Permalänk
Inaktiv

Långsamt fiber

Så, vi har äntligen fått fiber i huset!
Men problemet är att det är långsamt, vi har beställt 100/100 Mbit/s men jag får bara ut 11,55/0.32Mbit/s på min dator och ca 30/27 Mbit/s på min telefon (note 2). Routern är nere och jag sitter uppe och kör trådlöst med en TP-LINK TL-WN823N wireless USB adapter som ska klara hastigheter upp till 300Mbps (enligt företaget..).
Routern är en Telia Smart märket är Technicolor.

Varför är det så långsamt?

bort med caps
Permalänk

Sätt i en kabel och testa, annars så får du ringa till telia.

Visa signatur

AsusZ170 - 6600K - 1TB Samsung 850 - Fury X - 2560x1440
Denon PMA-1560 - Cerwin Vega AT100

Permalänk
Sötast

Det beror helt enkelt på att du kör trådlöst.

Bara att dra riktig TPkabel om du vill ha en bra anslutning

Permalänk
Jacob Fanboy

Bettar mina riksdaler på det trådlösa, hade exakt samma problem när jag är hemma hos föräldrarna visade sig vara signalstyrkan. Köpte ett par Ruckus och ställde upp, otroligt stabila enheter kan inte vara mer än nöjd!

Permalänk
Medlem

Kan bero på mycket men förvänta dig inga 100/100 över trådlöst så länge du inte kör med:

1. Proper router, ingen plasthög som operatören skickar med. Jag hade sagt Asus RT-AC68U, men andra på forumet har säkert sina förslag.
2. 5GHz-bandet brukar generellt sett fungera bättre för högre hastighet, men är desto sämre med några väggar emellan.
3. Stationär burk? Dra helst en kabel! USB donglar har ofta klen mottagning.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk

själv har jag 25/3 lina och det trådlösa är boven! min dator hörna står på ovanvåningen och har jag min bärbara där uppe så har jag 2 ner och nåstan obefintlig upp!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver inga caps i rubriken, jag lagade den.

Mvh
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätverkskort i datorn du kör trådlöst med?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Vad TPLink säger att den ska klara av är en teoretisk maxhastighet och alltså inte verklighetsförankrat. Som sagt, koppla in med sladd direkt i routern så ska du se att du får bättre hastigheter. Trådlöst ska man ju bara använda om det inte finns trådmöjligheter i min mening.

Permalänk

1. du har trådlöst 2. du kanske har en dålig router som inte kan leverera mer än dom hastigheterna trådlöst 3. dåligt nätverkskort dsom inte kan ta emot snabbare. Det är där nånstans felen sitter. Och låter som det är mest mottagarna som är dåliga, alltså din mobil/dator.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shimonu:

Behöver inga caps i rubriken, jag lagade den.

Mvh
Moderator Shimonu

Sorry

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Kan bero på mycket men förvänta dig inga 100/100 över trådlöst så länge du inte kör med:

1. Proper router, ingen plasthög som operatören skickar med. Jag hade sagt Asus RT-AC68U, men andra på forumet har säkert sina förslag.
2. 5GHz-bandet brukar generellt sett fungera bättre för högre hastighet, men är desto sämre med några väggar emellan.
3. Stationär burk? Dra helst en kabel! USB donglar har ofta klen mottagning.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Bör den fungera?

Permalänk
Medlem

Billigare alternativ med fler valmöjligheter (form, färg osv.) http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?visa=artiklar&id=102&menyid=2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gublo:

Billigare alternativ med fler valmöjligheter (form, färg osv.) http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?visa=artiklar&id=102&menyid=2

Ser nu också att det redan finns en lös kabel dragen genom huset (övervåningen till nedervåningen) men den är för kort och når ej routern (nere) och datorn (uppe) går det på något sätt att förlänga den så man slipper dra om alltihop?

Permalänk
Skrivet av TorWallin:

Ser nu också att det redan finns en lös kabel dragen genom huset (övervåningen till nedervåningen) men den är för kort och når ej routern (nere) och datorn (uppe) går det på något sätt att förlänga den så man slipper dra om alltihop?

Går gör det väl, men det är nog enklast och mest tids effektivt att dra om allting. Se också till att du drar Cat5(e) och ingenting annat.

Edit: eller så köper du en hona<->hona adapter, men då är det viktigt att du har samma kabeltyp i varje ände.

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem
Skrivet av TorWallin:

Ser nu också att det redan finns en lös kabel dragen genom huset (övervåningen till nedervåningen) men den är för kort och når ej routern (nere) och datorn (uppe) går det på något sätt att förlänga den så man slipper dra om alltihop?

kanske en sådan ?
http://www.clasohlson.com/se/Skarvdon/Pr328302000

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Ett sådant skarvdon skulle jag också rekommendera. Fått ut över 650Mbit/s när jag kört trådat via en sån. Och då slipper du dra om kabeln som redan finns.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lollol7:

Ett sådant skarvdon skulle jag också rekommendera. Fått ut över 650Mbit/s när jag kört trådat via en sån. Och då slipper du dra om kabeln som redan finns.

Tack för tipset, blir till att beställa 2st sådana och 2st nätverkskablar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TorWallin:

Tack för tipset, blir till att beställa 2st sådana och 2st nätverkskablar!

Varför 2? Sladden är fixerad i väggen eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lollol7:

Ett sådant skarvdon skulle jag också rekommendera. Fått ut över 650Mbit/s när jag kört trådat via en sån. Och då slipper du dra om kabeln som redan finns.

Förresten, finns det någon risk att det blir långsammare med 2st skarvdon och 3 kablar (ändå samma sort), eller ska inte det spela någon roll?

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att veta att Telias router för både fiber & adsl inte klarar av att leverera 100/100 trådlöst. =]

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TorWallin:

Förresten, finns det någon risk att det blir långsammare med 2st skarvdon och 3 kablar (ändå samma sort), eller ska inte det spela någon roll?

Nej, jag tror det klarar sig om inte kabeln som är där nu är dålig

Permalänk
Medlem
Skrivet av TorWallin:

Förresten, finns det någon risk att det blir långsammare med 2st skarvdon och 3 kablar (ändå samma sort), eller ska inte det spela någon roll?

Skrivet av jocke92:

Nej, jag tror det klarar sig om inte kabeln som är där nu är dålig

Skarvdonen verkar inte vara aktiva: Det är egentligen bara lite kabel med två utgångar. Du kan se allt du kopplat som en lång kabel och så länge hela systemet inte blir för långt (över 80m) ska det inte vara något problem. Jag personligen hade nog testat kabeln som sitter i väggen om det inte var du själv som satte dit den. Man vet aldrig om den förstörts någonstans på vägen eller om den är väldigt lång och får mycket störning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sanazin:

Kan vara värt att veta att Telias router för både fiber & adsl inte klarar av att leverera 100/100 trådlöst. =]

Jag har mätt upp runt 100Mbit wifithroughput via en 789a så enheten i sig klarar det bara det är fritt i etern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Kan vara värt att veta att Telias router för både fiber & adsl inte klarar av att leverera 100/100 trådlöst. =]

vilken modell menar du? Kommer nya med jämna mellanrum.