt försäljningssamtal. Så det finns många sätt att komma förbi NIX.
Vi har säkert alla försäljare på oss igen, de ska bara kontrollera om det finns intresse för deras produkt.

Permalänk
Medlem

Har någon fått brev från dem om avanmälan? Efter det nya beslutet om att mobil/dator inte räknas som tv-mottagare. Jag har inte fått något brev än. Anslöt till radiotjänst april eller maj 2013. Och jag har förstått det som att alla som anslöt sig EFTER februari 2013 ska få ett brev hem (om eventuell uppsägning)?!
Nu har en ny räkning kommit i brevlådan. Ska man fortsätta betala tills man får ett brev och sedan efter beslut få allt återbetalat?

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacPain:

Har någon fått brev från dem om avanmälan? Efter det nya beslutet om att mobil/dator inte räknas som tv-mottagare. Jag har inte fått något brev än. Anslöt till radiotjänst april eller maj 2013. Och jag har förstått det som att alla som anslöt sig EFTER februari 2013 ska få ett brev hem (om eventuell uppsägning)?!
Nu har en ny räkning kommit i brevlådan. Ska man fortsätta betala tills man får ett brev och sedan efter beslut få allt återbetalat?

Brevet var väl som jag fattade det bara för information, för att säga upp måste man ringa till dem iallafall?
Sen beror det väl på varför du anslöts? De skrev kanske ner dig som en "anmälan av tv" och inte dator/platta/telefon?

Men iallafall ring dem bara och fråga.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacPain:

Har någon fått brev från dem om avanmälan? Efter det nya beslutet om att mobil/dator inte räknas som tv-mottagare. Jag har inte fått något brev än. Anslöt till radiotjänst april eller maj 2013. Och jag har förstått det som att alla som anslöt sig EFTER februari 2013 ska få ett brev hem (om eventuell uppsägning)?!
Nu har en ny räkning kommit i brevlådan. Ska man fortsätta betala tills man får ett brev och sedan efter beslut få allt återbetalat?

Ring och säg att du vill avanmäla dig pga. att du bara har en dator, och ingen TV. Så kommer de säga att du ska riva räkningen, och sedan får du 1557 eller vad det var så småningom.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Brevet var väl som jag fattade det bara för information, för att säga upp måste man ringa till dem iallafall?
Sen beror det väl på varför du anslöts? De skrev kanske ner dig som en "anmälan av tv" och inte dator/platta/telefon?

Jag läste i en artikel att de inte har dokumenterat om någon kund varför dem blivet ansluten. Och att de därför var tvungna att skicka ut brev till alla som anslutit sig efter Februari 2013. Men vad brevet skulle innehålla minns jag inte riktigt. Kanske var det bara information?!
Jag gör nog bäst i att ringa dom som du säger.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem

För några veckor sedan avanmälde jag tv-licens med hänvisning till domen. Jagt fick en bekräftelse på att jag ej ska behöva betala det längre och häromdagen fick jag ett utbetalningskort från dem för den tid jag har betalat in till dem (ett år)

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Radiotjänst kräver autogiro för att ta betalt en gång per månad. Må ledning och VD brinna!

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Har nu tillslut fått svar ifrån Radiotjänst:

"Vi har tagit emot ett formulär som du fyllt i avseende återbetalning för dator. Du är inte en av de kunder som påförts avgift för datorinnehav och har därmed inte rätt till återbetalning.

Enligt tjänsteanteckning som gjorts i samband med att du blev påförd avgift medgav du att du hade en ordinär tv-mottagare, en tv.

Om du har kvar vanlig tv eller annan tv-mottagare ska du fortsätta att betala radio- och tv-avgiften. I annat fall vänligen återkom med mer information."

Så det jag läst stämde inte. De verkar ha antecknat vad man har skrivit upp sig på. (Min flickvän svarade JA när dem ringde henne efter att vi flyttat ihop..) Får väl fortsätta stödja dem då.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90