Permalänk
Medlem

Ny Skärm max 5k(FPS Spel)

Hej, jag köpte en ny skärm för ett par år sedan, Samsung S23A750D för ca 3,5K. jag är väldigt nöjd med skärmen men känner mig redo för en ny skärm. Har kollat på ett par BenQ skärmar som verkar väldigt bra men tyvärr värkar de vara väldigt svåra att få tag i i Sverige, som t.ex. denna XL2420TE. Jag spelar nästan bara FPS-spel som CSGO och vill då ha en skärm med minst 120Hz. Upplösningen skall helst vara 1920x1080 då 16:9 visar mer (iaf på csgo) än 16:10. Prisklassen spelar ingen roll så länge som det inte överstrider 5k, men får lika gärna kosta 2k om den är prisvärd. Har även sett denna som verkar läcker Eizo Foris FG2421 men vet inte hur deras 240Turbo är prisvärd. Tack så mycket för att du tog tiden att läsa detta.

Permalänk
Medlem

d

Skrivet av Toompa96:

Hej, jag köpte en ny skärm för ett par år sedan, Samsung S23A750D för ca 3,5K. jag är väldigt nöjd med skärmen men känner mig redo för en ny skärm. Har kollat på ett par BenQ skärmar som verkar väldigt bra men tyvärr värkar de vara väldigt svåra att få tag i i Sverige, som t.ex. denna XL2420TE. Jag spelar nästan bara FPS-spel som CSGO och vill då ha en skärm med minst 120Hz. Upplösningen skall helst vara 1920x1080 då 16:9 visar mer (iaf på csgo) än 16:10. Prisklassen spelar ingen roll så länge som det inte överstrider 5k, men får lika gärna kosta 2k om den är prisvärd. Har även sett denna som verkar läcker Eizo Foris FG2421 men vet inte hur deras 240Turbo är prisvärd. Tack så mycket för att du tog tiden att läsa detta.

Angående skärmen BenQ XL2420TE så har jag just en sådan inköpt från Webhallen i Sverige.
Av någon lustig anledning heter den här istället BenQ XL2420T utan E, precis som den sämre föregångaren med samma namn.
Den äldre varianten med samma namn förekommer också så det gäller att man inte får fel.
Minns inte exakt hur man såg skillnad, men den nyare är iallfall 144Hz, medan jag har för mig att den äldre är på 120Hz.

Men hursomhelst så har väl dessa skärmer från T serien ersatts av skärmar från Z serien typ XL 2411Z.

Jag är hursomhelst jättenöjd med min skärm. Kör även jag mycket fps spel.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

På vilket sätt verkar de där Benqskärmarna väldigt bra?
De har lika usel kontrast som din nuvarande (och >95% av alla andra datorskärmar), samma upplösning, samma bildformat... Detta framkommer ju bara man läser specifikationen.
Betraktningsvinklarna vet jag ingenting om och hittar faktiskt inga recensioner på Samsungs 750-serie på de vanliga sidorna, men enligt deras egen produktsida hade de nåt Magic Angle-tjafs så jag har svårt att tro att de nyare 120-hertzskärmarna skulle vara direkt bättre ens på den punkten.

Det som skiljer är att din nuvarande skärm är högblank, och de du kan köpa idag är matta och tråkiga (förutom Eizo 2421, som bör vara det enda du möjligtvis köper).

Gör dig själv en tjänst och ha kvar pengarna på banken istället. Eller är det någon som har hotat dig till att köpa ny skärm? En släkting som vill komma över din gamla billigt? Ta upp det hela med andra släktingar isåfall istället för att bara bränna upp pengar på saker som du inte har det minsta behov av.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14729563']På vilket sätt verkar de där Benqskärmarna väldigt bra?
De har lika usel kontrast som din nuvarande (och >95% av alla andra datorskärmar), samma upplösning, samma bildformat... Detta framkommer ju bara man läser specifikationen.
Betraktningsvinklarna vet jag ingenting om och hittar faktiskt inga recensioner på Samsungs 750-serie på de vanliga sidorna, men enligt deras egen produktsida hade de nåt Magic Angle-tjafs så jag har svårt att tro att de nyare 120-hertzskärmarna skulle vara direkt bättre ens på den punkten.

Det som skiljer är att din nuvarande skärm är högblank, och de du kan köpa idag är matta och tråkiga (förutom Eizo 2421, som bör vara det enda du möjligtvis köper).

Gör dig själv en tjänst och ha kvar pengarna på banken istället. Eller är det någon som har hotat dig till att köpa ny skärm? En släkting som vill komma över din gamla billigt? Ta upp det hela med andra släktingar isåfall istället för att bara bränna upp pengar på saker som du inte har det minsta behov av.

Enligt LinusTechTips så var den väldigt bra, och får väll hålla kvar i pengarna ett tag till.

Permalänk

Har vi tur så finns OLED-datorskärmar till okej priser om bara två, tre år.
Du får hålla tummarna för att din nuvarande håller fram tills dess.

Några större framsteg på LCD-fronten är inte att hoppas på.
Ta svärtan som exempel.
De låg på 700-800:1 i kontrast 2005, 2006. Några år senare 1000:1.
Idag, 2014, ligger de fortfarande kvar där.
Med undantag av några VA-skärmar som knappt säljer alls men når ~3000:1. Det är fortfarande skrattretande uselt ifall man vill sitta i ett någorlunda mörkt rum.

Visa signatur

««« »»»